Test: Volkswagen Polo 1.0 TSI - nejlepší mále auto?
Golf čím dál více šlape na paty modelu Polo a aktuálně na něj ztrácí pouhé čtyři délkové centimetry. V kabině se Polo chlubí dokonce rozměrnějšími sedadly. Je nové polo nejlepší malé auto na trhu? A jak vůbec jezdí s litrovým tříválcem pod kapotou? Na všechny tyto otázky se pokusíme odpovědět dnešním testem.
Polo nikdy nedosahovalo délky čtyř metrů, poprvé v aktuálně nastupující šesté generace tuto metu překonalo a rovnou o pět centimetrů. Polo je také stále širší a na Golfa ztrácí pouhé čtyři centimetry, na výšku zhruba tři. Rozvor 255 cm je také podstatně blíže k Golfové metě 262 cm. Růst karoserie se projevil hlavně v kabině, kde je na šířku stejně prostoru jako v Golfu a přední sedadla jsou dokonce rozměrnější - chlubí se delším sedákem i opěradlem.
Přední sedadla disponují nadprůměrnou drahou možného podélného nastavení (17 cm). Sedáky zadních sedadel pak dosahují shodné délky s Golfem. Novinka se tak po stránce prostornosti nemá za co stydět a mezi malými vozy je skutečným králem. Velmi slušný rozvor dovoluje posez s více nataženýma nohama řidiče, můžete sedět poměrně nízko a mít nad hlavou dostatek prostoru. Výhled z vozu je příkladný, sloupky jsou fantasticky tvarovány a nic nezakrývají.
Pod konzervativním kabátem se schovává zcela nová technika v podobě modulární platformy MQB A0. Ta je určená pro malé vozy s příčnou zástavbou motoru a výhradně pohonem předních kol. Stejnou platformu využívají i Seaty Ibiza a Arona. Později ji dostane také crossover Volkswagen T-Cross nebo nová generace Škody Rapid.
.
Mezigeneračně došlo k nárůstu objemu zavazadlového prostoru. Ten nově nabízí 351 litrů, což je o 71 litrů více, než poskytoval předchůdce. Šířka ložné plochy v nejužším místě dosahuje jednoho metru, hloubka 66 cm a výška 54 cm. Po sklopení zadních opěradel bohužel nevzniká zcela rovná plocha, což je i konkurenčním modelů zcela běžné.
Testovaný exemplář byl obdařen vrcholnou navigací Discover Media za 18 300 Kč, která se pojí s dotykovým displejem se skleněným designem a výborným rozlišením. Displej i lesklé černé dekory jsou náchylné na otisky prstů a chytá se na víc než dost prach. Díky tomu se nevyhnete pravidelnému leštění. Mimo to si můžete mít za 9 200 Kč virtuální přístrojovku, kterou Polo nabízí jako první v segmentu. Zobrazit mapu navigace tak můžete za volantem. Stejně jako v T-Rocu si však musíte vybrat, zda bude mapa zobrazována na hlavním displeji nebo v přístrojovém štítu před sebou. My jsme se museli spokojit s konvenčními „budíky“, mezi nimiž ovšem nechyběl plnohodnotný teploměr chladicí kapaliny a také teploměr oleje (ten lze nalistovat v podmenu informačního systému MFA).
Nové Polo dostalo vůbec poprvé dvouzónovou samočinnou klimatizaci, která je ve výbavě Highline standardem. Naopak standardem v nejvyšší výbavě jsou pouze halogenové přední světlomety - za plně diodová světla bez možnosti natáčení je nutné připlatit 22 800 Kč. Zapomenout je nutné na automatické přepínání mezi dálkovým a potkávacím světlem, přece jen se stále pohybuje v kategorii malých aut.
Litrové TSI je příjemným společníkem - pokud se s ním nesvezete, těžko našim zkušenostem uvěříte. Zajímavostí je fakt, že tříválec nepoužívá vyvažovací hřídel. Jeho roli supluje záměrně nevyvážený setrvačník - ve spojení s manuální převodovkou pevný, v kombinaci s tlumičem torzních kmitů integrovaným do spodní řemenice pohonu příslušenství. Výsledek snah o zajištění co nejvyšší kultivovanosti a nízké hlučnosti je opravdu povedený. Tříválec se chová nerušeně, neduní a plynule funguje od nějakých 1 700 otáček. Poté se příjemně rozbíhá až k pěti tisícům. Nejživější je ve středních otáčkách, přičemž se neprojevu splašeností o třídu menších prskoletů. Jízda je důstojná, plynulá a připomíná o třídu větší automobil. Umí pelášit 180 km/h, přičemž netrpí stabilita ani posádka. Vše je na velmi dobré úrovni. Dálniční stotřicítka je pak nudnou záležitostí, jelikož motor točí pouhých 2500 otáček.
Vzali jsme Polo a vyrazili s ním z Prahy všemi různými směry, najeli stovky kilometrů v silném protivětru, dešti i sněhu. Osm stovek ujetých kilometrů znamenalo při častějším dodržování rychlostních limitů bez zbytečného předjíždění odběr 4,6 l/100 km. Při těžké noze na plynovém pedálu se spotřeba podívá maximálně k sedmi litrům, ale to je strop. Spotřeba kolem pěti litrů bude ovšem nejčastější.
Polo skvěle jezdí, chová se dospělácky, neobtěžuje a tak trochu leze do zelí většímu Golfu. Každopádně novinku z Wolfsburgu můžeme označit za jedno z nejlepších malých aut. Cena je trochu vyšší, ale oprávněná. Nikdo jiný nenabízí tak povedený mix vlastností a počet různých kombinací. Volkswagen tradičně vylepšil již dobré a přidal nenápadnou dávku elegance.