BMW řady 3 má po modernizaci, drobných změn je hodně

Omlazení se dotklo obou karosářských verzí stejně jako ostré verze M3.

Již téměř 50 let je BMW řady 3 srdcem značky BMW. Ztělesňuje sportovní radost z jízdy v prémiovém segmentu střední třídy a v dané třídě opakovaně významným způsobem ovlivňuje design, jízdní vlastnosti a technologické inovace. A to již v sedmi modelových generacích.


Také charakter současné generace BMW řady 3 je důkazem nepřetržitého pokroku. Rozsáhlé změny, které byly již představeny pro modelový rok 2022 v oblasti designu, pohonu, digitalizace a výbavy, nyní následuje soubor dalších vylepšení, která posouvají vizuální přitažlivost a technickou vyspělost tohoto modelu na zcela novou úroveň.

Nové vysokonapěťové baterie prodlužují dojezd plug-in hybridních modelů až na 101 kilometrů v cyklu WLTP. Nové naladění podvozku dále zlepšuje vyváženost mezi sportovní dynamikou a komfortem. A pokud jde o digitalizaci, v novém BMW řady 3 Sedan a novém BMW řady 3 Touring je BMW Operační systém 8.5 základem mimořádně intuitivní a komfortní obsluhy. Vyznačuje se modernizovaným ovládacím systémem BMW iDrive s funkcí rychlého přístupu QuickSelect a dalšími funkcemi navigace včetně pohledu s rozšířenou realitou.

Vylepšení techniky doprovázejí pečlivě navržené designové úpravy exteriéru a interiéru. Auru sportovní elegance vyzařovanou modely Sedan a Touring podtrhují nové barvy karoserie a kola z lehké slitiny. V interiéru přinášejí nově navržené volanty a palubní deska spolu s propracovanými prvky výbavy, jako jsou skleněné doplňky CraftedClarity, radost z jízdy v duchu prémiové modernosti.

Postupné uvádění nového BMW řady 3 Sedan a nového BMW řady 3 Touring na světové trhy odstartuje v červenci 2024. Oba modely se budou vyrábět v mnichovské továrně BMW Group. BMW řady 3 Sedan se bude vyrábět také v Mexiku, konkrétně v továrně BMW Group Plant San Luis Potosí. Pro čínský trh bude nové BMW řady 3 Sedan vznikat v závodě Tiexi v Šen-jangu, který je společným podnikem BMW Brilliance Automotive (BBA).

Nejdůležitějšími trhy pro nové BMW řady 3 jsou Čína, Německo, Velká Británie a ostatní evropské země, stejně jako USA. To platí zejména pro Sedan, zatímco Touring je obzvláště žádaný v Evropě. Díky svému osobitému designu a praktičtějšímu charakteru je oblíbený také v Japonsku, Jižní Koreji, na Tchaj-wanu, v Hongkongu, Austrálii a na Novém Zélandu. 

BMW řady 3 je od svého debutu v roce 1975 ztělesněním radosti z jízdy, elegantně-sportovního designu a neustálého technologického pokroku. Díky tomu se v něm hlavní atributy značky BMW soustřeďují ve zvláště koncentrované podobě. Do dnešního dne se po celém světě prodalo více než 20 milionů exemplářů BMW řady 3, přičemž jen té současné, sedmé generace se prodaly téměř tři miliony. Nedávné údaje ukázaly, že BMW řady 3 je lídrem prémiového segmentu střední třídy v Číně, Evropě a USA. V současné době je každý osmý vyrobený vůz značky řada 3. Na některých trzích tvoří řada 3 25 až 35 % z celkových prodejů BMW.

Jednou z hlavních předností BMW řady 3 je široká paleta nabízených pohonných jednotek. Sedan i Touring mohou být vybaveny čtyřmi zážehovými a čtyřmi vznětovými motory. V obou případech je k dispozici dvojice modelů M Performance s řadovými šestiválci. V poslední době se těší obzvláště velké oblibě plug-in hybridní varianty, které díky nejnovějším inovacím v oblasti vysokonapěťových baterií a nabíjecích technologií čeká další vývoj. V čele prodejních tabulek řady 3 je BMW 320i Sedan. Celosvětově patří u karoserie Sedan přibližně tři čtvrtiny zážehovým motorům. Naproti tomu zhruba 40 % modelů BMW řady 3 Touring je vybaveno vznětovým motorem a zbytek je rovnoměrně rozdělen mezi zážehové a plug-in hybridní varianty.

Kromě trvalé popularity na automobilových trzích po celém světě sbírá BMW řady 3 také stále větší počet prestižních ocenění, o nichž rozhodují poroty a čtenářské ankety. V roce 2023 si BMW řady 3 vysloužilo jak vítězství ve své třídě v anketě „Auto Trophy“, kterou udělují čtenáři německého motoristického časopisu „Auto Zeitung“, tak vítězství v soutěži „Best Cars“, kterou pořádá spřízněný německý magazín „auto motor und sport“. Sedan a Touring získaly řadu ocenění i na trzích mimo Německo za své dynamické jízdní vlastnosti, spolehlivost a pokrokovou výbavu.

Vysoce hospodárné pohonné systémy, inteligentní lehká konstrukce a vylepšená aerodynamika nového BMW řady 3 jsou klíčovými prvky, které přispívají k jeho dokonalé rovnováze mezi radostí z jízdy, nízkou spotřebou paliva a emisemi. Výkon a hospodárnost zvyšuje 48V mild hybridní technologie použitá v některých modelech. Kapota motoru, přední blatníky, pomocný rám motoru, přední horní lůžka pružin a mnoho komponentů podvozku jsou vyrobeny z hliníku. Podíl druhotných surovin použitých při výrobě hliníkových odlitků pro BMW řady 3 činí přibližně 50 %. Dále jsou kola z lehké slitiny, nabízená pro Sedan a Touring, vyrobena až ze 70 % z recyklovaného hliníku.

Elektrická energie, využívaná při výrobě nového BMW řady 3 v mnichovském závodě BMW Group, pochází z obnovitelných zdrojů. BMW řady 3 se rovněž podílí na plnění náročných cílů společnosti BMW Group v oblasti snižování emisí CO2 tím, že vykazuje mimořádnou hospodárnost svého provozu. BMW Group si stanovila za cíl snížit do roku 2030 emise CO2 na jedno vozidlo během jeho celého životního cyklu nejméně o 40 % ve srovnání s rokem 2019. Nejpozději do roku 2050 chce společnost dosáhnout nulových emisí CO2 v celém hodnotovém řetězci. 

BMW Group v roce 2023 pokračovala v trvalém snižování emisí CO2 napříč evropskými automobilovými trhy. Společnost vykázala předběžnou hodnotu 102,1 gramu na kilometr v cyklu WLTP, což je o 20 % méně než cílová hodnota 128,5 g/km stanovená Evropskou unií.

new BMW er3

Sportovní elegance a modernost definují design nového BMW řady 3 Sedan a nového BMW řady 3 Touring více než kdy dříve. Charakter těchto modelů, zaměřený na radost z jízdy, vyjadřují v aktuální generaci precizní linie a velkoryse tvarované plochy. Propracovaný tvar BMW masky chladiče ve tvaru ledvinek a dvojitých kulatých světlometů, což jsou charakteristické designové prvky značky, dodávají přední části nezaměnitelný vzhled. Vzhledově působivé přední a zadní nárazníky podtrhují dynamický charakter obou vozů, který lze ještě zvýraznit volitelným M sportovním paketem nebo M sportovním paketem Pro.

BMW řady 3 je nyní možné objednat také s novými barvami karoserie a koly z lehké slitiny, jež vozu dodají další punc individuality. Progresivní auru interiéru s BMW Prohnutým displejem dále umocňují nové volanty, vizuální úpravy přístrojové desky a modernizované ozdobné prvky. Sedadla čalouněná novým materiálem M Performtex jsou součástí M sportovního paketu nebo jsou ve standardní výbavě modelů M Performance.

Nabídka barev karoserie pro nové BMW řady 3 Sedan a nové BMW řady 3 Touring zahrnuje dvě pastelové barvy a sedm metalických. Mezi novinky v nabídce patří modrý metalický lak Arctic Race a červený metalický lak Fire Red.

Nové atraktivní přírůstky se objevují také v nabídce volitelných kol z lehké slitiny. Vozy s M sportovním paketem jsou vybaveny novými 19palcovými M koly z lehké slitiny s dvojitými paprsky, která při pohledu z boku vozům dodávají ještě dynamičtější vzhled. Zákazníci si mohou tato kola objednat buď v černém provedení Jet Black, nebo ve dvoubarevné variantě. Nabídka BMW Individual pro modely Sedan a Touring zahrnuje nová dvoubarevná 19palcová kola z lehké slitiny Y-spoke. Všechna nová kola z lehké slitiny jsou obuta do pneumatik s různým rozměrem pro přední a zadní nápravu.

Nové vyspělé prvky výbavy se objevily také v interiéru modelů Sedan a Touring. Ty v interiéru navozují čistý a uhlazený vzhled. Zážitek z jízdy ještě více zintenzivňují nově navržené volanty. Progresivní prémiový charakter obou vozů dokládají také vysoce kvalitní materiály a nové prvky vnitřního obložení. Volitelně dodávaná palubní deska Luxury čalouněná materiálem Sensatec se vyznačuje ještě propracovanější strukturou povrchu a dekorativním prošíváním v kontrastní barvě.

Volanty nejnovější generace nového BMW řady 3 Sedan a nového BMW řady 3 Touring vynikají moderním a sportovním designem. Oba modely jsou standardně vybaveny výrazně přepracovaným sportovním koženým dvouramenným volantem s polygonálním věncem. M sportovní paket přináší nový M kožený tříramenný volant se zploštělou spodní částí věnce a středicím proužkem na 12. hodině. Oba nově navržené volanty mají podsvícená multifunkční tlačítka a řadicí páčky. Standardně dodávané řadicí páčky umožňují mimořádně rychlé manuální řazení převodových stupňů a podtrhují sportovní charakter nového BMW řady 3.

Nejnovější generace ovládacího systému BMW iDrive s funkcí QuickSelect založené na BMW Operačním systému 8.5 v novém BMW řady 3 Sedan a novém BMW řady 3 Touring přináší také vylepšené ovládání funkcí ventilace a klimatizace. Koncepce ovládání, zaměřená přímo na dotykové ovládání a přirozenou mluvu, umožňuje další snížení počtu fyzických tlačítek a ovladačů uvnitř vozu. Funkce automatické klimatizace a vyhřívání sedadel či volantu, pokud jsou součástí výbavy, lze nyní ovládat dotykem přes BMW Prohnutý displej nebo hlasovými povely s využitím digitálního asistenta BMW Intelligent Personal Assistant. Nové ovládací prvky pro nastavení výdechů ventilace uprostřed palubní desky a na straně řidiče a spolujezdce umožňují nastavit intenzitu a směr proudění vzduchu pomocí otáčení a naklápění.

Součástí standardní vnitřní výbavy je nově kaskádovité osvětlení zabudované do obložení kolem středových výdechů ventilace. Jeho barvu a jas lze nastavit podle osobních preferencí, přičemž uživatelé si mohou vybrat z devíti barevných odstínů. Volba barvy a jasu se ukládá do jejich profilu. Pokud je součástí výbavy volitelné vnitřní osvětlení (standardní výbava modelů M Performance), je individuálně volitelným barevným odstínem osvětlen také prostor pro nohy, odkládací přihrádka v přední části středové konzoly a obrysové linie výplní dveří. Funkce vnitřního osvětlení zahrnuje také uvítací a rozlučkovou animaci, světelnou signalizaci příchozího telefonního hovoru a volitelně také otevřených dveří.

Jako alternativu ke standardně nabízeným černým látkovým sedadlům lze nové BMW řady 3 Sedan a nové BMW řady 3 Touring objednat také se sportovními sedadly s perforovaným povrchem Sensatec. Ta jsou k dispozici v černé, červené Tacora nebo hnědé barvě Cognac. Volitelné kožené čalounění Vernasca je nyní nabízeno ve čtyřech barevných provedeních.

Sportovní sedadla čalouněná novým materiálem M Performtex ztělesňují progresivní sportovní vzhled. Jsou součástí M sportovního paketu a standardní výbavou modelů M Performance. Tento inovativní velurový materiál se vyznačuje vysokou kvalitou, sportovním designem s nízkou hmotností a udržitelným výrobním postupem. Vozy s M sportovním paketem a modely M Performance lze objednat také se sportovními sedadly a M sportovními sedadly čalouněnými černou kůží Vernasca s modrým kontrastním prošíváním.

Rozsáhlou obměnou prošla také nabídka obložení interiéru. Součástí standardní výbavy nového BMW řady 3 je nové matné obložení interiéru Dark Graphite. Na seznamu volitelné výbavy jsou dřevěná obložení Fineline Light s otevřenými póry a jasanové dřevo Grey Blue Ash s otevřenými póry, jakož i obložení interiéru z uhlíkových vláken Carbon Fibre a hliníkové Aluminium Rhombicle Anthracite.

Výjimečně kvalitní materiály umožňují i v dalších částech interiéru použít výrazné prvky, které umocňují jeho moderní prémiový charakter. Zákazníci si nově mohou například zvolit skleněné doplňky CraftedClarity, které jsou další novinkou na seznamu volitelné výbavy. Tyto skleněné prvky propůjčují jedinečný exkluzivní vzhled a haptiku voliči převodovky, ovladači BMW iDrive a tlačítku Start/Stop.

Standardní výbava nového BMW řady 3 Sedan a nového BMW řady 3 Touring zahrnuje 17palcová (18palcová pro plug-in-hybridní modely) kola z lehké slitiny, lesklé černé lišty M Shadow Line, zpětné zrcátko s funkcí automatického zatmavování a Parkovací asistent s ukazatelem vzdálenosti Park Distance Control (PDC) vpředu i vzadu. Součástí standardní výbavy je také třízónová automatická klimatizace a BMW Live Cockpit Plus s plně digitálním BMW Prohnutým displejem, jehož součástí je rovněž navigační systém BMW Maps.

Model Touring je standardně vybaven automatickým ovládáním víka zavazadlového prostoru a sklopnými opěradly zadních sedadel dělenými v poměru 40:20:40. Tato výbava je pro provedení Sedan k dispozici volitelně. Na seznamu individuální výbavy, která umožňuje zákazníkům přizpůsobit interiér svým požadavkům a vkusu, jsou kromě sportovních sedadel a vnitřního osvětlení také prostorový audiosystém Harman Kardon, nezávislé topení, elektricky ovládaná prosklená střecha u varianty Sedan a panoramatické prosklené střešní okno u modelu Touring.

BMW řady 3 nabízí čtyři zážehové a čtyři vznětové motory s technologií BMW TwinPower Turbo, a to včetně mimořádně výkonných řadových šestiválců pro modely M Performance, a také plug-in hybridní technologii a inteligentní systém pohonu všech kol BMW xDrive pro mnoho z nich. BMW řady 3 tak nabízí pestřejší nabídku pohonných systémů než kterákoli jiná modelová řada v portfoliu značky. Všechny nové modely BMW řady 3 Sedan a BMW řady 3 Touring jsou standardně vybaveny osmistupňovou převodovkou Steptronic, doplněnou řadicími páčkami na volantu pro rychlé manuální změny převodových stupňů.

Výkony motorů nabízených pro BMW řady 3 sahají od 110 kW/150 k až po 210 kW/286 k. Doplňují je zážehový řadový šestiválec o výkonu 275 kW/374 k a vznětový řadový šestiválec o výkonu 250 kW/340 k pod kapotou modelů M Performance (viz samostatná kapitola). Jak zážehový řadový šestiválec, tak všechny vznětové motory jsou vybaveny mild hybridní technologií přinášející dynamičtější průběh výkonu a vyšší hospodárnost. Je tvořena 48V startér-generátorem o výkonu 8 kW/11 k.

Plug-in hybridy nového BMW řady 3 posouvají elektrifikaci opět o kus dál. Nabídku tvoří modely BMW 330e Sedan a BMW 330e Touring, které jsou k dispozici s klasickým pohonem zadních kol nebo s pohonem všech kol BMW xDrive. Hnací soustavu těchto vozů tvoří zážehový čtyřválec a elektromotor integrovaný do osmistupňové převodovky Steptronic s kombinovaným systémovým výkonem 215 kW/292 k.

Modernizované plug-in-hybridní modely BMW řady 3 se vyznačují ještě vyšší hospodárností a výrazně delším dojezdem na elektřinu. Těchto zlepšení bylo dosaženo použitím nové vysokonapěťové baterie s využitelnou kapacitou 19,5 kWh. Baterie, která je produktem páté generace technologie BMW eDrive, má mnohem vyšší energetickou hustotu než baterie, jimiž byly doposud plug-in hybridní modely BMW řady 3 vybavovány.

Nová BMW vysokonapěťová baterie 5. generace představuje výrazný posun a přináší zlepšení ve všech důležitých technických parametrech. Vysoká energetická hustota článků i akumulátoru v kombinaci s vyšším napětím přináší výrazné zvýšení účinnosti celého systému. Výsledkem je mnohem delší dojezd na elektřinu. Přestože se využitelná energie vysokonapěťového akumulátoru téměř zdvojnásobila, objem prostoru v interiéru a zavazadlovém prostoru se nezměnil. To platí i pro objem palivové nádrže.

Tyto nejnovější pokroky v technologii baterií rozšiřují možnosti, jak zažít radost z jízdy s čistě elektrickým pohonem v BMW řady 3. Dojezd na elektřinu 85–101 kilometrů nového BMW 330e Sedan, 81–96 kilometrů nového BMW 330e xDrive Sedan, 87–98 kilometrů v případě nového BMW 330e Touring a 84–91 kilometrů u nového BMW 330e xDrive Touring umožňuje řidičům lokálně bezemisní jízdu nejen ve městě, ale také na delších cestách mimo něj. 

K dispozici je také pokročilejší technologie nabíjení, která řidičům pomáhá využívat čistě elektrický pohon v co největší možné míře. Nová nabíjecí jednotka podporuje třífázové nabíjení střídavým proudem o výkonu až 11 kW, což je poprvé, kdy je takto vysoký výkon dostupný pro plug-in hybridní modely od BMW. Díky tomu lze prázdnou vysokonapěťovou baterii plně dobít za 2 hodiny a 15 minut. Plug-in hybridní modely nového BMW řady 3 jsou nyní kompatibilní také s nejnovější nabídkou od BMW Charging: paketem Connected Home Charging, který je základem pro nabíjení s využitím solární energie.

Podvozek nového BMW řady 3 je rovněž výsledkem důkladného vývoje. Obě varianty, Sedan i Touring, ve svých segmentech vždy udávaly tón v oblasti jízdní dynamiky. Kombinace sportovního ducha a jízdního komfortu, kterou je řada 3 proslulá, byla nyní ve všech modelových variantách dále zdokonalena řadou cílených vylepšení. Jedním z takových opatření je tužší uchycení spojující zadní tlumiče s karoserií.

Díky tomuto neúnavnému vývoji si řidiči mohou vychutnat znatelně vyšší komfort ve všech jízdních situacích, aniž by přitom přišli o typické dynamické jízdní vlastnosti řady 3, a to bez ohledu na stav povrchu vozovky a zvolený jízdní režim. To má pozitivní vliv také na akustiku. Ve výsledku je řízení celkově ještě preciznější, stabilnější a obratnější. V režimu Comfort došlo také ke snížení síly potřebné k otáčení volantem, čímž bylo dosaženo vyššího komfortu při každodenním užívání.

Alternativou ke standardnímu podvozku je M sportovní podvozek, který je součástí M sportovního paketu. Adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči a variabilním sportovním řízením je k dispozici také pro modely s M sportovním paketem.

Stejně rozsáhlá je i nabídka systémů pro automatizovanou jízdu a parkování. Nové BMW řady 3 Sedan a nové BMW řady 3 Touring jsou standardně vybavena systémem varování před čelním srážkou s brzdnou funkcí, systémem pro automatické udržování rychlosti s brzdnou funkcí, ukazatelem rychlostních limitů s indikátorem zákazu předjíždění, manuálním asistentem pro udržování rychlosti a systémem varování před opuštěním jízdního pruhu s funkcí návratu do jízdního pruhu. Významnou volitelnou výbavou je Driving Assistant Professional, který zahrnuje asistent řízení a udržování v jízdním pruhu, aktivní systém udržování rychlosti s funkcí Stop&Go, automatický asistent rychlostních limitů, kontrolu rychlosti na trase, rozpoznávání semaforů, vyhýbací asistent, upozornění na příčný provoz s brzdnou funkcí a upozornění na jízdu v protisměru.

Součástí standardní výbavy je také systém Park Distance Control se senzory vpředu i vzadu. Parkovací asistent, který je rovněž součástí standardní výbavy, umožňuje automatické zajíždění a vyjíždění z parkovacích míst a je vybaven couvací kamerou a couvacím asistentem. Volitelně je k dispozici také Parkovací asistent Plus s funkcemi Park View, Panorama View a Remote 3D View.

Na vrcholu nabídky nového BMW řady 3 Sedan a nového BMW řady 3 Touring stojí elitní sportovní M Performance modely BMW M GmbH, demonstrující dynamický potenciál, který je velmi působivým způsobem zakomponován již do základní koncepce vozů BMW řady 3. Tyto automobily se od ostatních modelů odlišují extrémně výkonnými řadovými šestiválci, individuálním nastavením podvozku a charakteristickými M designovými prvky uvnitř i zvenčí. 

Modely M Performance v nabídce nového BMW řady 3

Na vrcholu nabídky nového BMW řady 3 Sedan a nového BMW řady 3 Touring stojí elitní sportovní M Performance modely BMW M GmbH, demonstrující dynamický potenciál, který je velmi působivým způsobem zakomponován již do základní koncepce vozů BMW řady 3. Tyto automobily se od ostatních modelů odlišují extrémně výkonnými řadovými šestiválci, individuálním nastavením podvozku a charakteristickými M designovými prvky uvnitř i zvenčí. 

Modely M Performance BMW řady 3 jsou k dispozici se zážehovými i vznětovými motory, a to vždy se zdvihovým objemem 3 litry. Výkonnostní atributy těchto řadových šestiválců, jež jsou pro písmeno M typické, podtrhuje mimo jiné nejnovější technologie přeplňování M TwinPower Turbo, která je individuálně přizpůsobena každému z motorů. Dalším společným rysem je 48V mild hybridní technologie, jež krátkodobě zvyšuje výkon o 8 kW/11 k a díky níž mají motory ještě ostřejší reakce.

Zážehový řadový šestiválec v BMW M340 xDrive Sedan a BMW M340i xDrive Touring dosahuje výkonu 275 kW/374 k a točivého momentu 500 Nm. BMW M340d xDrive Sedan a BMW M440d xDrive Touring jsou naproti tomu poháněny vznětovým řadovým šestiválcem, který disponuje výkonem 250 kW/340 k a nejvyšším točivým momentem 700 Nm. Na seznamu standardní výbavy vrcholných modelů najdeme M sportovní podvozek s variabilním sportovním řízením, mimořádně rychlou osmistupňovou převodovku Steptronic Sport, M sportovní brzdy a M sportovní diferenciál.

Dynamické schopnosti těchto elitních sportovních modelů jsou jasně dány specifickými konstrukčními M prvky, které splňují technické požadavky na aerodynamiku a přívod chladicího vzduchu. Patří k nim velké přívody vzduchu v předním nárazníku spolu s M leskle černými kryty vnějších zpětných zrcátek a zadní nárazník s výrazně stylizovaným difuzorem. Modely BMW M340i xDrive Sedan a BMW M340d xDrive Sedan mají také M zadní spoiler v barvě karoserie.

Individuální vzhled vrcholného sportovního kvarteta dále dotváří BMW maska ve tvaru ledvinek s mřížkou v síťovém designu, exkluzivní 18palcová M kola z lehké slitiny a lichoběžníkové koncovky výfuku. Ty jsou k dispozici také s volitelným M sportovním paketem Pro.

Osobitou auru uvnitř modelů M Performance charakterizují sportovní sedadla čalouněná novým materiálem M Performtex, volitelně je k dispozici pro čalounění M sportovních sedadel kůže Vernasca v černé barvě a s modrým kontrastním prošíváním.

Sportovní atmosféru ve vrcholných modelech umocňuje nové provedení M koženého volantu s věncem s plochou spodní částí, červeným středicím proužkem a kontrastním prošíváním v barvách BMW M GmbH. Jemně broušené hliníkové obložení interiéru, M prahové lišty, M pedály, M opěrka levé nohy řidiče a M specifická grafika BMW Prohnutého displeje jsou dalšími prvky standardní výbavy, které pomáhají propůjčit vrcholným sportovním modelům jejich osobitý charakter.

Pokrok v oblasti digitalizace je patrný i v nejnovějším provedení BMW řady 3. Je to především díky modernizovanému systému ovládání BMW iDrive s funkcí QuickSelect založenému na BMW Operačním systému 8.5. S cílem poskytnout intuitivní a snadné ovládání mnoha funkcí spolu s přístupem k inovativním digitálním službám je nejnovější generace systému BMW iDrive nového BMW řady 3 Sedan a nového BMW řady 3 Touring vybavena novým vzhledem domovské obrazovky a technologií rychlého přístupu QuickSelect, která přináší vylepšené uspořádání hlavního menu, inspirované zařízeními spotřební elektroniky.

Propojením BMW Prohnutého displeje a digitálního asistentu BMW Intelligent Personal Assistant je nový koncept obsluhy BMW iDrive ještě důsledněji přizpůsoben ovládání dotykem a přirozenou řečí. Digitálně se nyní ovládají rovněž funkce klimatizace, včetně vyhřívání sedadel i – pokud je součástí výbavy – vyhřívání volantu.

Nová úvodní obrazovka BMW Operačního systému 8.5 trvale zobrazuje mapu navigačního systému nebo jiné individuálně konfigurovatelné funkce. Na stejné úrovni jsou na kontrolním displeji na straně blíže k řidiči k dispozici vertikálně uspořádané widgety, mezi nimiž lze přepínat vertikálním pohybem prstu. Příslušné funkce je možné vyvolávat přímo prostřednictvím funkce QuickSelect bez nutnosti přechodu do submenu. 

Po provedení nastavení stačí opět krátké stisknutí symbolu Home v dolní části displeje a lze se vrátit na úvodní obrazovku. Kromě symbolu Home jsou nyní k dispozici také ikony pro přímý přístup do menu klimatizace, aplikací, ale také Apple CarPlay® a AndroidAutoTM, pokud jsou aktivovány. 

Nová plochá struktura menu výrazně usnadňuje aktivaci požadovaných funkcí a nastavení. Digitální obsah, stejně jako hardware v podobě BMW Prohnutého displeje, jsou navrženy tak, aby zlepšily zaměření na řidiče, což je vlastnost, kterou jsou vozy BMW proslulé.

Cloudový navigační systém BMW Maps je součástí standardní výbavy BMW Live Cockpit Plus. Po uvedení BMW Operačního systému 8.5 v novém BMW řady 3 nyní tento systém ještě více ulehčuje zadávání cílů a může během jízdy poskytovat další informace. Mezi další nové funkce patří snazší použitelnost filtrů, plošší struktura menu s dotykovými tlačítky zobrazenými přímo na mapě a proaktivní doporučení trasy.

Další novinkou je funkce rozšířené reality Augmented View, která je stejně jako BMW Head-Up Displej dostupná v rámci volitelného BMW Live Cockpit Professional. Tato funkce doplňuje zobrazení mapy navigačního systému tím, že na kontrolním displeji nebo na přístrojovém panelu zobrazuje živý videopřenos z pohledu řidiče a doplňuje jej o tipy a informace odpovídající danému kontextu.

S příchodem BMW Operačního systému 8.5 budou řidiči nového BMW řady 3 moci snáze používat své BMW ID, a přizpůsobit si tak uživatelské prostředí. V budoucnu bude stačit se do vozidla přihlásit pomocí chytrého telefonu a naskenovat QR kód, čímž se načte osobní profil uživatele a synchronizují se nastavení. Současně se s BMW ID automaticky propojí klíč detekovaný ve vozidle a vozidlo je přidáno do aplikace My BMW, která je univerzálním rozhraním sloužícím jako brána do digitálního ekosystému BMW.

Proces nabíjení plug-in hybridních modelů je možné ovládat také prostřednictvím aplikace My BMW. To znamená, že nabíjení vysokonapěťové baterie lze spustit a opět zastavit buď okamžitě, nebo ve stanoveném čase. Stejně tak je možné pomocí telefonu na dálku aktivovat nezávislé temperování interiéru. Aplikace My BMW navíc nabízí přehled o historii nabíjení.

Kromě toho aplikace My BMW umožňuje uživatelům také odesílat adresy cílů nebo celou trasu ze svého telefonu do navigačního systému vozu nebo přistupovat k online obchodu BMW ConnectedDrive Store, kde si lze dálkově prohlédnout, zakoupit nebo rozšířit různé prvky výbavy a další funkce nového BMW řady 3. 

Uživatelé nového BMW řady 3 Sedan a nového BMW řady 3 Touring si mohou kromě zabudované mobilní SIM karty ve vozidle aktivovat také standardně nabízenou Osobní eSIM kartu. Vozidlo tak může využívat mobilní komunikační síť 5G. Osobní eSIM umožňuje zákazníkovi ve voze snadno používat komunikační funkce a funkce připojení, které jsou součástí jeho smlouvy s mobilním operátorem, a to i v situacích, kdy nemá svůj telefon u sebe. To zahrnuje také streamování dat prostřednictvím Wi-Fi hotspotu.

BMW ID umožňuje v mnoha evropských zemích řidičům nového BMW řady 3 platit parkovné přímo z jejich vozu. Vozidlo po příjezdu do parkovací zóny automaticky zjistí, zda je tato služba k dispozici, a pokud je zóna provozována některým z participujících poskytovatelů, zobrazí možnost platby. Parkování lze rychle a jednoduše zaplatit pomocí platební karty zaregistrované v aplikaci My BMW. Parkování se automaticky ukončí, jakmile vozidlo parkovací místo opustí.

BMW M3 Sedan a BMW M3 Touring

Řadové šestiválcové pohonné jednotky použité v novém BMW M3 Sedan a novém BMW M3 Touring kombinují pro motory od BMW M GmbH typickou vysokootáčkovou charakteristiku s nejnovější verzí technologie M TwinPower Turbo. Všechny varianty třílitrových motorů přesvědčují citlivým dávkováním výkonu, vysokým zátahem a točivým momentem až do nejvyšších otáček. Tyto vlastnosti stojí za nezaměnitelnou lineární výkonovou charakteristikou, která byla vždy typickým znakem automobilů BMW M.

BMW M3

Konstrukční prvky motoru přímo vycházejí ze světa motorsportu. Patří mezi ně extrémně tuhý uzavřený blok motoru bez vložek, odlehčený kovaný klikový hřídel a ocelový povlak, který je na stěny válců nanášen nástřikem. Tvar vnitřní části hlavy válců je vyrobený s použitím 3D tisku, který umožnil dále zdokonalit vedení chladicích kanálů, jež by nebylo možné realizovat běžnou technologií odlévání kovů. Tímto způsobem se podařilo snížit hmotnost a zefektivnit teplotní regulaci. Stejně jako chladicí systém, je i přívod oleje přizpůsoben speciálním požadavkům provozu na závodním okruhu.

Součástí technologie M TwinPower Turbo jsou dvě jednokomorová turbodmychadla, z nichž každé zásobuje stlačeným vzduchem tři válce. Nepřímý chladič stlačeného vzduchu připojený k nízkoteplotnímu chladicímu okruhu a speciální čerpadla přispívají ke zvýšení výkonu přeplňovaného motoru. Připraveno je také přímé vstřikování High Precision Injection, pracující s maximálním tlakem 350 barů, variabilní zdvih sacích ventilů VALVETRONIC a plynulá regulace časování vačkových hřídelů Double VANOS.

Maximální výkon varianty řadového šestiválce, která pohání jak nové BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive, tak nové BMW M3 Competition Touring s pohonem M xDrive, byl zvýšen z původních 375 kW/510 k na 390 kW/530 k. Této hodnoty dosahuje při otáčkách motoru 6250 min-1. Dále zdokonalený motor dosahuje maximálního točivého momentu 650 Nm v rozšířeném spektru otáček mezi 2750 a 5730 min-1. Výsledkem je ještě plynulejší dodávka výkonu, která dále zvyšuje radost z jízdy zejména při dynamickém jízdním stylu. Zvýšení výkonu bylo dosaženo úpravou řídicí jednotky motoru a jde o další důkaz mimořádného potenciálu tohoto řadového šestiválce vyvinutého společností BMW M GmbH, který je základem pro poháněcí jednotku vozu BMW M4 GT3 určeného pro vytrvalostní závody.

Zatímco nové BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy, nové BMW M3 Competition Touring s pohonem M xDrive potřebuje k dosažení stejné rychlosti z klidu 3,6 sekundy. Zvýšený výkon obou modelů s pohonem všech kol se projevuje v časech zrychlení z 0 na 200 km/h, které jsou v obou případech o 0,5 sekundy kratší. Sedan nyní dosahuje času 11,8 sekundy, Touring 12,4 sekundy.

Všechny modelové varianty nového BMW M3 Sedan a BMW M3 Touring dosahují elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. Tuto hodnotu lze volitelným paketem M Driver's zvýšit na 280 km/h u BMW M3 Competition Touring s M xDrive nebo na 290 km/h.

Stejně jako 8stupňová převodovka M Steptronic s Drivelogic, kterou jsou vybaveny všechny ostatní modelové varianty, je i 6stupňová manuální převodovka nového BMW M3 Sedan dokonale přizpůsobena výkonové charakteristice daného motoru. Nejvýkonnější verze řadového šestiválce je navíc kombinována s inteligentním pohonem všech kol M xDrive. Díky tomu mají nové BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive a nové BMW M3 Competition Touring s pohonem M xDrive vynikající trakci. Tento systém pohonu současně přináší typický pocit z jízdy pro modely M, při rozdělování hnací síly preferuje kola zadní nápravy, mezi nimiž je umístěn variabilní Aktivní M diferenciál. Prostřednictvím menu SETUP má řidič možnost zvolit kromě výchozího nastavení 4WD také režim 4WD Sport, v němž je ještě větší procento točivého momentu směrováno na zadní kola. Po deaktivaci systému DSC je dále k dispozici režim 2WD, tedy ryzí pohon zadních kol. 

Mimořádně tuhá karoserie a její pevné spojení s podvozkem vytváří ideální předpoklady pro fascinující agilitu a spontánní reakce na pohyby volantu. Specifické výztuhy karoserie pomáhají tomuto vysokovýkonnému modelu poskytovat pro BMW M typickou kombinaci dynamického, agilního a přesného řízení.

M charakteristická geometrie a elastokinematika přední nápravy s dvojitými spodními rameny a pružicí/tlumicí vzpěrou a zadní pětiprvkové nápravy zaručují harmonii mezi extrémní jízdní dynamikou a vyváženými komfortními vlastnostmi u všech variant této modelové řady. U Adaptivního M podvozku je možné prostřednictvím funkce M Setup zvolit jednu ze tří charakteristik. Další součásti podvozku tvoří posilovač řízení M Servotronic a integrovaný brzdový systém, který je efektivní jak ve spojení se standardními dvoudílnými M brzdami, tak s volitelnými M karbon-keramickými brzdami, lehčími o 14 kg.

V rámci daného segmentu poskytuje jedinečnou podobu radosti z jízdy stabilizační systém DSC (Dynamic Stability Control), jehož součástí je režim M Dynamic Mode spolu s možností nastavení intenzity protiprokluzové funkce M Traction Control v deseti stupních. Ta je pro BMW M3 Sedan k dispozici volitelně, zatímco pro všechny modely Competition je součástí standardní výbavy. Umožňuje řidiči postupně omezovat zásahy systému, aby se například při jízdě na závodním okruhu v bezpečí přiblížil fyzikálním limitům. Funkce M Lap Timer a M Drift Analyser pomáhají podtrhnout dynamický charakter těchto vysokovýkonných modelů na uzavřených tratích. Efektivní sladění všech systémů pohonu, které bylo cizelováno kromě jiného na Nordschleife okruhu Nürburgring, zaručuje i v běžném provozu mimořádně dynamické a přesné jízdní vlastnosti.

Různé průměry kol pro jednotlivé nápravy zajišťují při dynamickém průjezdu zatáčkou mimořádně harmonický přenos bočních sil. Nové modely s pohonem zadních kol jsou standardně vybaveny 18palcovými M kovanými koly z lehké slitiny vpředu a 19palcovými vzadu. Standardní konfigurace BMW M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive a BMW M3 Competition Touring s pohonem M xDrive obsahuje M kovaná kola z lehké slitiny o průměru 19 palců vpředu a 20 palců vzadu.

Kombinace 19- a 20" M kol z lehké slitiny je na přání dostupná také pro nové BMW M3 Sedan a nové BMW M3 Competition Sedan. Novinkou v nabídce volitelné výbavy pro všechny modelové varianty jsou M kovaná kola z lehké slitiny ve výše uvedených rozměrech s dvojitými paprsky a poprvé se stříbrnou povrchovou úpravou. Jejich lesklé povrchy jim dodávají sportovní, propracovaný a elegantní výraz.

K nezaměnitelnému zážitku z jízdy přispívá také další zdokonalení asistenčních systémů pro automatizovanou jízdu a parkování, které v daném segmentu stanovují nová měřítka. Činnosti asistenčních systémů lze nastavovat rovněž prostřednictvím tlačítka M Mode umístěného na středové konzole. Například ve volitelně dostupném režimu TRACK, který je určen pro jízdu na závodním okruhu, jsou všechny komfortní a bezpečnostní systémy dočasně deaktivovány.

Standardní výbava nového BMW M3 Sedan a nového BMW M3 Touring zahrnuje přední a zadní ukazatel vzdálenosti při parkování PDC, systém udržování rychlosti s brzdnou funkcí, varování před čelní srážkou s brzdným zásahem, varování před opuštěním jízdního pruhu s funkcí aktivního návratu a ukazatel rychlostních limitů s indikátorem zákazu předjíždění. Parkovací asistent zajišťuje automatické parkování a standardně obsahuje také couvací asistent. Součástí volitelné výbavy pro modely Competition je asistent řízení a udržování v jízdním pruhu s automatickým omezovačem rychlosti a aktivní udržování rychlosti jízdy s funkcí Stop & Go, které jsou součástí výbavy Driving Assistant Professional. 

Přepracované světlomety dodávají přední části nového BMW M3 Sedan i nového BMW M3 Touring moderní vzhled. Vnitřní část dále zdokonalených LED světlometů, které jsou nyní součástí standardní výbavy, je ještě výrazněji strukturovaná. Jak potkávací, tak dálková světla jsou nyní tvořena stejným LED modulem. Funkci obrysových světel, světel denního svícení a směrovek přebírají vertikálně orientované LED jednotky ve tvaru šipek. 

Na přání jsou k dispozici adaptivní LED světlomety s matrixovými dálkovými světly s neoslňující funkcí. Jsou rozpoznatelné podle modrých ozdobných prvků a disponují režimem svícení ve městě a odbočovacími světly. Adaptivní LED světlomety jsou k dispozici také ve variantě M Shadow Line se zatmavenými vnitřními plochami.

Interiér nových vysokovýkonných modelů od BMW M prošel dalším vývojem, jehož cílem bylo dále podtrhnout závodní DNA. Je použit nový design volantu a některých ovládacích prvků, ale aplikovány jsou také nové materiály na palubní desce a obložení interiéru. Poprvé je v nabídce volitelné výbavy M Alcantarový volant se stejným tvarem a funkčními prvky. 

Zážitky z jízdy zintenzivňuje také nově navržený tříramenný M kožený volant s multifunkčními tlačítky a červeným středicím proužkem na 12. hodině. Nově má zploštělou spodní část a upravený byl také tvar jeho paprsků. Dvě M tlačítka pro aktivaci individuálně nakonfigurovaných nastavení a řadicí páčky (standard u modelů Competition) umožňují rychlé zásahy do procesu volby převodových stupňů osmistupňové převodovky M Steptronic. M Alcantarový volant ve stejném designu a se stejnými funkčními prvky je nyní poprvé k dispozici jako volitelná výbava. Pro obě varianty volantu je na přání k dispozici funkce vyhřívání.

Součástí pro M specifických prvků obsluhy je také středový ovládací panel, na němž je umístěn M volič převodovky (nebo řadicí páka), červené tlačítko Start/Stop, ovladač BMW iDrive a tlačítka Setup a M Mode, jimiž lze aktivovat různá nastavení vozu, přizpůsobená aktuální jízdní situaci. 

Interiéry M modelů se vyznačují charakteristickou kombinací sportovního stylu a prémiové atmosféry. Jde o výsledek kombinace propracovaného designu a kvalitních použitých materiálů. Obložení interiéru je nyní standardně v matně šedém provedení Dark Graphite. Volitelně jsou pro nové modely BMW M3 Sedan a BMW M3 Touring k dispozici hliníkové obložení Aluminium Rhombicle Anthracite, karbonové M Carbon Fibre a další jemně leštěné hliníkové. Více exkluzivity do interiéru přinese volitelná palubní deska potažená materiálem Sensatec s propracovanější strukturou povrchu.

M sportovní sedadla s vyhříváním, elektrickým nastavování a paměťovou funkcí na místě řidiče jsou součástí standardní výbavy. Zaujmou také integrovanými opěrkami hlavy a osvětleným označením modelu. Volitelně je připravena ventilace předních sedadel. Standardní výbavou je kožené čalounění Merino, které může nahradit celokožené čalounění Merino, BMW Individual rozšířené kožené čalounění Merino nebo celokožené čalounění BMW Individual Merino. Ve všech případech jsou připravena čtyři barevná provedení.

Na seznamu volitelné výbavy jsou též elektricky nastavitelná a vyhřívaná skořepinová sedadla M Carbon, jež zajišťují těsnější spojení mezi řidičem a vozem. Kombinují vlastnosti lehkých závodních sedadel, prvotřídní zpracování a vysokou úroveň komfortu při cestách na dlouhé vzdálenosti. Použití uhlíkových kompozitů na nosné prvky sedáků a opěradel a otvory v opěradlech a pod hlavovými opěrkami zajistily ve srovnání se standardními sportovními sedadly snížení hmotnosti o 9,6 kg.

Nové BMW M3 Sedan a nové BMW M3 Touring v sobě více než kdykoli předtím spojují exkluzivní atmosféru sportovního vozu s pokročilou digitalizací. Na BMW Prohnutém displeji se informace zobrazují v M specifické grafice. Širokoúhlý displej v sobě kombinuje 12,3palcový přístrojový panel a na řidiče natočený 14,9palcový dotykový displej.

Ovládací systém BMW iDrive v nových modelech BMW M3 Sedan a BMW M3 Touring pracuje s BMW Operačním systémem 8.5. Grafika a obsah jsou specifické pro M modely, kontrolní displej byl doplněn novými prvky pro obsluhu standardně dodávané třízónové automatické klimatizace. Nastavení teploty, intenzity ventilace, vyhřívání sedadel i volantu lze nyní v závislosti na výbavě obsluhovat buď dotykově na speciálním liště ve spodní části kontrolního displeje, nebo hlasovým ovládáním.

Neustále zdokonalovaný systém hlasového ovládání pomocí služby BMW Intelligent Personal Assistant umožnil dále omezit počet ovládacích tlačítek a použít přepracovanou palubní desku. Nové jsou například ovladače pro výdechy ventilace. Standardní výbavou je nyní rozšířené vnitřní osvětlení kombinující nepřímá světla se světelnými linkami, které umožňuje nastavení jasu a výběr jedné z devíti barev. 

Součástí standardní výbavy BMW Live Cockpit Professional je cloudový navigační systém BMW Maps. Další standardní výbavou je BMW Head-Up Displej, který v M specifické grafice promítá informace související s jízdou a řízením na čelní sklo. Zobrazuje se například otáčkoměr, ukazatel řazení, případně je připraven pohled M View. 

Součástí výbavy BMW Live Cockpit Professional jsou dále dva USB porty pro přenos dat a bezdrátové síťové rozhraní, jakož i integrace chytrých telefonů umožňují bezdrátové spojení prostřednictvím Apple CarPlay® a Android AutoTM. Ve výbavě nových modelů BMW M3 Sedan a BMW M3 Touring nechybí ani systém Hi-Fi reproduktorů s 10 zdroji zvuku a zesilovačem o výkonu 205 W. Volitelně je připravena bezdrátová nabíječka kompatibilních telefonů.

Pro individualizaci přesně na míru těchto vysokovýkonných automobilů je k dispozici exteriérový paket M Carbon, který ještě intenzivněji zvýrazňuje závodní charakter obou modelů. Jeho součástí jsou karbonové vsadky krajních nasávacích otvorů v přídi, zadní difuzor a kryty vnějších zpětných zrcátek. Pro nové BMW M3 Sedan je připraven také zadní spoiler vyrobený z plastu zesíleného uhlíkovými vlákny. Volitelně dostupný paket M Race Track snižuje hmotnost vozu až o 25 kg. Kromě M karbon-keramických brzd jsou jeho součástí rovněž skořepinová sedadla M Carbon a lesklé karbonové obložení interiéru Carbon Fibre. 

Příslušenství BMW Performance Parts poskytuje další možnosti, jak přizpůsobit intenzivní zážitek z jízdy a dynamickou auru nových vysokovýkonných sportovních modelů preferencím jejich řidičů. Spektrum možností dodatečné výbavy, specifické pro daný model, zahrnuje vnější komponenty z uhlíkových kompozitů, kovaná kola M Performance se středovou maticí, M Performance podlahové rohože nebo M Performance obložení volantu.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč