Test: Volkswagen Golf GTI Performance - univerzálně dokonalý | Autanet.cz

Test: Volkswagen Golf GTI Performance - univerzálně dokonalý

Volkswagen Golf Mk7 dospěl ke konci životní etapy a dále bude figurovat pouze jako ojetina. A tak jsme se rozhodli, že si ten jeho odchod pořádně osladíme, a to doslova… Podívejte na ten banánový lak!

Ať už ale Golf GTI pojmenujete jakkoliv, jedno se mu upřít nedá. Odjakživa byl, je a s největší pravděpodobností i bude dokonalým synonymem výrazu hothatch, neboli rychlého hatchbacku. GTI však není pouze o symbolice.


Od roku 1976 se stalo již tak uznávaným, že jej nelze překonat výkonem, podvozkem, nebo snad lepšími jízdními vlastnostmi (a teď mne prosím nechytejte za slova). Samozřejmě, fyzicky lze GTI předčít ledasčím a v dnešní době je situace dokonce taková, že většina, dříve přímých konkurentů má již daleko více koní (VW odpovědělo verzí GTI Clubsport). Když se ale zeptáte, a můžete kohokoliv, jaké auto si pod termínem rychlý hatchback vybaví, odpověď většiny bude znít jasně: „Golf GTI!“.

Pro mnohé tak bude jistým překvapením, že Volkswagen za epochu sedmé generace golfu stihl logem GTI označit hned čtyři verze. Základní provedení s 220 koňmi, lehce přiostřený Performance s elektronickou uzávěrkou předního diferenciálu VAQ (ten si dnes otestujeme) a již zmiňovaný Clubsport s výkonem až 290 koní při overboostu a kompletně přepracovaným podvozkem. K oslavě čtyřicetin dostalo GTI ale ještě jednu specialitu. Verzi Clubsport S, která díky mnohačetným, ještě radikálnějším úpravám, 310 koním a další úspoře hmotnosti (třeba na úkor zadních sedaček) dosáhla rekordu na Nordschleife. Nejrychlejší předokolku světa ovšem z pozice běžného smrtelníka neseženete. Omezená série pouhých 400 kusů byla v podstatě ihned vyprodaná a koupě z druhé ruky je za současné situace nereálným snem. Clubsport S jednoduše nikdo neprodá.

Exteriér – tentokrát ve žluté

Pro dnešek tak maličko zvolníme, ačkoliv zrovna žlutý lak k charakteru druhého nejslabšího GTI moc nepasuje. Osobní setkání s golfem ve žluté pro nás bylo ovšem premiérou a nutno dodat, že i přes kontroverzní odstín má auto něco do sebe.
Golf je hranatá a poměrně nudná krabice. Však to je v pořádku, on takový má být. Jenomže žlutému laku se povedlo něco, co bychom popsali slovem „čarovné“. Lépe než kterýkoliv jiný odstín dal totiž vyniknout přesně těm dynamickým linkám, které jsou pro charakter vozu zcela zásadní. Na mysli mám třeba ostré hrany na dveřích nebo vystouplé profilování kapoty motoru. Abych to shrnul. Žlutý lak dává daleko větší smysl, než se zprvu zdá. Při jeho výběru si ale musíte být jisti zejména tím, že jste dostatečně extrovertní. Po pár dnech se totiž běžně stávalo, že mi přišlo několik SMS typu: „Teď si jel támhle, viď?“.

Interiér – ve verzi GTI perfektní základ

Na test omlazené generace si budeme muset ještě pár měsíců počkat a u interiéru zkoušeného modelu tak v podstatě není co řešit. Alespoň si však připomeňme základní rysy, které se tomu novému staly předlohou. Volkswagen Golf je plný chytrých a praktických řešení. Kupříkladu do každých dveří se vejde 1,5 litrová láhev, bez problému se zde usadí čtyři vzrostlí dospělí a ani v zavazadelníku není zrovna málo místa. Po vzoru koncernové jednoduchosti však v běžných provedeních nebývá příliš útulno, a je tedy potřeba utrácet. Hodně utrácet.

