Test ojetiny: Fiat 500 1.4 16v - Stylu má na rozdávání

I přesto, že od znovuvzkříšení legendárního Fiatu 500 uběhlo již osm let, je mezi lidmi stále vnímán jako stylové a velmi netradiční auto s tučnou cenovkou a nostalgickým nádechem retro designu. I takový „stylař“, jakým malý „Fiátek“ bezesporu je, ale stárne a jeho cena tak začíná u kusů s dřívějším datem výroby stále více dávat smysl. Má za přijatelnější peníze co nabídnout nebo se jedná jen o další značně nepraktické mini auto s přemrštěnou cenovkou?

První dojem – Netradiční „prcek“
Že Fiat 500 není tak úplně obyčejné auto, je jasné každému, jehož pohled spočine na roztomilé karoserii. Ta mimochodem na délku měří překvapivých 3546 mm. A přestože je inspirace původním modelem z roku 1957 zcela nepopiratelná, jedná se o moderní automobil, který díky dobře promyšlenému designu a netradičním prvkům alespoň vzhledově takřka nestárne.

Testovaný vůz jsem měl k dispozici ve slušivé bílé barvě, s prosklenou panoramatickou střechou a veselým béžovým interiérem, který vozu dodával až nečekaně vyspělé charisma.



Exteriér – Autentická tvář
„Pětikilo“ je opravdu ojedinělý vůz, který se dá s jiným autem jen velmi těžko splést. Je to právě jeho vnější design, který zásadně rozděluje lidi na odpůrce a na ty, kteří se do malého „stylaře“ okamžitě či postupně zamilují. Díky kompaktně navrženému designu navíc dobře maskuje už tak dost skromné vnější rozměry a působí ještě menším dojmem. Z boku pak nezřídka budí dojem malé jednohubky čekající na slupnutí a jeho vnější tvář je tak i po letech velmi sympatická. Výhodou je také malý počet „pětikil“ na našich silnicích, takže „Fiátkův“ design není příliš okoukaný.



Interiér – Útulné prostředí
Automobilka Fiat se kvalitou a líbivostí interiérů svých vozů nijak zvlášť neproslavila. Bylo tedy mírnou záhadou, co od zpracování a celkové kvality prověřené letitým provozem čekat. Ještě než se ale dostanu k samotné kvalitě, musím zmínit, že mne celkový ráz a zejména ergonomie interiéru malého Fiatu mile překvapila. Z rozvržení palubní desky a z množství chytrých detailů je opravdu cítit, že se při výrobě a navrhování reinkarnovaného „pětikila“ skutečně přemýšlelo a každodenní život s mini vozem je díky zajímavým řešením až nebývale příjemný. Povzbudivá je i velikost zavazadlového prostoru (185 litrů) nebo množství odkládacích prostor v okolí předních sedadel.

A kvalita? Vzhledem k pořizovací ceně nového automobilu (lehce pod hranicí půl milionu korun) si dali konstruktéři u Fiatu opravdu záležet a až na pár horších plastů je celý interiér skutečně vydařený. Zamrzí jen méně kvalitní kůže na volantu, která se (při nájezdu zhruba 90 tisíc km) na některých místech lehce shrnula. Dále zamrzí i levný plast (nebývale sympatické) kapličky přístrojů, zvláštně umístěné ovládání mlhových světlometů nebo vzdálenost bezpečnostních pasů, pro které je potřeba se opravdu natáhnout. Celkový dojem je přesto skutečně výborný a kombinace béžových plastů spolu s krásně nalakovanou ozdobnou lištou v barvě vozu tvoří velmi útulné prostředí.



Motor – Čiperná „čtrnáctka“
Zážehová pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1368 ccm disponuje šestnácti ventilovou technikou a na svém plastovém krytu hrdě nese označení 100HP, tedy sto koní. Nutno dodat, že s automobilem vážícím (bez pěti kil (všimněte si té symboliky)) rovných 1000 kg si opravdu rozumí a k hbitějšímu rozpohybování malého vozu není potřeba motor jakkoliv přemlouvat. Je jasné, že kvůli absenci přeplňování neposkytuje malá „atmosféra“ dostatek točivého momentu už od nízkých otáček a k lepším výkonům je potřeba ji vytočit, i tak ale v praxi mile překvapí. K plynulé jízdě totiž není potřeba motor vůbec vytáčet, díky čemuž se dá jezdit velmi úsporně. Úspoře paliva nahrává i fakt, že testovaná verze byla vybavena šestistupňovou samočinnou převodovkou.

Při troše touhy o dynamické svezení (výkonový potenciál zhruba 10 kilo na 1 koně není nejhorší) vás pak malá „čtrnáctka“ rozhodně nezklame. Motor se nechá točit až těsně pod hranici 6 500 ot./min., přičemž už od 4 tisíc ot./min. je příjemně živý a má překvapivou chuť po otáčkách. Poskytuje tak vcelku široké pásmo využitelných otáček a jediné, co při rychlejších přesunech trochu zamrzí, je jadrný zvuk maloobjemové „atmosféry“. Nelze očekávat bůh ví jaké výkony a reálné zrychlení 0-100 km/h za 10,5 sekundy papírově neoslní. Ani tak ale není s „Fiátkem“ vůbec špatné svezení a vzhledem k cílovému určení pro použití ve městě a hlavně skromné velikosti „pětikila“ je jízda s touto motorizací až nebývale zábavná. K jízdě se ještě dostanu v samostatné kapitole.



Pojďme se podívat na spotřebu. Ani ta není žádným propadákem! Při neekonomické a zároveň svižné jízdě stylem „brzda-plyn“ si zážehová „čtrnáctka“ řekne v městském provozu o zhruba 7,5l/100km. Při klidnějším stylu budete jezdit za 6 litrů a stačí jen trochu přemýšlet a není problém se i ve městě pohybovat se spotřebou atakující pětilitrovou hranici. Se stejnou spotřebou pak malý „Fiátek“ zvládne i delší přesuny.

Jízda – Překvapivé pohodlí, překvapivá zábava
Čekat komfortní svezení od automobilu s délkou rozvoru 2 300 mm asi nelze. Podvozek Fiatu 500 je ale tak dobře naladěn, že ani z delší cesty není jeho posádka unavená více, než je nutné. Ale popořádku.

V příjemném, přesto značně úzkém interiéru se vhodná řidičská pozice hledá velmi snadno. Volant sice není výškově nastavitelný, ale jeho pozice je vhodně zvolena a lze se s ní velmi rychle sžít. Spojka je překvapivě citlivá a dávkování plynu přesné. Pozice i tvar řadicí páky je po ergonomické stránce zcela vynikající a řazení v přesně vymezených drahách je přinejmenším velmi příjemné. Dokonce postrádá i nepříjemný gumový chod, kterým většina Fiatů v minulosti trpěla. Ani brzdy, které jsou u takhle malého vozu i na zadních kolech kotoučové, neztrácejí po několika intenzivních brzděních svůj elán a celé „pětikilo“ tak skvěle funguje jako jeden automobilový celek, se kterým je radost jezdit.

Nejlépe se díky svým vnějším rozměrům hodí do městského a příměstského provozu. Ani za městem se však neztratí a to je překvapivé. Kombinace relativně silného motoru, sympatického řízení a poddajného podvozku, který odskočí až na větších nerovnostech, vytváří zcela nečekanou porci řidičské zábavy. A to se prosím stále bavíme o „nákupní tašce“.

Výborný výhled vně zase umožňuje snadné a rychlé parkování, které obzvlášť ve městě oceníte. Jezdit s Fiatem 500 je tak opravdu radost a i po mnohaletém provozu dokáže nabídnout velmi zajímavou kombinaci agilních vlastností a stylu, který se nečekaně přenesl i do jízdních zážitků.



Závěr – Sázka, která se vyplatila
Vytvořit stylové a netradiční retro auto může být do jisté míry sázka na jednu kartu. V případě Fiatu se tato sázka ale rozhodně vyplatila! Vytvořil auto, které i po více než osmi letech od premiéry oslňuje své okolí natolik, že je mnohdy naprostým středem pozornosti (nic pro introverty), a to i přesto, že už má svá nejlepší léta jistojistě za sebou.

Vzhledem ke statistikám spolehlivosti se navíc jedná o dlouhodobě velmi kvalitní vůz (v roce 2011 byl v Německu Fiat 500 dokonce nejkvalitnějším vozem segmentu mini a malých vozů ve stáří 1-3 roky), takže se případné argumenty proti koupi hledají velmi těžko.

Každodenní život s „pětikilem“ je opravdu příjemnou a usměvavou záležitostí, protože malý „Fiátek“ rozdává mnoho radosti nejen vám, ale i celému okolnímu světu. Za 180 tisíc korun si tak můžete pořídit kvalitní auto, se kterým si jistě užijete mnoho radosti a zábavy (pravděpodobně i málo starostí) a díky výkonnému motoru a šestistupňové manuální převodovce se s ním nemusí bát delšího výletu za město ani mužská část populace. Uvažujete-li o koupi ojetého Fiatu 500, naše požehnání určitě máte.

Plusy
+ Líbivý design a image
+ Překvapivě praktický interiér
+ Šestistupňová převodovka
+ Dostatečná dynamika
+ Přijatelná spotřeba
+ Dobře naladěný podvozek
+ Dobrý výhled

Mínusy
- Vyšší aerodynamický hluk
- Malý rejd
- Zvuk motoru při vyšších otáčkách
- Vyšší cena



Technické údaje

Fiat 500 1.4 16v 74 kW (rok 2008)
Motor:zážehový atmosférický
Objem motoru: 1368 ccm
Výkon: 74kW(100k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 131Nm/4250 ot./min.
Max. rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,5 s
Spotřeba - kombin.: 6,3 l/100 km
Spotřeba - město: 8,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,2 l /100 km
Objem pal. nádrže:  35 l
Délka/šířka/výška: 3546/1627/1488 mm
Rozvor: 2300 mm
Zavazadelník: 185/610 litrů
Provozní hmotnost:1005 kg
Spotřeba během testu:6,4 l/100 km
Aktuální pořizovací cena:180 000 Kč

Vůz zapůjčil autobazar Auto ESA

 

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Jan Hrbek

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč