Test: Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G - vylepšení zásadně zlepšilo jednu věc

Není nejmladší a právě to z ní dělá jedno z nejlepších SUV na trhu. V testu odhalím přednosti i zápory.

Mazda stojí na osvědčeném technickém základu, přičemž technici se zaměřili na zlepšení již dobrého. Pro lepší výhled posunuly sloupky čelního skla dozadu, pro větší prostornost rozšířili rozchod kol a pro větší atraktivitu o pár centimetrů snížili střechu, přičemž posádka neutrpěla (sám za sebe si sedne i 187 cm vysoký jedinec). Kufr pojme 506 litrů. Potěší jeho pravidelné tvarování a možnost sklápět zadní opěradla v poměru 40:20:40.


Ač se to při prvním pohledu do kabiny nezdá, je modernizované provedení daleko příjemnějším společníkem. Uvnitř je tišší než většina konkurentů, nezná vibrace ani jiné nežádoucí projevy. Mazda dostala hodnotnější materiály, nové bezpečnostní a asistenční systémy a v podstatě ji nic nechybí. 

Přístrojová kaplička je ukázkově přehledná a svou funkci odvádí bez připomínek. Kruhový ovladač infotainmentu na středovém panelu považuji za ukázku ideálního řešení. Nemusíte se natahovat k displeji a dotykově ho ovládat (to lze pouze v případě stojícího vozu). Japonské řešení je bezpečnější zejména při jízdě, protože neodvádí řidičovu pozornost. Pokud bych měl najít nějakou slabinu interiéru, tak za mě je to provedení loketní opěrky (nelze ji podélně posouvat) a pocitově kratší sedáky předních sedadel. 

V zemi vycházejícího slunce umějí plnit přísné evropské emisní normy bez snižování zdvihového objemu a dopování turbodmychadlem. Oboje japonští konstruktéři odmítají a vydávají se vlastní cestou. Zdvihové objemy zůstávají, přičemž spotřeba paliva rok od roku klesá. Sympatický přístup, který dokazuje fakt, že vyšší zdvihový objem nemusí nutně znamenat dražší cestování. S testovaným kouskem vybaveným 2,5litrem ve spojení s automatem a pohonem všech kol jsem jezdil za hodnoty udávané výrobcem, tzn. v průměru za 7,6 l /100 km. 

Mazda CX-5 2023

První kilometry mi přišlo, že čtyřválec vůbec nejede, je ospalý a působí mdlým dojmem. S přibývajícími kilometry a pohledem na tachometr se můj názor začal měnit. Čtyřválec se stal příjemným společníkem, v kabině o něm v podstatě nevíte a maskování rychlosti je potlačeno. S okolním provozem rychle splynete a pro předjíždění stačí vyhnat agregát do otáček. Na poměry vozů SUV patří CX-5 v běžných rychlostech k vůbec nejlépe odhlučněným modelům, při překročení zhruba 140 km/h se ale už dostavují nežádoucí hlukové projevy.

Mazda CX-5

 

O vylepšenou jízdní dynamiku na silnicích i mimo ně se starají vylepšené pohonné jednotky, zavěšení kol, elektrický posilovač řízení i technologie G-Vectoring Control Plus (GVC Plus). A další vylepšení v oblasti vibrací a pérování, stejně jako bezpečnostní technologie i-Activsense, posílily postavení tohoto modelu. Systém mild-hybridní technologie využívá rekuperovanou brzdnou energii na pomoc motoru, který tak může při stejném zatížení pracovat méně intenzivně a spotřebovávat méně paliva. Díky přeměně brzdné síly na využitelnou energii prostřednictvím řemenem poháněného integrovaného startovacího generátoru (ISG) a 24V lithium-iontové baterie zvyšuje systém.

CX-5 neoslní jízdními parametry, stovka za 9,5 sekundy a maximálka 195 km/h není nic, co by ostatní nevzládly. CX-5 ovšem projíždí zatáčky suverénně a zvládne i rozblácenou polní cestu či lehčí terén. Tlumení nerovností je díky příjemně laděnému podvozku s rozumným obutím příkladné a snese srovnání s nejlepšími SUVéčky v segmentu. 

Postupnými kroky na vrchol

Pro pořízení CX-5 mluví pestrá nabídka různých verzí. Můžete mít model s pohonem předních nebo všech kol, s manuálem či automatem (šestistupňové skříně), benzín nebo diesel a vždy můžete vybírat ze šesti výbavových stupňů.

Mazda CX-5 letošního modelového roku je nejlépe odhlučněným modelem z Hirošimi. Do mazdy jsem přesedl ze zánovní Audi A4 a nestačil jsem se divit. To ticho a fantasticky odladěný podvozek.

CX-5 může působit z určitých úhlů trochu zavalitě, nabízí ovšem skvělý poměr užitných vlastností. K tomu přidává skvělou ergonomii, bohatou výbavu a překvapivou spotřebu paliva. Je ideálním vozem pro milovníky komfortu a pohodové jízdy.

 

Plusy:

- odhlučnění kabiny
- kvalita použitých materiálů
- ergonomie
- vyladěné jízdní vlastnosti
- přijatelná spotřeba paliva
- počet výbavových stupňů a motorů v nabídce

 

Mínusy:

- hluk ve vyšších rychlostech (nad 140 km/h)
- nelze posouvat loketní opěrku
- pocitově kratší přední sedáky
- slabší jízdní výkony


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč