Test: Nissan Qashqai - nový motor dává nový rozměr

19. 10. 2015
Sdílet článek

Popularita modelu Qashqai stále nepolevuje. Nám se tento vůz zamlouval, přesto jsme ho v případě benzínové dvanáctistovky označili za oběť downsizingu a doporučili ho jen méně náročným zákazníkům jezdící kratší vzdálenosti. Aktuálně se k nám však dostal Qashqai z opačné strany ceníku s přeplňovanou šestnáctistovkou pod kapotou. A to je jiné kafe.

Více než dva miliony vyrobených Qashqaiů společně s 50-ti procentním růstem prodejů v Evropě jasně mluví o úspěšnosti zakladatele městských crossoverů. Za popularitou od počátku výroby stojí velikost karoserie nepřesahující běžné kompaktní hatchbacky, vyšší posed usnadňující nastupování spojený s dobrým výhledem z vozu a přijetelná cenová politika. Tento mix vlastností japonská automobilka Nissan dobře namíchala a zabalila do atraktivního kabátu s příjemnou cenovkou. Díky tomu se Qashqai na starém kontinentu výtečně prodává a navazuje na úspěchy svého kulatého předchůdce.

Nová generace se oproti původnímu modelu protáhla o téměř pět centimetrů na délku, je o dva centimetry širší a o 1,5 centimetru nižší. Druhá generace Qashqaie se už narozdíl od té první nevyrábí v prodlouženém sedmimístném provedení Qashqai+2. Jeho roli převzala nová generace Nissanu X-Trail. Nissan Qashqai druhé generace se stejně jako jeho předchůdce vyrábí v britském Sunderlandu a v Česku se prodává od začátku roku 2014.


Vlevo první generace po faceliftu, vpravo aktuální druhá generace

Městu vstříc
Nový Nissan Qashqai působí nejen moderněji, ale také robustněji a celkově hodnotněji. Qashqai působí ve srovnání s předchůdcem po stránce jízdních vlastností výrazně lepším dojmem. Mezigeneračně lépe zvládá nerovnosti, přes rozmlácenou silnici letí s lehkostí a o nedostatcích komunikací informuje minimálně. K pohodovému charakteru vozu se hodí i řazení manuální šestirychlostní převodovky, ke kterému nelze mít závažnější výtku. S autem soucítí i stabilizace, která velmi brzo zasahuje a nedovoluje žádné nepatřičné kousky ani na suchém povrchu. Stabilizace však můžete lehce vypnout a rázem přeměnit vůz v čitelný a celkem zábavný stroj, se kterým můžete balancovat na hraně. Málo zatížená příď přináší ovoce v zatáčkách, na dálnici naopak snižuje stabilitu (zde však musíme podotknout, že testovaná šestnáctistovka byla mnohem stabilnější než dvanáctistovka).



Celkové odhlučnění kabiny je dobré. Více hluku do vozu proniká od áčkových sloupků a bočních zpětných zrcátek, která však poskytují dostatečný přehled o situaci kolem automobilu. Objem zavazadelníku vzrostl mezigeneračně o 29 l na solidních 439 l. V praxi přijde vhod zejména rozšíření kufru, v nejužším bodě jsme naměřili rovných 110 centimetrů, což je skvělé. Daní za to je o pět centimetrů kratší délka. Mezipodlaha dělená do dvou dílů se dá využít na rozparcelování kufru a zamezení pohybu menších předmětů.



Příplatek za silnější motor se vyplatí
Počátkem roku testovaná benzínová dvanáctistovka DIG-T nebyla vůbec špatná. Byla tichá, kultivovaná a vcelku živá. Na svůj zdvihový objem totiž poskytuje slušný výkon. Bohužel spojení s dlouhými převody, vysokou hmotností vozu a vyšší stavbou karoserie ji paralyzuje do role, ve které nedává příliš smysl a Qashqai se díky dvanáctistovce hodí zejména do města a na kratší vzdálenosti. Spotřeba paliva se enormně odvíjí od způsobu jízdy. Při pohodovém tempu to jde, ale pokud požadujete výraznější dynamiku, nádrž se vyprazdňuje velmi rychle. Dvanáctistovka se nejhůře cítí na dálnici, kde se doslova trápí. Pokud vůz plně naložíte a vyrazíte s rodinou například na hory, udržet dálniční limit ve stoupání vyžaduje podřazení na pětku či dokonce čtyřku, což přináší zbytečně vysoké otáčky.



Dnes testovaná šestnáctistovka DIG-T kompenzuje všechny neduhy slabšího sourozence. Výkonu je vždy dostatek, čtyřválec miluje otáčky a navíc dokáže jezdit stejně draze jako hodně namáhaná dvanáctistovka. Po týdenním testování a zhruba osmi stovkách najetých kilometrů si Qashqai řekl o 8 l/100 km, přičemž tato hodnota zahrnuje jízdy po ucpané Praze a rychlé přesuny po dálnici vždy za plného zatížení. Pokud pojedete stejně jako s dvanáctistovskou, bude spotřeba dokonce o nižší. Šestnáctistovka v robustnějším Nissanu je dokonce úspornější než šestnáctistovka v nižším Hyundai i30 Turbo, která si v přímém srovnání brala vždy o litr více.



Konečně nám dává smysl
Nissan Qashqai 1,6 DIG-T se neztratí ve městě, mimo něj ani na dálnici. Je takový všeuměl. Díky atraktivnímu kabátu neláká k výletům mimo zpevněné silnice, přesto pohon všech kol je k dispozici ve spojení s nejsilnějším dieselem. Oproti základní dvanáctistovce je šestnáctistovka sice o notných 75 tisíc dražší, ale v tomto případě se připlatit zaručeně vyplatí.

Plusy
+ zpracování interiéru
+ skvěle přístupné úchyty ISOFIX
+ kultivovaný a výkonný čtyřválec
+ dostatečně komfortní podvozek
+ pohodlná sedadla
+ bohatá výbava
+ prostornost
+ spotřeba paliva
+ větší palivová nádrž s testovaným motorem
+ nezávislé zavěšení zadních kol spojené s test. motorem

Mínusy
- aerodynamický hluk od A sloupků a zpětných zrcátek
- prodleva turbodmychadla
- pohon 4x4 pouze s dieselem 1.6 dCi 130 a manuální převodovkou


Technické údaje Nissan Qashqai 1.6 DIG-T, 6MT
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1618 ccm
Výkon: 120kW(163k)/5600 ot./min.
Točivý moment max.: 240Nm/2000-4000 ot./min.
Max. rychlost:   200 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 9,1 s
Spotřeba - kombin.: 5,8 l/100 km
Spotřeba - město: 7,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,8 l/100 km
Objem pal. nádrže: 65 l
Délka/šířka/výška: 4380/1806/1590 mm
Rozvor: 2646 mm
Zavazadelník: 401 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1365-1483/1885 kg
Cena modelu od: 384 900 Kč (1.2 DIG-T, VISIA)
Cena testovaného modelu od: 459 900 Kč (1.6 DIG-T, VISIA)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce (text), Filip Kišner a Petr Šikl (foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč