BMW M5 Competition umí stovku za 3,3 sekundy a ekology nepotěší | Autanet.cz

BMW M5 Competition umí stovku za 3,3 sekundy a ekology nepotěší

Verze Competition má o 25 koní více výkonu než klasická M5, tzn. že osmiválec pod kapotou ze sebe doluje 625 koní a 750 Nm točivého momentu. Rychlosti 200 km/h dosáhne za 10,8 sekundy. Nechybí pohon všech kol M xDrive, dvacetipalcová kola nebo o 7 mm snížený podvozek s aktivně řízenými tlumiči.

Nové BMW M5 Competition bude k dispozici již od samého počátku výroby v červnu 2018. Hlavními trhy pro BMW M5 a BMW M5 Competition by měly být USA, Velká Británie, Německo, Japonsko a Kanada.


Uvedením BMW M5 Competition na trh vzniká nová produktová kategorie. BMW M GmbH totiž bude v budoucnu nabízet nejvýkonnější verze svých vysokovýkonných automobilů jako samostatné modely. Restrukturalizaci M portfolia vyvolala značná obliba různých specifických modelů vybavených paketem M Competition se zvýšeným výkonem. Paket M Competition se v nabídce poprvé objevil u BMW M5 předchozí generace a v současnosti je dostupný pro BMW M4 Coupé, BMW M4 Cabrio a BMW M3 Sedan. Paketem M Competition bylo vybaveno přibližně 40 % všech BMW M5 předchozí generace. Vrcholným provedením se stalo BMW M5 Competition Edition, které vzniklo v počtu pouhých 200 kusů a kromě ultra exkluzivní standardní výbavou se vyznačovalo výkonem zvýšeným na 441 kW/600 k. 

Motor V8 se zdvihovým objemem 4,4 litru nyní generuje maximální výkon 460 kW/625 k při 6000 1/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 750 Nm a lze ho využívat v extrémně širokém spektru od 1800 do 5800 1/min (to znamená o 200 1/min širší pásmo, než v případě standardního provedení nového BMW M5). Lineární nástup výkonu, který je pro modely M tak charakteristický, díky tomu trvá ještě déle – až do otáček, v nichž přichází ke slovu maximální výkon motoru. Vysokootáčkový koncept s kořeny na závodních okruzích byl aplikován na motor V8 nového BMW M5 Competition s cílem poskytnout impozantní hnací sílu. Upravený nástup výkonu má za následek rychlejší čas ve sprintu z 0 na 100 km/h, který činí pouze 3,3 sekundy, zatímco dvojnásobné rychlosti vůz z klidu dosáhne za 10,8 sekundy. To je o 0,3 sekundy rychleji než v případě standardní verze nového BMW M5. 

bmw M5 competition

Mezi technologické vymoženosti motoru V8 patří také speciální konfigurace křížených výfukových svodů. Precizně usměrňované odvádění výfukových plynů má společně s optimalizovanou výměnou plynů v motoru za následek výjimečně rychlé reakce turbodmychadel. Pro ještě čistší výfukové plyny je nové BMW M5 Competition vybaveno také filtrem pevných částic. 

M5 Competition je standardně vybaveno pro tento model specifickým M sportovním výfukovým systémem. Tato verze výfuku s dvojitými koncovkami výfuku a elektronicky ovládanými klapkami vydává extrémně osobitý zvuk s ještě sportovnějším tónem – obzvláště při vysokém zatížení motoru ve vysokých otáčkách – a tím dále zintenzivňuje emoce, jež poskytuje enormně výkonná pohonná jednotka. Zvuk výfukového systému také ovlivňují různé režimy motoru, které lze volit stiskem tlačítka. Řidič může zvukový projev motoru měnit také pomocí tlačítka M Sound Control, které dovoluje rychlé přepnutí na mnohem tišší projev. M sportovní výfukový systém také díky leskle černě chromovaným koncovkám, úhledně umístěným v levé a pravé části zadního nárazníku, skvěle vypadá.

BMW M5 Competition je vybaveno pro tento model specifickým uložením motoru, což má výrazný vliv na jeho jízdní vlastnosti. Uložení motoru má upravené silentbloky a zvýšenou pevnost – z 580 Nm, v případě standardního nového BMW M5, na 900 Nm. Pevnější spojení pohonné jednotky s karoserií vozu je jasně patrné a má za následek rychlejší reakce motoru a okamžitý přenos výkonu. Vůz se také díky tužší charakteristice uložení motoru ochotněji a precizněji stáčí do zatáček. Tužší uložení motoru v neposlední řadě dále vylepšuje zážitky tím, že ještě naléhavěji přenášejí nezaměnitelný zvukový projev osmiválcového motoru do kabiny. 

Úkol přenést výkon motoru nového BMW M5 Competition má opět na starosti osmistupňová převodovka M Steptronic, jejíž technické řešení a funkčnost byly pečlivě navrženy pro extrémně dynamické výkony. Neuvěřitelně krátké časy změny rychlostních stupňů a pohotové reakce na jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu zaručují, že schopnosti motoru jsou okamžitě přeneseny na silnici. Tři různé režimy, nabízející hospodárnou, sportovní nebo ultra dynamickou jízdu, lze volit prostřednictvím kolébkového přepínače Drivelogic na voliči převodovky. Manuální změny převodových stupňů je možné provádět pomocí voliče převodovky nebo páčkami na volantu. Speciálně navržený separátní chladič oleje udržuje převodovku na požadované provozní teplotě, a to i při ostré jízdě na závodním okruhu. 

Systém pohonu všech kol M xDrive, který si odbyl premiéru ve standardní verzi nového BMW M5, je rovněž vybaven vším, co je potřeba k tomu, aby nabídl fascinující jízdní výkony. Inteligentní technologie pohonu všech kol je schopna bez problémů a vzrušujícím způsobem přenést ještě vyšší výkon BMW M5 Competition na silnici. A vytváří přesně tolik přilnavosti, aby vůz byl schopen dosáhnout zrychlení srovnatelného se supersportovními vozy. Za přenos pozoruhodného výkonu motoru na kola bez jakékoliv výkonové ztráty je z velké části zodpovědná centrálně řízená spolupráce mezi systémem M xDrive a aktivním M diferenciálem. Točivý moment je mezi kola přední a zadní nápravy rozdělován se sametovou jemností a plně variabilně díky elektronicky ovládané vícelamelové spojce. Aktivní M diferenciál následně točivý moment rozdělí na jednotlivá kola zadní nápravy podle potřeby.

Dalším faktorem, který přispívá k obrovské agilitě vysokovýkonného sedanu, je upřednostňování zadní nápravy systémem M xDrive. Systém rovněž umožňuje naprogramování individuálního rozdělení točivého momentu a řidič tak má možnost ovlivnit činnost jak stabilizačního systému DSC, tak i to, jakým způsobem je točivý moment rozdělován mezi přední a zadní nápravu – to vše stisknutím tlačítka. Jako alternativa ke standardním nastavením nového BMW M5 Competition je připraven režim M Dynamic pro kontrolované drifty a obzvláště hravou ovladatelnost, stejně jako tři další, okruhově zaměřené módy s deaktivovaným DSC. Kromě režimů 4WD a 4WD Sport existuje také možnost zvolit režim pohonu pouze zadní nápravy (2WD), který zkušeným řidičům dovoluje vychutnat si charakteristiku předchozích generací BMW M5 – tzn. řízení v té nejryzejší podobě bez asistenčních systémů, které by vůz krotily.

Stejně jako každý jiný automobil BMW M, také BMW M5 Competition je vybaveno podvozkem, který dokonale odpovídá výkonovému potenciálu motoru. Související úpravy za všech okolností zaručují precizní ovladatelnost, a to dokonce v extrémně dynamických jízdních situacích. To vše je zásluhou M specifických kinematických a elastokinematických vlastností přední nápravy s dvojitými příčnými rameny a zadní pětiprvkové nápravy. Výsledkem je neutrální chování a lineární nárůst bočního přetížení až na samou hranici dynamických schopnosti vozu. Součástí výbavy jsou také M specifické aktivně řízené tlumiče se třemi různými režimy nastavení Comfort, Sport a Sport Plus, které lze volit stiskem tlačítka. Naproti tomu elektromechanické řízení M Servotronic nabízí vrcholnou přesnost při nájezdu do zatáček a zároveň poskytuje zřetelnou zpětnou vazbu. 

Pro tento model specificky naladěný podvozek zahrnuje kromě o 7 mm nižší světlé výšky také chytré úpravy v oblasti zavěšení kol, tuhosti pružin a tlumičů. Větší odklon kol na přední nápravě zlepšuje schopnost vozu absorbovat boční síly během rychlých průjezdů zatáček. Použití spojovacích ramen s kulovými čepy namísto gumového uložení má za následek ještě přesnější vedení zadních kol. A tužší je také zadní příčný zkrutný stabilizátor, což způsobuje, že náklony karoserie jsou při rychlých průjezdech zatáček v zadní části vozu menší. 

Přední náprava nového BMW M5 Competition je vybavena nově navrženým uchycením stabilizátoru. O deset procent tužší pružiny vpředu i vzadu než v případě nového BMW M5 mají za následek tužší jízdu, což má také pozitivní vliv na řízení. Navíc, kratší pomocné pružinky v tlumičích s nově nastavenou hydraulikou omezují pohyby kol při zatížení. Sportovní charakter nového BMW M5 Competition vynikne prostřednictvím tří režimů, které lze zvolit stiskem tlačítka. To znamená, že přímé spojení podvozku s pohonem lze jasně cítit i v režimu Comfort. Volba režimu Sport aktivuje nastavení tlumičů, které bylo naladěno pro jízdu na Severní smyčce okruhu Nürburgring. A režim Sport Plus se dokonale hodí na jízdu po závodních okruzích Velkých cen. 

Výsledkem všech těchto úprav jsou lepší jízdní vlastnosti, které vyniknou zejména na okruhu. Nové BMW M5 Competition se vyznačuje ještě lepší ovladatelností v dynamicky extrémních jízdních situacích. Tuto snadnou ovladatelnost v zatáčkách, a to dokonce na limitu, řidiči uvítají s nadšením. Nových výšin dosáhla také směrová stabilita při vysokém bočním přetížením a přesný charakter vozu při nájezdu a následném výjezdu ze zatáček. Tato dynamická vylepšení současně přinesla pouze relativně malé omezení v oblasti komfortu jízdy a odpružení. 

Vynikající brzdný účinek nového BMW M5 Competition je výsledkem použití lehkých M brzd s plovoucími, odvrtávanými kotouči s vnitřním chlazením, které jsou vpředu vybaveny šestipístkovými pevnými třmeny. Vzadu jsou použité jednopístkové plovoucí třmeny s integrovanou parkovací brzdou. V nabídce jsou také M karbon-keramické brzdy, které se vyznačují ještě nižší hmotností, extrémní odolností proti přehřívání a delší životností. 

Mezi standardní výbavu nového BMW M5 Competition patří exkluzivní dvoubarevná M kola z lehké slitiny Y-spoke. Tato 20palcová kovaná kola jsou obuta do pneumatik 275/35 R 20 vpředu a 285/35 R 20 vzadu.  

Pro BMW M5 Competition speciálně vyvinutá kola z lehké slitiny mají významný vliv nejen na mimořádné jízdní vlastnosti, ale přispívají také k exkluzivnímu vzhledu. Mezi další osobité prvky modelu Competition patří kliky dveří kompletně lakované v barvě karoserie a množství leskle černých detailů. Tento diskrétní černý tón je u BMW M5 Competition použit na spodní části zpětných zrcátek a jejich krytech, stejně jako na M ozdobných prvcích na předních blatnících. Toto barevné schéma harmonicky ladí s leskle černými okenními lištami a obložením B-sloupků BMW Individual Shadow Line. 

Leskle černé designové téma do přední části nového BMW M5 Competition přináší rámeček masky chladiče v tomto provedení a ti, co pojedou vzadu, mohou nový model rozpoznat podle leskle černých detailů v zadním nárazníku. Tento prvek tvoří barevně sladěnou kompozici s chromově černými koncovkami výfuku. Zadní spoiler a logo M5 na víku zavazadlového prostoru, k němuž přibyl nápis „Competition“, je vyvedeno také v leskle černém provedení.

Stylovými detaily, které uvnitř nového BMW M5 Competition odkazují na vysokovýkonný sportovní charakter, jsou černé bezpečností pásy s decentní trikolorou BMW M GmbH a koberečky se specifickými lemy a logem M5.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Ford Focus

Rok výroby 2020

309 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2019

799 999 Kč

Škoda Yeti

Rok výroby 2013

199 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy E

Rok výroby 2017

720 000 Kč