Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 - výsměch konvencím

Konečně je tu pickup, který přesvědčí i náročný evropský trh. Jmenuje se Volkswagen Amarok V6 TDI a navzdory současným trendům se směje jak odchodivšímu dowsizingu, tak omílané kauze dieselgate. A protože dostal pořádný motor, je s ním skvělá zábava!

Přes nejrůznější peripetie jsem se k testu modernizovaného amaroku dostal s poměrně slušným zpožděním. Bát se však nemusíte. Na zážitky s tímto vozem nejde zapomenout!


Hned po úvodním seznámení s modrým „drobečkem“ jsem musel uznale pokyvovat nad tím, že v porovnání s předchozím amarokem je tohle úplně jiné auto. Ne vážně, podobný je opravdu jen vzhled, tím ale končíme. Nový Amarok se stal brutálním strojem, který se díky mezinápravové uzávěrce (+ 17 893 Kč) a notné světlosti nezalekne ani opravdu těžkého terénu a „V6ka“ tomu všemu dodala neskutečnou šťávu. A navíc - pokud je zima, ta počátkem letošního roku opravdu stála za to, nevadí tomuto „drobečkovi“ ani čerstvý sníh do výšky jednoho metru.



Na druhé straně ale s nejvyšší výbavou Aventura uděláte víc parády než s kdejakým sporťákem. Chromované nárazníky, v našem případě dokonce 20 palcová kola a ta nádherná modrá metalíza Ravenna. Tohle se povedlo.
Stále však nekončíme, i nadále je co objevovat. Na čem Volkswagen doopravdy zapracoval, totiž člověk zjistí až po usednutí do interiéru a hlavně… při jízdě. Pojďme si teď celé auto ještě jednou obejít, jeho velikost mi opravdu utkvěla v paměti.



Exteriér – Obr!
Jak už bylo řečeno, Amarok V6 je enormně obrovský a to nejen díky 5,3 metrové délce, ale především na výšku. Jak moc, dojde člověku teprve v momentě, kdy do něj nasedne a na silnici potká některou z předchozích generací VW Transporter. Zde sedíte výš, což jistě nepřekvapí jen vás, ale i řidiče vedlejší dodávky. Po několika hodinách jsme s kolegy usoudili, že tohle už není pickup, ale spíše truck. Truck s opravdu silným motorem, který prostě chytne za srdce.



A „bouda“ v prostoru nad korbou od společnosti Pegasus? Amaroku na fotkách příliš nesluší, vůz z boku vypadá lehce nevyváženě, její praktičnost v podobě využitelného prostoru ale stojí za to. Přesto bychom si ji však nevybrali. Čtěte dál a dozvíte se proč.

Interiér – pracant v prémiovém kabátě
Pohled do kabiny je skutečně unikátní. Pozornost očí okamžitě strhnou luxusní kožená sedadla s ergonomickým certifikátem, která jako by z oka vypadla těm z aktuálního modelu CC. Volkswagen Amarok je v současnosti navíc jediným z konkurentů, který něco podobného nabízí, a za to mu patří obrovský respekt. Sedí se v něm totiž opravdu pohodlně, a díky volkswagenovsky promyšlené ergonomii, by jeden zapomněl, že se ocitá v pickupu. Pro dřívější provedení stejnojmenného vozu nemyslitelné.
Palubní deska je sice utkána z tvrdých plastů, stále však mějme na mysli skutečnost, že sedíme v (původně) ryze pracovním autě. Díky dobrému tvaru v oblasti kolen a ukázkovému slícování horních částí ale její tvrdost ani moc nevadí. No, vlastně vůbec.



V interiéru zároveň nalézáme jen ryze funkční prvky, které Amarok jasně přiřazují k minulým generacím modelů VW. Jedná se o úsporu nákladů? Jistě. Osobně je mi toto řešení ale na výsost sympatické, protože zde objevuji ty ovladače, které již v minulosti prověřil čas, a je tedy dobrý předpoklad, že budou fungovat při všech režimech používání (od něžného, až po nejdrsnější přístup dřevorubců). Amarok by proto ani v budoucnu neměl mít problém. Je zkrátka odzkoušený.



