Toyota Yaris dostane nový atmosférický 1,5litrový motor

Drastické snižování zdvihových objemů pohonných jednotek je u konce. Důkazem je další automobilka. Toyota představila novuo benzínovou patnáctistovku, která pod kapotou Yarisu nahradí dosavadní třináctistovku. Výsledkem je mírné zvýšení výkonu a nižší reálná spotřeba paliva.

V předstihu před zavedením emisní normy Euro 6c a homologačních procedur RDE (Real Driving Emission – emise v reálném provozu) vybavila Toyota svůj model Yaris novým benzínovým motorem o objemu 1,5 litru, který nahradí současnou jednotku 1,3 litru. Nový čtyřválec, spadající do technologické řady ESTEC (zkr. Economy with Superior Thermal Efficient Combustion) pro zvýšení termodynamické účinnosti, představuje nová technická řešení nabízející vyšší výkon, větší potěšení z jízdy a současně i nižší spotřebu paliva (o 12 %1) dle současného jízdního cyklu NEDC.


K pohonu tohoto modelu z kategorie malých vozů zvolili konstruktéři atmosférickou jednotku 1496 cm3 s maximálním výkonem 82 kW (111 k) a točivým momentem 136 Nm při 4400 ot/min, přičemž 118 Nm je k dispozici již od 2000 otáček. Yaris díky rychlé odezvě nepřeplňovaného motoru s vyšším zdvihovým objemem dokáže nabídnout jízdní pohodlí na úrovni, kterou oceníte zejména při jízdách po městě a na dálnicích. Ve srovnání s předchůdcem o zdvihovém objemu 1,3 litru se zvýšený výkon odrazil ve zkrácení akcelerace z 0 na 100 km/h o 0,8 sekundy (11,0 s oproti 11,8 s), ale zejména pak v lepším pružném zrychlení (o více než sekundu) z 80 na 120 km/h (17,6 s oproti 18,8 s).

K naplnění požadavků nové emisní normy Euro 6c a nového homologačního cyklu RDE pomohly Toyotě i její bohaté zkušenosti s vývojem hybridního pohonu. U nového agregátu se to konkrétně odrazilo v mimořádně vysoké termodynamické účinnosti na úrovni 38,5 %, čímž se tato jednotka řadí mezi absolutně nejlepší. Těchto výsledků konstruktéři dosáhli použitím vysokého kompresního poměru (1:13,5), úpravou systému chlazené recirkulace výfukových plynů (EGR) a rozšířením systému proměnného časování ventilů s možností přepínání mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem.

TIP: Toyota Yaris 2016 - dvoubarevné lakování a nová výbava >>

 


Vyšší hodnota kompresního poměru je dána konstrukcí spalovací komory a použitím nových pístů, které podporují tvorbu homogenní směsi paliva se vzduchem a rychlé spalování. Chlazená recirkulace výfukových plynů díky nižší teplotě spalování napomáhá oddálit výskyt klepání motoru. Objem opětovně vháněných inertních plynů kromě toho dovoluje snížit hydraulické ztráty za nízkého až středního zatížení motoru, čímž se zlepšuje hospodárnost jeho chodu. A v neposlední řadě byl nasazen nový systém proměnného časování sacích ventilů (VVT-iE2), dovolující ve zlomku sekundy přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Elektronicky řízený fázový posuv vačkového hřídele sacích ventilů umožňuje zpozdit uzavírání sacích ventilů i za polohou kolem dolní úvrati pístu s cílem zkrátit fázi komprese, což přispívá k dalšímu snížení hydraulických ztrát (Atkinsonův cyklus), resp. dříve provést otevření pro přepnutí zpět na Ottův cyklus v zájmu vyššího výkonu při vyšším zatížení motoru. Fázový posuv vačkového hřídele výfukových ventilů je řízen hydraulicky.

TIP: Toyota Yaris už nebude jen po ženy, těšte se na ostrou verzi >>

Konstruktéři se dále zaměřili na snížení spotřeby paliva a emisí při ustálené rychlosti jízdy na dálnicích. Nový motor je proto, prvně v rámci modelové řady Toyota, vybaven vodním chlazením sběrného výfukového potrubí. Díky dosaženému poklesu teploty plynů bylo možné upustit od obohacování směsi paliva (řešení jinak nezbytné ke snížení teploty spalování za běžných cestovních rychlostí po dálnicích), a snížit tak spotřebu i emise za uvedených jízdních podmínek.

Nová jednotka 1,5 litru podobně jako všechny nové motory z řady ESTEC přirozeně těží z nejnovějších výsledků vývoje zaměřeného na snížení třecích ztrát.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč
Díky hokejovému šampionátu ušetříte při koupi Škody Scala, Kamiq a Karoq až 120 tisíc korun Renault Symbioz je rodinné kombi s velkým kufrem Test: Peugeot e-208 GT je malý elektromobil s velkým dojezdem a dobrým srdcem Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

139 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

849 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč