Emisní norma EURO 7 bude výrazně mírnější
Návrh nové emisní normy EURO 7 bude nakonec výrazně mírnější, než bylo původně navrženo. Shodli se na tom ministři členských států na zasedání Rady pro konkurenceschopnost v Bruselu.
Do nového kompromisního návrhu se podařilo zahrnout všechny klíčové požadavky České republiky a koalice států, které chtěly změnit původní návrh Evropské komise. Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni současné normy EURO 6, a to včetně podmínek testování, dále dojde k prodloužení lhůt vstupu v platnost, zásadních změn dozná i systém monitorování emisí vozidla. „Jedná se o velký úspěch českého vyjednávání v Evropské unii. Podařilo se nám velmi výrazně změnit důležitou unijní legislativu. Spojili jsme síly s dalšími podobně smýšlejícími státy, zástupci evropského průmyslu i spotřebitelů a podařilo se nám dojednat takové znění normy, které nebude představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům pro evropskou veřejnost,“ říká ministr dopravy Martin Kupka, který vedl české vyjednávání o změně normy.
Oproti loňskému návrhu Evropské komise se koalici zemí pod vedením České republiky podařilo vyjednat následující hlavní změny nařízení:
- Emisní limity výfukových plynů zůstanou na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma EURO 6, a to včetně limitů testování.
- Lhůty pro účinnost normy byly odloženy, jak celou dobu navrhovala Česká republika. Nyní je lhůta pro účinnost 30 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy vozidel M1 a N1 a 42 měsíců pro všechny registrace. Pro kategorie M2, M3, N2, N3 a O3, O4 je časová lhůta 48 měsíců od vstupu nařízení v platnost pro nové typy a 60 měsíců pro všechny registrace. Tato lhůta umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.
- Významným způsobem se povedlo upravit požadavky na fungování palubního systému měření emisí OBM (On-Board Monitoring).
- Používání OBM bylo upraveno, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu.
- Došlo k lepší provázanosti tohoto návrhu s aktuálním návrhem nařízení k CO2 limitům pro těžká nákladní vozidla.
- Nařízení nově zavádí i měření emisí z brzd a pneumatik, které mají vliv na lidské zdraví.
„Podařilo se nám vyřešit drtivou většinu sporných bodů, na které jsme upozorňovali od představení návrhu. Nová emisní norma tak nebude představovat ohrožení pro segment malých a cenově dostupných aut, ani neodčerpá evropskému automobilovému průmyslu prostředky, které nutně potřebuje pro přechod k nízkoemisní mobilitě. Věci, které prokazatelně mohou přispět ke snižování dopadů dopravy na životní prostředí, například měření emisí z brzd, návrh nově zavádí,“ přibližuje ministr Kupka.
Česká vláda od prvního zveřejnění návrhu nové emisní normy bojovala za její zmírnění. Pod vedením ministra Kupky byla vytvořena koalice názorově blízkých zemí. Česká republika, Francie, Itálie, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko a Polsko na počátku června představily společný poziční dokument, ve kterém požadují změnu návrhu EURO 7.
„Postupným vyjednáváním se nám podařilo na naši stranu získat další státy a zablokovat tak možnost, aby byl původní návrh Komise přijat. Dnes odsouhlasený návrh reflektuje potřeby České republiky a jasně ukazuje, že naše taktika i argumenty směřující k racionálnímu pojetí normy a zaváděných opatření byly od začátku dobře podložené,“ připomíná ministr a dodává, že za úspěchem stojí intenzivní spolupráce s podobně smýšlejícími státy, práce lidí na českém Ministerstvu dopravy a na Stálém zastoupení ČR v Bruselu.
Legislativní proces k návrhu EURO 7 dneškem ale nekončí. V listopadu by mělo plénum Evropského parlamentu přijmout svou pozici k návrhu. Zpravodajem návrhu v Evropském parlamentu je český europoslanec Alexandr Vondra. Následně začne hledání finálního kompromisu v tzv. trialogu. Záměrem je nalezení shody na finálním textu ještě v roce 2024.
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidelŠkoda Octavia II FACELIFT 1.6MPI DIGI KLIMA
Volkswagen Touareg R Line
BMW X4 xDrive 30d, 04/2023
Mohlo by vás zajímat
Silná koruna zlevňuje ojetiny ze zahraničí
Euro je vůči koruně nejlevnější za téměř 14 let. Jen za posledních 30 dní ztratilo dle údajů ČNB celou jednu korunu. Dov ...
BMW testuje elektromobil i5 od polárního kruhu až po úpatí Alp
První BMW řady 5 s čistě elektrickým pohonem si na svoji světovou premiéru ještě musí počkat, ale už prošlo nejtěžší zko ...
Hyundai Ioniq 5 N je totální masakr na který stačí 1,8 milionu korun
Výkon 650 koní, točivý moment 770 Nm a stovka za 3,4 sekundy, to je první čistě elektrické eNko. ...
Nejnovější články
Renault Clio dostalo automatickou převodovku za kterou se připlácí jen 35.000 Kč
Renault uvádí nabídku modelu Clio ve verzi s automatickou převodovkou CVT. Nabídka se vztahuje na verzi Clio s motorem 1 ...
Chcete se lišit? Přijíždí prcek Mini Cooper S s výbavou John Cooper Works
Novinka má pod kapotou dvoulitrový motor TwinPower Turbo o výkonu 204 koní a točivém momentu 300 Nm, který umí udělat st ...
Test: Citroën ë-C4 je povedený elektromobil s cenovkou do milionu korun i v nejvyšší výbavě
Elektrická C4 nabízí dojezd přes 300 km, rychlé nabíjení, dostatek prostoru i komfortu. ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Volkswagen Golf
Rok výroby 2017
Peugeot 508
Rok výroby 2022
Audi A4
Rok výroby 2011
Citroën C3
Rok výroby 2016