Kia Ceed Sportswagon má kufr velký jako Octavia
Na mezinárodním ženevském autosalonu 2018 se ve světové premiéře ukázalo kombi Ceed Sportswagon. Model třetí generace "navržený a vyráběný v Evropě" přináší větší kabinu i zavazadelník než předchůdce.
Nový Ceed Sportswagon se začne vyrábět letos v srpnu a prodeje budou zahájeny v průběhu posledního čtvrtletí 2018.
Návrh, vývoj a konstrukce nového modelu podobně jako u předchůdců probíhal ve Frankfurtu pod taktovkou evropských návrhářů, produktových vývojářů a vývojového centra R&D automobilky Kia. Vůz se bude i nadále vyrábět ve slovenské Žilině, na stejné výrobní lince, ze které sjíždí nový pětidveřový hatchback Ceed, Kia Sportage a Kia Venga. Nové označení – cee’d se mění na Ceed – vyjadřuje upevnění pozice nového modelu pro „Community of Europe, with European Design“ (pro evropskou veřejnost s evropským designem).
Karoserie nového modelu navazuje na sportovní a emotivní design modelu Stinger, přinášející tak do segmentu kompaktních kombi elegantní vzhled – evokující emoce a zároveň preciznější svým provedením sebejisté siluety kombi. Nižší a širší silueta nového Ceedu Sportswagon s delším zadním převisem charakterizuje kabina posunutá více vzad než u předchůdce, vyjadřující vyzrálý a dynamický charakter. Stejně jako u pětidveřového hatchbacku byly zakulacené hrany předchůdce nahrazeny ostrými linkami; na přídi zaujme širší tygří maska chladiče a níže posazené otvory přívodu vzduchu, orámované přesnými a lineárními tvary. Nový model standardně používá LED diody pro denní svícení ve stylu ‚kostek ledu‘, čímž odkazuje na vzhled předchozího modelu Sportswagon GT-Line.
Při bočním pohledu je kapota opticky prodloužena pomocí ostrých a rovných křivek, které vozu propůjčují vzpřímenější postoj. K vyzrálému a robustnímu charakteru přispívá boční linie, která nyní výrazněji ubíhá v horizontální rovině. Zadní D-sloupek svým tvarem propůjčuje horní lince oken nový elegantní tvar ve tvaru půlměsíce. K lepší viditelnosti vozidla při pohledu zezadu a snadné rozpoznatelnosti modelu Ceed napomáhají nová LED světla denního svícení. Ta ve spojení s rovnými křivkami karoserie a subtilním spoilerem na výklopné zádi propůjčují modelu Ceed Sportswagon celkově stabilnější a sportovnější postoj.
Pro nové kombi Ceed Sportswagon bude od počátku prodeje k dispozici 11 různých odstínů karoserie. Zákazníci budou moci vybírat z různých provedení kol; v nabídce budou 15" ocelové disky, 16" ocelové nebo lité disky, resp. 17" kola z lehkých slitin ve dvoubarevném provedení s broušenými povrchy.
V kabině pak Ceed Sportswagon nabídne nejvyšší úroveň ergonomie ve své historii a přinese též vysoce kvalitní materiály napříč celým interiérem. Kabina vychází z uspořádání známého z nejnovějších vozů Kia, zde upraveného pro novou modelovou řadu Ceed, včetně horizontální přístrojové desky s plastičtějším, hladším a štíhlejším vzezřením. Toto provedení zároveň vyvolává pocity prostornosti a otevřenosti z pohledu předního spolujezdce, přináší více prostoru pro nohy a nabízí lepší výhled směrem vpřed.
Přístrojová deska je rozdělena na horní část – s ‚plovoucím‘ dotykovým systémem palubního infotainmentu – resp. spodní část, kde se nacházejí ovládací prvky audiosystému, vytápění a klimatizace. Středový panel je v zájmu lepší ergonomie a snadného ovládání během jízdy mírně natočen směrem k řidiči. V celém interiéru najdeme vyšší podíl propracovaných měkčených materiálů, nenásilně zdůrazňujících kultivované a luxusní prostředí kabiny. Povrchy zkrášlují dekory v lesklém nebo matném chromu; zákazníci mohou rovněž volit mezi několika různými typy čalounění, ať již z látky, umělé kůže nebo pravé kůže. Volitelně je k dispozici i kožené obšití volantu a hlavice řadicí páky.
Kombi Ceed Sportswagon, postavené na nové podvozkové platformě Kia ‘K2’, je o 20 mm širší (1800 mm) a 20 mm nižší (1465 mm) než končící model. Rozvor zůstává beze změn (2650 mm), zatímco přední převis se zkrátil o 20 mm (na 880 mm). Zadní převis karoserie se však prodloužil o 115 mm (nyní 1070 mm) – a tak je nové kombi Sportswagon o 95 mm delší (nyní 4600 mm) než předchůdce, což se odrazilo ve výrazně větším objemu zavazadelníku. Širší karoserie s kabinou posunutou směrem vzad přispívá k suverénnímu a sportovnímu postoji vozu, kterému zároveň propůjčuje sebejistější vzhled.
Nová podvozková platforma napomáhá k efektivnějšímu obestavění prostoru, a tak Ceed Sportswagon přijíždí s ještě prostornější kabinou než předchůdce. Širší karoserie znamená více místa v úrovni ramen pro zadní pasažéry a díky snížení polohy zadních sedadel o 15 mm se též vytvořilo více místa pro kolena a nohy ve druhé řadě. I přes nižší linii střechy se díky podvozkové platformě a nižší poloze předních sedadel podařilo v přední řadě zajistit vertikální prostornost 987 mm, tedy podobně jako u předchůdce. Níže položená zadní lavice též zaručuje srovnatelný prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech.
Nové kombi Ceed Sportswagon se chlubí výrazně větším zavazadelníkem než v minulosti. Zavazadelník je o 72 litrů (14 %) větší než u končícího modelu, což znamená nárůst objemu na 600 litrů – a tedy více než u většiny vozů kombi střední třídy. Spodní hrana kufru se také výrazně posunula dolů – snížením nákladové hrany oproti odcházejícímu modelu Ceed se podstatně usnadnilo nakládání těžkých předmětů.
Očekávání zájemců o kombi nižší střední třídy však nekončí velkým objemem zavazadelníku – silnými stránkami modelu Ceed Sportswagon je i všestrannost a praktická využitelnost, která tento vůz činí jedním z nejpraktičtějších v dané třídě. Zadní sedadla sklopná a dělená v poměru 40:20:40 je možné snadno složit do roviny zatažením za páčku ve výklopné zádi. Sklopením sedadel se vytvoří dokonale rovná podlaha zavazadlového prostoru. Ceed Sportswagon je standardně vybaven schránkou k bezpečnému uložení menších předmětů pod podlahou a také krytem zavazadelníku a háčkem na tašky, zabraňujícím v rozkutálení nákupu po uložení do kufru. Součástí standardní výbavy jsou i integrované střešní ližiny.
Volitelně se nabízí inteligentní elektrické ovládání výklopné zádi – otevírá se automaticky ve chvíli, kdy Ceed v těsné blízkosti pátých dveří rozpozná inteligentní klíček, což oceníte zejména za situace, kdy v obou rukou nesete těžká zavazadla. V nabídce najdeme i bezpečnostní síť mezi kabinou a prostorem pro zavazadla, stejně tak jako síť k přidržení malých předmětů nebo systém kolejnic do zavazadlového prostoru.
Nové kombi Ceed Sportswagon bylo navrženo výhradně pro evropské silnice se zohledněním požadavků evropských zákazníků. Jízdní chování a charakter nového modelu byl odladěn tak, aby Ceed Sportswagon svojí dynamikou a zapojením řidiče překonalo svého předchůdce. Nová soustava nezávislého zavěšení kol nabídne řidičům agilnější a bezprostřednější odezvu od řízení, kde se uplatní i upravená charakteristika pružin a tlumičů nebo rychlejší převodka řízení. Jízdní vlastnosti byly odladěny na nejrůznějších typech evropských cest, aby vůz nabídl pohodlné cestování a současně dodal řidiči potřebnou jistotu vyplývající z lepší kontroly pohybů karoserie při průjezdu zatáčkami a stability za vyšších cestovních rychlostí.
Pro nový Ceed SW je k dispozici stejná nabídka hnacích ústrojí jako pro pětidveřový hatchback, vyvinutých s ohledem na různorodé požadavky zákazníků. Zájemci o benzínový pohon se mohou rozhodnout pro oblíbený agregát Kia 1,0 litru T-GDi (Turbocharged Gasoline Direct injection – přeplňovaný motor s přímým vstřikováním benzínu) o výkonu 120 koní, resp. nový motor 1,4 litru T-GDi. Nový agregát ‘Kappa’ 1,4 litru T-GDi (nahrazující motor 1,6 litru GDI) i přes nižší zdvihový objem disponuje výkonem 140 koní, tedy o 4 % více než předchůdce. Díky přeplňování se nový motor chlubí plošší křivkou točivého momentu než někdejší jednotka 1,6 litru, což v praxi znamená lepší odezvu v širším spektru jízdních podmínek – při současném snížení emisí. Oba benzínové motory T-GDi budou spojeny s částicovým filtrem k dalšímu snížení výfukových emisí, aby nový Ceed SW s rezervou splňoval požadavky emisní normy Euro 6d TEMP. V nabídce též bude pohonná jednotka 1,4 litru MPi s vícebodovým vstřikováním o výkonu 100 koní.
Pro nový Ceed Sportswagon bude dále k dispozici zbrusu nový naftový motor Kia ‘U3’. Nová jednotka ‘U3’ 1,6 litru CRDi (zkr. Common-Rail Direct injection – rozvod paliva typu common rail, přímé vstřikování), navržená v souladu s přísnějšími emisními limity dle nejnovější normy Euro 6d TEMP, využívá aktivní systém selektivní katalytické redukce (katalyzátor SCR) k výraznému snížení objemu škodlivých emisí. Nový motor produkuje méně oxidu uhličitého, pevných částic a oxidů dusíku než dříve používané vznětové motory Kia a je k dispozici ve výkonových variantách 115 nebo 136 koní. Nová vznětová jednotka 1,6 litru s maximem točivého momentu 280 Nm zaručuje bezproblémové zrychlování za všech podmínek.
Všechny motory bude možné kombinovat se šestistupňovou manuální převodovkou; pro nové motory 1,4 litru T-GDi a 1,6 litru CRDi bude k dispozici i sedmistupňová dvouspojková převodovka Kia.
Kabina nabízí širokou škálu nových technologií ke zvýšení praktičnosti vozu a pohodlí cestujících. ‚Plovoucí‘ systém palubního infotainmentu může zahrnovat buďto audiosystém s dotykovým displejem o velikosti 5,0 nebo 7,0", nebo audiosystém s navigací a dotykovým displejem o velikosti 8,0", včetně online služeb Kia Connected Services s podporou od TomTom®. Systém umožňuje bezproblémové propojení s chytrými telefony prostřednictvím technologií Apple CarPlay™ a Android Auto™. Systém Android Auto™ je navržen tak, aby spolupracoval se smartphony Android verze 5.0 (Lollipop) nebo vyšší. Systém Apple CarPlay™ pro model Ceed je kompatibilní s přístroji iPhone 5 a všemi pozdějšími telefony iPhone.
Zákazníci mohou zvolit i výkonný audiosystém JBL Premium s technologií Clari-Fi pro zvýšení kvality komprimovaného zvuku. Již v základní výbavě najdeme připojení pro chytré telefony přes Bluetooth, automatické světlomety a systém bezklíčového vstupu.
Díky systému Drive Mode Select pro přepínání jízdních režimů může majitel ještě znásobit požitek z jízdy prostřednictvím režimů Normal a Sport. Systém Drive Mode Select upravuje účinek posilovače řízení a v jednotlivých režimech se též jemně modifikuje charakter motoru. V režimu Normal se vůz snaží maximálně zužitkovat technologie pro úsporu paliva a nabízí uvolněnější reakce od řízení. V režimu Sport se naopak zostřuje odezva škrticí klapky a zlepšují parametry akcelerace – rozjezd z místa i pružné zrychlení – a upravuje se charakter řízení s tužší zpětnou vazbou a přesnějšími reakcemi na pokyny od řidiče.
Na přání dodávané vyhřívání čelního skla – s prakticky neviditelnými drátky zatavenými do skla – usnadňuje život s novým kombi za zimních měsíců. Technologie, nabízená v rámci značky Kia vůbec poprvé, umožňuje pouhým stiskem tlačítka snadno odstranit námrazu, ledu či mlžný závoj z čelního skla. V nabídce prvků na přání najdeme i bezdrátové nabíjení chytrých telefonů, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, resp. vyhřívaná zadní sedadla.
Při pohledu zvenčí pak nové kombi zaujme standardními předními LED diodami pro denní svícení ve stylu ‚kostek ledu‘ v novém grafickém provedení. Oblíbené ‚kostky ledu‘ pro denní svícení, vídané u modelu Ceed Sportswagon GT Line, jsou nyní začleněny do jednotek světlometů u všech verzí Ceedu Sportswagon. Na přání jsou k dispozici i full LED světlomety.
Součástí paketu ECO pro model Ceed (výbava na přání) je aktivní aerodynamická clona, která se otevírá a zavírá podle požadavků na chlazení motoru a rychlosti jízdy, čímž zlepšuje aerodynamiku ve prospěch nižší spotřeby paliva. Paket ECO dále zahrnuje zakrytování spodní části karoserie a snížený podvozek pro hladší proudění vzduchu pod vozidlem, stejně tak jako pneumatiky Michelin se sníženým valivým odporem.
Kromě standardně montovaných sedmi airbagů přispívají k ochraně cestujících propracované technologie na podporu řízení, zahrnující systémy aktivní bezpečnosti ke zmírnění rizika dopravní nehody. Standardní nabídka bezpečnostních technologií obsahuje asistent dálkových světel, systém rozpoznávání únavy řidiče, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu a prediktivní varování před čelní srážkou s asistentem pro zamezení čelním kolizím.
Nová modelová řada Ceed bude v rámci evropských modelů značky Kia rovněž poprvé vybavena technologií sledování vozidla v jízdním pruhu (Lane Following Assist), představující systém autonomního řízení 2. úrovně. Uvedená technologie sleduje vpředu jedoucí vozidla za dané dopravní situace a rozpoznává vodorovné dopravní značení pro udržování vozidla uprostřed daného pruhu na rychlostní komunikaci. Systém zároveň ovládá zrychlování, brzdění a řízení podle situace před vozidlem a kolony vozidel vpředu, kdy využívá externí senzory k udržování bezpečného odstupu od vpředu jedoucího vozidla. Technologie sledování vozidla v jízdním pruhu funguje za rychlostí od 0 do 130 km/h.
Z dalších technologií na přání jmenujme inteligentní tempomat (Smart Cruise Control) s funkcí Stop & Go, systém pro sledování mrtvých úhlů, systém pro monitorování provozu za vozidlem, inteligentní parkovací asistent a rozpoznávání chodců s hmatovou zpětnou vazbou na volantu u asistenta pro zamezení čelním kolizím.
Každý Ceed Sportswagon je standardně vybaven stabilizačním systémem VSM (Vehicle Stability Management), jenž zajišťuje stabilitu při brzdění a průjezdu zatáčkami díky automatické regulaci elektronického řízení stability vozu (ESC) po zjištění horších záběrových schopností vozidla.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE (Evropa)
- Pětidveřové pětimístné kombi, samonosná celokovová (ocelová) karoserie. Výběr ze vznětových a zážehových tří- a čtyřválcových motorů pohánějících přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky nebo sedmistupňové dvouspojkové převodovky
Zážehový motor 1,0 litru T-GDI / 120 k
- Typ Řadový tříválec, přeplňovaný
- Zdvihový objem 1,0 litru; 998 cm3
- Vrtání x zdvih 71,0 x 84,0 mm
- Max. výkon 88 kW (120 k)
- Max. točivý moment 172 Nm
- Počet ventilů 12 (4 na válec)
- Systém rozvodu paliva Přímé vstřikování
- Emisní norma Euro 6d TEMP
Zážehový motor 1,4 litru T-GDI / 140 k
- Typ Řadový čtyřválec, přeplňovaný
- Zdvihový objem 1,4 litru; 1396 cm3
- Vrtání x zdvih 71,6 x 84,0 mm
- Max. výkon 103 kW (140 k)
- Max. točivý moment 242 Nm
- Počet ventilů 12 (4 na válec)
- Systém rozvodu paliva Přímé vstřikování
- Emisní norma Euro 6d TEMP
Zážehový motor 1,4 litru MPI / 100 k
- Typ Řadový čtyřválec, atmosférické plnění
- Zdvihový objem 1,4 litru; 1394 cm3
- Vrtání x zdvih 72,0 x 84,0 mm
- Max. výkon 74 kW (100 k)
- Max. točivý moment 134 Nm
- Počet ventilů 16 (4 na válec)
- Systém rozvodu paliva Vícebodové vstřikování paliva
- Emisní norma Euro 6d TEMP
Diesel 1,6 litru U3 CRDi / 115 k
- Typ Řadový čtyřválec, přeplňovaný
- Zdvihový objem 1,6 litru; 1589 cm3
- Max. výkon 85 kW (115 k)
- Max. točivý moment 280 Nm
- Počet ventilů 16 (4 na válec)
- Systém rozvodu paliva Přímé vstřikování paliva, rozvod typu Common Rail
- Emisní norma Euro 6d TEMP
Diesel 1,6 litru U3 CRDi / 136 k
- Typ Řadový čtyřválec, přeplňovaný
- Zdvihový objem 1,6 litru; 1589 cm3
- Max. výkon 100 kW (136 k)
- Max. točivý moment 280 Nm
- Počet ventilů 16 (4 na válec)
- Systém rozvodu paliva Přímé vstřikování paliva, rozvod typu Common Rail
- Emisní norma Euro 6d TEMP
Převodovky
- Šestistupňová manuální převodovka
- Sedmistupňová dvouspojková převodovka (7DCT)
Podvozek a odpružení
- Vpředu Nezávislé zavěšení kol, vzpěry McPherson uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
- Vzadu Nezávislé zavěšení kol, dvojité lichoběžníkové vzpěry uložené v pomocném rámu, vinuté pružiny a plynové tlumiče, stabilizátory
Kola a pneumatiky
- Standardně 15" ocelová kola, pneumatiky 195/65 R15
- Na přání 16" litá kola, pneumatiky 205/55 R16, 17" litá kola, pneumatiky 225/45 R17
Objemy
- Palivová nádrž 50 litrů
- Zavazadlový prostor (VDA) 600 litrů