Test: Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI - spořivý pohodář | Autanet.cz

Test: Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI - spořivý pohodář

09. 01. 2012
Sdílet článek

Peugeot 308 se vznětovou šestnáctistovkou HDI již několikrát dokázal, že umí být velmi úsporným rodinným automobilem. Aby nálepku úsporně jezdícího vozu francouzská automobilka ještě více umocnila, připravila verzi e-HDI, která slibuje ještě příznivější provozní náklady. A nás zajímalo, jaká je realita a zda úsporná opatření fungují v praxi.

Peugeot 308 dokázal při příchodu na trh nabídnout na poměry nižší střední třídy solidní design karoserie, solidně zpracovanou kabinu a dostatek prostoru. Aby francouzská automobilka udržela solidní prodeje modelu 308, podrobila jej nedávno faceliftu, který se projevil zejména na přídi. Nový je nárazník, který působí jemněji, menší jsou rovněž přední světlomety a registrační značka se přesunula na nárazník. Efektně vypadají LED diody pro denní svícení. Boční i zadní profil vozu nedoznal výraznějším změn (v ceníku můžeme narazit například na nové vzory kol z lehkých slitin apod.). Zádi stále tak dominují atypicky tvarované svítilny, které díky svému provedení zvyšují v praktičnost (páté dveře jsou dostatečně široké a nakládací hrany příjemně nízko, což umožňuje pohodlné naložení rozměrnějších předmětů). Mimo faceliftu se 308 může pochlubit nižší hmotností o 25 kilogramů, lepší aerodynamikou a úspornými pneumatikami.  

Interiér s nádechem luxusu
K předním sedadlům nelze mít závažnější připomínku. Skvěle ladí s charakterem rodinného vozu. Rovněž volant skvěle padne do rukou, má příjemný tvar a optimální tloušku. Rozmístění jednotlivých ovládacích prvků je přehledné, přesto mám několik drobných připomínek (například nastavování hlasitosti autorádia je nutné provádět dvěma malými tlačítky, stejně tak ovládání navigace je příliš titěrné).

V základním uspořádání pojme kufr 308 v dlouhé verzi SW 674 litrů zavazadel. Po vyjmutí zadních sedadel lze dosáhnout prostoru o objemu 2149 litrů (měřeno až po střechu). Všechny tři zadní sedadla jsou samostatná, dají se polohovat a podélně posouvat. Jednotlivá sedadla lze navíc dokonce vyjímat. Jednoduchým pohybem je nutné nejprve sklopit opěradlo, poté celé sedadlo překlopit vpřed a po uvolnění ho bez větších problémů jednoduše vyjmete z vozu. Tímto úkolem proměníte 308 SW v dokonalý stěhovák. Nákladová hrana je položena 550 mm nad zemí a víko pátých dveří se vyklápí dostatečně vysoko (až 1900 mm). Samotná sedadla v druhé řadě nejsou příliš široká a tři urostlejší "dospěláci" se mohou cítit zejména v oblasti šířky sedadel příliš stísněně. Kdo touží po třetí řadě dvou sedadel, může si je přiobjednat za 17.400 Kč (zde musím upozornit, že třetí řadu sedadel jsou spíše nouzová a jejich využití je určeno zejména dětem).

Ekologie v první řadě
Pod kapotou testované 308 odváděla dobrou práci oblíbená jedna šestka HDI o výkonu 82 kW a maximálním točivém momentu 270 Nm. Tento diesel poskytuje příjemnou dynamiku, která pocitově předčí tabulkové hodnoty. Potěší zejména lineární průběh točivého momentu (od 1400 – 4000 ot./min. nabízí agregát konstantní zátah na jakýkoli převodový stupeň).

A co vlastně se skrývá za písmeny e-HDI? Diesel v tomto případě spolupracuje s odpojitelným alternátorem (2,2 kW), který slouží zároveň jako startér (ve srovnání se systémy se zesíleným startérem je restart motoru e-HDI o 40% rychlejší, přičemž výrobce tvrdí, že alternátor vydrží na 600.000 startů). Pokud jsou splněny podmínky, že se venkovní teplota pohybuje v rozmezí -5 až 30 °C, vypíná Peugeot motor oproti klasickému start-stopu už při poklesu rychlosti pod 20 km/h (palubní počítač zaznamenává čas, jak dlouho motor neběžel). Samotné vypínání a startování motoru funguje znamenitě a řidiče ani posádku nikterak neobtěžuje.

Po městě není problém jezdit za 5,8 l/100 km, mimo město za nějakých pět litrů na sto a po dálnici při dodržování maximální povolené rychlosti za 6,0 l/100 km. Pokud pojedete po okreskách a nebo na dálnici zpomalíte ke stovce, dostanete se při jízdě na šestý rychlostní stupeň na příjemných pět litrů na sto kilometrů. Samotná technolgie e-HDI šetří palivo pouze při jízdách po městě, zejména pak při popojíždění v kolonách.

Pohodový společník
Jízdní vlastnosti z pohledu premiantů nižší střední třídy jsou nepříliš výrazné. Peugeot 308 SW nesází na emoce spojené s jízdním prožitkem, ale na pohodlnou přepravu z místa A do místa B. Naladění podvozku je tak komfortnějšího charakteru. Přesto je podvozek dostatečně tuhý, proto nečekejte žádné přehnané náklony v zatáčkách či jiné neduhy spojené s komfortním odpružením. Peugeot 308 SW si dobře vede v držení směrové stability. Díky rozvoru 2708 mm je stabilní při vysokých rychlostech na dálnici. Oproti 307 SW se jedná o velký posun směrem vpřed. Jediným výraznějším nedostatkem je tlumení některých nerovností, které doprovázejí nepříjemné rázy přenášející se do karoserie. Řízení rovněž koresponduje se zaměřením vozu. Pochvalu zaslouží šestirychlostní manuální převodovka dodávaná výhradně ve verzi e-HDI (s běžnou 1.6 HDI se totiž pojí jen pětistupňová předovka). Šestirychlostní převodovka je mnohem přesnější, má kratší dráhy a klade dostatečný odpor. Srovnávat ji s nejlepšími kokurenty ji nemůžeme, přesto i zde je obrovský posun směrem vpřed. S 308 SW lze jet rychle, ne však velmi rychle. Na ostrou jízdu rovnou zapomeňte. Na tu tento model není stavěný. Pokud chcete řezat zatáčky, kupte si Focuse, Mazdu 3 nebo jiný sportovněji zaměřený vůz.

Rodinný ideál
Peugeot 308 SW mohu vřele doporučit všem, kteří chtějí prostorný vůz pro rodinu a nemají dostatek finanční na kombi střední třídy, větší MPVéčko nebo nechtějí jezdit vozy typu Berlingo apod. která zaručeně pojmou rodinu i se zavazadly. Peugeot 308 v dlouhém provedení nabízí v mých očích dostatečný prostor pro zavazadla, skvělou variabilitu (jednotlivé sedadla v druhé řadě můžete vyjímat), pěkný interiér a v případě námi testovaného dieselu velmi nízké provozní náklady. Za to všechno si Peugeot říká minimálně 392.000 Kč v základní výbavě Access. Rozhodně se vyplatí sáhnout výbavě Active+ přinášející vše potřebné (3 samostatná sedadla v druhé řadě nebo dokonce i dvouzónovou automatickou klimatizaci).

(plusy)
doopravdy úsporný motor
charakteristiky dieselu
prostornost a variabilita
zpracování interiéru a použité materiály
komfortní jízdní vlastnosti
šestirychlostní převodovka (ostatní 1.6 HDI mají jen 5°)

(mínusy)
stále méně přesné řazení
tlumení některých typů nerovností
malá ovládací tlačítka


Technické údaje Peugeot 308 SW 1.6 e-HDI
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon:  82kW(112k)/3600 ot./min.
Točivý moment max.: 270Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost:  185 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,5 s
Spotřeba - kombin.: 4,7 l/100 km
Spotřeba - město: 6,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,9 l /100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4500/1815/1566 mm
Rozvor: 2708 mm
Zavazadelník: 674-2149 l
Provozní/celková hmotnost: 1605/2145 kg
Základní cena: 322.000 Kč (1.4 VTi, Access)
Cena test. modelu od: 427.000 Kč (1.6 e-HDI, Active+)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2017

474 000 Kč

Hyundai I30

Rok výroby 2024

818 000 Kč

Mercedes-Benz GLS

Rok výroby 2024

2 750 000 Kč