Ačkoliv se Volkswagen chlubí tím, že kabina pojme 5 dospělých cestujících, díky prostornosti a zpracování zadní lavice jde spíše o koncepci typu 2+3. Ne že by se sem 5 lidí nevešlo, to ne. V rámci úspory místa před koleny jsou ale opěradla zadní lavice příliš vzpřímená a na delší cesty to tak rozhodně nevypadá. Pojďme ještě dál dozadu…



V nabídce příplatkových prvků figuruje hned několik položek, jimiž můžete korbu nového Amaroku „ozdobit“. Naše verze bývá označována také jako Hardtop a skládá se z na zakázku (pro Volkswagen) dodávané stříšky prostoru pro náklad od společnosti Pegasus (ve stejném lakování vozu stojí něco málo přes 90 000 Kč). Prostor, který tímto řešením získáte, je sice doslova enormní. Po vlastní zkušenosti bychom ale raději zvolili některý z rolovacích krytů korby. Proč? Mezi stříškou nákladového prostoru a kabinou vozu vznikne mezera, do níž zatéká, padá sníh a létá špína. Na zadním skle krytu navíc chybí stěrač, což znamená, že se vám nakonec umažou všechna tři zadní okna (sklo na konci kabiny a dvě další skla patřící ke krytu), skrz která byste měli koukat dozadu. Výsledek je jasný… Tak aspoň že je tu couvací kamera, kterou tvůrci chytře umístili do prostoru ke značce, kde chvíli trvá, než se umaže.



Motor – jádro pudla
Dostáváme se k hlavní devize novinky, kterou je vznětový šestiválec 3.0 TDI. Zmíněný motor v nejvyšší výbavě Aventura představuje vrchol naftových motorů mezi pickupy dané třídy. Disponuje výkonem 165 kilowattů (při overboostu dokonce 180 kW) a díky mohutnému točivému momentu na hodnotě  550 Nm propůjčuje vozu nejen oslnivé zrychlení, ale i schopnost tahat nesmírně těžké věci. Samotný Amarok váží i s euro-řidičem a zavazadly o kombinované váze 75 kg výrazných 2 324 kg. Díky pohonu 4Motion a velice chytré osmistupňové převodovce (k té se ještě dostaneme) ale dovolí, abyste mohli cestovat se soupravou vážící až 6 700 kg. To znamená, že za sebou můžete reálně tahat i 4 tuny!



Zvuk motoru je krásně hutný a jeho živelnost nikdy neomrzí. I z toho důvodu na něj člověk tu a tam šlápne maličko razantněji a nepřestává se divit, jak je možné, že automobil takové velikosti jede podobným způsobem dopředu. Za zmíněnou dynamikou však nestojí pouze motor. Nově vyvinutá osmistupňová převodovka ZF s hydrodynamickým měničem (pozor, nejedná se o dvouspojku) funguje naprosto brilantně! Nízké kvalty jsou poskládané hodně nakrátko (právě kvůli zmíněné schopnosti tahat těžké věci), přechody mezi jednotlivými stupni ale téměř nepoznáte. Je sice pravdou, že při výrazném zrychlování se člověku nejednou vybaví scéna honiček z filmové série Rychle a Zběsile, časté řazení ale řidiče nijak neobtěžuje a doprovází jej pouze patřičný zvukový doprovod.



Nové pohonné ústrojí se tedy bezezbytku povedlo! Amarok V6 TDI je až překvapivě hbitý a většina osobních vozů by s lehkostí, s níž dosahuje až nepatřičně vysokých rychlostí, měla vážný problém. Jak vážný? Zrychlení z 0 – 100 km/h pod 8 vteřin (reálně za něco málo přes 7!) a skutečná maximální rychlost daleko za 200 km/h (psaných je 191 km/h) hovoří za vše. A nezapomínejme – člověk zde stále sedí výš než v transporteru.

Skoro tak nemám, co bych motoru vytkl. Jen by mohl míň, odpusťte mi ten výraz, žrát! Ono se to ale nedá jinak napsat. Za dynamické vlastnosti mu skládám obrovskou poklonu, ale hmotnost amaroku se zkrátka musela někde projevit. Když už ne ve zrychlení, tak aspoň v té spotřebě… Pomalým tempem a snažnou devadesátkou na dálnicích se dostanete pod 9 litrů. Ve všech ostatních případech si ale Amarok V6 TDI nárokuje 11 – 13 litrů, a když se s ním rozhodnete brázdit zasněžené louky (Bože, jak on to umí!), jste rázem na 20 l/100 km. Když truck, tak se vším všudy…

Jízda – nejvyšší level pickupů
Po horší spolehlivosti a slabých motorech směřovala kritika minulé generaci především k jízdním vlastnostem. Ty však nyní patří na špičku segmentu. Z jízdy se konečně vytratila gumovost předchozího modelu a navzdory tomu, že na zadní nápravě zůstaly listové pružiny, Amarok přestal kopat od zadní nápravy. Teprve nyní je skutečně pohodlný.



Podívejte se ještě jednou na fotku předních sedadel. Vypadají tak, že se na ně člověk chce posadit, a přesně taková je i jízda s tímto vozem. S novým amarokem prostě budete chtít jezdit stůj, co stůj a ani v nejmenším z něj nebudete unaveni. V rámci již dřívější modernizace dorazily konečně také bixenonové světlomety, a tak konečně ani noc nepředstavuje potíž.



Největším překvapením však byly brzdy. Přípravu šestiválcového provedení evidentně nikdo nepodcenil, a nový Amarok proto brzdí stejně dobře, jako o tunu lehčí Golf. Brzdy po chvilce sice zeslábnou, vzhledem k hmotnosti celého ansámblu je ale jejich výkon impozantní.

Vyzkoušet novinku v terénu se nám bohužel poštěstilo jen velmi omezeně, jelikož hned druhý den testu připadlo na celém území několik desítek centimetrů bílé pokrývky. Zato však víme jedno. S amarokem budete v jakémkoliv marastu králem silnic. I po uježděném sněhu se s ním dá jezdit na centimetry přesně a díky omezitelné stabilizaci je vše neskutečně zábavné. ESP úplně vypnout nejde, Volkswagen se tím brání proti převrácení vozu, i tak vůz ale dovolí hodně. Přidejte k tomu pohon všech kol, inteligentní převodovku s pádly pod volantem, velice potentní motor a máte stroj jako stvořený pro zimní radovánky!

Závěr – Důvod, proč ho nechtít? Není…
Víte co je na novém volkswagenu Amarok V6 TDI nejlepší? Že se dá konečně koupit! Již řádku let chyběl na trhu praktický pickup s hřmotným šestiválcem, u něhož si člověk mohl říci: „Ano, tohle auto zvládne všechnu tvrdou práci, potěší mne svou výbavou a nebude mě otravovat tím, že se musím uskromnit ve svých řidičských požadavcích.“ Teď je ale konečně tady a my ti, Volkswagene, děkujeme. Evropané mají totiž konečně ten správný důvod chtít pickup! Jmenuje se Amarok V6 TDI…



plusy
+ vyrovnané jízdní vlastnosti
+ dynamika motoru
+ praktičnost a využitelnost
+ výhled vpřed
+ pohodlí na předních sedadlech
+ vnější design

mínusy
- vyšší spotřeba nafty
- do města příliš velký

Technické udaje

Model Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 Aventura
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2 967 ccm
Výkon: 165 kW (224 koní) / 3 000 ot./min. (overboost 180 kW)
Točivý moment max.: 550 Nm / 1 400 - 2 750 ot./min.
Max. rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,9 s
Spotřeba - město: 8,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 7,3 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 7,8 l /100 km
Objem pal. nádrže: 80 l
Délka/šířka/výška: 5 264 / 1 954 / 1 834 mm
Rozvor: 3 097 mm
Rozměr pneumatik: 255/50 R20
Pohotovostní hmotnost: 2 324 kg
Spotřeba během testu: 11,2 l/100 km
Ceníková cena v testované výbavě: 1 393 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller Foto: Kessworks Photo

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč