Domácí úpravy vozidel - vyplatí se, nebo vám hrozí pokuty?
Ne nadarmo se říká, že Češi jsou národem kutilů. Platí to v dílně, na zahradě i v garáži. Při úpravách aut se řidiči dokážou pořádně odvázat.
A dost často jim k tomu stačí svářečka, bruska a přístup k internetu. Modifikace vozidel ale mají svá pravidla. Ta v České republice nejsou tak přísná jako v sousedním Německu, i tak ale řidiči často riskují až desetitisícové pokuty. Mnohé úpravy jsou navíc naprosto zbytečné.
Úpravy vozidel z pohledu zákona
Výroba a modifikace konstrukčních částí i technických celků vozidel se v Česku řídí dvěma zákony. Stěžejním je v tomto případě zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na silničních komunikacích (silniční zákon). Doplňuje ho pak zákon č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Oba tyto zákony vysvětlují možné úpravy i samotnou výrobu vlastních vozidel. Ta je mimochodem v Čechách z hlediska úřadů snadná – jestliže chcete vyrábět vlastní vozidlo, stačí určit jeho kategorii, účel a mít pečlivě zpracovaný projekt.
Postihy za nepovolené úpravy vozidel se pohybují od domluvy až po zákaz řízení po dobu šesti měsíců. Záleží na závažnosti a typu přestupku.
Hříšníkům hrozí i sankce při povinné návštěvě Státní technické kontroly – ta vám v těch nejzávažnějších případech odstaví vozidlo. Problémy nastanou i při pojistném plnění u nehody. Jestliže vozidlo vybavíte zakázanými prvky, pojišťovna se k vám pravděpodobně obrátí zády.
Za větší kola pokutu nejspíše nedostanete
Nejčastější úpravou je změna velikosti a průměru kol. Jedná se přitom o změnu, kterou přesně vykládá metodika ministerstva dopravy. Povolené velikosti pneumatik a ráfků najdete ve velkém technickém průkazu.
Velikost a průměr kol přitom určuje několik čísel, které si ale mnozí řidiči nedokážou vyložit. Při nákupu pneumatik pak tápou a často sáhnou po špatné velikosti. V případě označení kola 205/50 R17 (Škoda Octavia 2) údaje znamenají:
| 205 | Šířka pneumatiky v milimetrech |
| 50 | Profilové číslo (poměr výšky a šířky pneumatiky v procentech) |
| R | Konstrukce pneumatiky (radiální, diagonální, bias belted) |
| 17 | Průměr ráfku v palcích |
Jestliže máte na svém vozidle jiné než předepsané pneumatiky, pokutu pravděpodobně nedostanete. Jako řidič nemáte povinnost vozit velký techničák a policisté při silniční kontrole nemají jak zjistit povolené rozměry kol.
Problém ovšem nastane při STK, která se s vámi mazat nebude. Stejně tak si to odskáčete i v případě pojistného plnění. Pojišťovny jsou v tomto případě nekompromisní.
Nárazníky, blatníky a další vylepšení
Zákon uvádí, že veškeré konstrukční prvky na vozidle musejí být homologované. To platí zejména v případě těch viditelných, na které vás upozorní policisté při silniční kontrole.
Jako řidič máte povinnost vozit certifikát o homologaci s sebou a při silniční kontrole ho předložit. Pokud tak neučiníte nebo ho nemáte, vystavujete se pokutě až 2 000 Kč na místě a až 2 500 Kč ve správním řízení.
Na náraznících a blatnících nesmějí být žádné ostré hrany a části konstrukčních prvků nesmějí ohrožovat účastníky silničního provozu. V takovém případě vám hrozí odstavení vozidla na místě.
Chiptuning pouze od ověřených dodavatelů
Od pneumatik a vizuálních částí se přesuneme pod kapotu. Kvalitní chiptuning navýší výkon vašeho vozu, sníží emise a má pozitivní vliv i na spotřebu. Důležitý je ovšem kvalitní dodavatel.
Čipové úpravy motoru mohou provádět pouze ověřené firmy, které mají legální povolení a atestaci. Pokud máte očipované vozidlo ze zahraničí, které nesplňuje české podmínky, nesmíte ho užívat.
Úprava od kvalitního dodavatele je i ve vašem zájmu. Špatně provedený chiptuning negativně ovlivní emise vozu, které odhalí příští návštěva STK.
Česká legislativa vykládá úpravy vozu poměrně benevolentně. I tak ovšem platí, že všechno má své meze. Při modifikacích nezapomeňte na to, že na silnicích nejste sami. Při tuningu a dalších úpravách postupujte obezřetně a vybírejte si kvalitní dodavatele.
Komerční článek (foto: Pixaby.com, Jakub Janíček)
Nabídka vozidel na prodej
Zobrazit více vozidel
Volkswagen Golf 2,0 GTD 135kW, PANO, TOP
Mercedes-Benz CLA 1,6 180 Shooting Brake DCT Urb
Toyota Auris 1,4 VVT-i 16V 1 .majitel
Mohlo by vás zajímat
BMW 5 Touring má české ceny. Nabídne vždy obří kufr a čtyři verze. Diesel nechybí
Šestá generace velkého modelu Touring vstupuje do prodeje ve čtyřech verzích s cenami od 1 574 300 Kč. ...
Ford zlevňuje několik modelů. Mrkněte, u kterých můžete ušetřit 100.000 Kč
Ford oznamuje nové atraktivní nabídky pro elektrické vozy platné od 1. dubna. ...
Test: Volkswagen Caddy 2.0 TDI je od podlahy až po střechu jiný
Všechno jinak. Tak bychom mohli charakterizovat pátou generaci modelu Caddy. Volkswagen léta piloval ergonomii svých mod ...
Nejnovější články
Nové modely Seat Ibiza a Arona mají české ceny. Ibizu koupíte od 399.900 Kč
Seat zveřejnil české ceníky modernizovaných modelů Ibiza a Arona. Tři výbavy a pět variant pohonu ...
Nejoblíbenější model světa prošel modernizací
První faceliftované vozy dorazí v březnu 2026, předprodej již probíhá. ...
Nový Mercedes-Benz GLC šokuje obrovskou svítící maskou a téměř metrovým displejem
Podle lidí z Mercedesu tímto modelem začíná nová éra německé automobilky ...
Nejčtenější články měsíce
Tipy z autobazarů
Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV
Rok výroby 2023
Škoda Octavia RS 2.0TSI 180kW DSG
Rok výroby 2017
Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR
Rok výroby 2022
Ford Kuga 1.5TDCi,navi,360°,ST Line
Rok výroby 2021