To v testovaném žluťáskovi nic podobného nehrozí. Za základních 681 900 Kč (již poměrně tučná částka) zde sice naleznete jen strohou a ryze funkční palubní desku, avšak stylové doplňky s červeným prošitím, perfektně tvarovaný volant, hlavice řadicí páky ve stylu golfového míčku, nebo kárované sedačky v designu prvního GTI dělají své. A navíc se v nich úžasně sedí. Výrazné alcantarové bočnice totiž skvěle podrží tělo a prodloužená délka sedací části zase potěší všechny s výškou nad 180 centimetrů. Připlatit si za kožené potahy do GTI by byl zkrátka hřích. Režná látka s károvaným vzorováním příkladně saje tělesnou vlhkost, takže se i na dlouhých tratích cítíte příjemně.

Motor – jeho oblíbenost hovoří za vše

V době, kdy Golf sedmé generace dorazil, byl motor 2.0 TSI ještě horkou novinkou. Po více než čtyřech letech je ale použit napříč celým koncernem a s jistotou můžeme říci, že jde o jeden z nejpovedenějších motorů za poslední desetiletí. Proč?

Pusťme se nejprve do krátkého srovnání s dřívějším agregátem stejnojmenného označení. Problémy s řetězovým rozvodem a tepelnou nestabilitou bloku? Nyní jsou minulostí a stejně tak si nový motor daleko lépe rozumí s nekvalitním benzínem, kterého je u nás pořád dostatek. Kouzlo použité jednotky tkví ale především v prvotřídní modulovatelnosti a také rozličnostech projevu mezi jednotlivými naladěními.

Vezměme si třeba Tiguan 2.0 TSI, jehož motor je nastaven tak, abyste o něm sotva věděli. Má 180 koní a upřímně, moc nejede. Pak je tu ale řada aut, která s úplně tím samým motorem překonává dynamiku dřívějších supersportů. Za všechny zmiňme třeba nový Seat Leon Cupra ST s výkonem 300 koní a pohonem 4x4, který z 0 – 100 km/h zrychlí za něco málo přes 5 sekund a svým projevem zahanbí nejedno sportovní auto. No a dnes testovaný Golf GTI Performance? Výkonem 230 koní a točivým momentem 350 Nm stojí někde na pomezí, svým chováním je ale ze všech verzí nejpoužitelnější.

Samotný výkon je totiž pouze jedna část skládanky. Mnohem důležitější je celkové sladění vozu a právě v něm GTI Performance exceluje. Síly zkrátka není hodně. Je jí přesně tolik, aby se jí méně zkušení řidiči nebáli, ale aby si ji užili i ti, kteří Golf budou prohánět po okruhu. Performance díky prvotřídně využitelnému spektru otáček rozhodně není ucouraný, když s ním však chcete být pekelně rychlí (a že to umí!), musíte jet čistě. Právě v tom tkví všechna ta zábava.

Druhé výrazné pozitivum spočívá v efektivitě, s jakou se dá při běžném provozu jezdit. Golf samozřejmě nejezdí za papírových 5,1 litrů benzínu na 100 kilometrů, hodnoty okolo 7 litrů mu ale nejsou cizí. Můžete s ním proto v klidu žít každý den, aniž by vás jeho okreskový potenciál omezoval.

Jízda – nejmarkantnějších 26 000 Kč, jaké známe

No právě, okresky. Už v první zatáčce je vám jasné, že nesedíte v obyčejném GTI. Performance má daleko větší chuť zatáčet a díky chirurgicky přesnému řízení mu začnete okamžitě věřit. Elektronická uzávěrka předního diferenciálu VAQ pracuje na podobném principu jako mezinápravová spojka Haldex a funguje tím lépe, čím rychleji jedete. Na rozdíl od mechanických řešení se ale elektronickému samosvoru podařilo odbourat nešvar v podobě nefunkčnosti při nízkých rychlostech a ke slovu se přidává jen tehdy, když je ho skutečně zapotřebí. (A nutno říci, že brilantně.) Jeho aktivaci nemáte šanci zaregistrovat a výsledkem je pouze to, že Golf lační po zatáčkách podobně jako většina mladých pánů po golfu GTI. A navíc je schopný za všech povětrnostních podmínek! Vlhko prakticky nepoznáte a vody musí být vážně hodně, aby došlo ke snížení přilnavosti. Můžete tak být neuvěřitelně rychlí i na podzimním blátíčku, na kterém by podobná jízda v základním, skoro stejně rychlém GTI znamenala jistý výlet do pole. Tohle je vážně nejlépe utracených 26 000 Kč, jaké si dovedu představit.

