Povinné ručení vs. havarijní pojištění: Co je co?

vloženo

Nikdo z nás nechce způsobit dopravní nehodu nebo být jejím účastníkem na jakékoliv straně. Bohužel ale nehody nechodí jen po horách a občas se přenesou i na silnici. Mít povinné ručení je základ. V čem se liší od havarijního pojištění?

Povinné ručení vs. havarijní pojištění: Co je co? Povinné ručení vs. havarijní pojištění: Co je co?

Plánujete koupit auto? Otázka pojištění vás nemine. To zákonné musí mít uzavřené každý majitel vozidla, havarijní a další pojištění jsou na vás. Mít je uzavřené vám ale v mnohém ulehčí život. Sjednat si povinné ručení spolu s havarijním pojištěním v jednom balíčku je navíc obvykle výhodné. Nejen, že získáte lepší cenu, ale budete mít všechno hezky pod jednou střechou.


K čemu vám je povinné ručení?

Povinné ručení je tzv. zákonné pojištění vozidla. Konkrétně jde o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na cestách. To, k čemu toto pojištění primárně slouží, je pokrytí nákladů na škodu způsobenou dopravní nehodou, ať už na majetku nebo na zdraví, druhé straně nehody v případě, kdy jste dopravní nehodu způsobili vy. 

V praxi to tedy vypadá tak, že když způsobíte havárii, náklady na škody, které jste tím způsobili druhé straně, například poškození auta, se vyplatí z vašeho povinného ručení až do výše pojistného limitu. Ten je stanovuje zákon na minimální částku 35 milionů na škody na majetku a na zdraví. 

Havarijko téměř na vše ostatní

Havarijní pojištění mít uzavřené nemusíte, ale doporučuje se. Proč? Povinné ručení je tu pro druhou stranu nehody, havarijní pojištění je tu pro vás. Primárně tedy slouží k pokrytí nákladů na škody na vozidle, které vznikly přírodními živly, havárií, odcizením nebo vandalismem. Havarijní pojištění tak pokryje hlavní rizika, kterými jsou:

  • Dopravní nehoda
  • Krádež a odcizení vozu
  • Zničení a poškození vozu přírodní živlem
  • Poškození vozu cizí osobou

Samozřejmě můžete daná rizika různě kombinovat a vybrat si všechny nebo jen ta, která reálně hrozí. Havarijní pojištění má také víc možností připojištění, přičemž k těm nejčastějším patří pojištění skel, pojištění osob ve vozidle, pojištění zavazadel ve vozidle, úrazové pojištění nebo pojištění poškození zvířetem.

Když to pojmeme prakticky

Máte sjednané jen povinné ručení. To znamená, že při nehodě, kterou způsobíte, se náklady na všechny škody, které utrpěla druhá strana nehody, uhradí z povinného ručení. Nemusíte si s tím tak dělat téměř žádné starosti. Ale co škody na vašem vozidle? Pokud máte jen povinné ručení, všechny náklady na vašem autě či motorce jdou na vaši hlavu.

Pokud máte ale povinné ručení i havarijní pojištění, jste kryti ze všech stran. A nemusíte si tak ani dělat hlavu s tím, jak za všechnu tu způsobenou škodu zaplatíte. 

S každým vozidlem, autem nebo motorkou, přichází i povinnosti. Kromě pravidelné kontroly technického stavu a dalších věcí jsou to i pravidelné platby za pojištění. To zákonné určitě nepodceňujte, kdybyste ho neměli, připíše se vám k nákladům na škodu ještě i pokuta. Havarijní pojištění sice mít uzavřené nemusíte, ale abyste si kryli i své škody, je dobré si ho sjednat. V ideálním případě si obě pojištění sjednejte najednou. Předejdete zbytečným starostem, a navíc často i získáte lepší cenu.

komerční článek



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Audi RS 5 Coupé a RS 5 Sportback nabídnou 450 koní a nové ovládání

Audi RS 5 Coupé a RS 5 Sportback nabídnou 450 koní a nové ovládání

Oba modely sázejí na novou technologii ovládání MMI touch s velkým centrálním displejem. Zárukou zajímavých jízdních výkonů je i nadále motor V6 Biturbo s nejvyšším výkonem 331 kW (450 k) a maximálním točivým momentem..

Test: Citroën Berlingo Shine 1.2 PureTech EAT8 - rodinný sen

Test: Citroën Berlingo Shine 1.2 PureTech EAT8 - rodinný sen

K testu jsme dostali Berlingo v klasické velikosti v nejvyšší výbavě SHINE poháněné benzínovým přeplňovaným tříválcem..

Škoda Auto představila elektrické Citigo iV s dojezdem až 260 km

Škoda Auto představila elektrické Citigo iV s dojezdem až 260 km

První elektrický městský model z dílny škodovky váží pouhých 1139 kg a pohání jej elektromotor s výkonem 61 kW a..

Test ojetiny: Peugeot 3008 2.0 HDi (video)

Test ojetiny: Peugeot 3008 2.0 HDi (video)

Segment rodinných vozů je celkem bohatý a tak se v pořadu Autocentral rozhodli otestovat první generaci Peugeotu 3008...

Opel Insignia má po faceliftu, co bude nového a čím se bude chlubit?

Opel Insignia má po faceliftu, co bude nového a čím se bude chlubit?

Modernizovaný Opel Insignia nabídne úspornější motory, uhlazenější design a inteligentní světlomety IntelliLux LED..