Jak se zachovat při dopravní nehodě? Dobře vyhodnoťte situaci a snažte se při rozhodování zachovat chladnou hlavu

vloženo

Účastníkem dopravní nehody se nechce stát nikdo z nás. O to důležitější je vědět, jak se v této situaci zachovat. Pokud účastník není zraněný, případně není v šoku, měl by dodržovat postupy, které mohou ostatním zachránit život. Při dopravní nehodě jde často o každou vteřinu, přesto by měl každý myslet na to, že ukvapená rozhodnutí mohou mít opačný efekt. S radami, jak se při dopravní nehodě chovat, přichází projekt Ty to zvládneš pod záštitou Asociace Záchranný kruh.

Jak se zachovat při dopravní nehodě? Dobře vyhodnoťte situaci a snažte se při rozhodování zachovat chladnou hlavu Jak se zachovat při dopravní nehodě? Dobře vyhodnoťte situaci a snažte se při rozhodování zachovat chladnou hlavu

Každý účastník nebo svědek dopravní nehody by si měl uvědomit, že místo nehody je nebezpečné nejen pro zraněné. „Jedete-li okolo dopravní nehody, zastavte na bezpečném místě – ideálně až za nehodou, zapněte výstražná světla, zatáhněte ruční brzdu, oblečte si reflexní vestu a označte místo výstražným trojúhelníkem. Zajistíte tak bezpečnost nejen účastníkům nehody, ale i sami sobě,“ radí Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh.


Telefonní hovor vždy ukončuje záchranář

Reflexní prvky jsou velmi důležité především v situacích, kdy je na vozovce snížená viditelnost. V noci, v mlze nebo při sněhové vánici doslova zachraňují životy. Dalším pomocníkem je mobilní telefon. Účastník či svědek nehody by měl okamžitě volat na tísňovou linku 155 nebo 112.

„Mezi první informace, které potřebujeme od volajícího znát, patří místo nehody, stav a počet zraněných,“ přibližuje Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje a doplňuje: „Rádi bychom na účastníky nehod apelovali, aby nikdy telefonní hovor nepokládali. Telefon musí být přepojen na hlasitý odposlech. Záchranáři vždy radí, jak při pomoci raněným postupovat.“

Při krvácení jde o vteřiny

Jestliže u nehody vidíte někoho silně krvácet, rozhodně na nic nečekejte. „Využijte rukavice z lékárničky a krvácení zastavte přímým stlačením prsty v ráně,“ přidává radu Smetana. Další situací, při které si mnoho lidí neví rady, je nehybný účastník nehody. „U nehod je vždy velké riziko poranění páteře, ale strach zachránce z případného dalšího poškození nesmí ohrozit život zraněného,“ dodává.

Je-li zraněný v bezvědomí, musí být zajištěno, aby dostatečně dýchal. Pokud dýchá, není zapotřebí s ním hýbat. Pokud tomu tak není, zachránce mu musí zaklonit hlavu a zvednout bradu, čímž uvolní dýchací cesty. Pokud se zraněný během deseti sekund alespoň dvakrát nadechne je zapotřebí udržovat volné dýchací cesty až do příjezdu profesionálů.

Pokud i přes veškerou snahu zraněný nedýchá, je nutné zahájit masáž srdce. Tu ale nelze provést ve vozidle, proto musí být vyproštěn a položen na rovnou zem. „Poté by měl zachránce stlačovat hrudník do hloubky pět až šest centimetrů s frekvencí sto až sto dvacet stlačení za minutu. Proškolený zachránce může po každých třiceti stlačeních provést dva umělé vdechy,“ uzavírá Smetana.

Desatero zásad u dopravní nehody
1. Mysli na svoje bezpečí, přemýšlej, než něco uděláš
2. Vždy musíš být viděn, označ místo nehody
3. Mysli na bezpečí svých blízkých, odveď je mimo silnici
4. Světlý kouř neznamená požár, může to být pára z chladiče
5. Volej záchranáře. Nikdy nepokládej telefon jako první
6. Největší pomoc většinou potřebují ti, kteří nekřičí
7. Zastav krvácení. Tlač prsty v ráně
8. Neboj se se zraněným pohnout. Zakloň hlavu a kontroluj dýchání
9. Pokud zraněný nedýchá, přejdi k masáži srdce
10. Neztrácej hlavu. Vždy jednej s rozvahou

Bližší informace o projektu naleznete na realita.tytozvladnes.cz



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Continental navrhl pneumatiku budoucnosti, umí se sama dohustit

Continental navrhl pneumatiku budoucnosti, umí se sama dohustit

Na letošním frankfurtském autosalonu společnost Continental představila komplexní technologický systém Conti C.A.R.E. Nový systém propojuje technologii kol a pneumatik, která umožní dál pracovat s jejich funkčními..

SEAT Leon FR nově v paketu Black Matt s cenovým zvýhodněním až 146 300 Kč

SEAT Leon FR nově v paketu Black Matt s cenovým zvýhodněním až 146 300 Kč

Seat Leon je nyní výhodnější! Španělská značka připravila pro české zákazníky svůj bestseller s atraktivním paketem FR..

Ford S-MAX a Galaxy má po modernizaci, co je nového?

Ford S-MAX a Galaxy má po modernizaci, co je nového?

Ford oznámil další zdokonalení stylových velkoprostorových modelů S-MAX a Galaxy. Modernizované varianty se vyznačují..

Nová Toyota C-HR přináší silnější hybridní pohon a inovované tvary

Nová Toyota C-HR přináší silnější hybridní pohon a inovované tvary

Nová Toyota C-HR poprvé umožňuje vybírat ze dvou různých hybridních ústrojí, nabízí nový multimediální systém a přináší..

Třetí generace BMW řady 1 je díky změně koncepce levnější než předchůdce

Třetí generace BMW řady 1 je díky změně koncepce levnější než předchůdce

Nové BMW řady 1 se právě začala prodávat. Ceny startují na 648 700 Kč za BMW 118i s výkonem 103 kW/140 k, což je podle..