Test ojetiny: BMW řady 3 - Prémiová moderna za příznivou cenu

BMW 3, typové řady E90, lze dnes už pořídit za méně než sto tisíc korun. Moderní a stále současně působící automobil si tak může pořídit řada motoristů, kteří o něm dříve pouze snili.

Nový model „trojkové“ řady vyjel v roce 2004 pod označením E90. Krátce po sedanu se objevilo také praktičtější kombi s kódovým označením E91 a modelovou řadu v roce 2006 doplnilo ještě kupé označené jako E92 a v roce 2007 kabriolet nesoucí kód E93. Technika „devadesátkové“ řady je u všech těchto vozidel stejná, liší se pouze karosářské provedení a s tím spojené díly. Důležitým rokem v životě tohoto modelu je 2008, kdy celá modelová řada prošla modernizací.


Všechna modernizovaná vozidla přitom standardně dostala Start-Stop systém, který vypíná motor například při stání na semaforu. Z průzkumů prováděných v Německu však plyne, že tento systém nepříznivě ovlivňuje spolehlivost vozu. Důvodem je fakt, že se motor vypíná bez řádného dochlazení, což má neblahý vliv na různé součástky – asi nejvíce ale na turbodmychadlo. 5ada E90 vydržela v nabídce až do roku 2011, kdy dostala nástupce v podobě řady 3 nové generace, s kódovým označením F30.

Občas lze směrem k řadě E90 slyšet kritiku mířící k palubní desce, a to jak k designu, tak k plastu, z něhož je vyrobena. Terno nejsou ani základní sedačky, i když nějaké nepohodlí v nich opravdu nehrozí. Vyloženým přešlap představují pouze sedadla v tzv. eko kůži, což je materiál vzdáleně připomínající kůži, ale v praxi celkem nepříjemný a hlavně v létě stojící za značným pocením těla.

Nabídka místa je odpovídající dané třídě v prémiovém segmentu – místa je tak dostatek, ale ne na rozdávání. To platí zejména pro oblast zadních sedadel. Zavazadelník sedanu disponuje objemem 460 litrů, což je shodná hodnota s kombi – samozřejmě při měření po krycí roletku zavazadlového prostoru. Kupé má zavazadelník o objemu 440 litrů a kabriolet 210 až 350 litrů, podle polohy střechy, která se skládá do prostoru pro zavazadla.

Velkým plus tohoto vozu jsou jízdní vlastnosti. V zatáčkách drží jako přikovaný, díky pohonu zadních kol (avšak může mít i pohon všech kol xDrive) není automobil nedotáčivý a zkušeným řidičům umožňuje perfektní řízení i pomocí práce s pedálem plynu. Horší je to s komfortem. Na kvalitních vozovkách budete spokojeni, typické české komunikace ale nezřídka znamenají velké rány od kol, což už řadu motoristů přimělo k prodeji vozu. Nakonec nejde jen o nepříjemný zvukový efekt, ale i o neblahé účinky na vozidlo, zejména pak na zavěšené kol, kde jsou užita hliníková ramena. U těch tedy nelze měnit samostatné čepy a výměna celých ramen je vždy cenově náročnější.

Nejčastěji se na trhu ojetin setkáte s vozy pod označením 320d, které pohání velice úsporný čtyřválcový turbodiesel se systémem vstřikování common rail. Tyto pohonné jednotky o výkonu 120 nebo 130 kW jsou dostatečně výkonné, ale někdy je dokáže potrápit vadné turbo, známé jsou zřídka i případy propálených pístů. Pod označením 320d se z počátku výroby objevil i starší common rail o výkonem 110 kW, známý ještě z předchozí generace BMW řady 3. Ten nepředstavuje dobrou volbu z důvodu rizika vážné poškození, vyžadující výměnu polomotoru.

Provedení 318d taktéž pohánějí dvoulitrové turbodiesely, avšak se sníženým výkonem, což už nemusí vyhovovat každému. Naopak skvělou volbu představuje šestiválce 330d, který je velice úsporný a také velice živý, když disponuje výkonem 170 či 171 kW. Provedení 325d a 335d taktéž pohání tento motor, avšak s výkonem 145 či 210 kW. Benzinových verzí je na trhu celkem málo. Skutečným zážitkem je 330i s benzinovým šestiválcem, ale musíte akceptovat fakt, že za výjimečné výkony odpovídajícím způsobem zaplatíte při tankování paliva. Ještě lepší je čtyřlitrový osmiválec o výkonu 309 kW ve sportovně laděné verzi M3, jejíž cena ale na rozdíl od ostatních provedení roste.

„Častěji se objevují vůle v táhlech stabilizátoru, ale i v dalších místech přední nápravy,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Známé jsou také případy zvlněných brzdových kotoučů, nebo vůle v silentblocích zadní nápravy. „Výjimkou nejsou ani nadměrně opotřebená ložiska předních kol,“ doplňuje zástupce AAA AUTO. Právě krátkou životností ložisek předních kol je modelová řada E90 známa.

„Pozor také na stav dvouhmotového setrvačníku. Pokud slyšíte při volnoběhu klapavý zvuk zespodu motoru, který po sešlápnutí pedálu spojky utichne nebo změní zvuk, s největší pravděpodobností jde právě o nadměrně opotřebený setrvačník,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Jeho výměna je přitom nákladná, navíc se zpravidla provádí i s kompletní spojkovou sadou, což náklady na opravu ještě zvyšuje.

Občas se setkáte s vozidlem, jehož trápí mlžení předních světlometů následkem průniku vlhkosti, někdy zlobí otevírání zavazadelníku z interiéru. Před koupí vyzkoušejte také funkčnost stěračů a ostřikovačů, stejně jako klimatizace. Ta také někdy nefunguje.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Milan Jirouš (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč