Test: Škoda Rapid 1.2 MPI - stačí tříválcový základ?
Nová akční výbava Fresh na Škodu Rapid vrátila do hry tříválec 1.2 MPI. V běžném ceníku je pouze o 10 tisíc levnější než čtyřválec s turbem 1.2 TSI, v akčním ceníku rozdíl narostl na 15 tisíc. To je dobrý důvod základní motor otestovat s otázkou, zda bude Rapidu modernizované tříválcové srdce o výkonu 55 kW stačit?
Škoda Rapid je v prodeji od konce roku 2012, přičemž o ni zákazníci díky vyšší ceně nejevili dostatečný zájem. Důvodů mohlo být hned několik: velká část potencionálních zákazníků čekala na novou generaci modelu Octavia a také ta skutečnost, že na trh vstoupili francouzští konkurenti v podobě modelu Citroen C-Elysée a Peugeotu 301, které prodávají ještě levněji. Hlavním důvodem však byla přestřelá základní cenovka, která startovala na 289.900 Kč. Na špatné prodejní výsledky byla domácí automobilka nucena v polovině ledna zareagovat rozšířenou výbavou (Fresh) a základní cenovkou sraženou na 269.900 Kč. A nás zajímalo, jak si základní motorizace v podobě tříválce 1.2 MPI o výkonu 55 kW dokáže s celkem velkým Rapidem poradit?
Nová Škoda Rapid měří na délku 4.483 mm, je široká 1.706 mm a vysoká 1.461 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2.602 mm. Když rapid srovnáme se současnou octávií, je Rapid menší ve všech parametrech – délka je kratší o 86 mm, šířka o 63 mm, výška o zanedbatelný 1 mm. Zajímavé je, že rapid má větší rozvor náprav než octavia (2.602 vs. 2.578 mm), přičem Octavia má zase o 35 litrů větší zavazadlový prostor (585 l). Škodu Rapid zajisté každý již viděl na vlastní oči, a proto není její vzhled nutné dlouze a podrobně popisovat. Rapid se většinou líbí, někomu však mohou vadit utopená kola v podbězích.
Provedení interiéru odpovídá částce, za kterou je Rapid prodáván. Plasty jsou sice tvrdé, ale kvalitní a velmi dobře slícované. V testovaném béžovém provedení interiéru vypadá Rapid vzdušně a elegantně. Řidiči uvítají řadu praktických maličkostí: kapsu na reflexní vestu pod sedačkou, šikovný vyjímatelný odpadkový koš nebo škrabku na led usmítěnou v krytu hrdla palivové nádrže. Ovládání jednotlivých tlačítek je intuitivní a čtyřramenný volant skvěle padne do rukou a všechny ovladače jsou v dobrém dosahu. K ergonomii nelze mít závažnější připomínku. Volant lze nastavit výškově i potélně, a tak s nalezním ideální pozice není problém. U základní dvou prvních výbav je nutné oželet palubní počítač MFA. Řidičkám bude zase chybět zrcátko ve sluneční cloně. Jinak interiér je vcelku konzervativní, což můžeme považovat za výhodu.
Pod kapotou Rapidu můžete mít jednu z pěti pohonných jednotek, z nichž pouze jedna je vznětová (1,6 TDI CR/77 kW). Pro zájemce o benzínové motory přicházejí v úvahu již zmíněný a dnes testovaný tříválec 1,2 MPI/55 kW nebo čtyřválce 1,2 TSI/63 kW, 1,2 TSI/77 kW, popř. vrcholný 1,4 TSI/90 kW. Převodovky jsou pětistupňové manuální, pro 1,2 TSI/77 kW šestistupňové a pro 1,4 TSI/90 kW výhradně dvouspojkové sedmistupňoví převodovky DSG. Námi testovaný tříválec nese označení 1.2 MPI (Multi Point Injection), upozorňuje tedy na vícebodové vstřikování. Předchozí zkratka HTP zase v řeči automobilky znamenala High Torque Performance, což mělo zdůrazňovat vysoký točivý moment v nízkých otáčkách. Správně asi tušíte, že jednotka HTP vyráběná v Mladé Boleslavi od roku 2002 má s novým MPI mnoho společného. Namísto 51 kW však disponuje hodnotou 55 kW, čehož konstruktéři dosáhli optimalizováním prouděním nasávaného vzduchu nebo zlepšeným řešením výfuku (s nižším zpětným tlakem). Nové jsou také pístní kroužky s nižším třením.
Tříválec 1.2 MPI dosahuje nejvyššího výkonu 55 kW (75 k) v 5.400 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 112 Nm při 3.750 ot./min. Jen připomeneme, že stejný výkon měla stará šestnáctistovka v první Octavii nebo Felicii. Tříválec má kompresní poměr 10,5:1 a především dostal zcela novou řídící jednotku s poněkud ostřejším nastavením reakce na plyn. Tříválec MPI točí na pátý rychlostní stupeň při 90 km/h přibližně 2.750 otáček a po sešlápnutí plynu reaguje na povely řidiče jen vlažně. Pokud potřebujete rychle předjet, příliš nepomůže ani podřazení na čtyřku. Mimo obec jde zkrátka o motor pro rozvážné povahy. Dostat se na dálniční rychlost je otázkou nejen delšího času, ale také zvýšené spotřeby. Při tachometrové rychlosti 145km/h byla na rovném úseku aktuální spotřeba téměř 11 l/100km. Rozumná spotřeba kolem do osmi litrů se dá udržet v rychlostech mezi 120-130 km/h.
Silnou stránkou modernizovaného tříválce je velmi dobrý průběh točivého momentu v nižších a středních otáčkách, díky čemuž nejste nuceni při popojíždění po městě často řadit. Zásluhu na tom mají kratší nižší převody pětistupňové převodovky, díky nimž se tříválec rychleji dostane do potřebného tempa. Ostatně hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,9 s mluví za vše. Krátké zpřevodování prvních tří stupňů a chuť motoru hnát se do otáček zajišťují sympatický odpich při rozjíždění z křižovatek v městském provozu. Živý projev ve městě kontrastuje s nechutí motoru zrychlovat při jízdě na nejvyšší pátý rychlostní stupeň. Na okresky a městský provoz je dynamika vozu zcela dostatečná, na dálnici se však tříválec při plném obsazení spíše trápí. Přitom třeba slalom nebo rychlé změnu směru zvládá základní verze s brilancí, a to právě díky lehoučkému motoru.
Motor 1.2 MPI se projevuje jadrným hrubším a chraplavějším chodem typickým pro většinu tříválců v malých a kompaktních autech, v nejvyšších otáčkách auto ryčí skoro jako sporťák. Podobně se chovají i motory 1.2 VTi u francouzských dvojčat Citroën C-Elysée a Peugeot 301, lépe je na tom jen tříválec 1.0 EcoBoost montovaný například do Fordu Fiesta. Nedočkáte se ani otravných vibrací jaké zažívají řidiči Fabií s motorem HTP. Při velkém soustředění můžete pouze zaznamenat nepatrné chvění na volnoběh a jen v určitém spektru otáček. Odhlučnění v kabině je dobré, rozhodně o dost lepší než ve Fabii HTP. S rostoucími otáčkami pokynem plynového pedálu samozřejmě poznáte, že jde o tříválec.
Podvozek je nastaven spíše tvrději, aby mohly být zaručeny bezpečné jízdní vlastnosti i při plném obsazení. Škoda Rapid jezdí mezi konkurenty velmi kvalitně a pevně. Mluvit o maximálně pohodlném podvozku však nemůžeme. Ten je sice dobře nastaven, ale není měkký, poddajný a posádku od nerovností úplně neizoluje. Rapid prostě jezdí tak, jako mix Fabie a Octavie. Potěší příjemní řízení, přesné řazení a výkonu odpovídající brzdy.
Škoda Rapid je příjemné, vcelku praktické a kvalitní auto. V základní specifikaci však musíte oželet palubní počítač nebo zadní stěrač. Vnitřní prostor i zavazadelník je dostatečný a zejména v druhém ohledu s rozdílem třídy Škoda Rapid deklasuje konkurenty. Základní motorizace postačí méně náročným řidičům, kteří si nechtějí připlácet 15.000 Kč za přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI.
Technické údaje | Škoda Rapid 1.2 MPI/55 kW, Ambition |
Motor: | zážehový čtyřválec |
Objem motoru: | 1198 ccm |
Výkon: | 55kW/5400 ot./min. |
Točivý moment max.: | 112Nm/3750 ot./min. |
Max. rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 13,9 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,8 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,0 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,5 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 55 l |
Délka/šířka/výška: | 4483/1706/1461 mm |
Rozvor: | 2602 mm |
Zavazadelník: | 550/1490 l |
Pohotovostní/celková hmotnost: | 1136/1595 kg |
Základní cena: | 269.900 Kč (1,2 MPI/55 kW, Fresh Rapid) |
Cena test modelu od: | 317.900 Kč (1,2 MPI/55 kW, Ambition) |