Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011
Dnes se podíváme na jedno z nejvíce rozšířených malých SUV u nás. Řeč bude o voze Kia Sportage třetí generace, který si v prodejních statistikách na českém trhu rychle vydobyl jedno z předních míst. Čím to, že je tak oblíbený, a jak je na tom se spolehlivostí? Nejen to se dozvíte z následujícího testu.
Do testu se nám dostala se základní zážehovou motorizací 1.6 GDi o výkonu 99 kW, která je u jistého spektra zákazníků rovněž velice žádaná.
Exteriér – Design především.
Líbivý vzhled se široce rozkročenou přídí, výraznými prolisy na bocích a značně futuristická zadní část. To jsou jedny z hlavních prvků designu, kterými Kia Sportage boduje u zákazníků a na prodejních číslech je to znát. Zajímavý je i podíl prosklené plochy na bocích vozu, který je o mnoho menší, než u konkurenčních automobilů. Testovaný Sportage v béžové metalíze tak působil velmi energicky a svěže, ačkoliv byl již 4 roky v provozu. Výrazné prolisy a futuristický design s sebou ale přináší i negativa v podobě nároků na velikost použitých kol. Šestnáctipalcové ráfky obuté na tlustých pneumatikách (rozměr 215/70) jsou sice velmi praktické a zároveň pohodlné, vozu však vůbec nesluší. Sportage by tak potřebovala minimálně o palec (ne-li dva) větší kola.
Interiér – Sourozenci se nezapřou.
Po usednutí do vozu vás přivítá jednoduchá a přehledně členěná palubní deska s logicky rozmístěnými ovladači. I kaplička přístrojů, která je rozdělena na tři části, je dobře čitelná a v jihokorejském SUV se tak velmi rychle zorientujete. Horší je to však s použitými materiály. Palubní deska nabízí jeden druh měkčeného povrchu, který je sice příjemný na dotek, ale tvoří pouze jakýsi ovál podél hlavních ovládacích prvků a do styku s ním tak přijdete jen velmi zřídka. Zbytek, včetně výplní dveří a opravdu ošklivého středového panelu, je starý známý plast ze sourozence Hyundai ix35 a do vozu se opravdu nehodí. Součástí středového panelu je i loketní opěrka, která stejně jako u ix35 nejde posunout vpřed a je umístěná příliš vzadu, takže je vhodná spíše pro spolujezdce.
Všechny plasty jsou navíc po pár letech a desítkách tisících ujetých kilometrů kvůli horšímu slícování značně náchylné k vrzání a skřípání, což není dvakrát příjemné (testovaný vůz měl najeto 44 tisíc km a občas si už slušně vrznul). Vyzdvihnout ale musím kvalitu sedadel, která jsou opravdu pohodlná a vzhledem k charakteru vozu jim odpouštíme i horší boční vedení. Slušný je také zavazadelník o objemu 465 litrů, který se ale kvůli efektnímu zadnímu prolisu na víku kufru otevírá opravdu nepříjemně nízko (hned nad registrační značkou) a při otevírání si téměř vždy ušpiníte ruku.
Motor – Klidný, tichý, líný.
Od základní zážehové motorizace 1.6 GDi nelze očekávat mnoho. Klidnější zákazníci však budou naprosto spokojeni. Proč? Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1591 ccm totiž vyniká velmi tichým chodem a relativně příjemnou pružností v nízkých otáčkách. To je způsobeno především přímým vstřikem paliva a zvýšeným kompresním poměrem na hodnotu 11,0:1, v důsledku čehož se i pozitivně posunula křivka točivého momentu. Ten je sice malý (164 Nm), ale většina je dostupná už od nejnižších otáček, a tak je i ve městě možné jezdit 50 km/h na pátý převodový stupeň, aniž byste o motoru jakkoliv věděli.
Pokud ale nepatříte mezi klidné nátury, 1.6 GDi není nic pro vás. Ve vyšších otáčkách má motor nehezký zvuk a výkon mu opravdu schází. I přes slibné papírové hodnoty „jednašestky“ (99kW) v kombinaci s rozumnou hmotností celého vozu (1380 kg) je motor líný a točit ho k červenému poli neudělá radost nejen vám, ale hodně rychle to u nejbližší čerpací stanice pocítí i vaše peněženka.
Spotřeba paliva ale umí být i příjemná. Budete-li chtít naplno využít všech 99 kW dostupných až v 6300 otáčkách za minutu, snadno se přehoupnete přes 11 litrovou hranici. Běžně však budete jezdit za 7-8 litrů a při smířlivé jízdě klidným tempem není problém spotřebu stlačit ještě o litr níž. Vzhledem k velikosti vozu jsou to přijatelné hodnoty a člověku, který chce klidný a tichý vůz a nenajezdí desítky tisíc kilometrů ročně, lze tuto motorizaci vřele doporučit.
Pojďme se tedy projet.
Jízda – Poslušný lenoch
Vysoko posazená sedadla, příjemně velké dveře, které se dají otevřít opravdu široce, i příjemný tvar volantu. To jsou faktory, které dokážou zpříjemnit každou jízdu a které vás u Sportage budou těšit. Ideální pozici za volantem najít nelze, ale vzhledem k malému rozsahu nastavení sedadla řidiče, se jedná o dobrý kompromis.
Při studeném startu se zážehová „jednašestka“ ozve poměrně hlasitě, ale již po pár vteřinách se zklidní, a jakmile se zahřeje, její chod je sametově jemný. Spojka jde dost zlehka a levé noze příliš informací nepodá. Řízení je docela přesné, ale je rovněž nastaveno spíše do města a o nějaké zpětné vazbě hovořit nelze. No a řazení... To je zase dost gumové a spíše tužší, takže se ke zbytku moc nehodí. Zvláštní kombinace, nicméně po chvilce se s tím žít dá.
Již jsem zmínil tvar volantu, tak ještě musím dodat, že příjemná je i blesková odezva na plyn a úplně mdlý není ani brzdový pedál. Brzdy jsou ale slabší a tak není dobré spoléhat pouze na dobrý pocit v pravé noze a raději brzdit o něco dřív.
Tolik k ovládání vozu, ale co samotná jízda?
Ta je překvapivě dobrá! Kia Sportage nejenže je velmi klidná a ochotně mění směr jízdy, jako by snad ani neměla výš posazené těžiště. Ona je poslušná i při dost ostré jízdě (v mezích pohonné jednotky) a to jsme vzhledem k rozměrům pneumatik ani charakteru vozu nečekali. Jistě, houpe se o dost víc než menší Cee’d, k jeho jízdním vlastnostem však rozhodně nemá daleko. Podvozek v zatáčce odskočí jen mírně a lehká nedotáčivost pouze potvrzuje nezáludný charakter celého vozu. K jízdním vlastnostem proto nemáme další připomínky kromě jediné.
Přední náprava (v kombinaci s lehkým motorem nad sebou) často není schopna přenést dostatek síly na povrch a při prudších rozjezdech se stává, že vám přední kola proklouznou.
I tak ale jízdní vlastnosti patří k tomu nejlepšímu, co trh s malými „SUV-čky“ nabízí.
Při běžné jízdě je to tiché a vyrovnané auto, které umí být i dost pohodlné. Zvlášť pokud člověk nikam nepospíchá. Kámen úrazu přijde až na dálnici. Při ustáleném dálničním tempu (130 km/h) točí motor zhruba 3500 ot./min. a je už dost slyšet. Ani vyšší rychlostí se bohužel nic nevyřeší a od 150 km/h se přidá i výraznější aerodynamický hluk. Šestka je poskládaná příliš nakrátko a to je škoda. Značně se tím zvyšuje i spotřeba paliva. Akustická pohoda na palubě tedy panuje do zhruba 110 km/h, což Kiu Sportage 1.6 GDi nenápadně odsuzuje k delším přesunům zejména po okresních silnicích. Tam se jí podle všeho líbí nejvíc!
Závěr – Stojí za zvážení
Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 sice stále pokulhává za kvalitou vyspělých evropských konkurentů, může ale zaujmout příznivější cenou na poli ojetých vozů, vyvážeností jízdních vlastností (dokonce i ve verzi 4x2), úrovní jízdního komfortu a dobře odhlučněným interiérem. Poskytuje tak zajímavou alternativu pro ty, kteří hledají stylové auto s vyšším posedem a nepotřebují nutně pohon všech kol.
Ani benzínové motory se nijak zvlášť nekazí. Doporučit je však můžeme pouze klidnějším řidičům (zvlášť pak zážehovou „šestnáctku“). A poruchovost? Podle získaných statistických údajů netrpí Kia Sportage výraznějšími poruchami, takže zbývá jediné. Pokud jste to právě vy, kdo stylové auto s vyšším posedem a světlou výškou hledá, Sportage si určitě vyzkoušejte! Stojí za zvážení.
Plusy
+ Jízdní vlastnosti
+ Jednoduchost palubní desky
+ Dobrá sedadla
+ Rozumná spotřeba paliva
+ Odhlučnění interiéru
Mínusy
- Výkon motoru
- Výhled vzad
- Nekomunikativní řízení
- Horší dílenské zpracování
- Levně působící plasty
Technické údaje | Kia Sportage 1.6 GDI 99 kW (rok 2011) |
Motor: | zážehový atmosférický řadový čtyřválec (R4) |
Objem motoru: | 1591 ccm |
Výkon: | 99kW(134k)/6300 ot./min. |
Točivý moment max.: | 164Nm/4850 ot./min. |
Max. rychlost: | 178 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 11,1 s |
Spotřeba - kombin.: | 6,8 l/100 km |
Spotřeba - město: | 8,2 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 6,0 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 58 l |
Délka/šířka/výška: | 4400/1855/1635 mm |
Rozvor: | 2640 mm |
Zavazadelník: | 465/1353 l |
Provozní hmotnost: | 1380 kg |
Spotřeba během testu: | 7,9 l/100 km |
Cena v době testu: | 360 000 Kč |
Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto. |