Test: Volkswagen Golf R Variant - recept na rodinné štěstí

01. 08. 2016
Sdílet článek

Rychlý jako supeRsport, krásný jako sněhuRka, udatný jako Rytíř a k tomu ještě solidně prostoRný. Na první pohled klame tělem a svým běžným projevem nevybočuje z normálu. Pokud se ovšem jen trochu rozparádí, dokáže bez mrknutí oka předsvést velmi solidní divadlo. A právě tento mix vlastností je na něm nejlepší. Řeč bude o nejrychlejším Golfu všech dob.

Před nedávnem redakční garáží prošel Volkswagen Caddy Alltrack, který není vůbec špatným automobilem. Jeho cena však díky příplatkům může atakovat klidně milionovou hranici. Pokud se seznámíte s ceníky Volkswagenu přidáte trochu peněz na hromádku, můžete mít výrazně hbitější Golf R. A ještě navíc ve verzi kombi, klasicky značené Variant.


V současné době je nabídka rychlých aut s pohonem všech kol a karoserií hatchback velmi rozmanitá (vybírat můžete mimo jiné z modelů Audi RS3, BMW M135i xDrive, Ford Focus RS, Mercedes-Benz A45 AMG  nebo Subaru WRX STi). Co když ale chcete ostrý vůz v karosářské verzi kombi? Nabídka se rázem zúží na model CLA 45 AMG Shooting Brake nebo Volkswagen Golf R Variant, který je cenově o mnoho dostupnější než kolega ze Stuttgartu.

Volkswagen vždy disponoval rychlými modely. Již před 40 lety se srodil Golf GTI, který si získal početnou skupinu zákazníků a stal se velmi oblíbenou alternativou k usedlému vozu. GTI v současnosti není nejrychlejším Golfem v nabídce, jeho roli převzalo vrcholné provedení R.

Volkswagen Golf R Variant je hodně rychlý kombík, který dokáže zastat roli rodinného auta, stejně tak jako víkendového adrenalinového společníka. U manželky pořízení Golfu zajisté projde, nejenže působí umírněně, ale také sedmilitrová kombinovaná spotřeba paliva mluví víc než jasně. Navíc při zkušební jízdě na pohodu ženy ocení slušný cestovní komfort, dostatečně velký zavazadelník Variantu a minimum aerodynamického hluku v kabině. Navíc můžete argumentovat převodovkou DSG nebo pohonem všech kol.

Z karoserie nemáte možnost kromě pár detailů poznat, o jak rychlý vůz se jedná. Pouze přední nárazník má výraznější otvory pro přívod vzduchu a oproti běžnému Golfu zde chybí mlhovky. O něčem mohou svědčit příplatková devatenáctipalcová kola v černomodrém designu, čtveřice koncovek výfuku nebo stříbrná boční zrcátka.

Podobně je tomu i v interéru. Kromě většího množství imitace karbonu, černého provedení stropu a několika log "R" nic nenasvědčuje sportovnímu charakteru "eRka". V přístrojové kapličce o dovednostech ostrého Golfu svědčí rychloměr cejchovaný do 320 km/h a jeho modré ručičky.

Vpředu se můžete posadit do skvělých sedadel s dostatečným bočním vedením těla a do rukou chytnout sportovní volant se sploštělým věncem. Přední sedadla jsou elektricky seřiditelná.

Provedení palubní desky je identické jako u civilního Golfu a jen těžko by někdo hádal výkonnostní potenciál vozu. Ideální pozici za volantem naleznete velmi rychle. Zkousnout musíte jen displej navigace se zastaralou grafikou.

golf Variant R

Zavazadlový prostor pojme stejně jako u obyčejného Golfu Variant 605 litrů zavazadel. Nijak omezena není ani příkladná variabilita. Zadní sedadla tak můžete jednoduše sklápět a vytvořit prostor s využitelným objemem až 1620 litrů. Pod podlahou zavazadelníku byla v našem případě umístěná dojezdová rezerva.

golf dsg

Jak už bývá zvykem, i Golf R Variant nabízí hned několik jízdních režimů, od úsporného eko režimu až po závodní Race. Mezi jednotlivými režimy (Eco, Comfort, Normal, Race a Individual) je vcelku velký rozdíl a zcela mění chování auta. V komfortním režimu vůz funguje jako běžný Golf na velkých kolech. Podvozek je komfortní a filtrování nerovností bezproblémové. S Golfem v tomto režimu můžete jezdit každý den. Režim Race naopak vše přitvrdí, podvozek i řízení zrychlí reakce na plynový pedál a zapne se střílení do výfuku.

Jedinou pohonnou jednotku pro Golf R Variant představuje čtvřválcový dvoulitrový turbomotor TSI s maximálním výkonem až 221 kW (300 koní). Ten je spřažený výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tyto parametry v kombinaci se sníženým sportovním adaptivním podvozkem, velkými brzdy nebo sportovním výfukem se starají o velmi svižný projev. Stovku "eRko" zvládne za 5,1 sekundy (osmdesátku za 3,8 s) a maximální rychlost je elektronicky omezená na 250 km/h. Přestože výrobce udává průměrnou spotřebu 7,0 l/100 km, v praxi počítejte spíše s odběrem devití až deseti litrů při běžném cestování. Při ostré jízdě je nutné počítat s dvojnásobkem či dokonce trojnásobkem, což není u podobně výkonných aut nic vyjímečného.

Dynamice auta se musely přizpůsobit i brzdy, které mají průměr 340mm vpředu a 310 mm vzadu. Jejich černě lakované třmeny zdobí stylizované písmeno R. I přes obutá devatenáctipalcová kola funguje "eRko" v komfortním režimu znamenitě. Nerovnosti jsou dostatečně filtrovány a za celou dobu jsme nezaznamenali nepatřičné rány či bouchání od kol. Podvozek funguje dobře na hladké silnici, ale i na nepříliš kvalitní okresce. Haldex je naladěn tak, aby o něm řidič nevěděl. Auto se chová neutrálně, řidiči spíše pomáhá k čisté stopě a velmi rychlé jízdě, než aby házel zadkem nebo vyjížděl rozevlátě ze zatáček. Zatáčet umí skvěle i díky systému XDS+ na přední nápravě.

Jízdu na pohodu zvládá Golf R Variant stejně dobře jako běžný Variant s velkými koly. Kromě bublavějšího zvuku je jízda zcela normální. Převodovka DSG umí řadit téměř neznatelně a při lehké práci s plynovým pedálem se neděje nic záživného. Člověk se za volantem dokáže dokonce unudit. Stačí ovšem sešlápnout plynový pedál více k podlaze a hned poznáte, že nesedíte v obyčejném Golfu. Pružné zrychlení je až neuvěřitelné. Po razantním sešlápnutí plynu převodovka podřadí, turbo se nafoukne a hned se dostavuje velmi silný nepolevující zátah doprovázený slušnou zvukovou kulisou. A ručička rychloměru letí zběsile nahoru a je jedno v jaké rychlosti. Samotný odjezd z místa je ovšem nejprve vcelku opatrný, jelikož Haldex 5 šetří spojky. Turbo se nadechne a pak doslova vystřelí. Při řazení se z výfuků ozývají ohlušující rány, po puštění plynu čtyřválec příjemně bublá.

Líbila se nám celková souhra motoru, převodovky a podvozku. Auto funguje dobře na dálnici ale i na zatáčkovité trati, kde ani v ostrých zatáčkách nedochází k prokluzu předních kol. Haldex pracuje znamenitě. Jednotlivá kola mají vždy kontakt s vozovkou a ani rozbitý asfalt nedokáže Golfa vyvést výrazněji z míry. Pro zkušené řidiče je možnost deaktivace stabilizačního systému. Pak si můžete užívat například powerslidy. Přesto platí, že ostrý Golf dává přednost čisté a rychlé stopě. Na zatáčkovité trati dokážete být velmi rychlý a vždy se pohybuje v zakázaných rychlostech. Vůz má adheze na rozdávání a limit její ztráty je hodně daleko. A nejlepší, nebo vlastně nejhorší je na eRku fakt, že je velmi poslušné, což ocení většina řidičů.

Všichni budou spokojení, tohle je univerzál
Muž se sportovním srdcem bude za volantem Golfu R Variant chrochtat blahem, něžné pohlaví budete spokojeno, že se nemusí omezovat s bagáží a děti budou opakovaně žadonit o další a další zrychlení. Pokud tedy starostlivá maminka usne, děti i tatínek mohou zažívat slušná přetížení s výrazným zvukovým doprovedem. Až se maminka probudí, stačí přepnout do "komfortního" režimu a vesele se usmívat. Golf R Variant dokáže skvěle maskovat svůj výkonnostní potenciál a umí být až "golfovitě" nudný. A to je hlavní výhoda.

Plusy

  • Hodí se na každodenní použití
  • Slušný cestovní komfort
  • Síla a charakter motoru
  • Rychlá dvouspojková převodovka
  • Umí být zábavný (plně vypínatelná stabilizace)
  • Nenápadný vzhled
  • Zavazadelník

Minusy

  • Absence klasické ruční brzdy
  • Otravný systém Start/stop v režimu Sport
  • Je silně návykový

 

Technické údaje Volkswagen Golf Variant R DSG
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1984 ccm
Výkon: 221kW(300k)/5500-6200 ot./min.
Točivý moment max.: 380Nm/1800-5500 ot./min.
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,1 s
Spotřeba - město: 8,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,0 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 7,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 55 l
Délka/šířka/výška: 4596/1799/1467 mm
Rozvor: 2630 mm
Zavazadelník: 605/1620 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1574/2080 kg
Spotřeba během testu: 9,5 l/100 km
Cena test. modelu od: 1 054 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč