Cestujte se svými koly bezstarostně a snadno

vloženo

Počasí venku doslova přeje cyklovýletům. S letní dovolenou se jistě objeví otázka, jak kromě sebe a spousty zavazadel na místo dopravit i jízdní kola. Do zaplněného kufru ho rozhodně nesložíte, takže nejlepším a nejbezpečnějším řešením je odvézt ho na nosiči. Jaké jsou možnosti?

Cestujte se svými koly bezstarostně a snadno Cestujte se svými koly bezstarostně a snadno

Nosič na kola upevněný na tažném zařízení patří mezi nejoblíbenější varianty. Uchycení na auto je poměrně snadné, rychlé a zvládnete to úplně sami.


Výhodou nosiče je i možnost jeho sklopení, které umožňuje lepší přístup do zavazadlového prostoru. Z důvodu bezpečnosti doporučujeme pořídit nosič se zámkem, který kola ochrání proti krádeži. „Jedná se o univerzální typ nosiče, tzn. že je možné jej použít na všechna běžná tažná zařízení osobních aut. Nosič na tažné zařízení uveze až 4 jízdní kola, což ocení jak malá, tak velká rodina,“ vysvětluje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná viditelná registrační značka (podložka pod SRZ je součástí nosiče), takže, pokud si tento typ nosiče pořídíte, určitě nezapomeňte zadní RZ přemístit do „rámečku“ na nosiči nebo si pro větší komfort pořiďte třetí RZ.

O vydání třetí registrační značky a její zapsání do technického průkazu můžete požádat na úřadu obce s rozšířenou působností, který vede agendu registru vozidel. Úřad si účtuje celkem 650 korun a výroba značky trvá asi dva týdny.

Výhody:

  • Skladné nosiče, které uvezou až čtyři kola
  • Montáž zvládnete levou zadní, poradí si i netechnický typ
  • Když změníte auto, můžete nosič opět používat
  • Díky funkci sklopení otevřete páté dveře nebo víko kufru, i když jsou zrovna kola v nosiči

Nevýhody:

  • Pouze pro auta vybavená tažným zařízením
  • Vyšší cena
  • U některých vozidel může nosič omezit výhled zadním oknem

Podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažné zařízení připevněna registrační značka vozu, a to tak, aby byla viditelná. To znamená, buď dočasně přemístit zadní RZ na nosič, nebo absolvovat cestu na příslušný úřad, kde vám vystaví tzv. 3. registrační značku.

Nosič kol na zadní část vozu (5. dveře)

V případě, že auto není vybaveno tažným zařízením, můžete využít nosič kol na zadní dveře. Tyto nosiče je většinou možné namontovat pouze na doporučené typy vozů specifikované výrobcem. Lze je použít na vozidlech typu sedan, hatchback a také na vozy s rovnou zádí. To znamená, že jsou vhodné především pro automobily SUV nebo vozidla s karoserií kombi. „Kromě použití na karoserii sedan, kde se nosič umisťuje na víko kufru, je ale potřeba počítat s tím, že bude omezen přístup do kufru i funkce zadního stěrače, neboť horní část nosiče se opírá o zadní okno.  Během instalace si také musíte dávat opravdu velký pozor, abyste jízdním kolem nepoškrábali lak vozu,“ vysvětluje Michal Knor.

Výhody:

  • Skladné nosiče, které uvezou několik kol najednou
  • Upínání kola bude hračka, manipulujete s ním totiž v malé výšce
  • Před vjezdem do garáže nemusíte kola sundávat

Nevýhody:

  • Po dobu převozu kol je kufr bohužel nepřístupný
  • Nosič částečně omezuje výhled zadním oknem
  • Nejedná se o univerzální nosič pro všechny typy aut

Držák na kola na střechu

Nejčastěji se na silnicích setkáváte s vozy vybavenými střešními nosiči kol. Aby však bylo možné takový nosič na auto přidělat, musí být auto vybaveno příčnými střešními nosiči. Tyto příčníky se buď uchytí za lem karoserie nade dveřmi nebo na podélné střešní nosiče vozidla (tzv. hagusy). Střešní nosiče jízdních kol jsou univerzální, tzn. že je lze použít na jakémkoliv autě. Důležité je ale sledovat, pro jak velký průměr rámové trubky jízdního kola je daný nosič určen. Kolo se uchytí za rám a ráfky kol zajistí pomocí upevňujících pásků a je hotovo. U nosiče na střechu auta je třeba počítat s větší spotřebou auta. Doporučujeme tedy klidnější a plynulejší jízdu. Ušetříte si benzín a pojedete bezpečně.

Výhody:

  • Příznivá cena – pro každé kolo kupujete jeden nosič
  • Na běžnou střechu bez problémů umístíte až čtyři kola
  • Nosič je velice skladný. Když jej nepoužíváte, nezabere mnoho místa
  • Při změně auta můžete nosiče dál používat

Nevýhody:

  • Počítejte s tím, že manipulace s kolem ve výšce může být namáhavá
  • Neobejdete se bez střešního nosiče (příčníků), na který se nosiče kol upínají
  • S koly na střeše do garáže pravděpodobně nezaparkujete, nezapomeňte proto kola vždy sundat
  • Zvýšený aerodynamický odpor a spotřeba, citlivost na boční vítr

Nechte si poradit od odborníka

Při výběru držáků a nosičů na kola si nechte poradit od odborníka. Rozhodně se vyhněte supermarketům, takový prodej by se vám nemusel vyplatit. Neznačkové modely jsou sice levnější, ale mohou s nimi být spojené i nečekané a velké problémy. Nosiče na kola vybírejte raději ve specializovaných obchodech s autopříslušenstvím, kde vyberete originální příslušenství přímo na váš vůz.

Pro jaké kolo chcete nosič využívat?

Při nákupu nosiče je třeba se také zamyslet nad tím, jaká kola budete chtít převážet. Pokud jste si oblíbili elektrokola, počítejte s jejich výrazně vyšší hmotností, proto je pro manipulaci s elektrokoly ideální k nosiči přikoupit i nájezdové rampy. Nosič by měl odpovídat i tvaru vašeho kola. Všechny tyto detaily zajišťují bezpečnost nejen pro vaše kolo, ale i pro celou posádku auta.


redakce

Fotografie k článku

Fotografie k článku Cestujte se svými koly bezstarostně a snadno Fotografie k článku Cestujte se svými koly bezstarostně a snadno Fotografie k článku Cestujte se svými koly bezstarostně a snadno Fotografie k článku Cestujte se svými koly bezstarostně a snadno Fotografie k článku Cestujte se svými koly bezstarostně a snadno

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Výroba plug-in hybridní Škody Superb iV zahájena

Výroba plug-in hybridní Škody Superb iV zahájena

V závodě Škoda Auto v Kvasinách sjel dnes z výrobní linky první vůz Superb iV. Mladoboleslavská automobilka připravila závod pro výrobu prvního elektrifikovaného sériového modelu v historii firmy investicí přibližně 12..

Na nový Volkswagen Passat si připravte minimálně 3/4 milionu korun

Na nový Volkswagen Passat si připravte minimálně 3/4 milionu korun

Zákazníci mohou nový Passat objednávat jako obvykle ve dvou základních karosářských verzích Limuzína a Variant s..

Honda e oficiálně představena, palubní desku budou tvořit displeje

Honda e oficiálně představena, palubní desku budou tvořit displeje

Elektrická novinka s pohonem zadních kol zrychlí z 0 na 100 km/h za 8 sekund, chlubí se dojezdem 220 km a díky funkci..

Modernizovaný Hyundai Ioniq vstupuje na český trh ve třech verzích

Modernizovaný Hyundai Ioniq vstupuje na český trh ve třech verzích

Nový IONIQ Electric s vylepšenými akumulátory o kapacitě 38,3 kWh pojme výrazně více elektrické energie a nabízí nyní..

Elektrické Škodovky jsou tady, Citigoe iV přijde na 429 900 Kč, Superb iV na dvojnásobek

Elektrické Škodovky jsou tady, Citigoe iV přijde na 429 900 Kč, Superb iV na dvojnásobek

Škoda elektrifikuje. Již nyní je možné předobjednávat modely s okřídleným šípem ve znaku, které pohání elektřina...