Domácí úpravy vozidel - vyplatí se, nebo vám hrozí pokuty?

vloženo

Ne nadarmo se říká, že Češi jsou národem kutilů. Platí to v dílně, na zahradě i v garáži. Při úpravách aut se řidiči dokážou pořádně odvázat.

Domácí úpravy vozidel - vyplatí se, nebo vám hrozí pokuty? Domácí úpravy vozidel - vyplatí se, nebo vám hrozí pokuty?

A dost často jim k tomu stačí svářečka, bruska a přístup k internetu. Modifikace vozidel ale mají svá pravidla. Ta v České republice nejsou tak přísná jako v sousedním Německu, i tak ale řidiči často riskují až desetitisícové pokuty. Mnohé úpravy jsou navíc naprosto zbytečné.


Úpravy vozidel z pohledu zákona

Výroba a modifikace konstrukčních částí i technických celků vozidel se v Česku řídí dvěma zákony. Stěžejním je v tomto případě zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na silničních komunikacích (silniční zákon). Doplňuje ho pak zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Oba tyto zákony vysvětlují možné úpravy i samotnou výrobu vlastních vozidel. Ta je mimochodem v Čechách z hlediska úřadů snadná – jestliže chcete vyrábět vlastní vozidlo, stačí určit jeho kategorii, účel a mít pečlivě zpracovaný projekt.

Postihy za nepovolené úpravy vozidel se pohybují od domluvy až po zákaz řízení po dobu šesti měsíců. Záleží na závažnosti a typu přestupku. 

Hříšníkům hrozí i sankce při povinné návštěvě Státní technické kontroly – ta vám v těch nejzávažnějších případech odstaví vozidlo. Problémy nastanou i při pojistném plnění u nehody. Jestliže vozidlo vybavíte zakázanými prvky, pojišťovna se k vám pravděpodobně obrátí zády.

Za větší kola pokutu nejspíše nedostanete

Nejčastější úpravou je změna velikosti a průměru kol. Jedná se přitom o změnu, kterou přesně vykládá metodika ministerstva dopravy. Povolené velikosti pneumatik a ráfků najdete ve velkém technickém průkazu.

Velikost a průměr kol přitom určuje několik čísel, které si ale mnozí řidiči nedokážou vyložit. Při nákupu pneumatik pak tápou a často sáhnou po špatné velikosti. V případě označení kola 205/50 R17 (Škoda Octavia 2) údaje znamenají:

205 Šířka pneumatiky v milimetrech
50 Profilové číslo (poměr výšky a šířky pneumatiky v procentech)
R Konstrukce pneumatiky (radiální, diagonální, bias belted)
17 Průměr ráfku v palcích

 

Jestliže máte na svém vozidle jiné než předepsané pneumatiky, pokutu pravděpodobně nedostanete. Jako řidič nemáte povinnost vozit velký techničák a policisté při silniční kontrole nemají jak zjistit povolené rozměry kol.

Problém ovšem nastane při STK, která se s vámi mazat nebude. Stejně tak si to odskáčete i v případě pojistného plnění. Pojišťovny jsou v tomto případě nekompromisní.

Nárazníky, blatníky a další vylepšení

Zákon uvádí, že veškeré konstrukční prvky na vozidle musejí být homologované. To platí zejména v případě těch viditelných, na které vás upozorní policisté při silniční kontrole.

Jako řidič máte povinnost vozit certifikát o homologaci s sebou a při silniční kontrole ho předložit. Pokud tak neučiníte nebo ho nemáte, vystavujete se pokutě až 2 000 Kč na místě a až 2 500 Kč ve správním řízení.

Na náraznících a blatnících nesmějí být žádné ostré hrany a části konstrukčních prvků nesmějí ohrožovat účastníky silničního provozu. V takovém případě vám hrozí odstavení vozidla na místě. 

Chiptuning pouze od ověřených dodavatelů

Od pneumatik a vizuálních částí se přesuneme pod kapotu. Kvalitní chiptuning navýší výkon vašeho vozu, sníží emise a má pozitivní vliv i na spotřebu. Důležitý je ovšem kvalitní dodavatel.

Čipové úpravy motoru mohou provádět pouze ověřené firmy, které mají legální povolení a atestaci. Pokud máte očipované vozidlo ze zahraničí, které nesplňuje české podmínky, nesmíte ho užívat.

Úprava od kvalitního dodavatele je i ve vašem zájmu. Špatně provedený chiptuning negativně ovlivní emise vozu, které odhalí příští návštěva STK.

Česká legislativa vykládá úpravy vozu poměrně benevolentně. I tak ovšem platí, že všechno má své meze. Při modifikacích nezapomeňte na to, že na silnicích nejste sami. Při tuningu a dalších úpravách postupujte obezřetně a vybírejte si kvalitní dodavatele.

Komerční článek (foto: Pixaby.com, Jakub Janíček)



Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Kia Niro se nebojí odvážného vzhledu. Nabídne tři druhy pohonu

Kia Niro se nebojí odvážného vzhledu. Nabídne tři druhy pohonu

V pojetí exteriéru Nira je zřejmý silný vliv koncepčního modelu Habaniro z roku 2019, který zaujal stylovým a smělým vzhledem crossoveru a neotřelým dvoubarevným lakem karoserie. Široký zadní sloupek, volně přecházející..

Nový pick-up Ford Ranger dostane šestiválcový turbodiesel a vzhled F-150

Nový pick-up Ford Ranger dostane šestiválcový turbodiesel a vzhled F-150

Modrý ovál představil zbrusu novou generaci pick-upu Ranger. Oblíbený model se na českém trhu utká s Toyotou Hilux nebo..

Rizika při půjčení vozidla. Na co si dát pozor?

Rizika při půjčení vozidla. Na co si dát pozor?

Půjčení vozu nespočívá pouze v tom, že nějaké osobě předáte klíčky a technický průkaz. Z právního hlediska totiž..

Test: Peugeot 508 SW GT Hybrid  je uhrančivé a úsporné kombi

Test: Peugeot 508 SW GT Hybrid je uhrančivé a úsporné kombi

Nová generace Peugeotu 508 se po stránce designu maximálně povedla, a to jak v provedení sedan, tak kombi. Novinka se..

Nejrizikovější období pro chodce je tady. Bez reflexních prvků nejsou ve tmě vidět

Nejrizikovější období pro chodce je tady. Bez reflexních prvků nejsou ve tmě vidět

Podzimní, a ještě více zimní čas zvyšují riziko nehody motorových vozidel s chodci pohybujícími se z jakéhokoliv důvodů..