Test ojetiny: Ford Focus Kombi 1.5 TDCi - skvělé a hlavně nové auto

Ne vždy představuje koupě zbrusu nového vozu racionální rozhodnutí. Zvláště pak, pokud jde o běžnou Octavii, Astru, nebo třeba Focus. Jenomže když se dá pořídit o mnoho výhodněji? V autobazaru AAA Auto jsme proto ze zánovních vozů vybrali jeden a projeli se s ním.

Ford Focus třetí generace je s námi již pěknou řádku let a před nedávnou dobou prošel decentní modernizací. Skrz mnoho společných okamžiků jsme si jej velice oblíbili. Na rozdíl od většiny rivalů totiž stále nezapomíná na to hlavní, a sice na radost z jízdy a hlavně pocity z řízení. V přímém srovnání bychom si proto i přes pokročilý věk aktuální generace šli právě pro nový Focus. Proč tedy dnešní test?


Víte, nový Ford Focus Kombi v dobré výbavě Titanium s velice úsporným motorem 1.5 TDCi a spoustou příplatkové výbavy včetně pokročilého palubního systému SYNC 2 vás při standardním pořízení vyjde na zhruba 600 000 Kč. Cena námi testovaného vozu se stářím pouhých 10 měsíců se však pohybuje okolo 430 000 Kč a při předávce mu na ukazateli kilometrů svítila číslice 6 211 km. V podstatě nové auto, že? Právě první tisícovky kilometrů však budoucí životnost zásadně ovlivňují a byli jsme proto zvědavi, jak bude tento zánovní Focus lidově řečeno „zajetý“.

Exteriér – drobná změna k lepšímu
Nevíme, zda jsme měli jen štěstí, nebo podobně vypadají všechna zánovní vozidla z tohoto autobazaru, nicméně náš Focus neměl ani jeden jediný škrábanec, čímž dokonale popíral jakékoliv známky předchozího užívání. Bíla barva mu sice tolik nesluší, ale s tím se na úkor markantní cenové úspory nebude těžké smířit.

Jen krátce k designu. Modernizace třetí generace dorazila v polovině roku 2014 a spolu s novou maskou ve stylu Aston Martin přinesla i několik zajímavých prvků včetně LED denního svícení pro modely bez xenonových světlometů (za drobný příplatek). Zadní část se pak změnila jen detailně zejména díky přepracované optice nových svítilen s LED trubicovou technikou. Modernizovaný Focus je proto znovu o něco hezčí.

Interiér – za vším hledej displej
Díky inovativním technologiím a novému palubnímu systému SYNC 2 jsme se však výrazné změny dočkali v interiéru. Pryč jsou nevzhledné modrozelené displeje (jeden zůstal pouze u ovládání klimatizace) a díky velikosti 8palcového displeje ubylo i zapatlávajících se plastů na středovém panelu. Jen škoda, že podporu českého jazyka naplánoval Ford až do nového systému SYNC 3 od června letošního roku.

Palubní deska skvěle obklopí posádku, přesto jí však nechá dostatek prostoru. Pozice za volantem je skoro optimální (zvyknout si musíte pouze na vyšší polohu sedadla). Záhy však spatřuji nevýhodu. Při svých 185 centimetrech nevidím přes volant horní polovinu displeje mezi přístroji, a když chci například vědět, kolik je venku stupňů, musím se skrčit. Tvar věnce volantu mám však v paměti doteď. Tak úžasný byl.

Praktičnost ani detailní zpracování déle probírat nebudeme. Je jasné, že se pohybujeme v nižší střední třídě, do které Focus skvěle zapadá jak použitými materiály, tak celkovou promyšleností, a žádné zásadní přešlapy se v jeho interiéru nekonají. Spíše naopak, cítíte se zde velice solidně.

Parádní jsou sedadla. Zadní lavice je sice poněkud tvrdá (a rozhodně mohla být delší), přední sedadla ale i v látkovém provedení ztělesňují ideál opory, držení těla v zatáčkách a příjemně komfortního posedu. Šťastní však nebudete z loketní opěrky. Je měkká, dá se výrazně posunout a ukrývá pod sebou i hluboký úložný prostor. Způsob, jakým neustále couvá před lokty obou cestujících, je ale skutečně otravný. A u nepříjemností zůstaneme. Sliboval jsem, že praktickou stránku Focusu Kombi nebudu obšírně popisovat, jenomže po otevření víka zavazadlového prostoru vás přepadne zlost. Již objem 476 litrů představuje výrazný podprůměr, mnohem horší je to však u vstupu do něj. Na mysli máme nakládací hranu, kam kdosi chytrý umístil odtokové kanály pro nashromážděné nečistoty. Voda odteče, nečistoty nikoliv. Proto vždy, když chcete mít z Focusu jen trochu praktické kombi, budete špinaví.

Motor – labutí píseň
Nově vzniklý motor s označením 1.5 TDCi vznikl zmenšením vrtání z původního 1.6 TDCi, který byl vyvinut ve spolupráci automobilky Ford a koncernu PSA. Změnu provedli motoráři Fordu sami a nutno uznat, že přepracování motoru dopadlo na výsost úspěšně. K dispozici jsou 2 výkonové verze, přičemž ta silnější (náš případ) dosahuje maximálního výkonu 88 kW, tedy 120 koňský sil. Kultivovanost chodu je ukázková, a jakmile se sžijete i s typickým zvukem naftových fordů poslední dekády (všechny mají stejný projev), budete v sedmém nebi. Vibrace téměř neexistují a i přesto, že nejsme zastánci systému Start/Stop, zde funguje ukázkově (nestalo se nám, že by vypnul studený motor). Zlepšila se také odezva na plynový pedál, konečně není tak jalová. Jedinými nevýhodami tak zůstávají výrazně kratší jednička, kvůli které bude většina řidičů přeřazovat mírně nekomfortně, a ochabující dynamika nad hranicí 4 000 otáček.

V případě, že dojde řeč na spotřebu, je ale každé negativum je rázem zapomenuto. V reálném provozu se mimo město jednoduše nedostanete přes 7 litrů nafty na 100 kilometrů. V průměru jsme tak jezdili za zhruba 4,6 – 5,2 litru, přičemž nešlo o žádné loudání. Za vytrvalého úsilí srazit spotřebu k zemi se však podíváte na hodnoty začínající číslem 3. Tak neuvěřitelně úsporný umí Focus se vznětovou „patnáctkou“ být.

Jízda – lepší už to nebude
Navzdory tomu, že se stále jedná o nejlépe jezdící „obyčejné“ kombi nižší střední třídy, množství přenosu informací již dávno není takové, jaké známe od dědečka aktuální generace. Řízení je úžasně přesné a fenomenálně strmé, jen je v něm cítit jistá dávka moderní doby a snad až příliš sterility, skrz kterou se snaží zavděčit širším masám. Škoda, stále je však úžasné. Moc jsme si užili i práci s manuální převodovkou, jejíž kulisa je ukázkovým příkladem toho, jak se lze vyhnout „koncernovské“ hladkosti chodu páky a přesto stvořit prvotřídní řazení. Práce se spojkou je zábavná, meziplyny se při brzdění díky perfektní pozici pedálů stávají takřka nutností a jízdní dojem je i díky celkové sladěnosti brilantní.

Překvapí pohodlím na základních ráfkách - ve standardu jsou k výbavě Titanium dodávaná 16palcová kola s pneumatikami 205/55. Možná, že desetipaprskové ráfky malé velikosti nepředstavují právě váš ideál krásy, ale věřte nám, jedná se o nejlepší volbu pro české silnice. Focus je najednou tak pohodlný, nikde neodskakuje a díky vhodně zvolené šířce pneumatik ani netahá za volant. Zkrátka radost cestovat, a to i přesto, že ze zatáček utíká podstatně dříve a velmi rád dává pocítit svůj přetáčivý charakter. Rozměry pneumatik mají navíc pozitivní vliv na vnitřní akustiku, díky které je sympatické kombi velmi tiché až do úrovně dálničních rychlostí. Ani hluk na dálnici vám ale vadit nemusí, životaschopné jízdní vlastnosti totiž řidiče Focusu vábí natolik, že hned při první příležitosti sjede z dálnice, aby si vůz a jeho zábavnost užil, jak se patří. Doporučujeme proto vždy vyrazit o něco dříve J.

Závěr – Nový Focus? A navíc výhodně? Hned!
Vůně novoty, dobře zajetý motor a cena o stovky tisíc níž. Takovou nabídku by odmítl snad jen blázen. Není proto divu, že již 2 dny po vrácení byl náš bílý Focus prodán. Zoufat však nemusíte, stále jich je dost. Takže, kdo bude dalším šťastným majitelem nového vozu s cenou, jež mu uspoří stovky tisíc korun…?

Plusy
+ čiperné jízdní vlastnosti
+ spotřeba paliva
+ kvalita dílenského zpracování
+ tvar volantu
+ strmé řízení
+ cit v brzdovém pedálu
+ perfektní řazení
+ dobré odhlučnění podvozku
+ kvalitní audio

Mínusy
- kvalita některých plastů
- neustále couvající loketní opěrka
- špína u nakládací hrany zavazadelníku
- slabší dálková světla u nepříplatkových světel
 

Technické údaje Ford Focus Kombi 1.5 TDCi Titanium (rok 2015)
Motor: vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec (R4)
Objem motoru: 1499 ccm
Výkon: 88kW(120k)/3600 ot./min.
Točivý moment max.: 270Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,6 s
Spotřeba - město: 4,3 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,4 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 3,8 l /100 km
Objem pal. nádrže: 53 l
Délka/šířka/výška: 4556/1823/1505 mm
Rozvor: 2648 mm
Zavazadelník: 476/1560 l
Pohotovostní hmotnost: 1385 kg
Spotřeba během testu: 5,0 l/100 km
Cena v době testu: 430 000 Kč

 

Vůz zapůjčil autobazar AAA Auto.

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Filip Kešner

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč