Test: Peugeot 308 SW GT - dopovaný sportovec

09. 07. 2015
Sdílet článek

Peugeot 308 se stal evropským Autem roku 2014 a stále se výborně prodává. Francouzská automobilka ze ztěžejního modelu chce vytěšit maximum, proto přichystala rychlejší verzi GT a nejnověji také ostrou verzi GTi, na kterou si v redakční garáži budeme muset nějakou dobu ještě počkat.

Není to dlouho, co jsme testovali rychlý Peugeot 508 GT, který nebyl vůbec špatný. Nejmladším ostrým přírůstkem francouzské automobilky je model 308 SW GT v dlouhé verzi kombi, který pohání turbodmychadlem dopovaná zážehová šestnáctistovka THP. A nás zajímalo, jak si povede v redakčním testu a zda ho vůbec doporučíme?


Peugeot se snažil a na modelu 308 si dal záležet. Běžné verze jsou dobrým počinem a s nejnovějšími konkurenty ve třídě velmi úspěšně bojují. Zpracování interiéru je doslova prvotřídní a po stránce jízdních vlastností i použité techniky patří 308 k těm lepším. Aby francouzská automobilka ještě více umocnila obchodní potenciál modelu 308, připravila ostrou verzi s označením GT, která může konkurovat například Škodě Octavii RS nebo Renaultu Mégane.

Drobné odlišnosti
Gétéčko se od běžného provedení liší malými detaily. Ostřejší verzi poznáte například pomocí log GT na několika místech karoserie, přídavnými otvory sání, které do motoru přivádějí více vzduchu, lištami kolem prahu karoserie, černě lakovaným difuzorem a ozdobnými prvky použitými u dvojité koncovky výfuku. Dravější vzhled tvoří také osmnáctipalcová kola a celkově přikrčenější postoj - konstruktéři snížili světlou výšku: vpředu o 7 a vzadu o 10 milimetrů. Úpravy techniky pak zahrnují přepracovaný podvozek (přední náprava je pseudo McPherson, zadní s deformovatelným příčným nosníkem) a výkonnější brzdy.



Od středověku k moderně
V kabině stojí za zmínku volant s menším průměrem, který je zploštělý ve spodní části. Potěší také sedadla s výraznějším bočním vedením, které drží tělo posádky i při rychlejší jízdě a navíc neunaví ani při dlouhém cestování. Pedály dostaly v případě verze GT kovový vzhled a přístrojová deska červené prošití. Přestože jde jen o měkčený plast, optický výsledek je výtečný. Chvíli zvyku vyžaduje ovládání systému i-Cockpit. Přístrojový štít občas zastíní volant, který je sice výškově nastavitelný, ale jeho menší průměr spolu s výše umístěnými přístroji nemusí vyhovovat každému. Přístroje před řidičem dostaly nové šachovnicové pozadí. Celkově však vnitřní prostor působí sympaticky a skutečně sportovním dojmem, na němž se podílí i malý průměr volantu.

Už v základu verze GT získáte mimo jiné paket Driver Sport Pack, který umožňuje měnit zvukový projev motoru, zobrazit aktuální výkon a točivý moment, tlak přeplňování, hodnotu příčného a podélného zrychlení, nastavit odezvu posilovače řízení atd. Ve výbavě nechybí centrální zamykání s bezklíčovým přístupem, LED světlomety, dvouzónová automatická klimatizace, volant potažený kůží či multimediální systém s 9,7palcovou dotykovou obrazovkou.



Šestnáctistovka na steroidech
O pohon verze GT se může starat zážehová přeplňovaná šestnáctistovka 1.6 THP nebo dvoulitrový diesel HDI, přičemž naše volba při výběru pohonné jednotky byla předem jasná. Ať je vznětový dvoulitr HDI sebelepším motorem, benzínový čtyřválec dokáže poskytnout výrazně lepší jízdní zážitky a lze ho oproti dieselu kombinovat s manuální převodovkou. Benzínový agregát velmi pěkně táhne od nízkých otáček a poskytuje velmi silný jadrný zvuk, který v režimu Sport proniká díky reproduktorům celkem dost do interiéru.



Stejný čtyřválec pohání například kupé RCZ. V případě 308 SW GT je agregát naladěn na výkon 151 kW při 6000 ot/min a hodnota největšího točivého momentu 285 N.m vrcholí při 2750 ot/min. Čtyřválec téměř lineárně zrychluje v celém spektru otáček, přičemž znatelnější špička se projevuje kolem 5000 ot/min. Díky plynulému přísunu výkonu nemusí dopovaná šestnáctistovka připadat tak ostrá, jak jen je. V praxi motor působí slabším dojmem, je to však jen zdání. Dobře nastavený podvozek spolu s příjemným přívalem výkonu dávají zapomenout na rychlost. I přes velmi slušnou dynamiku spotřebuje 308 GT 1.6 THP relativně málo paliva. Lze s ním v klidu jezdit kolem 7 l/100 km a v kombinovaném režimu pak kolem osmilitrové hranice. Reakce šestnáctistovky zlepšíte zapnutím sportovního režimu, který však přináší i uměle vytvořený sportovní zvuk motoru, který při delším cestování může vadit.

Jízdně nezklame
Podvozek je oproti běžné verzi tužší, přesto si dokáže velmi dobře poradit s nerovnostmi českých komunikací. Na rozmlácených okreskách jsme měli problém s tím, že snaha o žehlení nerovností je vykoupena jistou dávkou houpavosti, což lze vyřešit přepnutím do režimu Sport. Poté se vůz uklidní a jízda je řidičsky příjemnější. Stabilitazaci lze vypnout úplně. Řazení je přesné, avšak body ztrácí mírným boucháním při přeřazení.



Rychlé a elegantní kombi
Testovaný exemplář, poháněný moderním čtyřválcem THP je kompaktním stěhovákem, který umí jezdit svižně a nepřináší žádná omezení. Ocení ho zejména řidiči jezdící dynamičtěji, kteří musí myslet na rodinné potřeby. Benzínová verze jezdí v praxi o necelý litr dráže než druhá možnost v podobě diesleu, přičemž se chlubí znatelně přívětivější pořizovací cenovkou (je o 76 500 Kč levnější).




Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč