Auto na vodík? Dosud scifi, teď už ale realita i v Praze
V Česku již jezdí prvních deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Další auta v ČR jsou k dispozici skladem ihned k dodání. Mirai se vyrábí v Japonsku a do Česka je k dodání ve standardní lhůtě do pěti měsíců. Vodíková auta už mohou nově tankovat v Praze na Barrandově.
Mirai druhé generace je nejprodávanějším sériovým vozem na vodík. Sedan o délce téměř pět metrů disponuje výkonem 182 koní, ujede na jedno natankování 650 km a doba doplnění vodíkových nádrží nepřekračuje pět minut.
V Česku dosud sloužila především k propagačním a testovacím účelům. S otevřením první samoobslužné čerpací stanice v síti ORLEN Benzina na Barrandově ale Toyota očekává oživení zájmu především firemních zákazníků. Mirai v tuto chvíli využívá například Výzkumné energetické centrum (VEC) při Vysoké škole báňské v Ostravě nebo společnost Orlen. Ta jich má v současnosti v tuzemsku nejvíce.
„Toyota je průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se dnešním dnem konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. Vodíkový vůz může být zajímavá alternativa i pro fleetové zákazníky," říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
První plně samoobslužná čerpací stanice na vodík
Společnost Orlen Benzina zprovoznila na pražském Barrandově první plně samoobslužnou čerpací stanici na vodík, která je přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů.
Další vodíková pumpa by měla vzniknout opět v síti čerpacích stanic ORLEN Benzina v Litvínově. Do roku 2030 chce mít jen skupina Orlen Unipetrol ve své síti Orlen Benzina v Česku tři desítky stanic, celkem by jich mohlo být podle plánu ministerstva dopravy zhruba 80.
V Evropě bylo ke konci roku 2021 celkem 136 plnicích vodíkových stanic. Lídrem je Německo, následuje Francie a Nizozemsko. Podle dohody evropských ministrů dopravy by na hlavních tezích EU měly být vodíkové čerpací stanice každých maximálně 200 kilometrů.
Vedle osobních vozidel na palivové články se Toyota angažuje i ve vývoji nákladních aut, autobusů, ale i vlaků a lodí na vodíkový pohon. Vyvinula rovněž několik vozů, ve kterých testuje spalovací motory na vodík. Vozy se například zúčastnily několika závodů rallye.
redakce
Vyhledat vozidla v inzerci: Toyota
Fotografie k článku


Sdílet článek
Komentáře k článku:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Všechny články o značce / modelu
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Jednodenní dálniční známky se dočkáme již příští rok
Dálniční známky čeká několik zásadních novinek. V příštím roce bude zavedena mimo jiné jednodenní známka a plánuje se napojení na Registr silničních vozidel, aby tuzemští motoristé měli jistotu, že zadaná RZ je napsaná..
Akce 7 dní Peugeot se vrací, model 208 Active Pack za 382.000 Kč
Po dvouleté přestávce se opět koná akce 7 dní Peugeot, událost, která provázela Peugeot v ČR po mnoho let a prošla..
Test: Kia Niro 1.6 GDI PHEV Style - volba řidiček myslících na přírodu
Nová generace Nira si dokázala získat srdce žen a byla zvolena ženským autem roku 2023. A nás zajímalo, co něžné..
Elektromobil pro každého? Volkswagen představil model ID. 2all s cenovkou 25.000 Eur
Elektromobil pro každého se stává pomalu skutečností. Automobilka Volkswagen představila model ID. 2all, což by měl být..
Legendární Ford Bronco v Česku, připravte si ale dva milionu korun
Ford dnes oznámil, že na vybraných evropských trzích bude již brzy možné poprvé objednávat legendární americký terénní..