Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011 | Autanet.cz

Test ojetiny: Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 z roku 2011

05. 10. 2015
Sdílet článek

Dnes se podíváme na jedno z nejvíce rozšířených malých SUV u nás. Řeč bude o voze Kia Sportage třetí generace, který si v prodejních statistikách na českém trhu rychle vydobyl jedno z předních míst. Čím to, že je tak oblíbený, a jak je na tom se spolehlivostí? Nejen to se dozvíte z následujícího testu.

Do testu se nám dostala se základní zážehovou motorizací 1.6 GDi o výkonu 99 kW, která je u jistého spektra zákazníků rovněž velice žádaná.


Exteriér – Design především.
Líbivý vzhled se široce rozkročenou přídí, výraznými prolisy na bocích a značně futuristická zadní část. To jsou jedny z hlavních prvků designu, kterými Kia Sportage boduje u zákazníků a na prodejních číslech je to znát. Zajímavý je i podíl prosklené plochy na bocích vozu, který je o mnoho menší, než u konkurenčních automobilů. Testovaný Sportage v béžové metalíze tak působil velmi energicky a svěže, ačkoliv byl již 4 roky v provozu. Výrazné prolisy a futuristický design s sebou ale přináší i negativa v podobě nároků na velikost použitých kol. Šestnáctipalcové ráfky obuté na tlustých pneumatikách (rozměr 215/70) jsou sice velmi praktické a zároveň pohodlné, vozu však vůbec nesluší. Sportage by tak potřebovala minimálně o palec (ne-li dva) větší kola.



Interiér – Sourozenci se nezapřou.
Po usednutí do vozu vás přivítá jednoduchá a přehledně členěná palubní deska s logicky rozmístěnými ovladači. I kaplička přístrojů, která je rozdělena na tři části, je dobře čitelná a v jihokorejském SUV se tak velmi rychle zorientujete. Horší je to však s použitými materiály. Palubní deska nabízí jeden druh měkčeného povrchu, který je sice příjemný na dotek, ale tvoří pouze jakýsi ovál podél hlavních ovládacích prvků a do styku s ním tak přijdete jen velmi zřídka. Zbytek, včetně výplní dveří a opravdu ošklivého středového panelu, je starý známý plast ze sourozence Hyundai ix35 a do vozu se opravdu nehodí. Součástí středového panelu je i loketní opěrka, která stejně jako u ix35 nejde posunout vpřed a je umístěná příliš vzadu, takže je vhodná spíše pro spolujezdce.



Všechny plasty jsou navíc po pár letech a desítkách tisících ujetých kilometrů kvůli horšímu slícování značně náchylné k vrzání a skřípání, což není dvakrát příjemné (testovaný vůz měl najeto 44 tisíc km a občas si už slušně vrznul). Vyzdvihnout ale musím kvalitu sedadel, která jsou opravdu pohodlná a vzhledem k charakteru vozu jim odpouštíme i horší boční vedení. Slušný je také zavazadelník o objemu 465 litrů, který se ale kvůli efektnímu zadnímu prolisu na víku kufru otevírá opravdu nepříjemně nízko (hned nad registrační značkou) a při otevírání si téměř vždy ušpiníte ruku.

Motor – Klidný, tichý, líný.
Od základní zážehové motorizace 1.6 GDi nelze očekávat mnoho. Klidnější zákazníci však budou naprosto spokojeni. Proč? Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1591 ccm totiž vyniká velmi tichým chodem a relativně příjemnou pružností v nízkých otáčkách. To je způsobeno především přímým vstřikem paliva a zvýšeným kompresním poměrem na hodnotu 11,0:1, v důsledku čehož se i pozitivně posunula křivka točivého momentu. Ten je sice malý (164 Nm), ale většina je dostupná už od nejnižších otáček, a tak je i ve městě možné jezdit 50 km/h na pátý převodový stupeň, aniž byste o motoru jakkoliv věděli.

Pokud ale nepatříte mezi klidné nátury, 1.6 GDi není nic pro vás. Ve vyšších otáčkách má motor nehezký zvuk a výkon mu opravdu schází. I přes slibné papírové hodnoty „jednašestky“ (99kW) v kombinaci s rozumnou hmotností celého vozu (1380 kg) je motor líný a točit ho k červenému poli neudělá radost nejen vám, ale hodně rychle to u nejbližší čerpací stanice pocítí i vaše peněženka.



Spotřeba paliva ale umí být i příjemná. Budete-li chtít naplno využít všech 99 kW dostupných až v 6300 otáčkách za minutu, snadno se přehoupnete přes 11 litrovou hranici. Běžně však budete jezdit za 7-8 litrů a při smířlivé jízdě klidným tempem není problém spotřebu stlačit ještě o litr níž. Vzhledem k velikosti vozu jsou to přijatelné hodnoty a člověku, který chce klidný a tichý vůz a nenajezdí desítky tisíc kilometrů ročně, lze tuto motorizaci vřele doporučit.
Pojďme se tedy projet.

Jízda – Poslušný lenoch
Vysoko posazená sedadla, příjemně velké dveře, které se dají otevřít opravdu široce, i příjemný tvar volantu. To jsou faktory, které dokážou zpříjemnit každou jízdu a které vás u Sportage budou těšit. Ideální pozici za volantem najít nelze, ale vzhledem k malému rozsahu nastavení sedadla řidiče, se jedná o dobrý kompromis.

Při studeném startu se zážehová „jednašestka“ ozve poměrně hlasitě, ale již po pár vteřinách se zklidní, a jakmile se zahřeje, její chod je sametově jemný. Spojka jde dost zlehka a levé noze příliš informací nepodá. Řízení je docela přesné, ale je rovněž nastaveno spíše do města a o nějaké zpětné vazbě hovořit nelze. No a řazení... To je zase dost gumové a spíše tužší, takže se ke zbytku moc nehodí. Zvláštní kombinace, nicméně po chvilce se s tím žít dá.

Již jsem zmínil tvar volantu, tak ještě musím dodat, že příjemná je i blesková odezva na plyn a úplně mdlý není ani brzdový pedál. Brzdy jsou ale slabší a tak není dobré spoléhat pouze na dobrý pocit v pravé noze a raději brzdit o něco dřív.
Tolik k ovládání vozu, ale co samotná jízda?



Ta je překvapivě dobrá! Kia Sportage nejenže je velmi klidná a ochotně mění směr jízdy, jako by snad ani neměla výš posazené těžiště. Ona je poslušná i při dost ostré jízdě (v mezích pohonné jednotky) a to jsme vzhledem k rozměrům pneumatik ani charakteru vozu nečekali. Jistě, houpe se o dost víc než menší Cee’d, k jeho jízdním vlastnostem však rozhodně nemá daleko. Podvozek v zatáčce odskočí jen mírně a lehká nedotáčivost pouze potvrzuje nezáludný charakter celého vozu. K jízdním vlastnostem proto nemáme další připomínky kromě jediné.

Přední náprava (v kombinaci s lehkým motorem nad sebou) často není schopna přenést dostatek síly na povrch a při prudších rozjezdech se stává, že vám přední kola proklouznou.
I tak ale jízdní vlastnosti patří k tomu nejlepšímu, co trh s malými „SUV-čky“ nabízí.



Při běžné jízdě je to tiché a vyrovnané auto, které umí být i dost pohodlné. Zvlášť pokud člověk nikam nepospíchá. Kámen úrazu přijde až na dálnici. Při ustáleném dálničním tempu (130 km/h) točí motor zhruba 3500 ot./min. a je už dost slyšet. Ani vyšší rychlostí se bohužel nic nevyřeší a od 150 km/h se přidá i výraznější aerodynamický hluk. Šestka je poskládaná příliš nakrátko a to je škoda. Značně se tím zvyšuje i spotřeba paliva. Akustická pohoda na palubě tedy panuje do zhruba 110 km/h, což Kiu Sportage 1.6 GDi nenápadně odsuzuje k delším přesunům zejména po okresních silnicích. Tam se jí podle všeho líbí nejvíc!


Závěr – Stojí za zvážení
Kia Sportage 1.6 GDi 4x2 sice stále pokulhává za kvalitou vyspělých evropských konkurentů, může ale zaujmout příznivější cenou na poli ojetých vozů, vyvážeností jízdních vlastností (dokonce i ve verzi 4x2), úrovní jízdního komfortu a dobře odhlučněným interiérem. Poskytuje tak zajímavou alternativu pro ty, kteří hledají stylové auto s vyšším posedem a nepotřebují nutně pohon všech kol.



Ani benzínové motory se nijak zvlášť nekazí. Doporučit je však můžeme pouze klidnějším řidičům (zvlášť pak zážehovou „šestnáctku“). A poruchovost? Podle získaných statistických údajů netrpí Kia Sportage výraznějšími poruchami, takže zbývá jediné. Pokud jste to právě vy, kdo stylové auto s vyšším posedem a světlou výškou hledá, Sportage si určitě vyzkoušejte! Stojí za zvážení.

Plusy
+ Jízdní vlastnosti
+ Jednoduchost palubní desky
+ Dobrá sedadla
+ Rozumná spotřeba paliva
+ Odhlučnění interiéru

Mínusy
- Výkon motoru
- Výhled vzad
- Nekomunikativní řízení
- Horší dílenské zpracování
- Levně působící plasty

Technické údaje Kia Sportage 1.6 GDI 99 kW (rok 2011)
Motor: zážehový atmosférický řadový čtyřválec (R4)
Objem motoru: 1591 ccm
Výkon: 99kW(134k)/6300 ot./min.
Točivý moment max.: 164Nm/4850 ot./min.
Max. rychlost: 178 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,1 s
Spotřeba - kombin.: 6,8 l/100 km
Spotřeba - město: 8,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 58 l
Délka/šířka/výška: 4400/1855/1635 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 465/1353 l
Provozní hmotnost: 1380 kg
Spotřeba během testu: 7,9 l/100 km
Cena v době testu: 360 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Jan Hrbek

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Bateriová Škoda Elroq je tady. Víme o ní vše a známe pořizovací cenu i dojezd
Test: MG3 Hybrid+ jezdí jako elektromobil a nestojí ani půl milionu korun. Fabia má problém Test: Peugeot e-Rifter je praktický elektromobil s rychlým dobíjením a několika vychytávkami Hyundai představil speciální edici Tucsonu na oslavu 20. výročí Škoda Octavia je opět za dobrý peníz, základ Essence za 569.900 Kč

Tipy z autobazarů

Škoda Octavia

Rok výroby 2018

415 000 Kč

Seat Leon

Rok výroby 2023

585 000 Kč

Mercedes-Benz GLS

Rok výroby 2024

2 750 000 Kč

Ford Focus

Rok výroby 2018

349 900 Kč