Test: Suzuki Swift Sport - návrat do devadesátek | Autanet.cz

Test: Suzuki Swift Sport - návrat do devadesátek

23. 08. 2012
Sdílet článek

Svět se mění a s ním i auta, která se neustále nafukují, zdokonalují a jezdí téměř sama. Co když si ale chcete, stejně jako v devadesátých letech, za volantem pořádně užít? Na výběr máte sice celou pekelně rychlých hatchbacků, ale jejich řízení nepředstavuje tvrdou práci a nepřináší zábavu. Výčet potencionálních modelů se s ohledem na pořizovací cenu navíc rapidně snižuje. Jedna vyjímka přece jen existuje...

Chcete-li auto, se kterým si za volantem užijete, a zároveň bude alespoň trochu praktické, musíte z kapsy vytáhnout pěkný balík. Naštěstí existuje i jedna vyjímka, která nestojí "majlant". Jmenuje se Suzuki Swift Sport, které oproti sériovému provedení poznáte podle atraktivních kol, jiného nárazníku, spoileru a difuzoru na zádi nebo podle dvojice koncovek. Swift  Sport vyniká nízkou hmotností. Přestože mezigeneračně povyrostl, oproti svému předchůdci přibral pouhých 15 kg (například oproti Fabii RS je Swift o 273 kg lehčí). Nutno však uznat, že Fabia RS se prodává v pětidveřovém provedení, kdežto Swift Sport seženete v ČR pouze s třídveřovou karoserií hatchback (např. v Asii se prodává i pětidveřová verze Swiftu Sport). Suzuki vyrábí Swifty pro evropský trh v maďarské fabrice v Ostřihomi.


Po otevření dveří by člověk řekl, že se jedná o sériový Swift. Vem však čert drobné nedostatky, plastový interiér, stejně tak kolíček za volantem, kterým se přepínají údaje palubního počítače. To nejdůležitější je však v pořádku. Sedačky jsou skvělé. Tělo díky výraznému bočnímu tvarovaní v zatáčkách dokonale podrží. To samé platí o volantu, který skvěle padne do rukou a věnec se může pochlubit ideální tloušťkou. Do kabiny se díky vyšší stavbě karoserie vlezou i hodně vysocí řidiči. Ve Swiftu se sedí celkem vysoko, ale zvyknete si.

Pod kapotou tepe atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 100 kW, který je dostupný v 6900 ot./min. Maximum točivého momentu vrcholí hodnotou 160 Nm při 4400 ot./min. To sice nejsou v dnešní době turbomotorů parametry nikterak omračující, ale musíme brát v potaz, že Swift je téměř o více než dva metráky lehčí než Fabia RS. A to je velmi důležité. Samotný motor Swiftu Sport působí při běžných jízdách téměř až ospale a kdekdo by mohl hádat, že pod kapotou tepe dvanáctistovka. Pokud však přitlačíte na plynový pedál a budete využívat maximum výkonu dostupný těsně před zásahem omezovače, budete mile překvapeni. Jedna-šestka vyžaduje vytáčení a řazení až v sedmi tisících otáčkách (běžně se tak budete pohybovat v rozmezí 5-7 tis. ot./min.). Poté umí být velmi rychlá a oproti "oturbeným" motorům se vyznačuje téměř okamžitou reakcí na plynový pedál. Jedinou slabinou jsou pomalu padající otáčky, a tak se na brzdách před zatáčkou občas brzdy přetahují s vytočeným motorem, u kterého jen pozvolna padají otáčky. Rovněž zvuk motoru by mohl být o něco zajímavější. Řazení je přesné, ale občas zadrhne. Samotná převodovka nemá úplně nejkratší převody (na jedničku můžete uhánět 60 km/h, na dvojku stovku, na trojku 140 km/h a na čtyřku 180 km/h). Při 130 km/h točí motor na šestku cca 3 500 ot/min. Se Swiftem jsem dokázal v běžném provozu jezdit za nějakých 5,5-6 l/100 km. Až extrémní přesuny po okresních silnicích znamenají odběr kolem 9 l/100 km, což je stále velmi příznivé. Přes 10 l/100 km se dostane jen 1% řidičů, kteří ze Swiftu vyždímají nemožné.

Podvozek Swiftu Sport konstruktéři o centimetr snížili a zadní vlečená náprava dostala tlustší nápravnici. Úpravy se nevyhnuly ani přední nápravě, kde najdeme tužší silentbloky, tužší pružitny, sportovní tlumiče a větší ložiska kol. Největší zbraní Swiftu proto není motor, ale podvozek, který dokáže nemyslitelné. Se Swiftem si to nasměrujete do zatáčky a on ani nehne mrvou. Prostě ji projede. Na příhodném místě se otočíte a vydáte se znovu projet zatáčku. Tentokráte rychleji. A opět. Situace se opakuje. Swift zatáčku projedete, jako nic. Zkoušíte to po třetí, po čtvrté a po páté. Až po desátém pokusu se dostáváte na limit. Ne Swiftu, ale svůj. Pud sebezáchovy řidiče je většinou silnější než limit Swiftu. Zapřete se, před zatáčkou nebrzdíte a Swift se zatáčkou opět prosmýkne jako by nic. Dostat Swift Sport na limit jeho možností vyžaduje pořádné sebezapření. Na limitu se navíc chová dlouho neutrálně. A když dojde na ztrátu adheze, začne se klouzat všemi čtyřmi plynule ze zatáčky ven. Stačí jen ubrat plyn a opět nabere zvolenou stopu. Doslova famózní a lehce čitelná charakteristika. Pokud to však řidič přežene s nájezdovou rychlostí, umí se Swift vydat po tečně ven (ošálit fyzikální limity neumí, stejně jako žádné jiné auto). Je to však jen a jen jezdecká chyba. Swifta nerozhodí ani série rychle střídajících zatáček. Mezi nimi se proplétá s lehkostí a záleží jen na řidiči, jak dobrou stopu zvolí. Horizonty, nerovnosti i ostré zatáčky nejsou pro Swift problém. Volám ještě jednou Bravo. Někomu může vadit o něco pomalejší řízení nebo to, že Swiftu není vlastní jízda bokem (přilnavosti má nadmíru a ani velká snaha o jízdu dveřmi napřed zůstane ze strany Swiftu nevyslyšena). Na technické trati Swift proto pod vedením zkušeného řidiče ujede i o hodně silnějším autům. Co ztratí Swift na rovinkách a při zrychlení, to nažene v zatáčkách. Chce to jen před zatáčkou nebrzdit a nebrzdit.

Asi si teď říkáte, no dobře, Swift Sport je skvělý mimo město, ale lze s ním jezdit vůbec třeba na nákupy nebo pro dítě do školy? Ano lze. A evidentně velmi dobře. Swift není přehnaně tvrdý, Suzuki se podařilo najít kompromis, a tak se nemusíte obávat kočičích hlav ani silnic se špatným povrchem. Swift Sport překonává nerovnosti kvalitně a stejně dobře tlumí i rázy od kol. Na rozdíl například o skvělého Clia RS je Swift Sport použitelným vozem pro každodennní dopravu. Jediným místem, kde Swift Sport se necítí příliš dobře, je dálnice. Dlouhé přesuny po něm nikdo nemůže chtít, ale jízda 130 km/h představuje vyšší hluk od motoru a vyšší otáčky.

Suzuki Swift Sport nikdy neodsuzujte po prvních pár kilometrech. Řada řidičů, kteří měli možnost Swift Sport řídit jen krátce, ho hodnotí jako nepříliš výkonné auto, které navíc nemá "cool" interiér. Odsoudit Swifta po pár kilometrech je však hrubá chyba. Stačí s ním vyrazit na okresní silnici plnou zatáček a udržovat vysoké otáčky. Swift se odmění neuvěřitelnými jízdními zážitky, které dokáží pobavit. Je-li Fabia RS rychlá v přímce, je Swift Sport rychlý zejména v zatáčkách. Swift Sport umí zprostředkovat opravdu hodně zábavy, ale vše si musíte za volantem odpracovat (v žádném případě si nestačí sednout, točit volantem a šlapat na plyn). Navíc za 369.900 Kč v současné době nic lepšího nekoupíte!

(plusy)
zábavnost, čitelnost, použitelnost
výbava
nízká hmotnost
pořizovací cena
plně vypínatelné ESP

(mínusy)
pomalu padající otáčky motoru
Technické údaje Suzuki Swift 1,6 VVT Sport
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1586 ccm
Výkon:  100kW(136k)/6900 ot./min.
Točivý moment max.: 160Nm/4400 ot./min.
Max. rychlost:  195 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,7 s
Spotřeba - kombin.: 6,4 l/100 km
Spotřeba - město: 8,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,2 l /100 km
Objem pal. nádrže:   42 l
Délka/šířka/výška: 3890/1695/1510 mm
Rozvor: 2430 mm
Zavazadelník: 211/512 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1045/1480 kg
Základní cena: 219.900 Kč (1.2 VVT, GA)
Cena test modelu: 369.900 Kč (1.6 VVT, Sport)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Subaru Forester

Rok výroby 2020

729 000 Kč

Seat Ateca

Rok výroby 2019

535 990 Kč

Mercedes-Benz GLS

Rok výroby 2024

2 750 000 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2018

409 900 Kč