Test: Volkswagen Touran 2.0 TDI - ideální rodinný praktik
Přestože nejvíce roste kategorie vozů SUV, MPVéčka si stále nevedou špatně. Aby Volkswagen upevnil svou pozici v této kategorii, má v nabídce hned několik modelů. Sharan je pro rodiny většinou příliš velký a zbytečně drahý. Schůdnější volbou proto může býti třeba dnes testovaný Touran, který se v závěru loňského roku objevil v nové generaci.
Nová generace Volkswagenu Touran dostala střídmý až konzervativní, ale svěží design, který se tak rychle neokouká. Při pohledu na něj si rozhodně nesednete na zadek, přesto se na něj vydržíte dívat roky a nebude Vám jeho vzhled vadit. Nový Touran stojí na modulární podvozkové platformě MQB a oproti předchůdci je lehčí o 62 kilogramů, přičemž délka karoserie narostla o 130 mm. Rozvor se zvětšil o 113 mm, šířka o 36 mm a výška se snížila o 6 mm. Touran může mít až osmnáctipalcová kola. V důsledku tak novinka působí mnohem sportovněji a lehčeji než předchůdce.
Volkswagen dosáhl pokroku v oblastech pasivní a aktivní bezpečnosti mimo jiné vysokopevnostními ocelemi cíleně optimalizovaným skeletem karoserie (automobilka uvádí o cca 25 procent vyšší statickou tuhost skeletu karoserie).
Kabina = klasický Volkswagen
V interiéru potěší řidiče volant z Golfu, který je skvělý. K zahození také není ambientní osvětlení, třízonová klimatizace Pure Air Climatronic (standard), jednoduché sklápění sedadel Fold Flat nebo standardně dodávané úchyty ISOFIX ve druhé a třetí řadě sedadel. Připlatit si je možné za obrovské posuvné střešní okno, které ocení zejména ratolesti na zadních sedadlech (pokud tedy nekoukají na tablet).
Třetí řada sedaček se oproti dřívějšku z vozu nevyndavá. Stačí je sklopit, čímž vznikne rovná ložná plocha. Druhou řadu sedadel lze podélně posouvat (až v rozpětí 20 cm) a můžete nastavovat sklon opěradel. V pětimístném uspořádání je tak Touran maximálně praktický a poskytuje dostatek místa. Třetí řada sedadel je určena dětem, a proto ani v případě posunu druhé řady dopředu nenaleznete vzadu dostatek místa pro dospělého pasažéra. Absence klesající střechy sice poskytne misto pro hlavy cestujících, kolena však trpí.
Mezigeneračně došlo ke zvětšení zavazadlového prostoru (+48 litrů). Zavazadelník tak nově pojme v základním uspořádání 743 litrů zavazadel, po sklopení druhé řady sedadel je to až 1 980 litrů.
Touran je vybaven devíti airbagy a širokou nabídkou nových asistenčních systémů. Mezi asistenční systémy, které byly nově zařazeny do výbavy Touranu, patří multikolizní brzda, systém preventivní ochrany cestujících, adaptivní tempomat ACC, Front Assist včetně funkce nouzového brzdění City, asistent pro jízdu v dopravní koloně, Side Assist s asistentem pro couvání z parkovacího místa a poprvé v MPV nabízený Trailer Assist pro manévrování s přívěsem. Nejvyšší úroveň bezpečnosti pro dospělé cestující, děti i chodce potvrzuje 5hvězdičkové hodnocení od nezávislé organizace Euro NCAP. Vynikající výsledky nárazových testů platí pro pětimístnou i sedmimístnou verzi.
Dieselový dvoulitr TDI je úsporný
Touran aktuálně pořídíte se čtveřicí pohonných jednotek, přičemž se jedná o již známé zdokonalé agregáty. Volit můžete mezi dvojicí zážehových TSI a dvěma vznětovými TDI. Všechny motory jsou čtyřválce s přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem, které splňují emisní normu EU6. Touran je sériově vybaven systémem start-stop a funkcí rekuperace kinetické energie. Přestože jsou nové motory až o 19 procent úspornější, poskytují vyšší výkon. Jednotky TSI jsou vyladěny na 81 kW/110 k a 110 kW/150 k. Stejně tak turbodiesely TDI disponují výkonem 81 kW/110 k nebo 110 kW/150 k.
S výjimkou vstupního motoru (1.2 TSI / 81 kW/110 k) mohou být všechny motory kombinovány s automatizovanou dvouspojkovou převodovkou DSG. Šestistupňové a sedmistupňové převodovky DSG jsou vybaveny funkcí setrvačné jízdy na volnoběh. Motor je přitom při setrvačné jízdě odpojen od převodovky, aby mohla být optimálně využita kinetická energie MPV, a tím snížena spotřeba paliva (v praxi lze jezdit kolem šesti litrů na 100 km).
Námi testovaný vznětový dvoulitr TDI je ideální motorizací. Touranu propůjčuje dostatečnou dynamiku při velmi nízké spotřebě paliva. Dvoulitr TDI je standardně dodáván s šestistupňovým manuální převodovkou. Pokud toužíte po automatu, je nutné připlatit 40 000 Kč za šestistupňové DSG.
U námi zkoušené motorizace překvapil turboefekt, tedy záběr turbodmychadla citelný nejvíce kolem 2 000 otáček. Zároveň se nám několikrát stávalo, že motor při rozjíždění z místa dokonce zhasl. Naštěstí stačilo podržet spojku nebo přidat více plynu. Čtyřválec točí při devadesátce na šestý rychlostní stupeň jen 1 600 otáček a při sto třicítce pak 2 200 otáček.
Jezdí téměř ideálně
Naprosto skvělé je řazení manuální šestirychlostní převodovky. Dráhy jsou krátké a mají přesně vymezený chod. Jednotlivé rychlostní stupňě zapadají na své místo jako poklice na hrnec. Řazení nám přišlo hodně podobné jako japonské Mazdy.
Na podvozku vpředu nalezneme vzpěry McPherson a vzadu čtyřprvkové zavěšení. Touran ochotně zatáčí, příliš se nenaklání a v případě potřeby dokáže zatáčky projíždět neobvykle rychle. A dokonce i na rozmláceném povrchu se dokázal přiblížit ke schopnostem Passatu. Tam, kde s běžnými auty "lítáme" stovkou (na totálně záplatované a rozbité silnici třetí třídy), Touran si vedl stabilně a v několika případech nás přibrzdila elektronika. V rychle projížděných zatáčkách na nerovném povrchu se dokáže Touran trochu zhoupnout do strany, na jízdu to však nemá vliv. Podvozek je příkladně nastaven a všech sledovaných oblastech se choval důstojně. Přes tužší nastavení a obutá sedmnáctipalcová kola dokázal být překvapivě komfortní a komunikativní. Přestože diesel zatěžuje příď více než benzínový agregát, můžete jet i s naftou pod kapotou vcelku rychle. Elektronika bedlivě dohlíží a v případě potřeby vypomůže.
Touran si dobře vede i při vysokých rychlostech na dálnici, kde potěší příkladná stabilita, přičemž jízdní komfort není vůbec špatný. Celkově patří Touran k průměrně pohodlným MPV, které převyšuje poskytovanými jízdními vlastnostmi.
Elegán poskytující jistotu
Volkswagen vzal osvědčený recept a ještě více ho zdokonalil. Nový model je bezpečnější, prostornější, modernější, úhlednější a celkově vyzrálejší. Jeho konzervativní tvary na první pohled neoslní, jsou však nadčasové a účelné. Zpracování a výbava v kabině patří k tomu nejlepšímu, co mezi stejně drahými středně velkými MPV seženete. Dvoulitrový motor pak překvapí doopravdy nízkou spotřebou paliva a po stránce jízdních vlastností se Touran nezalekne ani divočejšího zacházení. Navíc tento model netrpí žádným výraznějším nedostatkem, přičemž tento model můžeme doporučit zejména pro rodinné potřeby. Bonusem je pak možnost převozu třech autosedaček v druhé řadě sedadel.
Technické údaje | Volkswagen Touran 2.0 TDI |
Motor: | vznětový čtyřválec |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Výkon: | 110kW(150k)/3500 ot./min. |
Točivý moment max.: | 340Nm/1750-3500 ot./min. |
Max. rychlost: | 208 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 9,3 s |
Spotřeba - město: | 5,2 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 3,9 l/100 km |
Spotřeba - kombinovaná: | 4,4 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 58 l |
Délka/šířka/výška: | 4527/1829/1659 mm |
Rozvor: | 2791 mm |
Zavazadelník: | 743 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1552/2180 kg |
Pořizovací cena od: | 555 900 Kč (1.2 TSI Comfortline) |
Cena test. modelu od: | 647 900 Kč (2.0 TDI Comfortline) |