Povinné ručení vs. havarijní pojištění: Co je co?

vloženo

Nikdo z nás nechce způsobit dopravní nehodu nebo být jejím účastníkem na jakékoliv straně. Bohužel ale nehody nechodí jen po horách a občas se přenesou i na silnici. Mít povinné ručení je základ. V čem se liší od havarijního pojištění?

Povinné ručení vs. havarijní pojištění: Co je co? Povinné ručení vs. havarijní pojištění: Co je co?

Plánujete koupit auto? Otázka pojištění vás nemine. To zákonné musí mít uzavřené každý majitel vozidla, havarijní a další pojištění jsou na vás. Mít je uzavřené vám ale v mnohém ulehčí život. Sjednat si povinné ručení spolu s havarijním pojištěním v jednom balíčku je navíc obvykle výhodné. Nejen, že získáte lepší cenu, ale budete mít všechno hezky pod jednou střechou.


K čemu vám je povinné ručení?

Povinné ručení je tzv. zákonné pojištění vozidla. Konkrétně jde o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na cestách. To, k čemu toto pojištění primárně slouží, je pokrytí nákladů na škodu způsobenou dopravní nehodou, ať už na majetku nebo na zdraví, druhé straně nehody v případě, kdy jste dopravní nehodu způsobili vy. 

V praxi to tedy vypadá tak, že když způsobíte havárii, náklady na škody, které jste tím způsobili druhé straně, například poškození auta, se vyplatí z vašeho povinného ručení až do výše pojistného limitu. Ten je stanovuje zákon na minimální částku 35 milionů na škody na majetku a na zdraví. 

Havarijko téměř na vše ostatní

Havarijní pojištění mít uzavřené nemusíte, ale doporučuje se. Proč? Povinné ručení je tu pro druhou stranu nehody, havarijní pojištění je tu pro vás. Primárně tedy slouží k pokrytí nákladů na škody na vozidle, které vznikly přírodními živly, havárií, odcizením nebo vandalismem. Havarijní pojištění tak pokryje hlavní rizika, kterými jsou:

  • Dopravní nehoda
  • Krádež a odcizení vozu
  • Zničení a poškození vozu přírodní živlem
  • Poškození vozu cizí osobou

Samozřejmě můžete daná rizika různě kombinovat a vybrat si všechny nebo jen ta, která reálně hrozí. Havarijní pojištění má také víc možností připojištění, přičemž k těm nejčastějším patří pojištění skel, pojištění osob ve vozidle, pojištění zavazadel ve vozidle, úrazové pojištění nebo pojištění poškození zvířetem.

Když to pojmeme prakticky

Máte sjednané jen povinné ručení. To znamená, že při nehodě, kterou způsobíte, se náklady na všechny škody, které utrpěla druhá strana nehody, uhradí z povinného ručení. Nemusíte si s tím tak dělat téměř žádné starosti. Ale co škody na vašem vozidle? Pokud máte jen povinné ručení, všechny náklady na vašem autě či motorce jdou na vaši hlavu.

Pokud máte ale povinné ručení i havarijní pojištění, jste kryti ze všech stran. A nemusíte si tak ani dělat hlavu s tím, jak za všechnu tu způsobenou škodu zaplatíte. 

S každým vozidlem, autem nebo motorkou, přichází i povinnosti. Kromě pravidelné kontroly technického stavu a dalších věcí jsou to i pravidelné platby za pojištění. To zákonné určitě nepodceňujte, kdybyste ho neměli, připíše se vám k nákladům na škodu ještě i pokuta. Havarijní pojištění sice mít uzavřené nemusíte, ale abyste si kryli i své škody, je dobré si ho sjednat. V ideálním případě si obě pojištění sjednejte najednou. Předejdete zbytečným starostem, a navíc často i získáte lepší cenu.

komerční článek



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Limitovaná Cupra Ateca umí stovku za 4,9 sekundy, 1.5 milionu nestačí

Limitovaná Cupra Ateca umí stovku za 4,9 sekundy, 1.5 milionu nestačí

Cupra uvádí na český trh exkluzivní limitovanou edici Ateca Limited Edition VZ. Všestranné, vysokovýkonné SUV nabízí náročným klientům jedinečný sportovní design s mnoha působivými a dokonale řemeslně zpracovanými..

Stavby nových dálnic se konečně rozjely, aktuálně se jich buduje přes 150 km

Stavby nových dálnic se konečně rozjely, aktuálně se jich buduje přes 150 km

Aktuálně probíhající výstavba nových dálnic na zelené louce překročila 150 kilometrů. Je mezi nimi jihočeská D3,..

Nissan zahájil výrobu nové generace modelu Qashqai

Nissan zahájil výrobu nové generace modelu Qashqai

Zahájení výroby nového Qashqaie si vyžádalo tučnou investici ve výši téměř 12 miliard korun. Nová generace se dostane k..

Nový Lexus NX je první plug-in hybrid značky, víme o něm všechno

Nový Lexus NX je první plug-in hybrid značky, víme o něm všechno

Plug-in hybridní systém provedení NX 450h+ disponuje výkonem až 306 koní a měl by vozu udílet zrychlení z místa na 100..

Test: Mazda 6 Wagon 2,5 Skyactiv-G 100 Edition vyzrála k dokonalosti

Test: Mazda 6 Wagon 2,5 Skyactiv-G 100 Edition vyzrála k dokonalosti

Šestkový model je na trhu od roku 2012, což je na asijské poměry velmi dlouhá doba. A nás zajímalo, jak se stáří..