Test: Volkswagen Touran 1.2 TSI - krach nebo výhra?

23. 05. 2016
Sdílet článek

Skutečnost, že většina kompaktních automobilů z produkce VW Group může hostit "nafoukaný", maloobjemový čtyřválec 1.2 TSI pod svou kapotou, je vám jistě známa. Věděli jste však, že tento motor figuruje také v nabídce čistě rodinného touranu?

Musíme přiznat, že jsme bílý Touran přebírali s jistou skepsí a lehkým despektem v očekáváních, že jakmile vůz při nejbližším víkendu byť jen trochu naložíme rodinným harampádím, manželkou a dvěma dětmi, budeme se courat jako hlemýždi a spotřeba benzinu vyletí k nebeským výšinám. A jak to celé dopadlo? Můžete hádat, anebo si přečíst následující test, ve kterém si vše potřebné postupně probereme.


Exteriér – malý nebo velký?
Nový Touran dokazuje, že ryze praktické auto rozhodně nemusí být ošklivé. Jenomže kdo se v té designové idylce nových volkswagenů má vyznat?! Pouhý týden strávený za volantem tohoto vozu totiž stačil, abychom se dozvěděli, že řídíme nejdříve Passat, poté Sharan a následně Golf Sportsvan, který (jen mezi námi) při prvním pohledu skutečně vypadá téměř identicky. Volkswagen si poslední dobou zkrátka neláme hlavu s jedinečností svých modelů, což je svým způsobem trochu škoda. Na druhé straně ale s takovým vozem vždy skvěle splynete, a pokud jste náhodou již jezdili předchozím touranem a nový si objednáte ve stejné barvě, pak s nejvyšší pravděpodobností nenaštvete ani toho nejzávistivějšího souseda, neboť si ničeho nevšimne… Nejvýraznější vzhledovou předností nového touranu je ale něco docela jiného. Díky hranatosti a skvěle promyšleným rysům totiž dokonale maskuje svou skutečnou velikost, a ani z dálky proto nemáte tušení, že se k vám blíží cokoliv většího než běžný golf. A Touran navíc i tak jezdí, ale to bych předbíhal.

Interiér – velký nebo malý?
Ani v okamžiku, kdy se však Touran přiblíží natolik, abyste do něj mohli nasednout, vám nepřipadá výrazně větší a při otevření dveří proto zažijete totální šok. Uvítá vás nejen obrovské množství prostoru s chytře řešenými kapsami a odkládacími prostory, ale také obrovský zavazadelník pravidelných tvarů s objemem 743 litrů. 743 litrů! Vždyť to je pouze o 32 litrů méně než v případě nedávno testovaného bazarového s-maxu, jehož vnější rozměry působí na člověka v porovnání s touranem giganticky. Snad nikdy proto nezapomenu na slova našeho fotografa při podrobnějším ohledávání zavazadelníku, když prohlásil: „To auto nějak nafoukli a potom vydlabali, ne? Vždyť není možný, aby bylo uvnitř tak velký.“ Jenomže skutečně je.
Jen loketní opěrky pro cestující ve třetí řadě působí poněkud komicky, uvážíme-li fakt, že náš vůz byl pouze v pěti-místném provedení. Ale nač lisovat plasty ze dvou forem, když můžeme ušetřit, že? Do kufru si tak po levé straně můžete dát dokonce i kelímek s pitím. Nejspíše ale pouze pro psa, nebo pro závlahu právě převážených květin, protože se co nevidět vyleje.

O tom, že sedíte v typickém volkswagenu, vás však Touran nenechá ani na moment pochybovat. Ergonomie je perfektní, pracovna řidiče skvěle seskupena a rovněž sedadla patří k absolutní špičce na trhu. Testovaný vůz měl navíc v příplatkové výbavě zaškrtnutou položku ErgoActive sedadla I, která za rozumných 15 100 Kč nabízí i zbytečnost podobnou masážní funkci řidičova sedadla. Mnohem důležitější je však tvar sedadel, který za onen příplatek dostanete (výraznější bočnice, lepší anatomické vybrání, prodloužitelná délka podsedáku) a také praktické čalounění v kombinaci alcantara/syntetická kůže. Tato sedadla proto maximálně doporučujeme.

Palubní deska je v porovnání s předchozími generacemi až nebývale krásná, čímž připomíná spíše dražší Passat, než běžný Golf. Potěší detaily jako je schránka pro SD karty před spolujezdcem namísto v přihrádce, kde zabírala místo, chytře řešené výdechy pro boční okna vedoucí rovnou z palubní desky, anebo dnes již hojněji rozšířená tří-zónová klimatizace. Touran je zároveň jediným MPV, ve kterém se dá sedět skutečně hodně nízko, čímž se i vzrostlejší řidiči budou cítit velice komfortně.

Téměř tak vyvstává otázka, zda má Touran ve svém nitru vůbec nějaké chyby. Není až příliš dokonalý? Samozřejmě že není, chyby zde najdete poměrně snadno, jen je jich skutečně pomálu a navíc jsou rázu prkotin. Například - jídelní stolečky na zadních stranách předních opěradel dvakrát nekamarádí s kapsami umístěnými pod nimi, čímž se umísťování věcí do nich značně ztížilo. Odkládací přihrádka po řidičově levé ruce je zase takřka nepoužitelná a při prudší akceleraci vám z ní vypadnou i obyčejné žvýkačky. A do třetice – nyní POZOR – zkosení plastových překrytů rychloměru a otáčkoměru je tak nešikovné, že chytá snad všechen prach z interiéru a průhledné překryty jsou zároveň tak měkké, že jakékoliv čistění od nečistot znamená jejich okamžité poškrábání. Zbytek je ovšem bez chyb a Touran tak znovu aspiruje na nejchytřeji vymyšlené kompaktní MPV.

Motor – spořivé překvapení
Konečně jsme tu. Již název této kapitoly ovšem napoví mnohé. Maloobjemové TSI o výkonu 81 kW si se 1436 kilogramy těžkým touranem rozhodně ví rady a v porovnání s takovým 1.6 TDI je jeho dynamika o třídu lepší. Jenomže co se stane, když vůz naložíte a jeho hmotnost se vyšplhá ke dvěma tunám? Ano, podobně naložené 1.6 TDI vás v takovém případě rozdílem několika centimetrů na každých 100 metrech předjede, jenomže výsledná spotřeba zůstane u obou motorů na stejné úrovni (skutečně nečekané zjištění, ještě se k odběru paliva vrátíme) a benzinový Touran si díky lehké přídi zachová i nadále čipernější jízdní vlastnosti. Netvrdíme, že vůz s agregátem 1.2 TSI je rozhodně lepší volbou, jen konečně začal dávat smysl a oproti vznětovému bratříčkovi navíc ušetříte citelných 64 000 Kč. A to už je sakra znát! Pokud tedy z dlouhodobého hlediska nehledíte na životnost pohonné jednotky (ta musí být kvůli enormnímu výkonu a malému objemu logicky nižší než u 1.6 TDI) a nový Touran vás zajímá z pohledu prvního majitele, rozhodně si tento motor vyzkoušejte. My byli překvapeni a spokojeni zároveň.

A zmiňovaná spotřeba? Při svižném tempu jsme jezdili za 6,5 litru a víkendová projížďka s plně naloženým vozem znamenala ještě o 0,5 litru vyšší čísla. Jenomže tím hodnoty nad 6 litry končí. V běžném režimu počítejte s odběrem spíše mezi 4,7 až 5,3 litry a jakmile zvolníte a pojedete v plynulém provozu s ostatními, klesne spotřeba dle údajů na palubním počítači až k hranici 4,2 litrů na 100 kilometrů! Reálně se pak ukazovaná čísla liší v průměru o 0,15 až 0,2 litru benzínu. Výsledná spotřeba po týdnu? 5,2 litru na 100 kilometrů (a reálně tedy necelých 5,4 l). Stále ještě chcete TDI?!

Jízda – vyvážené a agilní auto
Již jsem nastínil, že se řidičova pozice za volantem touranu nachází příjemně nízko, což umožňuje nejen zvětšit prostor v oblasti ramen předních cestujících, ale také výrazněji cítit chování a jízdní vlastnosti vozu. Jinými slovy - u většiny rodinných MPV s vyšší stavbou karoserie znamená samotná jízda pouhé vykonání potřeby se někam dostat, ne však zábavu… A právě v tom je nový Touran docela jiný. Jeho řízení vás v kombinaci s rychlým podvozkem nenudí a překvapivá je i míra pohlcování nerovností. Celý vůz je navíc dostatečně tuhý k tomu, aby umě tlumil většinu českých děr a zároveň dostatečně stabilní, aby vám jej stačilo osadit menšími, 16 palcovými ráfky s vyšším (=pohodlnějším) profilem pneumatik, díky nimž je celá kabina i výrazně tišší.

O něco obtížnější je pouze práce se spojkou, která dosti vzpřímené levé noze neposkytuje tolik citu, kolik by si zejména v prvních desítkách kilometrů žádala. Zbytek je ovšem bez připomínek a vyzdvihnout musím také samotné řazení, jež je absolutní lahůdkou (u volkswagenu již tradičně). Při jízdě po okreskách se tak člověk těší z každé zatáčky, vesnice, či vozu, který vás přibrzdí, abyste tam mohli sázet jeden kvalt za druhým a koutkem oka přitom šprýmařsky sledovali spotřebu benzinu nepřesahující 7 litrů benzinu.

Závěr – s touranem prohrát nelze
Máte, nebo plánujete rodinu a zvažujete koupi většího vozu? Líbí se vám nový Volkswagen Golf Variant? Zapomeňte na něj... Chtějte nový Touran! Nejen že jezdí v podstatě stejně dobře, ale při zachování identity, celistvosti a jistého kréda solidního automobilu nabízí neporovnatelnou dávku vnitřního prostoru navíc a jeho cena je jen nepatrně vyšší. Odpověď na otázku z úvodu testu je proto nasnadě. Z celého testu jasně vyplývá, že nový Volkswagen Touran je až překvapivě dobrý automobil a prohrát s ním tedy nemůžete. Jak je to ovšem s dnes testovaným provedením? Ačkoliv na vás nový Touran může v kombinaci s maloobjemovým motorem působit komicky, nezatracujte jej. Z nabídky dostupných variant je tím nejobratnějším, jezdí úžasně tiše a navíc stojí o tučných 64 000 korun méně než jeho srovnatelně výkonný naftový sourozenec. A brzdou provozu navíc rozhodně nebudete!
 

Technické údaje Volkswagen Touran 1.2 TSI
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1197 ccm
Výkon: 81kW(110k)/4600 ot./min.
Točivý moment max.: 175Nm/1400-4000 ot./min.
Max. rychlost: 189 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,3 s
Spotřeba - město: 6,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,9 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 5,6 l /100 km
Objem pal. nádrže: 58 l
Délka/šířka/výška: 4527/1829/1628 mm
Rozvor: 2786 mm
Zavazadelník: 743 / 1980 l
Pohotovostní hmotnost: 1436 kg
Pořizovací cena: 555 900 Kč (1.2 TSI Comfortline)
Spotřeba během testu: 5,2 l/100 km

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč