Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut | Autanet.cz

Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut

Donedávna aktuální Golf MK7 dospěl do fáze, kdy se začíná hojně objevovat v bazarech. Zuby si na něj proto mohou brousit i ti, kteří by jinak brali nový Rapid, nebo fabii. Mají dát přednost mladé ojetině?

Hned zpočátku představím konkrétní vůz. Vybrali jsme stříbrný Golf Variant 1.6 TDI (77kW) s nájezdem 60 000 kilometrů, stářím tří let a výbavou, mezi kterou sice mnoho zbytečností nenajdete, to potřebné v ní ale naštěstí je. Zkrátka úplně normální Golf, jehož zadavatel neměl před pár lety na přílišné rozhazování.


Za takové auto si v Auto ESA účtují rovných 360 000 Kč, což, považme na dnešní dobu (zvlášť při možnostech financování), není mnoho. Golf Variant je navíc úžasně praktický a překvapivě pohodlný. Případní odpůrci tak se základními argumenty proti jeho koupi moc nepochodí. Existuje však ještě jiný důvod, proč by si na něj zájemci z druhé ruky měli dát pozor? Odpovědí budiž následující test.

Tip: vozy Volkswagen Golf na prodej

Exteriér - zvyk je železná košile

Týden, kdy se u nás Golf sedmé generace naposledy ohřál v testu, mám ještě v živé paměti. Však je to jen pár měsíců, co jsem se pozastavoval nad barevnou kombinací rudých linek verze GTI Performance a banánově žlutým lakem. Ale dnes? Stříbrný, bazarový kus je na kilometry vzdálený golfu, o kterém sní většina tátů po třicítce.

V prostém designu verze Variant ale přece nacházím jisté zalíbení. Celý vůz je totiž tak nějak nenápadně sympatický. Upřímně si ani nevzpomínám, kdy naposled jsme dostali auto s 15 palcovými plechy. Přitom na nich většina národa stále jezdí... A právě proto se na stříbrný Golf z dnešního testu můžeme dívat jako na ukázkového představitele lidového auta. Není ošklivý, jen... K jeho nudnému vzhledu si prostě musíte najít cestu. Cestu skrz společné zážitky a ve zdraví prožitá úskalí. Prvoplánově se vám líbit nebude (není na něm co obdivovat), výsledek po několika desítkách cest je ale o to působivější, to mi věřte. A k nalezení citové vazby jistě dopomůže i neméně sympatický interiér.

Interiér - vždy s dobrou náladou

Nehodlám nyní prostopášně opakovat, jak důmyslný a antistresující interiér má sedmá generace golfu. Díky (ne)výbavě našeho auta ale vlastně ani nebudu muset. Vše obejdeme velice elegantně.
Vždy jsem si totiž říkal, že za větou: "Ty volkswageny jsou při každodenním použití vážně moc příjemné", stojí jedno zásadní "ale". "Ale" v podobě přemrštěné cenovky za nejrůznější příplatkovou výbavu, jíž jsou novinářské vozy doslova protkány. Dlouhá pomlka...

Slavnostně prohlašuji, pletl jsem se! I tento Golf je stále vážně příjemný. A to i přes skutečnost, že nemá dokonce ani kožený volant, který by alespoň trochu prokrvil zkřehlé prsty od neustálé zimy (natož pak, aby na něm bylo ovládání rádia, či palubního počítače). Že je divné, že se mi v takovém golfu líbí? Není. I "chudý" Golf je zkrátka a dobře důmyslné auto postavené tak chytrou architekturou, že umně kombinuje skvělé využití vnitřního prostoru a perfektního výhledu vně. K prostoru se ale ještě dostanu.

A zmíněné tři roky provozu? Jsou vidět, musíte ale opravdu chtít (předchozí používání prozrazují například vnitřní strany madel dveří, kde stačí, abyste o ně jednou zavadili prstýnkem). Drobnější kritiku si pak vysluhují také rozkvedlané ovladače manuální klimatizace, a aby toho nebylo málo, zmíním také šedou dominantu středového panelu. (Na světě je tolik krásných laků a oni ten plast stříknou do takto odpuzující šedivé!) Jinak ale bez výtek.

V krátké zmínce jsem již uvedl, že Golf Variant disponuje prostorem hodným střední třídy. Co si pod tím představit? V první řadě jsou to vysoce nadprůměrné hodnoty ve všech směrech a to na každém z pěti míst. Prostředního cestujícího vzadu budou sice chvilku utiskovat výdechy ventilace, když ale pochopí, že se jeho chodidla (každé po jednom kusu) pohodlně vejdou pod obě přední sedadla, bude vystaráno. Člověka tak až napadá otázka, zda není větší Passat jen zbytečným luxusem navíc. (Od fabie z úvodního perexu jsme až u passatu? No teda...) Jenomže otázka nepolevuje ani po otevření geometricky řezaných pátých dveří. Zavazadelník disponuje hodnotou 605 litrů a sklopení sedaček (v našem případě pomocí rychlých táhel na bocích) vytáhne zmíněný objem až na 1 620 litrů. Golfe, ty jim teda pěkně zatápíš (na mysli mám i zmíněnou střední třídu).

To by v tom byl čert, abychom nenašli nějakou závažnější slabinu, říkám si. Pak ale přišel na řadu motor…

Motor - dostatečný, ale dýchavičný

Pohonná jednotka 1.6 TDI o výkonu 77 kilowattů měla původně nahradit slabší verze oblíbeného motoru 1.9 TDI. Otevřeně si ale musíme říct, že to se jí nikdy úplně nepovedlo. Novějšímu motoru navzdory stejným, nebo dokonce lepším papírovým hodnotám chybí totiž to hlavní - objem. Golf 1.6 TDI je tak v kopcích daleko dýchavičnější (zvlášť při plném obsazení) než minulé generace s "jednadevítkami" a kvůli úspoře hmotnosti mu ve Wolfsburgu nenaordinovali ani šestistupňový manuál. Musí se proto spokojit jen s pěti kvalty. Nic z toho není problém za předpokladu, že ustavičně nebrázdíte levý pruh dálnice a nejezdíte často s plně obsazeným vozem. Kdyby však motor netrápily servisní potíže. Alespoň že jezdí tak levně. Průměrnou spotřebu jsme o dvě desetiny zvládli stlačit pod 5 litrů na 100 kilometrů.

Servisní okno - vodní pumpa, vstřiky a zase ten EGR...

Nejčastěji má problém s EGR ventilem, který se vzhledem k menší velikosti v porovnání třeba s "dvoulitrem" snáz zanáší. Po ucpání zůstává EGR s oblibou otevřený, čímž motoru zabrání v chodu. Zpočátku obtíží může vůz třeba jen podivně zadunět, následně ale bude chcípat při studených startech. Situace však může dojít až tak daleko, že motor chcípne po každém nastartování a vůz se tak stane zcela nepojízdným. Výměně se zkrátka nevyhnete. Životnost těchto ventilů v tuzemsku bývá reálně okolo 80 000 km, neboť jsou háklivé na příměs biosložek v motorové naftě.
Dalším problémem bývají vstřiky systému common-rail. Buď zcela odejdou, nebo mají problém s přepady, skrz které začne unikat motorová nafta. Únik nafty pak zapříčiní i destrukci motorového krytu, který rovněž zažádá o výměnu. Těmto problémům byste se ale pravidelným servisem měli vyvarovat. Hůře je na tom ovšem vodní pumpa, u níž prakticky není výjimkou netěsnost při teplotách okolo nuly. V létě jako kupující nic nepoznáte, ale v chladném období bývá valná část vodních pump orosená. I proto je dobré vždy pečlivě zkontrolovat její stav a případně vyměnit porouchaný kus. Posledním problémem jsou vysokotlaká čerpadla. U těch může odejít buď ventil, nebo rovnou selže celé čerpadlo. Výsledek je na každý pád stejný. Motor při studeném startu neobdrží naftu pod dostatečným plnícím tlakem a startuje lopotně a unaveně. Čerpadlo navíc časem odejde úplně, takže je lepší vyměnit jej, dokud vůz jezdí.

Zní to hrozně, vím. Všechny tyto problémy ale nastávají zpravidla po najetí 150 000 a více kilometrů (u EGR ventilu 80 000 kilometrů). Námi testovaného vozu se proto nic podobného netýkalo. Zatím...

Jízda - dle očekávání

Vzhledem k počtu častých závad, jakými testovaný motor trpí, prolétneme jízdní vlastnosti golfu Variant 1.6 TDI tryskem. Jde o dokonale nudné auto (v tom pravém slova smyslu). Jezdí pomalu a v zatáčkách trpí jemnou dávkou bezpečné nedotáčivosti. Zábavy za jeho volantem se tedy opravdu nedočkáte, když se ale vydáte na klikatou cestu, nebude vás otravovat. Brzdy jsou dobře dávkovatelné, ale vzhledem k menšímu motoru a hmotnosti jen 1 375 kg dodal Volkswagen slabší soustavu. Z kopce je proto vždy lepší brzdit motorem, který vůz díky dobré kompresi dostatečně zklidní.

Dobrý (jako již tradičně) je potom chod řadicí páky v pětistupňové kulise řazení. Dráhy jsou přesné, a ačkoliv mohly být o pár milimetrů kratší, je příjemné, že skrz páku cítíte dostatek zpětné vazby. To se však nedá říci o řízení. Volkswagen umí řízení golfu nastavit tak, aby bylo, chce se mi říci až geniální. Převod řízení stříbrného golfu však okolo geniality ani neběžel. Pohyby volantu sice nejsou přeposilované, informace od předních kol k vám ale neproudí ani v případě, kdy jedete po uježděné vrstvě sněhu (natož pak po suché, či mokré silnici). Výsledný dojem z řízení tak jen podtrhuje umírněný naturel vozu. Jízda s ním prostě není zábava, to ale ani být nemá. Pokud chcete zábavný naftový Golf s karoserií kombi, nabízí Volkswagen řadu GTD.

Závěr - kulhavý vítěz

Co na závěr? Vrátím se k otázce z úvodního perexu. Mají dát případní zájemci o modely Rapid nebo Fabia Combi přednost sedmé generaci golfu s motorem 1.6 TDI? V případě, že za podobné peníze naleznou kus s menším počtem kilometrů (třeba jako ten náš), pak rozhodně ano! V každém jednom ohledu jde o lepší auto, které si nezadá ani se střední třídou. Pakliže si však vyberou kus s vyšším nájezdem, je dobré pamatovat na všechny body, které jsem zmínil v kapitole Servisní okno. Tato volba by se už tak vyplatit nemusela.



plusy
+ prostorný a důmyslný interiér
+ klidné a čitelné jízdní vlastnosti
+ praktičnost
+ jízdní režie
+ potěší i v základní výbavě
+ zůstatková hodnota

mínusy
slabší motor
- jen pětistupňová převodovka
- poruchovost při vyšším nájezdu
- průměrný design
 

Technické údaje Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI (2013)
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1 598 ccm
Výkon: 77 kW (105 koní) / 3 000 ot./min.
Točivý moment max.: 250 Nm / 1 500 - 2 750 ot./min.
Max. rychlost: 189 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,7 s
Spotřeba - město: 5,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,4 l /100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
Délka/šířka/výška: 4 562 / 1 799 / 1 481 mm
Rozvor: 2 635 mm
Zavazadelník: 605 / 1620 l
Pohotovostní hmotnost: 1 375 kg
Spotřeba během testu: 5,4 l/100 km
Aktuální cena v bazaru: 360 000 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Renault Kangoo

Rok výroby 2019

219 900 Kč

Škoda Octavia

Rok výroby 2021

539 000 Kč

Volkswagen Arteon

Rok výroby 2019

649 900 Kč

Peugeot 208

Rok výroby 2022

340 000 Kč