U převodovky ale nic podobného neplatí. Stejně jako jiná provedení, může mít také Performance sedmistupňovou převodovku DSG (+ 60 000 Kč). Její pořízení ale znamená jednu z osudných chyb a částečnou ztrátu řidičské orientace. Šestistupňová manuální převodovka je totiž vysloveně dokonalá a narovinu ji lze přirovnat jen k té od Porsche. Poskytuje dokonce i mechanickou zpětnou vazbu a s každým dalším přeřazením vás vtahuje více a více do děje. V horském stoupání podřadíte za 3, za 2, za 1… a na výjezdu vám to prostě nedá. Najednou tam sázíte jeden meziplyn za druhým, plynem utahujete každou z následujících zatáček a když se celí vysmátí přiřítíte na vrchol, zjistíte, že ani ten umělý zvuk motoru z vibrátoru vám vlastně tolik nevadí – alespoň jsou ty meziplyny pořádně slyšet!

Necháte Golf trochu odpočinout a než se nadějete, oceňujete cestou dolů skvěle dávkovatelné a hodně trvanlivé brzdy. Z kopce až na výjimky nikdy nejezdím rychle, ale v tomhle autě se zdá, že jediné, co tomu při klesání dolů chybí, je zcela vypínatelná stabilizace (ale to už bych chtěl moc, Volkswagen ji nabídne pouze ve variantě R). Tak jako tak je ale svezení s GTI Performance jedním z nejnávykovějších zážitků, jaký na palubě kteréhokoliv z dnešních volkswagenů zažijete. A i když není úplně o rychlosti, celkovou vyvážeností vám auto sebere i poslední pádné argumenty.

Závěr – harmonie radosti

Už základní Golf GTI je skvělé a velmi rychlé auto, stačilo ale přidat elektronický řízený lamelový diferenciál a Golf se ocitá v úplně jiných sférách. A to nejen z pohledu rychlosti v zatáčkách. Přítomnost samosvoru se pozitivně podepsala na všech aspektech jízdního projevu, což se samo sebou projevuje i na bezprostředních pocitech řidiče. GTI Performance je ostrý nástroj, který preferuje čistou stopu. V zatáčkách s kvalitním asfaltem krájí zatáčky s přesností chirurgického skalpelu a na rovinkách je díky fenomenálnímu projevu motoru 2.0 TSI tak akorát rychlý. A právě v  dokonale vyrovnaných jízdních parametrech tkví jeho největší kouzlo. Nezbývá tak než se již těšit na omlazenou generaci. Tohle bylo opravdu sladké loučení.

Plusy
+ skvělý turbomotor
+ dokonale vyvážený projev
+ pohodlný, ale tuhý podvozek
+ velký vnitřní prostor
+ přesné řízení
+ chuť zatáčet díky systému VAQ
+ použitelný na každý den

Mínusy
- cena příplatkové výbavy
- nedostatečné rozdíly mezi režimy adaptivních tlumičů DCC

Volkswagen Golf GTI Performance 2.0 TSI 6SG

Objem motoru

1 984 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec (R4)

Druh motoru

zážehový přeplňovaný

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

169 kW / 230 koní / 4 700 ot./min.

Maximální točivý moment

350 Nm / 1500 – 4 600 ot./min.

Převodovka

šestistupňová manuální

Poháněná kola

přední

Maximální rychlost

250 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

6,4 s

Udávaná spotřeba město

7,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,1 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

6,0 l/100 km

Spotřeba během testu

9,4 l/100 km

Objem nádrže

50 l

Pohotovostní hmotnost

1 382 kg

Délka / šířka / výška

4 268 / 1 799 / 1 442 mm

Rozvor

2 637 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

380/1 270 litrů

Základní cena testovaného provedení

681 900 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Kessworks Photo

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

629 900 Kč

Cupra Formentor

Rok výroby 2022

1 258 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

529 000 Kč

Ford C-MAX

Rok výroby 2018

299 000 Kč