Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při dojíždění zimních plášťů v létě

vloženo

K prvnímu dubnu nepatří pouze aprílové žerty, znamená rovněž důležité datum v kalendářích motoristů. Od začátku dubna přestává platit nařízení o povinném používání zimních pneumatik v zákonem daných případech. Podle průzkumů společnosti Continental z minulých let si čeští řidiči vedou zodpovědně a s výměnou obutí čekají na dobré počasí. Stále však více než pětina motoristů v létě „dojíždí“ zimní pláště.

Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při dojíždění zimních plášťů v létě Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při dojíždění zimních plášťů v létě

Povinnost používat zimní pneumatiky v případech daných legislativou skončila 31. března a začalo období přezouvání na letní pláště. Kvůli koronaviru má však letošní sezona pomalejší nástup.


Průměrný český řidič ujede za rok přibližně 15 200 kilometrů, z toho větší porce připadá na letní sezonu, která je delší. Letos však bude nájezd řidičů nižší kvůli pandemii koronaviru a opatřením, která omezují cestování. Postupně ale bude docházet ke zmírňování restrikcí a motoristé budou moci opět vyrazit na silnice.

Čeští řidiči si při přezouvání ze zimních pneumatik na letní počínají zodpovědně a s výměnou plášťů čekají až na dobré počasí. I přesto z průzkumu společnosti Continental vyplývá, že motoristé jsou v tomto ohledu důslednější před zimou, kdy na zimní pneumatiky přezouvá 92 procent z nich. Na počátku letní sezony však více šoférů váha a přemýšlí, jak ušetřit za přezutí i za další sadu plášťů a to i přesto, že najedou proporčně daleko více kilometrů než v zimě. To potvrzují i výsledky průzkumu, podle kterého volí správné letní obutí jen 78 procent majitelů vozidel.

Více než pětina Čechů praktikuje tzv. „dojíždění“, kdy jezdí i v létě na zimních pneumatikách, čímž mohou riskovat nejen svoji bezpečnost, ale ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Dojíždění je velmi oblíbené u řidičů, jejichž zimní pneumatiky mají dezén menší než 4 milimetry a nemohou je tak použít pro další zimní sezonu.

Zákon sice používání zimních pneumatik v termínu mezi 1. dubnem až 31. říjnem nezakazuje, z hlediska bezpečnosti může však být jízda na nevhodných pláštích riziková, protože zimní pláště jsou konstruované na jízdu v nižších teplotách a jejich vlastnosti nejsou v létě optimální, což potvrzují i odborníci. „Jízda na zimních pneumatikách mimo zimní období vyžaduje zvýšenou opatrnost. Zimní pneumatiky jednoduše nejsou konstruovány na jízdu v letních podmínkách. Na zimních pláštích v létě musí řidiči počítat s delší brzdnou dráhu, s horším bočním vedením i s vyšší hlučností. Proto doporučujeme všem řidičům, aby v létě skutečně používali letní pláště. Pokud chtějí jiné řešení, na trhu jsou i celoroční pneumatiky, které jsou pro použití v létě jednoznačně vhodnější než pláště zimní“ nabádá Aleš Langer z oddělení Technického zákaznického servisu Continental Barum.

Právě celoroční pneumatiky jsou vhodné řešení pro řidiče, kteří najezdí méně kilometrů, necestují v extrémních podmínkách a absolvují jen krátké vzdálenosti. Univerzální pláště jsou u českých řidičů stále oblíbenější díky zlepšeným jízdním vlastnostem a bezpečnosti, pokud je porovnáme s celoročními plášti v minulosti. K jejich výhodám patří i časová a finanční úspora. Řidiči však nesmí zapomínat, že jde stále o kompromisní řešení. Těm, kteří cestují více, odborníci radí přezout na letní pláště.

Správně načasované přezouvání

Důležité je rovněž načasování přezutí. Vedle zákona se vyplatí sledovat i vývoj počasí. „Dlouhodobě motoristům radíme, aby se řídili ‚pravidlem‘ 7 °C a přezouvali až ve chvíli, kdy se teploty ani v nočních hodinách dlouhodobě nedostávají pod sedm stupňů. Letní a zimní pneumatiky jsou totiž vyrobeny z rozdílných směsí, liší se i konstrukcí a reagují rozdílně při různých teplotách. Pozorujeme, že tuto praxi dodržuje stále větší procento řidičů, což kvitujeme s radostí,“ říká Aleš Langer.

Mnoho řidičů si pneumatiky přezouvá doma, řada motoristů však spoléhá na služby pneuservisů. To může v současné době, kdy na území České republiky platí kvůli pandemii koronaviru restrikce pohybu, přinášet určitá omezení. Pneuservisy jsou však otevřeny a i nadále mohou poskytovat své služby, musí ale dodržovat speciální opatření, která minimalizují kontakt s klienty.

„Z průzkumů víme, že řidiči rádi pečují o své vozy sami. Všem motoristům přesto doporučujeme, aby po každém přezutí navštívili odborníky za účelem vyvážení pneumatik a seřízení geometrie kol, což zvyšuje bezpečnost i životnost obutí,“ dodává Aleš Langer.


redakce

Fotografie k článku

Fotografie k článku Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při dojíždění zimních plášťů v létě Fotografie k článku Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při dojíždění zimních plášťů v létě Fotografie k článku Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při dojíždění zimních plášťů v létě

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Omlazená Kia Rio představena, největší novinky se odehrály pod kabátem

Omlazená Kia Rio představena, největší novinky se odehrály pod kabátem

Čtvrtá generace hatchbacku Kia Rio prošla faceliftem, který přinesl kromě pozměněného designu zcela nové technologie v podobě 48V mild-hybridního pohonu, manuální převodovky se spojkou iMT bez mechanické vazby nebo..

Stáří správně uskladněných pneumatik se bát nemusíte, horší je to s pneumatikami na stojících vozech

Stáří správně uskladněných pneumatik se bát nemusíte, horší je to s pneumatikami na stojících vozech

Na každé pneumatice nalezneme tzv. DOT kód, který pomáhá určit přesný věk a datum její výroby. To je známá věc a..

Test: Citroën C5 Aircross Shine 1.5 BlueHDi EAT8 - chcete hodně komfortní SUV?

Test: Citroën C5 Aircross Shine 1.5 BlueHDi EAT8 - chcete hodně komfortní SUV?

Když z nabídky Citroënu zmizel pohodlný model C5, nejeden fanda francouzsky houpavých podvozků zaplakal. Netrvalo..

Honda Jazz je malá, praktická, úsporná, ale ne zrovna levná

Honda Jazz je malá, praktická, úsporná, ale ne zrovna levná

Honda Jazz vždy dokázala nabídnout na malém prostoru hromadu prostoru, vynikala neuvěřitelnou variabilitou a dobře..

Zítra bude v Nošovicích spuštěna výroba nové modelové řady Hyundai i30

Zítra bude v Nošovicích spuštěna výroba nové modelové řady Hyundai i30

Automobilka Hyundai oznámila, že v pondělí 25. května zahájí v Nošovicích výrobu omlazeného modelu i30. Nový Hyundai..