Test ojetiny: Renault Mégane - než přišel pád | Autanet.cz

Test ojetiny: Renault Mégane - než přišel pád

První generace Renaultu Mégane se dnes řadí k opravdu laciným ojetinám. Na rozdíl od svého nástupce má poměrně dobré jméno a tak si zejména s praktickou karoserií kombi najde nového majitele snadno.

Model Mégane spatřil světlo světa v roce 1995 v provedení pětidveřový hatchback a kupé. Následující rok se objevilo odvozené MPV Mégane Scénic, které se později od základového modelu zcela odloučilo a z jeho názvu tak jméno „Mégane“ úplně zmizelo. Důležitějším rokem v životě modelu byl ale 1997, kdy na trh dorazilo provedení sedan pod označením Classic a na základě kup postavený kabriolet. Rok 1999 přinesl facelift a především pak praktické kombi pod označením Grandtour. Ve výrobě vydržela první generace vozu do roku 2002.


Na tehdejší dobu si automobil všedl velice dobře v nárazovém testu Euro NCAP. Absolvoval jej dvakrát, před a po faceliftu a pokaždé se ziskem čtyř hvězdiček z pěti za ochranu posádky. Faceliftovaná varianta však nasbírala za hodnocení bezpečnosti 30 bodů, což je o 5 více než starší provedení. Mezi lacinými ojetinami tak Renaul Mégane zaujme nejen cenou, ale i na svůj věk solidní bezpečností.

K přednostem vozu patří zcela určitě dobré obestavění vnitřního prostoru. Z hlediska designu dnes už nijak neosloví, ale místa nabídne dostatek jak pro cestující, tak pro zavazadla. Hatchback má zavazadelník o objemu 350 litrů, což je průměrná hodnota, ale sedan s velkým zavazadlovým prostorem čítajícím 510 litrů potěší. Nicméně pozornosti na trhu ojetin se těší především kombi a to díky zavazadelníku o objemu 485 litrů v základním uspořádání – tedy po kryt. Po jeho odstranění lze zavazadelník přirozeně naložit až po střechu, což praktičnost verze kombi jasně zvyšuje.

Palubní deska tvarově ladí s oblou karoserií, takže z nešního hlediska moc parády už nenadělá. Samotné pracoviště řidiče ale působí přehledně a ničím nezaskočí. Ve vozidle najdete typicky francouzsky měkká sedadla, plně korespondující s měkce naladěným podvozkem, jenž důkladně tlumí nerovnosti. To si přirozeně vybírá svou daň v podobě větších náklonů karoserie v zatáčkách, držení stopy není vyloženě zlé, ale ani ideální. Nepotěší nepřesné řazení a řízení postrádající zpětnou vazbu. Naopak pochvalu si zaslouží brzdy s rychlým nástupem a silným účinkem.

Základní benzinový motor 1.4/51 kW s osmiventilovou technikou úplně nenadchne, ale šestnáctiventil 1.4 16V/70 kW si s vozem už dobře poradí. Totéž platí i pro šestnáctistovky, kdy agregát 1.6 16V/79 kW zaujme ochotou jít za plynem i spotřebou a osmiventilové pohonné jednotky 1.6/55 a 66 kW své konstrukční stáří zkrátka nezapřou. Dvoulitry 2.0/84 kW a 2.0 16V/108 kW mají výkonu dostatek, z hlediska technické vyspělosti lze ale doporučit pouze silnější, šestnáctiventilový motor.

Nabídna naftových motorizací začíná líným atmosférickým dieselem 1.9D/47 kW. Kromě nedostatku výkonu jej trápí i některé vážné poruchy, podobně jako turbodiesel 1.9 TD/66 kW, takže je lepší sáhnout po modernějším agregátu. Turbodiesely 1.9 dTi/59 a 72 kW z hlediska spolehlivosti předčí 1.9 dCi/75 kW, a ten by měl být ideální volbou pro zájemce o naftovou pohonnou jednotku.

Pozor zejména na 1.9 D a 1.9 TD. Tyto motorizace občas potká problém v podobě praskáním hlavy nebo těsněním pod hlavou. Turbodiesely 1.9 dTi častěji trápí poruchy turba, potíže jsou známé také s rozvody, proto se doporučuje zkrácení servisního intervalu. Benzinové motorizace mohou potrápit zapalovací cívky. Bez ohledu na motor, jsou známé problémy s imobilizérem. Nezřídka ale mají původ jen ve slabé baterce v klíčku, což lze řešit její jednoduchou výměnou.

„Výjimkou nejsou netěsnosti motoru a převodovky. Mégane první generace také mnohdy trápí skřípání brzd,“ líčí Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Objevuje se též nepříjemné praskání výfukového potrubí, častá je též jeho netěsnost. „Pozor také na automobily s prosakujícím vodním čerpadlem,“ nabádá zástupce AAA AUTO. Také tento problém se vyskytuje častěji.

Známé jsou vůle na přední nápravě nebo zvlněné brzdové kotouče. „Velkým nepřítelem vozu je koroze, která napadá jak výfuk, tak karoserii. To ale není u takto starých vozidel ničím neobvyklým,“ dodává Jindřich Topol z AAA AUTO. Obecně lze doporučit především vozidla se zážehovým šestnáctiventilovým motorem, kde je pravděpodobnost vážných závad výrazně menší než u takto starých dieselů.  


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale
Platnost evidenční kontroly v ČR se prodlužuje na dva roky Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou BMW M2 CS je lehčí, výkonnější a schopnější Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Nissan Navara 2,3 HARD TOP

Nissan Navara 2,3 HARD TOP

Rok výroby 2016

419 900 Kč
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Rok výroby 2019

499 000 Kč
Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Rok výroby 2022

849 900 Kč
Land Rover Discovery 3,0 TD6 HSE AWD AUT 7 míst Odp

Land Rover Discovery 3,0 TD6 HSE AWD AUT 7 míst Odp

Rok výroby 2019

649 000 Kč