Test: Škoda Octavia 1.6 TDI-CR Elegance

Minulý týden jsme testovali Škodu Octavii třetí generace poháněnou novou vznětovou šestnáctistovkou TDI-CR. Při testu nás nejvíce zajímalo, jak si Octavie povede jako rodinný vůz, zda běžný řidič pozná absenci víceprvkové zadní nápravy a jaká chytrá řešení novinka přichystala pro běžné používání?

O nové Škodě Octavii byly popsány stohy papírů a většina zkušeností byla kladných. Řada čtenářů se navíc s mladoboleslavskou novinkou i svezla, přesto stále to hlavní o Octavii nebylo napsáno. Redaktoři Autanet.cz se proto rozhodli bedlivě novou Octavii proklepnout a zaměřit se zejména na sebemenší nedostatky, které povedený vůz vracejí zpět do minulosti.


Naživo působí paradoxně kompaktněji než Octavia dosavadní generace. Vůbec není znát nárůst karoserie všemi směry, přesto je nutné mít napaměti, že Octavie je největším autem nižší střední třídy. Nejlépe vybavené Octavie ve verzi Elegance mají zadní světla provedená z LED diod (u prostřední výbavy Ambition jsou za příplatek 3.500 Kč, kdežo pro základní Active si je nelze objednat vůbec). Vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu jsou dostupné od druhé výbavy, stejně tak tónovaná skla (za ty je nutné v základu připlatit 5.000 Kč). Výsuvné integrované ostřikovače pořídíte u všech výbav za 3.500 Kč, přípravu pro tažné zařízení za 5.000 Kč a elektricky ovládané okno od druhé výbavy za 20.000 Kč.

Na interiéru nové Octavie se nešetřilo, což je patrné ze všech možných použitých materiálů. Veškeré ovladače vynikají precizních chodem, jejich povrch je příjemný a jsou příkladně podsvíceny. Vše je umocněno námi testovanou nejvyšší specifikací obohacenou o řadu příplatkových položek. Ve voze proto nechyběla navigace Columbus nebo audiosystémem Canton s osmi reproduktory, subwooferem a celkovým výkonem 720 W.  Subwoofer našel své místo na levé straně v zavazadlovém protostu a podání hudby je bez připomínek. Canton se zaručeně postará o kvalitní poslech. Za audiosystém Canton si u druhé výbavy Ambition připlatíte 15.900 Kč, kdežto v nejvyšší specifikaci o 3.000 Kč méně. Za Columbus u výbavy Ambition i Elegance připlatíte shodně po 37.500 Kč. 

Stejně jako u Rapidu potěší drobnosti Škodovkou nazývané Siply Clever (škrabka na led umístěná na krytu otvoru palivové nádrže, držák výstražné vesty pod sedadlem řidiče atd.). U Octavie potěší čalouněné přihrádky ve dveřích, díky kterým odložené předměty nedrnčí ani nerachotí.

Nebyla by to Octavie, kdyby její zavazadlový prostor nebyl doslova obrovský. Ze všemožných drobností usnadňujících využitelnost "kufru" je patrné, že mu byla při vývoji interiéru věnována největší péče. K dispozici je praktický síťový program nebo možnost převozu krytu zavazadelníku za opěradly zadních sedadel, kde je pro něj při nutnosti převozu vyšších předmětů přichystané místo. Rozepisovat se podrobně o zavazadelníku nemá smysl, je důkladně vyřešený a maximálně praktický. Ostatně jeho obří rozměry můžete vidět i z přiložených fotografií.

Vznětová šestnáctistovka TDI je v trojkové Octavii zbrusu novým motorem. S agregátem pod kapotou Rapidu má společné pouze označení a udávané parametry. Kromě vodního chladiče je nový agregát vybaven odlišným vstřikováním od Bosche (dříve Continental - Siemes). Absence šestistupňové manuální převodovky celkem dost vadí. Jednotlivé odskoky testované pětirychlostní převodovky jsou dosti velké, často dochází k podtočení a ve městě je nutné i šedesátkou jezdit na trojku. Jinak motor oproti předchůdci nebo tomu montovaném do Rapidu se vyznačuje hladce, je příkladně utlumen a vibrace nelze pozorovat. Námi naměřená spotřeba nedosahuje výrobcem udávaných nízkých hodnot, přesto se o nic tragického nejedná. V průměru jsme jezdili velmi dynamicky za 5,5 l/100 km. Překvapením se pro nás stala kapota motoru bez čalounění a plynové vzpěry, což je dáno koncernovou strategií, aby Golf by vždy o kousek lepší.

Důležitým faktem je, že všechny Octavie s výkonem do 110 kW mají zadní nápravu řešenou pomocí dvojice vlečených ramen a torzních příčky (tzv. kliková náprava). A teď si možná říkáte, no a co? Vždyť rozdíl od nezávislého zavěšení stejné nikdo v běžném provozu nepozná? Chyba. Právě při pomalé jízdě například po dlažbě je rozdíl mezi vlečenou a víceprvkovou nápravou nejvíce zřetelný. S vlečenou nápravou celá karoserie duní a různě se třese. Vlečená ramena totiž přenášejí síly prostřednictvím tlumičů do karoserie, přičemž nepomůže ani dvojice silentbloků, které nemohou být příliš dostatečně měkká. Víceprvek oproti jednodušší nápravy rozmělní síly od vozovky mezí více pružných lůžek (mezi karoserií a koly je u složitější nápravy mnohem více pružných prvků, které dokáží vibrace účinněji pohltit. Octavia s víceprvkem (dodává se u motoru 1.8 TSI, verze CNG, RS či 4x4) je tak daleko více stabilnější a přesnější na ovládání.

U verzí s jednoduchou nápravou stačí jedním kolem přejet nerovnost v podobě vystouplého poklopu kanálu a okamžitě cítíte, že zadní osa nedokáže nerovnost precizně odfiltrovat. Na sérii větších nerovností se dostavuje hluk, nervozita a odskoky. Přesto právě s testovaným motorem podvozek Octavie působí nejměčeji (horší projev má 2.0 TDI i základní 1.2 TSI, což je dáno použitými tlumiči). U nezávislého zavěšení má Octavie dostatek přilvosti i zadní náprava a tak v extrému celé auto klouže ven ze zatáčky po všech čtyřech. To jednodušší zavěšení se nemůže chlubit srovnatelnou přilnavostí zadní nápravy a ze zatáčky uhýbá dříve záď a Octavia směřuje do zatáčky (toto chování znají i majitelé první generace Octavií). Pokud Octavii navíc plně naložíte, zjistíte, že vysoká zátěž dostane vlečenou nápravu daleko dříve do úzkých. Proto také verze poháněné CNG, kde nádrž tohoto paliva zatěžuje daleko více zadní nápravu, dostala víceprvkovou nápravu, přestože není prostorově úsporná, což by se v případě CNG zajisté hodilo. V praxi se však nebezpečného chování nemusí obávat, stabilizační systém ESP je standardem.

Za příplatek 2.500 Kč můžete získat volbu jízdního profilu. Díky tomu se vůz přizpůsobuje na pokyny plynového pedálu, motoru či posilovače řízení, adaptivní světlomety atd (v režimu sport se například světlomety natáčejí rychleji, zatímco v módu Eco vůbec, aby šetřily elektřinu). Ještě jedna připomínka směruje k systému Lane Assist (vedení v pruzích), který nemá tlačítko deaktivace. Musí se vypínat přes menu, což není zrovna praktické. Lane Assist se totiž při každém přejetí středové čáry bez blikání s vámi začne přetahovat o volant.

Škoda Octavia třetí generace je vychytaným osobním automobilem, kterému byla věnována velká péče. Vůbec největší pokrok je znát v interiéru, v provedení zavazadlového prostoru a nových pohonných jednotkách. Z pestré nabídky motorů, výbavových stupňů a příplatkových položek si vybere každý a v obecném měřítku nemá Octavie závažnější nedostatek. Pořizovací ceny si vzhledem k velikosti a zpracování hravě obhájí. Dnes testovaný model však nemůže dostat jedničku s hvězdičkou a to i přestože, Octavie při ostré jízdě na kvalitním povrchu předvádí velmi slušné jízdní vlastnosti. Bohužel od nezávislého zavěšení se jízdní projev liší ve schopnosti filtrovat nerovnosti, kopírovat povrch a nepřenášet jeho neduhy v podobě hluku i vibrací do kabiny.

Technické údaje Škoda Octavia 1.6 TDI-CR
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon:  77kW/5400 ot./min.
Točivý moment max.: 250 Nm/1500-2750 ot./min.
Max. rychlost:  194 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,8 s
Spotřeba - kombin.: 3,8 l/100 km
Spotřeba - město: 4,6 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,3 l /100 km
Objem pal. nádrže:  50 l
Délka/šířka/výška: 4659/1814/1461 mm
Rozvor: 2686 mm
Zavazadelník: 590/15800 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1305/1855 kg
Základní cena: 334.900 Kč (1,2 TSI/63 kW, Active)
Cena test modelu od: 529.900 Kč (1,6 TDI-CR/77 kW, Elegance)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč