Nové Audi Q4 Sportback e-tron concept - elektrické SUV ve stylu kupé

Audi oficiálně představuje sportovní variantu elektrického kompaktního SUV Q4 Sportback e-tron. Prozatím se jedná o koncept, ale sériová výroba bude spuštěna už za rok. Vůz je poháněn dvěma elektromotory o výkonu 306 koní. Sprint zvládne za 6,3 sekundy a verze s pohonem zadních kol nabídne dojezd přesahující 500 kilometrů.

Koncept kupé Q4 Sportback e-tron navazuje na loňskou studii Audi Q4 e-tron. Obě varianty jsou po technické stránce shodné. Zásadní rozdíl mezi oběma koncepty je v karoserii. U Sportbacku zaujme skosená linie střechy, která se směrem k zádi decentně a dynamicky snižuje.


Exteriér a dvě karosářské varianty s identickými rozměry

Zájemci o model Q4 mohou již nyní uvažovat nad výběrem karosářské verze, zda se rozhodnou pro klasickou verzi SUV nebo pro dynamickou variantu elegantního kupé. Rozměry obou modelů Q4 jsou prakticky stejné, Sportback je s délkou 4,6 metru o jeden centimetr delší a s výškou 1,6 metru o jeden centimetr nižší. Rozvor náprav je u obou variant stejný 2,77 metru. 

Při pohledu zpředu zaujme u Audi Q4 Sportback e-tron maska chladiče Singleframe s logem čtyř kruhů, která je strukturovaná, uzavřená v širokém osmiúhelníkovém rámečku.

Na zádi vozu dominuje široký pás světel propojující svítilny a pozoruhodně tvarovaný difuzor v nárazníku s horizontálními lamelami a osvětleným logem e-tron uprostřed.

Pohled na zadní část Audi Q4 Sportback e-tron concept

Pro Audi jsou charakteristické výrazně tvarované blatníky všech kol, které se vyznačují už od dob legendárního prvního modelu quattro z roku 1980. V případě konceptu Q4 Sportback e-tron navazují tato rozšíření ladně na okolní plochy, a poskytují tak vozidlu při pohledu ze strany charakteristický vzhled. Typické pro vozy e-tron jsou také zvýrazněné oblasti prahů mezi nápravami, kde jsou uloženy akumulátory. Na pochybách vás nenechají ani velká 22“ kola. Šířku vozu umocňuje kontrast mezi světle šedým metalickým lakem Kinetic s perleťovým efektem a tmavě šedým odstínem spodní části karoserie.

Letmý pohled na design konceptu Q4 Sportback e-tron

Interiér

Audi Q4 Sportback e-tron zaujímá svými vnějšími rozměry postavení v horní třetině kompaktní třídy. Díky rozvoru náprav 2,77 metru se řadí minimálně o jednu třídu výš, co se týče prostornosti interiéru. Elektrické SUV nabízí dostatek prostorového komfortu, zejména pro nohy vpředu a především pro nohy vzadu i proto, že místo není omezeno klasickým středovým tunelem.

Sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou čalouněna na dotek příjemnou Alcantarou, která je zpracována v manufakturní kvalitě. Prošívání je dvojité, tlustou přízí. Čalounění stropu je z bílých a béžových tkanin z mikrovlákna, jimiž jsou obšita také obložení střešních sloupků a horní části výplní dveří i přístrojové desky. Barevnost interiéru umocňuje dojem velkorysého prostoru. Horní části dominují světlé, teplé odstíny, s nimiž kontrastuje tmavý koberec na podlaze.

Za volantem zaujme displej digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit s nejdůležitějšími ukazateli. Nový je velkoplošný průhledový displej s funkcí rozšířené reality, který dokáže promítat přímo na silnici důležité grafické informace, například šipky před odbočkou. Dotykovými plochami na ramenech volantu se ovládají často používané funkce.

Interiér Audi Q4 Sportback e-tron concept

Komfort při ovládání informačního systému zajišťuje 12,3“ dotykový displej, který je umístěn nad středovou konzolou. Displej je pro snadnější ovládání nakloněn k řidiči. Pod ním se nachází tlačítková lišta pro ovládání klimatizace.

Středová konzola je koncipována jako velkorysý odkládací prostor včetně nabíjecí přihrádky pro mobilní telefon, protože na ní nemusely být umístěny žádné funkční prvky, jakými jsou řadicí páka nebo páka parkovací brzdy. Místo nich jsou umístěna tlačítka voliče jízdních režimů.

Pohon a výkon

Koncept Q4 Sportback e-tron je poháněn dvěma elektromotory o celkovém nejvyšším výkonu 225 kW (306 koní). Zadní elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW a poskytuje maximální točivý moment 310 Nm. Elektromotor vpředu přenáší na přední kola až 75 kW a 150 Nm. Hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím pohonu všech kol quattro, přední i zadní nápravu pohání vždy jeden elektromotor. Obě verze Q4 absolvují díky vynikající trakci sprint z nuly na 100 km/h za pouhých 6,3 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 180 km/h.

Rozměrná sada akumulátorů zaujímá téměř celý prostor v podlaze mezi nápravami. Její kapacita dosahuje 82 kWh. Dojezd podle metodiky WLTP je více než 450 kilometrů. Verze s pohonem zadních kol nabídnou dokonce dojezd přesahující 500 kilometrů. Akumulátory lze nabíjet výkonem až 125 kW. Nabití na 80 procent celkové kapacity netrvá déle než 30 minut.

Klíčovým faktorem pro sportovní charakter a vynikající příčnou dynamiku je nízké a centrální uložení komponentů pohonu. Vysokonapěťový akumulátorový systém je optimálně přizpůsoben rozměrům modelu Audi Q4 Sportback. Plochá a široká sada akumulátorů je umístěna pod prostorem pro cestující mezi nápravami. Akumulátorový systém má hmotnost 510 kilogramů. Audi Q4 Sportback e-tron concept má díky tomu těžiště podobně nízko jako sedan s konvenčním pohonem.

Q4 e-tron versus Q4 Sportback e-tron

Modulární platforma MEB pro elektromobily zahrnuje široké portfolio variant pohonu a výkonových stupňů. Model Q4 Sportback e-tron disponuje sportovní verzí elektrického pohonu. Optimálně koordinované rozdělování točivého momentu zajišťuje elektronická řídicí jednotka během zlomků sekundy. SUV ve stylu kupé díky tomu nabízí optimální trakci za všech povětrnostních podmínek a na každém povrchu.

Pokud řidič požaduje vyšší výkon, než jaký může poskytnout zadní elektromotor, připojí elektrický pohon všech kol také přední asynchronní elektromotor, jehož hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím přední nápravy. K tomu dochází i předvídavě, tedy dříve, než dojde k prokluzu kol na kluzkém povrchu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou, resp. k přetáčivému či nedotáčivému chování vozidla.

Recept na vynikající hodnotu dojezdu zahrnuje mnohem více ingrediencí než jen zásobník energie s vysokou kapacitou. Přispívá k tomu mimo jiné i nízký aerodynamický odpor vzduchu, jehož součinitel cx = 0,26 je dokonce o 0,01 nižší než u SUV Q4 e-tron. Kompaktní modelová řada s elektrickým pohonem optimalizuje dojezd také důmyslnou strategií rekuperace kinetické energie. Dalšími přínosy přispívá komplexní systém řízení provozní teploty pohonu a akumulátorů, který zahrnuje mimo jiné tepelné čerpadlo s CO2.

Představení konceptu Audi Q4 Sportback e-tron

Audi bude do roku 2025 nabízet na nejdůležitějších globálních trzích více než 20 modelů s elektrickým pohonem a přibližně 40 procent prodeje připadne na elektrifikované modely. Mezi SUV v tomto portfoliu patří mimo jiné modely e-tron a e-tron Sportback. Kromě toho bude nabízena řada modelů s klasickými druhy karoserie včetně verzí Avant a Sportback. Nabídka pokryje všechny důležité segmenty trhu od kompaktní až po luxusní třídu.

Autor: Jiří Řikovský


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč