Test: Renault Espace - stylově s rodinou

02. 10. 2015
Sdílet článek

Od roku 1984 se Renault Espace vždy orientoval na maximální nabídku poskytovaného prostoru. Ještě v minulé generaci patřil k nejprostornějším automobilům na trhu. To se však s příchodem pátého vydání tohoto modelu změnilo. Renault se rozhodl zkřížit hned několik karosářských variant do jedné. Jaký je výsledek?

Poslední dobou na mě nová auta působí umělým a nedoopravdickým dojmem. Ještě před deseti, patnácti lety měl řidič při držení volantu pocit, že šoféruje něco doopravdického, s duší a charakterem. Ono se těžko popisuje, ale řada z Vás mi určitě rozumí. Auta člověk musel řídit a na oplátku majitel dostával královská řešení prostoru, různých drobných vychytávek a vůz působil doopravdicky. To však už řadu let neplatí. Aktuální nabídka aut je zevnitř i zvenku pouze nafintěná, přičemž jejich srdce se neustále zmenšuje. Také řízení není již jen na řidiči, čím dále více je chování řidičů ovlivňováno elektronikou, na kterou se posléze spoléhají. Řidič se tak pomalu ale jistě stává pasažérem. V zajetí moderní techniky je řízení stále jednoduší, přičemž ovládání samotného vozu často vyžaduje několika hodinové studování manuálů. To v důsledku vede k tomu, že řadu věcí majitelé vozů vůbec nevyužívají nebo o jejich přítomnosti ani nevědí. Navíc všechny nové modely, zejména pak ve třídách SUV a MPV poskytují velmi podobný jízdní projev. Proto mě zajímalo, zda nová generace Espacu bude jen dalším nezajímavým moderním vozem bez charisma, ve kterém se ztrácíte v záplavě různých aplikací a elektronickým pomocníků?

"Aktuální nabídka aut je zevnitř i zvenku pouze nafintěná, přičemž jejich srdce se neustále zmenšuje. "

Nový Renault Espace jsem si ošahal již na březnovém autosalonu v Ženevě, kde ve mě v záři reflektorů nevzbudil výraznější emoce. Předchozí generaci jsem doslova miloval. Poskytovaný komfort obývajícího pokoje mi učaroval a Espace mi dával smysl po všech stránkách. Celkem dobře jezdil a měl výkonné motory. Kromě toho poskytoval výborný výhled z vozu, moře prostoru a výtečnou variabilitu. Pro rodinné potřeby se jednalo o naprosto ideální vůz. Navíc se mi podařilo vyzkoušet celou řadu Espaců a nikdy nebyl žádný problém. Samotná spolehlivost byla v posledních letech výroby na francouzské poměry až obdivuhodná, přičemž tyto vozy dokázaly za rok najet neuvěřitelné kilometrové porce.



Před zveřejněním nové generace jsem očekával, že francouzská automobilka naváže na vypiplaný model a opět přichystá velké MPV, které proměníte po vyndání sedadel v čistokrevnou dodávku. Ale chyba lávky. Renault opět šokoval a překvapil. Odvážná historie se opakuje a pátá generace Espacu je křížencem vozů kategorie MPV, SUV a kombi. Přestože se karoserie natáhla, celková stavba je daleko nižší a novinka připomíná spíše kombi. Hlavní výhoda vzdušné prostornosti předešlé generace vzala tak za své a já vůz málem předčasně odsoudil.

Hned po přebrání karty od vozu jsem vyrazil na mou osvědčenou testovací trasu Praha - Nová Paka a zpět. Již první kilometry znamenaly pro mě velké překvapení, přestože použitou podvozkovou platformu CMF Renault Nissan nepovažuji za nic světoborného. Espace však oproti jiným modelům využívající tento podvozek dostal "balónová" kola a úplně jiné nastavení. Na kvalitním povrchu Espace funguje naprosto dokonale. Typicky francouzské pohupování je příjemné a při rychlostech kolem 150 km/h je jízda stále velmi komfortní. Pouze filtrování krátkých příčných nerovností by mohlo být o něco lepší. Narozdíl od Kadjaru je však neuvěřitelně tichý (ano, zde prospělo snížení karoserie) a dlouhodobé cestování vyššími rychlostmi nepředstavuje žádný problém (za předpokladu volby silnější pohonné jednotky).



Předchozí generace mohla mít pod kapotou šestiválce. O tom si u novinky můžete nechat jen zdát. Nová generace sází výhradně na čtyřválce, přičemž vrchol nabídky představuje dvoulitrový benzínový čtyřválec TCe. Dnes se však zaměříme na žádanější diesel v podobě  šestnáctistovky dCi. Ta je sama o sobě velmi povedeným agregátem. Například Scénicu dává křídla a zatím se u ní neobjevují žádné servisní komplikace. V daleko těžším Espacu to na nějaké trhání asfaltu není, ale lidem v Renaultu se podařilo skvěle sladit tento čtyřválec s manuální převodovkou. Espace tak jezdí plynule a malý zdvihový objem poznáte pouze při plné zátěži při předjíždění, kdy je nutné motor vyhnat do vysokých otáček. Ve všech ostatních ohledech je malý diesel dostačující pohonnou jednotkou. Výrobcem udávaná průměrná spotřeba v kombinovaném cyklu 4,5 l/100 km je sice dosažitelná, ale jízda nestojí za nic. V praxi si je potřeba k této hodnotě připočít dva litry, zejména pak jestli se pohybuje po věčně ucpané Praze. Ale i to považuji za slušný výsledek.



Pochválit musím řazení, to se mezigeneračně hodně zlepšilo. Stejně tak řízení i brzdy odpovídají charakteru vozu. V běžných rychlostech Espace funguje dobře, občas zejména na dálnici mu při plném obsazení chybí výkon, stejně tak při předjíždění. Na rychlé rozjezdy musíte rovnou zapomenout. Espace není vzhledem ke své velikosti těžký, přesto šestnáctistovka pracuje při zatížení a rychlejší jízdě na hranici svých možností. Pokud pojedete poklidněji a velmi plynule, dokáže dosahovat zajímavých rychlostních průměrů.



A konečně se dostávám do interiéru. Ten je prostorný, avšak jeho tmavé provedení může způsobovat pocit jakési optické ztíšněnosti. Ambientní nastavitelné osvětlení dostupné od druhého stupně výbavy ZEN navozuje pocit, že jste v kině či luxusní limuzíně. Pracoviště řidiče je naprosto originální, avšak promyšlené do poslední detailu. Celková ergonomie je vzorová a ovládání multimediálního systému je plně intuitivní a nepředstavuje žádný problém. Pevné střešní okno je základem všech verzí a interiér prosvěcuje. Připlácet lze za elektricky otevíratelnou verzi střešního okna.

Espace si nevede špatně ani po stránce poskytovaného prostoru. Vpředu i v druhé řadě sedadel je dostatek prostoru, horší je tona příplatkové třetí řadě. Pětimístná verze disponuje posuvnými zadními sedadly a základní objem zavazadelníku lze tak zvětšit z 680 na 757 litrů.
Příjemně je vyřešeno sklápění sedadel, které probíhá pouze stiskem tlačítek v zavazadelníku. Espace ztrácí na předchozí generace zejména v olbasti poskytovaného prostoru na výšku. Toho je u novinky akorát.



Nový Renault Espace je jiný než jeho předchůdci. Své místo na trhu zajisté najde, je totiž luxusně originální a stále vcelku praktický. Přesto si nejsem jistý, zda osloví majitele dosavadních Espaců či jiným krabicovitých MPV. V důsledku si dovedu představit, že francouzská automobilka bude po boku nového Espacu nabízet vyšší provedení (stejně jako to dělal Ford s modelem S-Max a Galaxy).

Plusy
+ originální vzhled
+ prémiový interiér
+ motor, spotřeba, zpřevodování
+ systém sklápění sedadel
+ příkladná ergonomie
+ nízká hlučnost
+ ceny příplatků
+ možnosti přizpůsobení palubních systémů
+ použité materiály

Mínusy
- absence silnější vznětové motorizace
- aktivní tempomat jen od 50 do 140 km/h
- rázy od kol na ostřejších nerovnostech
- ve srovnání s předchůdcem méně vzdušná kabina


Technické údaje Renault Espace 1.6 dCi Energy 130
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon: 96kW(130k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 320Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,7 s
Spotřeba - kombin.: 4,4 l/100 km
Spotřeba - město: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 58 l
Délka/šířka/výška: 4857/1888/1677 mm
Rozvor: 2884 mm
Zavazadelník: 247/680-785/2101 l
Provozní/celková hmotnost: 1697/2353 kg
Základní cena: 769 000 Kč (Energy dCi 130 LIFE)
Cena test. modelu od: 819 000 Kč (Energy dCi 130 ZEN)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

701 800 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč