Jak se zachovat při dopravní nehodě? Dobře vyhodnoťte situaci a snažte se při rozhodování zachovat chladnou hlavu
Účastníkem dopravní nehody se nechce stát nikdo z nás. O to důležitější je vědět, jak se v této situaci zachovat. Pokud účastník není zraněný, případně není v šoku, měl by dodržovat postupy, které mohou ostatním zachránit život. Při dopravní nehodě jde často o každou vteřinu, přesto by měl každý myslet na to, že ukvapená rozhodnutí mohou mít opačný efekt. S radami, jak se při dopravní nehodě chovat, přichází projekt Ty to zvládneš pod záštitou Asociace Záchranný kruh.
Každý účastník nebo svědek dopravní nehody by si měl uvědomit, že místo nehody je nebezpečné nejen pro zraněné. „Jedete-li okolo dopravní nehody, zastavte na bezpečném místě – ideálně až za nehodou, zapněte výstražná světla, zatáhněte ruční brzdu, oblečte si reflexní vestu a označte místo výstražným trojúhelníkem. Zajistíte tak bezpečnost nejen účastníkům nehody, ale i sami sobě,“ radí Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.
Telefonní hovor vždy ukončuje záchranář
Reflexní prvky jsou velmi důležité především v situacích, kdy je na vozovce snížená viditelnost. V noci, v mlze nebo při sněhové vánici doslova zachraňují životy. Dalším pomocníkem je mobilní telefon. Účastník či svědek nehody by měl okamžitě volat na tísňovou linku 155 nebo 112.
„Mezi první informace, které potřebujeme od volajícího znát, patří místo nehody, stav a počet zraněných,“ přibližuje Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje a doplňuje: „Rádi bychom na účastníky nehod apelovali, aby nikdy telefonní hovor nepokládali. Telefon musí být přepojen na hlasitý odposlech. Záchranáři vždy radí, jak při pomoci raněným postupovat.“
Při krvácení jde o vteřiny
Jestliže u nehody vidíte někoho silně krvácet, rozhodně na nic nečekejte. „Využijte rukavice z lékárničky a krvácení zastavte přímým stlačením prsty v ráně,“ přidává radu Smetana. Další situací, při které si mnoho lidí neví rady, je nehybný účastník nehody. „U nehod je vždy velké riziko poranění páteře, ale strach zachránce z případného dalšího poškození nesmí ohrozit život zraněného,“ dodává.
Je-li zraněný v bezvědomí, musí být zajištěno, aby dostatečně dýchal. Pokud dýchá, není zapotřebí s ním hýbat. Pokud tomu tak není, zachránce mu musí zaklonit hlavu a zvednout bradu, čímž uvolní dýchací cesty. Pokud se zraněný během deseti sekund alespoň dvakrát nadechne je zapotřebí udržovat volné dýchací cesty až do příjezdu profesionálů.
Pokud i přes veškerou snahu zraněný nedýchá, je nutné zahájit masáž srdce. Tu ale nelze provést ve vozidle, proto musí být vyproštěn a položen na rovnou zem. „Poté by měl zachránce stlačovat hrudník do hloubky pět až šest centimetrů s frekvencí sto až sto dvacet stlačení za minutu. Proškolený zachránce může po každých třiceti stlačeních provést dva umělé vdechy,“ uzavírá Smetana.
Desatero zásad u dopravní nehody
1. Mysli na svoje bezpečí, přemýšlej, než něco uděláš
2. Vždy musíš být viděn, označ místo nehody
3. Mysli na bezpečí svých blízkých, odveď je mimo silnici
4. Světlý kouř neznamená požár, může to být pára z chladiče
5. Volej záchranáře. Nikdy nepokládej telefon jako první
6. Největší pomoc většinou potřebují ti, kteří nekřičí
7. Zastav krvácení. Tlač prsty v ráně
8. Neboj se se zraněným pohnout. Zakloň hlavu a kontroluj dýchání
9. Pokud zraněný nedýchá, přejdi k masáži srdce
10. Neztrácej hlavu. Vždy jednej s rozvahou
Bližší informace o projektu naleznete na realita.tytozvladnes.cz
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelVolkswagen Transporter 2.0TDi 110kW LONG 9-MÍST, 1.M
Opel Zafira 1.8 16V KLIMA, 7 MÍST
Škoda Superb 2,0 TDI 110kW Ambition Combi
Mohlo by vás zajímat
Test: Hyundai Kona Electric Power - české elektrické SUV s výborným dojezdem
Za 789.990 Kč můžete mít čistě elektrickou Konu ECO 39,2 kWh ve výbavě Smart slibující dojezd 305 km. My ale raději sáhl ...
Legendární Renault 5 Turbo s motorem umístěným před zadní nápravou slaví čtyřicátiny
Od chvíle, kdy se na trhu objevila bestie v podobě Renaultu 5 Turbo, uplynulo čtyřicet roků. Model vytvořený Jeanem Terr ...
Test: Toyota Corolla 2.0 GS Hybrid - Corolla nemusí být nudná
Corollu kombi můžete mít v zajímavém provedení GR Sport, která nekřičí do světa, že se jedná o sportovce ale v případě p ...
Nejnovější články
Mazda CX-80 představena. Vrchol nabídne šestiválec a sedm míst
Dnes se na evropském trhu představuje zbrusu nová Mazda CX-80 se třemi řadami sedaček. ...
Nový model Alfy Romeo přišel o své jméno. Horká novinka se musí přejmenovat
Model Milano tak během týdne od premiéry byl přejmenován a dostal jméno Junior. ...
Škoda Superb dostala nové motory. Jeden stojí za hřích
Pod kapotu novinky můžete nově objednávat benzínový čtyřválec 2,0 TSI nebo plug-in hybridní 1.5 TSI. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Audi A4
Rok výroby 2011
Volkswagen Golf
Rok výroby 2017
Peugeot 508
Rok výroby 2022
Peugeot 308
Rok výroby 2024