Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
V závodě v Neckarsulmu je připravena výrobní linka na nové Audi A7 Sportback. Vůz dorazí na český trh v závěru února 2018 nejprve pouze ve verzi 55 TFSI (s motorem 3.0 V6 TFSI o výkonu 340 koní), přičemž české pořizovací ceny ještě nebyly stanoveny.
Vnější design modelu A7 Sportback je vyjádřením nového designérského stylu, který značka Audi představila studií prologue a uvedla poprvé do sériové výroby s novým modelem Audi A8. A7 signalizuje svými velkými plochami, ostrými hranami a atleticky napnutými liniemi dynamiku i progresivní charakter z každé perspektivy.
Již na první pohled je sportovní charakter tohoto vozidla kategorie gran turismo patrný z tvarového řešení nízké přídě, které zahrnuje nejen masku chladiče Singleframe, jež je v porovnání s Audi A8 širší a umístěná v nižší poloze, ale také úzké světlomety a výrazně tvarované otvory pro přívod vzduchu. Světlomety jsou k dispozici ve třech verzích. U středního a nejvyššího stupně výbavy vyjadřuje světelný design motiv digitalizace. Dvanáct světelných segmentů, oddělených úzkými mezerami a umístěných vedle sebe, vyvolává asociace s principem binárních číslic 0 a 1. Vrcholnou verzí jsou světlomety HD Matrix LED s laserovými světlomety Audi.
Audi A7 Sportback má atletickou „postavu“ s dlouhou kapotou motoru, dlouhým rozvorem a krátkými převisy. Výrazné kontury zdůrazňují kola, jejichž průměr může být až 21 palců, a poukazují na geny quattro značky Audi. Ty určují proporce tělesa karoserie. Silueta je definována dynamickou linií střechy, která se výrazně svažuje směrem k zádi. Sportovní charakter velkého kupé vymezují v obrysech čtyři číselné hodnoty: vnější délka 4969 milimetrů, rozvor 2926 milimetrů, šířka 1908 milimetrů, ale výška jen 1422 milimetrů.
Stejně jako u předchůdce připomíná tvarové řešení zádě jachtu. Dlouhé víko zavazadlového prostoru ústí do výrazné odtokové hrany s ladnými liniemi a ukrývá spoiler, který se elektricky vysouvá při rychlosti jízdy 120 km/h. Úzký světelný pás – společný stylistický prvek vrcholných modelů Audi – propojuje zadní světlomety, jejichž koncová světla jsou tvořena 13 svislými segmenty. Při odemknutí a zamknutí dveří vytvářejí přední i zadní světlomety rychlé světelné animace, vyjadřující i u stojícího velkého kupé jeho dynamiku. Progresivní vnější design nového modelu Audi A7 Sportback se ve značné míře obejde bez chromovaných prvků. Paleta barev laků karoserie zahrnuje 15 odstínů, z nichž je osm nových. Na přání dodávaný exteriérový paket S line dodá celkovému vzhledu vozidla ještě ostřejší charakter. Úpravy se týkají masky chladiče a otvorů pro přívod vzduchu vpředu, prahů, spoileru vpředu a difuzoru vzadu. Tyto prvky mají leskle černé rámečky a výraznější tvary.
Design studie v sériové výrobě: interiér
V interiéru jedinečným způsobem splývá progresivní design s pokrokovou technikou. Interiér nového modelu Audi A7 Sportback zanechá silný dojem svou atmosférou futuristického salonku. Základem jeho minimalizovaného, čistého designérského stylu je zcela nevšední harmonie mezi napětím a střízlivostí. Horizontální linie a štíhlá přístrojová deska vytvářejí dojem vzdušného prostoru. Středová konzola orientovaná na řidiče umocňuje sportovní charakter tohoto vozu pro cestování ve velkém stylu. V konceptu interiéru se zrcadlí čtyři zásadní hodnoty: progresivita, sportovnost, intuitivnost a vysoká kvalita. Všechny barvy, materiály čalounění a ozdobná obložení ztělesňují novou estetiku – od vstupní verze až po design selection, sportovní paket S line a mimořádně kvalitní kůži Valcona. Na přání dodávaný paket dekoračního osvětlení zvýrazňuje kontury interiéru a decentním způsobem umocňuje vnímání prostoru.
Horní displej s úhlopříčkou 10,1 palce (v kombinaci se systémem MMI Navigation plus) je natočen k řidiči a doplněn ozdobným prvkem z hliníku v grafitově šedém odstínu, jehož nosné těleso tvoří vlastní geometrickou plastiku. Díky vzhledu ve stylu „černého panelu“ splývá vypnutý displej téměř neviditelně s přístrojovou deskou. Uživatelská plocha displeje se objeví při otevření vozu. Vzhled displeje je v souladu s designem interiéru minimalistický a pregnantní, všechny zobrazované informace jsou rychle čitelné.
Systém snadného ovládání MMI touch response a hlasové ovládání online
Nové Audi A7 Sportback důsledně navazuje na strategii digitalizace, započatou modelem A8. Do uspořádání interiéru je dokonale začleněn nový koncept ovládání MMI touch response značky Audi, který nahrazuje otočné tlačítko i konvenční tlačítka a ovládací prvky předchůdce dvěma velkými dotykovými displeji s vysokým rozlišením.
Na horním displeji ovládá řidič informační a zábavní systém. Spodní displej s úhlopříčkou 8,6 palce, umístěný na asymetrické konzole středového tunelu, zpřístupňuje ovládání klimatizace, komfortních funkcí a zadávání textu. Řidič si přitom může opřít zápěstí o širokou páku voliče automatické převodovky.
Na přání nabízí Audi průhledový displej, který promítá důležité informace na čelní okno. V kombinaci se systémem MMI Navigation plus je vůz vybaven digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit s 12,3“ displejem.
Ovládací koncept MMI touch response s haptickou a akustickou zpětnou vazbou lze ovládat stejně intuitivně jako chytrý telefon. Jakmile prst aktivuje příslušnou funkci, uživatel uslyší a pocítí kliknutí jako potvrzení. Logická a nízká struktura menu umožňuje rychlý přístup k různým funkcím vozidla. Řidič si navíc může individualizovat konfigurovatelná a přemístitelná tlačítka pro oblíbené funkce.
Ještě komfortnější ovládání zajišťuje na přání dodávané hlasové ovládání pro nový model A7 Sportback. Systém MMI Navigation plus zpracovává otázky a pokyny v dialogu, vedeném v hovorovém jazyce, dvěma způsoby – pomocí informací uložených v paměti vozidla a souběžně s tím využívá také detailní znalosti z cloudu.
Kompletní síťové propojení zvyšuje komfort a bezpečnost: informační a zábavní systémy a Audi connect
Svým rozsáhlým síťovým propojením je model Audi A7 Sportback dokonale připraven pro cestování na dlouhé vzdálenosti. Zákazníkům nabízí ještě více komfortu, bezpečnosti a možností individualizace. Gran turismo přebírá nabídku informačních a zábavních systémů i služeb v oblasti konektivity od modelu Audi A8. Až sedm řidičů si může uložit svá preferovaná nastavení do individuálních uživatelských profilů. Přitom lze individualizovat až 400 parametrů. Internetové služby Audi connect byly rozšířeny. Nové jsou mimo jiné informace o dopravních značkách a informace o nebezpečích – služby Car-to-X, které využívají kolektivní inteligenci flotily vozidel Audi.
Nový model A7 Sportback je sériově vybaven systémem MMI Radio, který může být na přání nahrazen systémy MMI Navigation nebo MMI Navigation plus. Na výběr jsou čtyři zvukové aparatury. Vrcholná verze, Bang & Olufsen Advanced Sound System, poskytuje fascinující zvuk ve formátu 3D také cestujícím na sedadlech vzadu.
Inteligentní a komfortní: systémy Audi AI
Tlačítkem AI aktivuje řidič funkce Audi AI remote parking pilot a Audi AI remote garage pilot, které budou k dispozici v průběhu roku 2018. Nový model A7 Sportback, vybavený těmito funkcemi, zajede samočinně na parkovací místo nebo do garáže, a tento manévr zvládne i opačným směrem. Řidič může před zahájením parkovacího procesu vystoupit a spustit funkci v aplikaci myAudi App na chytrém telefonu. Přitom musí nepřetržitě držet stisknuté tlačítko Audi AI Button, jímž má celý proces pod kontrolou. Centrální řídicí jednotka pro asistenční systémy (zFAS) průběžně vypočítává obraz okolí z fúze dat, dodávaných senzory. K tomuto účelu využívá data rozsáhlého souboru senzorů, který v závislosti na výbavě zahrnuje až pět radarových senzorů, pět kamer, dvanáct ultrazvukových senzorů a jeden laserový skener.
Kromě systémů Audi AI usnadní nový model A7 Sportback svému řidiči řízení celkem 39 asistenčními systémy, které jsou rozděleny do tří paketů: paket asistenčních systémů Audi AI Park (uvedení na trh postupně od roku 2018), paket asistenčních systémů City s novým asistentem pro průjezd křižovatkou a paket asistenčních systémů Tour. Paket Tour zahrnuje mimo jiné asistenta pro hospodárnou jízdu, který podporuje způsob řízení s nízkou spotřebou paliva, a adaptivního jízdního asistenta, který doplňuje funkci adaptivního tempomatu ACC (adaptive cruise control) podpůrnými zásahy do řízení pro udržování vozidla ve svém jízdním pruhu. Všechny asistenční systémy disponují vylepšenými řídicími mechanismy.
Jízdní dynamika a komfort při cestování na dlouhé vzdálenosti: podvozek
Nový model A7 posouvá syntézu sportovního charakteru a komfortu na novou úroveň. Díky na přání dodávanému dynamickému řízení všech kol, nové elektronické podvozkové platformě (EFP) – centrální řídicí jednotce pro podvozek – a zdokonalenému vzduchovému odpružení nabízí ještě větší agilitu, obratnost a komfort. A7 Sportback je dokonalým vozem Gran Turismo: dynamicky agilním automobilem na silnici s mnoha zatáčkami a zároveň komfortním na dlouhých dálničních etapách.
Přední i zadní nápravy byly zbrusu nově vyvinuty. Nový koncept sériově dodávaného progresivního řízení, jehož sportovní převod je s rostoucím úhlem natočení volantu ještě strmější, poskytuje intenzivní zpětnou vazbu, která řidiče informuje o dění mezi pneumatikami a vozovkou. Za velkými koly s komfortnějším odpružením – kola mají průměr ráfku až 21 palců a pneumatiky rozměr až 255/35 – pracují brzdy s hliníkovými pevnými třmeny. Jejich kotouče mají průměr až 400 milimetrů. Co se týče nastavení podvozku, mají zákazníci na výběr čtyři varianty: konvenční podvozek s ocelovými pružinami, sportovní podvozek se světlou výškou sníženou o 10 milimetrů, elektronicky řízené tlumiče a adaptivní vzduchové odpružení (adaptive air suspension) s udržováním stálé světlé výšky.
Vrcholnou inovací v oblasti podvozku je dynamické řízení všech kol, které snoubí bezprostřední, sportovní reakce se suverénní jízdní stabilitou, čímž řeší konflikt cílů mezi agilitou a komfortem. Převod řízení se aktivně mění v závislosti na rychlosti jízdy mezi 9,5:1 a 16,5:1. Na přední nápravě dochází ke změnám převodu řízení prostřednictvím harmonické převodovky. Na zadní nápravě zajišťuje převod šroubem a maticí natáčení kol až o pět stupňů. Zadní kola se při jízdě nízkou rychlostí, například při parkování nebo v městském provozu, natáčejí v opačném směru než přední kola, čímž zvyšují agilitu velkého kupé. Tím se při natočení kol do maximálního rejdu zmenšuje průměr otáčení o 1,1 metru. Od rychlosti jízdy 60 km/h se natáčejí kola zadní nápravy ve stejném směru jako přední kola, což přispívá k jízdní stabilitě při jízdě přímým směrem i při změně jízdního pruhu.
Dynamiku zvyšuje také sportovní diferenciál, dodávaný na přání, který aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola, a doplňuje tak pohon všech kol quattro. Stejně jako dynamické řízení všech kol, elektronicky řízené tlumiče a adaptivní vzduchové odpružení je i sportovní diferenciál řízen elektronickou podvozkovou platformou (EFP). Všechny uvedené systémy jsou síťově úzce provázány a vzájemnou spoluprací zajišťují nejvyšší úroveň preciznosti. Řidič může systémem Audi drive select aktivovat různé jízdní režimy. Rozsah mezi komfortním a sportovním nastavením je nyní v porovnání s předchůdcem ještě širší.
Rozsáhlá elektrifikace: částečně hybridní pohon zvyšuje komfort a hospodárnost
Všechny motory v novém modelu A7 Sportback jsou sériově vybaveny novým částečně hybridním pohonem (MHEV – mild hybrid electric vehicle), který zvyšuje komfort a hospodárnost. U agregátů V6 je tento systém realizován prostřednictvím hlavní elektrické sítě s napětím 48 V. Řemenem poháněný generátor BAS (Belt Alternator Starter) s funkcí spouštěče spolupracuje s lithium-iontovými akumulátory a při zpomalování dosahuje rekuperačního výkonu až 12 kW. Čtyřdveřové kupé může jet v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h setrvačností s deaktivovaným motorem, který je poté komfortně spuštěn zařízením BAS.
Funkce start-stop byla výrazně rozšířena a ke slovu přichází již od 22 km/h. Ve spojení se sériově dodávanou přední kamerou dochází k opětovnému spuštění motoru u stojícího vozu předvídavě, jakmile se vpředu jedoucí vozidlo rozjede. V reálném provozu snižuje technika MHEV spotřebu paliva až o 0,7 litru na 100 kilometrů.
V době uvedení na trh bude nové Audi A7 Sportback k dispozici nejprve s motorem 3.0 V6 TFSI. Přeplňovaný motor V6 s decentním plně znějícím zvukem poskytuje nejvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximální točivý moment 500 N.m. Čtyřdveřové kupé zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 250 km/h. Audi A7 55 TFSI se sériovou výbavou spotřebuje v kombinovaném režimu EU 6,8 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 154 gramů na kilometr. Hnací sílu motoru 3.0 TFSI přenáší sedmistupňová převodovka S tronic a pohon všech kol quattro s hospodárnou technikou ultra, která odpojuje pohon zadní nápravy vždy v situacích, kdy není zapotřebí, a v případě potřeby jej na základě předvídavého řízení opět připojuje. Krátce po zahájení výroby budou následovat další šestiválcové a čtyřválcové agregáty na benzin i naftu.
Koncept karoserie: kupé, limuzína a Avant v jednom
A7 Sportback spojuje to nejlepší ze všech světů a je dynamickým, všestranným automobilem pro podnikání i volný čas. Nabízí design kupé, vnitřní prostor limuzíny a variabilitu Avantu. Koncept interiéru modelu A7 Sportback přesvědčí ještě větší nabídkou místa a větším komfortem sezení – a to navzdory ještě dynamičtěji vedené linii střechy. V porovnání s předchůdcem vzrostla délka interiéru o 21 milimetrů. Cestující na sedadlech vzadu mají díky tomu více prostoru pro kolena. Zároveň se zvětšila i výška stropu nad sedákem vzadu. V porovnání s předchůdcem je větší rovněž šířka otvoru zavazadelníku, který se rozšířil na 1050 milimetrů.
Nabídka nově vyvinutých sedadel sahá až k mnohostranně nastavitelným sedadlům vpředu, které se přizpůsobují individuálnímu tvaru postavy sedící osoby a nabízejí funkce odvětrávání i masáže. Také uspořádání samostatných sedadel vzadu (alternativou jsou zadní sedadla s uspořádáním 2+1) nabízí velkorysý prostor a komfort. Díky novým prvkům výbavy na přání ze světa high-tech je cestování v novém modelu Audi A7 Sportback ještě komfortnější. Paket Air Quality vylepšuje vzduch v interiéru jeho parfémováním decentními vůněmi, ionizátorem a účinným kombinovaným filtrem.
Karoserie s kombinovanou konstrukcí z oceli a hliníku – velké díly, jako jsou například vnější panely karoserie, jsou vyrobeny z hliníku – zásadním způsobem přispívá k vyšší jízdní dynamice a zvýšení jízdního komfortu. Co se týče tuhosti karoserie, aeroakustických vlastností a aerodynamiky, dosahuje čtyřdveřové kupé vrcholných výsledků. Gran turismo rozmazluje své cestující vylepšeným akustickým komfortem a minimálním aerodynamickým hlukem díky pečlivě optimalizované aerodynamice.
Více světla proudí do interiéru vylepšeným panoramatickým skleněným střešním oknem s mimořádně velkými skleněnými plochami. Vyhřívané sklo čelního okna a stěrače s integrovanými tryskami ostřikovačů jsou dalšími prvky výbavy na přání, které zvyšují úroveň komfortu.
Navzdory dynamičtějšímu designu pojme zavazadlový prostor v základní výbavě 535 litrů. Se sklopenými opěradly zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru až na 1390 litrů. Díky optimalizaci zavazadlového prostoru lze do něj nyní uložit napříč dva golfové bagy – včetně na přání dodávaného náhradního kola. Zadní výklopné víko se na přání otvírá a zavírá na povel pohybu nohy, snímaného senzorem.