Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí | Autanet.cz

Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí

Znovuzrozený Prius se umí dobíjet při jízdě, ze zásuvky ale i z vlastní střechy. Je technologickou přehlídkou v nezaměnitelném kabátě.

Toyota Prius byla vždy průkopníkem eletrifikace. A do testu přijela v nejnovější páté generaci, která se nám v redakci všem extrémně líbí. Design karoserie navíc u zkoušeného exempláře umocňuje žlutý hořčicový lak, velká devatenáctipalcová kola a černá střecha tvořená solárními panely.


Karoserie působí dojmem, že ji v Japonsku navrhli jen a pouze v aerodynamickém tunelu, přitom opak je pravdou. Hlavní zřetel byl dbán na prostornost kabiny a pohodlí posádky. Přední světlomety působí dojmem, že tam ani nejsou, stejně tak kliky dveří schované do C-sloupků. Mezigeneračně je pátý Prius o 50 mm nižší a ještě širší. 

Toyota Prius s drahou plug-in hybridní technikou v základní výbavě Comfort stojí nemalých 1 150.000 Kč, v prostřední výbavě Prestige 1 199.000 Kč a nejdražší Executive vyjde na 1 355.000 Kč.

Toyota Prius spotřeba

Srdcem Priusu je hybridní soustava tvořená dvoulitrovým atmosférickým čtyřválcem o výkonu 112 kW (152 koní) při 6.000 ot./min. a s 190 Nm točivého momentu, který v případě potřeby pracuje po boku sychronního elektromotoru o výkonu 120 kW (163 koní). Maximální výkon hybridního systému tvoří 164 kW (223 koní). Díky tomu plug-in udělá stovku za 6,8 sekundy a podle technických údajů dosáhne maximální rychlosti 177 km/h. V praxi je Prius ještě lepší a hravě překračuje udávanou maximálku.

Přestože pohotovostní hmotnost činí 1.545-1.610 kg podle výbavy, čipernost plně vybavenému Priusu rozhodně nechybí. Vůz nabírá rychlost okamžitě a hned. Při dálniční stotřicítce stačí prošlápnout plynový pedál a Prius okamžitě vystřelí kupředu. Dokonce tak rychle, že i načipované dvoulitrové diesely se Vám začnou vzdalovat ve zpětném zrcátku. Pružné zrychlení je velmi dobré a vyloženě špatné to není ani s akustickou pohodou na palubě. 

Po osmi stovkách ujetých kilometrů a jednom dobíjení spotřeba spadla na 4,1 l/100 km, přičemž jsme nejezdili zrovna pomalu a téměř vůbec nedobíjeli. Pokud vůz budete pravidelně nabíjet, můžete jezdit třeba za 1 l/100 km. Když pak energie ze zásuvky dojde, vystačí si Prius sám – funguje v hybridním režimu, kdy si energii vyrábí jízdou. Ve finále tak i bez nabíjení jezdíte za příjemných 5-6 l/100 km i po dálnici.

Toyota Prius interior

Dojezd v EV módu ve městě Toyota slibuje až 110 km, v kombinovaném režimu pak až 86 km. Nám se po Praze dařilo na jedno nabití ujet rovných devadesát kilometrů. Nabití Lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh trvá celkem dlouho – důvodem je pomalé nabíjení (AC 3,3 kW). Plné nabití tak zabere lehce přes 4 hodiny. Při nabíjení doma nebo v práci vás to ale asi omezovat nebude. Baterie se také dobíjí díky solárním panelům na střeše. Nejvyšší testovaná výbava panely disponuje a během slunného dne se podle automobilky může zvýšit elektrický dojezd zhruba o osm kilometrů (nám během slunečného dne přibyla poloviční porce).

Na pracoviště řidiče si rychle zvyknete. Za volant Toyota umístila digitální přístrojový štít a nezapomněla na přítomnost fyzických ovladačů – tlačítkový panel si zachovala dokonce i ventilace, vše ostatní se přepíná na 12,3palcovém středovém displeji.  Otravné nám přišlo varování, že se nedíváme na silnici. To přichází okamžitě v momentě, kdy otočíte zrak třeba na centrální displej nebo nechtěně zakryje výhled infrakamer rukou. Otravné je rovněž upozornění na překročení rychlosti, to ale můžete v menu vypnout tak, že zakážete vozu číst dopravní značky.

Toyota Prius 2024

Téměř 4,6 metru dlouhý vůz maskuje svou velikost, jeho kabát je nezaměnitelný a i přes přítomnost obrovských kol se dokáže vláčně pohybovat po českých silnicích. Plug-in hybrid je naprosto ideálním společníkem pro pohyb po městě a jak již bylo řečeno výše, neztratí se ani na dálnici v levém pruhu. 

Plug-in hybrid dává smysl zejména řidičům, kteří denně zdolají desítky kilometrů a mají možnost pravidelného dobíjení. V tomto případě budou jezdit klidně s nulovou či litrovou spotřebou benzínu. A pokud se třeba o víkendu vydají na výlet, mohou využívat výhod spalovacího motoru. 

Plusy:

+ naprosto originální vzhled
+ bohatá výbava
+ minimální provozní náklady
+ zábavnost a schopnosti podvozku
+ poskytovaný cestovní komfort
+ hladce fungující hybridní soustava
+ dojezd na elektřinu
+ kvalitní provedení interiéru


Mínusy:

- digitální zpětné zrcátko nemusí vyhovovat všem, stejně tak někteří asistenti
- malý zavazadelník
- pomalé dobíjení
- vyšší pořizovací ceny
- zvuk při vyšších otáčkách
- méně místa nad hlavou


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale
Platnost evidenční kontroly v ČR se prodlužuje na dva roky Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou BMW M2 CS je lehčí, výkonnější a schopnější Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Rok výroby 2022

849 900 Kč
Škoda Octavia RS 2.0TSI 180kW DSG

Škoda Octavia RS 2.0TSI 180kW DSG

Rok výroby 2017

439 000 Kč
Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Škoda Enyaq iV 80X 195kW 4X4 HEAD-UP,TČ

Rok výroby 2022

699 900 Kč
Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Rok výroby 2022

779 000 Kč