Nový Nissan Patrol (Y62): Všechno je jinak

17. 02. 2010
Sdílet článek

Z kdysi drsného, nekompromisního a neúnavného dříče se pomalu ale jistě stává luxusní parník. Sice vybavený tou nejsofistikovanější technikou pro zdolávání terénu, ale také čím dál častěji svazovaný neochotou svého majitele k výletu mezi muldy, balvany a klády. Na tuhou zadní nápravu rovnou zapomeňte, nový Patrol je o kůži, tichém motoru, spoustě elektroniky a neúnavném cestování třeba až na kraj světa

Už i u Nissanu dobře vědí, že zájemci o auta typu Patrol, Land Cruiser či Rande Rover jsou stále pohodlnější a zřejmě i bohatší, tak proč si dělat násilí s výrobou něčeho, co by už zapůsobilo nanejvýš na beztak vymírající skupinu větrem ošlehaných dřevorubců. Výrobce si dokonce nechal udělat průzkum, z něhož vyplynulo, že průměrný Patrol stráví mimo zpevněné cesty jen asi 15% veškerého času...
Na pořad dne se tak dostává plnění poněkud rozmarnějších požadavků: Úkolem velkého moderního off roadu není zdolat Karákoram, ale především reprezentovat svého majitele. Zahrnout ho luxusem stejně jako klasická limuzína, ale navrch přidat pocit bezpečí (ideálně nezničitelnosti) i dobrý výhled díky vysoké pozici sezení. A samozřejmě pocit dobře investovaných peněz, neboť tuny železa mají v očích majetnické mužské populace pořád ještě větší cenu než kilogramy integrovaných obvodů. Už samotné místo oficiální prezentace nového Patrolu dává o jeho budoucím směřování leccos tušit: Místem premiéry je totiž Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech...


Ačkoliv přesné údaje o proporcích nového modelu výrobce zatím neudává, už z fotografií je patné že půjde o čtyřkolový ingot rozměrově i hmotnostně srovnatelný s nejluxusnějším osmiválcovým Land Cruiserem. Velké změny se odehrály už pod kapotou: Motor je zatím jen jeden a to obrovský benzínový osmiválec s objemem 5,6 litru (interní označení VK56VD), který disponuje čtyřventilovou technikou s plně variabilním časováním i zdvihem (VVEL) i přímým vstřikem benzínu (DIG). Motor ve špičce dodává výkon 294 kW a generuje točivý moment 550 N.m.

Novému motoru je rovnocenným partnerem nová sedmistupňová automatická převodovka, která společně s elektronikou motoru disponuje specifickými řadícími „mapami“ pro silnici, písčitý povrch, skalnatý povrch nebo sníh. Řidič si požadovaný režim zvolí rovnou na ovladači systému All Mode 4x4. V souladu se svým názvem se tento systém samozřejmě v první řadě stará o dokonalou trakci na jakémkoliv povrchu a zachování terénních schopnosti svých věhlasných předchůdců, ostatně na čem jiném než právě na vlajkové lodi své terénní flotily má Nissan ukázat svůj konstrukční potenciál v oblasti čtyřkolek. Připomeňme, že první Patrol (Též Nissan Safari) vyjel už v roce 1951! Nechybí celá plejáda dnes už běžných funkcí jako například asistent rozjezdu do kopce či asistent sjíždění prudkých svahů.

Nová generace Patrolu má vůbec poprvé nezávislé zavěšení kol, takže poctivý rám a tuhé nápravy brzy nadobro zmizí v propadlišti dějin. Místo toho je posádka i v zatáčkách hýčkána hydraulickou regulací naklánění karosérie (HBMC), snad aby v tom luxusu náhodou nepocítila důsledky vysokého těžiště a obrovské hmotnosti. Úměrně výkonu motoru byly posíleny i brzdy, takže například vpředu mají kotouče průměr 358 mm a jsou osazeny čtyřpístkovými třmeny.

Interiér má být znatelně prostornější než v případě minulé generace, cestující v druhé řadě mají před koleny dokonce o rovných deset centimetrů víc. Snaha oslovit náročné zákazníky je patrná nejvíce na designu palubní desky, která si v ničem nezadá s těmi ve vozech Infinity či Lexus, včetně kvality použitých materiálů a dílenského zpracování. Propracovaný a výkonný klimatizační systém využívá k oddělení posádky od chladných nebo naopak horko sálajících oken principu teplotní bariéry, kterou v trochu odlišné podobě známe například ze vchodů do velkých supermarketů. Tuto ventilační soustavu výrobce vyvíjel a testoval přímo v destinacích s velmi vysokými teplotami.

Samotná výbava, ať už komfortní nebo bezpečnostní, plně odpovídá postavení modelu ve výrobním portfoliu Nissanu a dle konkrétní specifikace může obsahovat třeba DVD s obrazovkami integrovanými v opěradlech předních sedadel, pevný disk s 9,3 GB, Bluetooth, bezklíčové startování, adaptivní tempomat, kamery pro parkování a přesnější monitoring terénu, senzory tlaku v pneumatikách atd.

Evropská verze bude počítat i s dieselem, který má do Patrolu přijít snad příští rok, údaje o něm jsou však zatím zahaleny tajemstvím.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Marek Oborník, foto Nissan

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč