Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů

Koupit obyčejné SUV, které na silnici zapadne a nejezdí moc dobře nebo raději sáhnout po krásce z Itálie, která slibuje špičkové svezení?

Alfa Romeo Tonale můžete mít v akční nabídce Sprint podle ceníku od 899.000 Kč. O pohon se stará mild-hybridní přeplňovaná patnáctistovka Turbo spojená s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem nebo vznětová šestnáctistovka JTDm spojená s dvouspojkovým automatem. Na výběr je také námi zkoušené plug-in hybridní provedení Q4 tvořené benzínovou třináctistovkou Turbo ve spojení s šestirychlostním hydroměničovým automatem a pohonem všech kol. 


V našem případě se o pohon staral elektromotor a benzínový čtyřválec. Spalovací motor produkuje 132 kW (180 koní) při 5.750 ot./min. a max. točivý moment 270 Nm při 1.850 ot./min. a elektromotor 90 kW (122 koní). Italská automobilka uvádí kombinovaný výkon celé soustavy 206 kW (280 koní), což se podepisuje na slušných parametrech.

Plug-in hybridní Tonale udělá stovku za 6,2 sekundy a umí letět až 206 km/h. A to vše při udávané kombinované spotřebě 1,3-1,4 l/100 km. Ano, asi si teď klepete na čelo, ale doopravdy za tento údaj lze jezdit v případě, že Li-Ion baterie s kapacitou 15,5 kWh dobíjíte opakovaně hned po jejich vyčerpání. Takže pokud přes týden jezdíte do práce desítky kilometrů a Tonale přes noc vždy dobijete, budete spotřeba klidně jen jeden litr. My na sedm stovek dlouhé trase dobíjeli jen jednou a závěrečná spotřeba benzínu se ustálila na hodnotě 6,3 l/100 km, přičemž jsme nejezdili vůbec pomalu. 

Objem palivové nádrže činí 42,5 litrů a udávaný dojezd na elektřinu má činit 59-63 km ve smíšeném provozu, ve městě pak 79-82 km. Obou údajům lze věřit jen při velmi lehké noze a za ideálních podmínek. My při snaze o ekonomickou jízdu jsme na baterie najeli po ucpané Praze rovných 70 km. Pokud dobíjet nebudete a jezdíte svižněji, počítejte se spotřebou kolem sedmi až osmi litrů podle stylu jízdy. 

test alfa romeo tonale plug-in

Zkoušené Tonale jezdilo na velký dvacetipalcových kolech, které vozu náramně slušely. Jízda je příjemná a zdolávání nerovností překvapivě komfortní. Zadní víceprvková náprava funguje skvěle, Tonale rozhodně patří po stránce jízdních vlastností mezi nejlepší SUV ve třídě. Řízení je lehčí než čekáte, ale rychle si zvyknete. Maximální spolehnutí je na brzdovou soustavu – dávkování brzdného účinku je naprosto ideální. A špatné to není ani s odhlučněním kabiny.

Pokud vše uvedené sečteme, vyjde nám ideální mix pro řidiče, kteří rádi jezdí dynamicky. Tonale umí projíždět zatáčky jako malý sportovně laděný hatchback s nízkým těžištěm. V zatáčkách se nenahýbá a projevuje se naprosto jistě. Stejné je to i na dálnici, kde působí jako větší stabilní vůz. Tohle prostě italská automobilka umí.

Ale zpět do kabiny. Po otevření dveří zaujme pěkně zpracovaná kabina plná na dotyk příjemných materiálů. Zajímavostí je startování tlačítkem na volantu – oživení vozu palcem levé ruky se ukázalo být jako maximálně pohodlné řešení. Teplotu klimatizace nastavíte manuálně pomocí přepínacích tlačítek, hlasitost audiosoustavy ovládáte pomocí volantu nebo krásného kovového válečku na středovém tunelu mezi sedadly. Snadno nahmatáte i kolečko sloužící k přepínání jízdních režimu DNA.

Volant - potažmo řízení jde velmi lehce, což v kombinaci s poměrně strmým převodem může řidiče překvapit. Přístrojová kaplička je propracovaná a můžete si měnit obsah středové a pravé části. Individualizace zobrazení jsou široké. Vysoká páka řazení automatu nám do toho modelu nějak nepásne, ale v praxi je to lepší řešení než třeba hojně používaná tlačítka. V kabině nechybí sloty USB typu A a C. Odlišně se ovládají stěrače (kolébkovým přepínačem na páčce). 

Kufr pojme 385 litrů zavazadel, po sklopení zadních sedadel 1.430 litrů. Podlahu kufru lze nastavit do dvou výškových úrovní, zadní opěradla lze sklápět v poměru 60:40, uprostřed průvlak lze otevírat z kabiny i kufru. Tonale je dlouhé lehce přes 4,5 metru a svou velikostí připomíná třeba Kiu Sportage.

Sečteno, potrvzeno – pro zapálené řidiče je Alfa Romeo Tonale vůbec nejlepším SUV v dané třídě. V plug-in hybridní verzi poskytuje dostatečný výkon, který servíruje s naprostou jistotou za každých podmínek. Je krásná, umí být rychlá a zároveň dostatečně komfortní. Poskytuje kvalitně zpracovanou kabinu, výbornou ergonomii a ještě k tomu jezdí poměrně levně.  Co víc si přát?

Plusy:

+ jízdní vlastnosti
+ ergonomie
+ design
+ materiály a zpracování kabiny

Mínusy:

- velikost zavazadelníku


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč