Porsche Panamera Sport Turismo - zbytečná, ale fantastická

Jedno z nejzábavnějších řidičských kombi nyní najdete u Porsche. My se však ptáme - má automobilka takový krok zapotřebí? Nejde spíše o „vykrádačku“ původní panamery?

Ať je to jak chce, v době, kdy světu vládne marketing, preference lidí milujících vozy pro jejich čistou esenci zkrátka nerozhodují. Čísla prodejů, to je oč tu běží, a protože prodávat chce také značka Porsche, vypadá poslední z jejích novinek takto.


Není to oslnivě krásné auto. Designéři na takřka bezchybnou panameru poslední generace napasovali záď z kombi a ošidili ji o podstatnou část dynamického vyzařování. U verze Sport Turismo tak například nenajdete ani zadní výsuvné křídlo, které se dělí na dvě poloviny. Prvky aktivní aerodynamiky zde ovšem zůstaly (po překročení rychlosti 168 km/h (86 km/h ve sportovním režimu) se vysune malý spoiler na samotném konci střechy).
Že to na zákazníky Porsche nebude fungovat? To se vsaďte, že bude.



Dlouhodobý monitoring příznivců značky totiž jasně prokázal, že přesně takové auto požadovalo nemalé procento z cílové skupiny, a protože přímým konkurentem tohoto vozu je v podstatě jen Mercedes-AMG CLS 63 ShootingBrake, je jisté, že se dveře v autosalonech Porsche následující měsíce netrhnou. Ano, při zmínce o rychlém kombi vám jistě vyvstane myšlenka na Audi RS6, popřípadě na BMW M5, které by v nové generaci mělo rovněž dorazit jako kombi (minulá M5 se jako kombi nedělala). Takové vozy však nejsou přímými konkurenty panamery. To by totiž Audi muselo stvořit něco jako RS7 Avant, a oddělení BMW by následně dostalo za úkol, vzít si na paškál M6 Gran Coupe. Už tedy nejspíš chápete, proč se úvodní perex zmiňuje o „vykrádačce“.



Ale abychom jen nehanili. Porsche takové auto jistojistě potřebovalo. Vždyť velké kombi nemělo od počátku své existence a jediným modelem ze současné nabídky, do něhož vtěsnáte 5 dospělých i se zavazadly, je Cayenne. A jen on už nestačí. Nová Panamera tak přijíždí se zavazadelníkem o velikosti 520 litrů a standardně bude disponovat pětisedadlovou konfigurací. Dražší specifikace pak (podobně jako u klasického provedení) dovolí mít zde jen čtyři luxusní sedadla.



Jen pár dní před oficiální premiérou na autosalonu v Ženevě nám bylo Porsche Panamera Sport Turismo představeno ve vrcholné verzi Turbo. Technická data se oproti stávající verzi nijak neliší, a tak i Sport Turismo disponuje výkonem 550 koňských sil, který je vyvinut díky dvojitě přeplňovanému osmiválci. V nabídce ale bude figurovat hned pět motorů, a přestože se stále zatím jen spekuluje o příchodu nejvýkonnější verze Turbo S E-Hybrid, je vysoce pravděpodobné, že i tu nám Porsche v budoucnu nadělí. (Jen pro informaci - verze Turbo S E-Hybrid u klasické panamery značí, že v ní dřímá výkon až 680 koňských sil!)

Ale zpět k nabídce. Všechny vozy budou standardně vybaveny pohonem všech kol. Základem bude tedy Panamera 4 s výkonem 330 koňských sil, o jejíž pohon se stará 2.9 litrový šestiválec s dvojitým přeplňováním. Verze Panamera 4S přidá díky zvětšeným turbodmychadlům a jinému nastavení motoru dalších 110 koní navíc. 2,9 litrový šestiválec však Porsche zaměstná ještě jednou, tentokrát pro alternativně zaměřené klienty. Varianta 4 E-Hybrid tak díky elektromotorům nabídne až 462 koňských sil a řadí se rovnou pod královské provedení Turbo. A platí také, že nabídne nejmenší kombinovanou spotřebu paliva.



Již od počátku je v nabídce ale i diesel. Panamera Sport Turismo 4S Diesel nabídne 422 naftových koní a reálnou spotřebu pod 8 litrů na 100 kilometrů. Nutno dodat, že takové kombi už nám dává pořádný smysl.

O ceně se zatím moc nemluví. Dá se však předpokládat, že bude zvednuta o drobných pár tisíc Euro oproti standardní verzi.
Čekání od roku 2012, kdy Porsche s myšlenkou udělat kombi z modelu Panamera poprvé přišlo, bylo dlouhé. Nadšenci tohoto nápadu ale mohou konečně jásat. Tak za pár dní v Ženevě!


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Porsche

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč