Test: Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 4x4 - dálniční expres

24. 07. 2015
Sdílet článek

Aby Mazda 6 udržela krok s nejnovějšími konkurenty ve střední třídě, musela projít modernizací a dostat variantu s pohonem všech kol spojenou s dieselem. A nás zajímalo, jak se tato kombinace japonské automobilce povedla.

Usnout na vavřínech ve střední třídě znamená pohromu. V Japonsku si jsou toho vědomi a v polovině výrobního cyklu podrobili šestkový model řadě vylepšení. Hlavní změnou je možnost volby verze s pohonem všech kol. Střední třídě vládne aktuálně Volkswagen s novým Passatem, Ford s Mondeem a Škoda se Superbem. Aby Mazda nezapadla do zapomění, musela přijít s pohonem všech kol. Obstát v tomto segmentu není příliš jednoduché, což se ukázalo na jinak povedené Hondě Accord.


Krasavice se drží při zemi
U japonské automobilky aktuálně vládne směr „kodo“, což v japonštině znamená „duše v pohybu“. K nízké stavbě karoserie nemáme závažnější připomínku. Zejména příď působí po faceliftu dravěji až agresivně. Jelikož sedan s dlouhým rozvorem (2 830 mm) jsme již v redakční garáži měli, je na čase se podívat na verzi kombi (2 750 mm), která je pro české rodiny neustále něco stěhujícího, zajímavější volbou.



Prostorný avšak pocitově stísněný interiér
Na předních sedadlech najde řidič i spolujezdec dostatek místa ve všech směrech. Sedáky i opěradla poskytují dostatečné pohodlí i na delších cestách. U štíhlé středové konzole nehrozí otlačení kolene pravé nohy řidiče. Oproti předchozí generaci vynikají zadní sedadla výrazně delšími sedáky a opěradly. Na zadních sedadlech nebude dvojice cestujících strádat (sedan nabídne více podélného místa, kombi zase nemá svažující střechu).

Šestka uveze vzadu tři dospělé, ovšem při zachování dostatečného komfortu lze mluvit pouze o dvou cestujících, které rozmazlují vlastní výdechy ventilace nebo široká středová loketní opěrka. V případě potřeby lze opěradla jednoduše sklápět, čímž vzniká rovná ložná plocha. Plusem je, že není potřeba vyndávat hlavové opěrky.



Celková kvalita obkladových materiálů i jejich zpracování je na vysoké úrovni a milovníci měkčených plastů si přijdou na své. Přístup do vozu je díky širokým dveřím pohodlný, ve výplních se však zapomnělo na odkládací schránky. Jsou zde jen otvory pro láhve. Jediným využitelným odkladovým místem tak zůstává polička před madlem řadící páky nebo schránka pod loketní opěrkou. Jinak po stánce ergonomie nelze mít závažnější připomínku.

Pracoviště řidiče je přehledné a uspořádané do logických celků. Přístrojový štít s trojicí kruhových ukazatelů je dobře čitelný. Vlevo nalezneme otáčkoměr, uprostřed rychloměr s počítadly ujetých kilometrů a vpravo displej palubního počítače. Na neprohřátý motor upozorňuje jen modrá kontrolka. Trochu cviku vyžaduje multimediální systém a ovládání navigace. Palubní deska působí trochu zavalitěji, jako by se tlačila na cestující, přesto místo pasažérům neubírá.

Čtyřválec dovoluje plachtit dvoustovkou
Naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru naladěný na poměrně skromný výkon 110 kW (150 koní) poskytuje dostatek pružnosti a přináší lineární přísun výkonu. Přestože je k dispozici i silnější varianta o výkonu 129 kW (175 koní), námi testová slabší verze bohatě postačí. Odezva na plynový pedál je příjemně mechanická a v praxi lze jezdit klidně za udávaných pět litrů na sto kilometrů. Rychlejší přesuny pak znamenají průměrnou spotřebu kolem šesti litrů a velmi rychlé dálniční lety pak zvednou spotřebu o další litr. My Mazdu vůbec nešetřili a jezdili v průměru za 6,4 l/100 km, což je vzhledem k dosahovaným rychlostem výtečný výsledek. Pokud pojedete v Německu na dálnici kolem 150 km/h, bude si šestka žádat 6,3 l/100 km, což je naprosto úžasné. Jízda ustálenou devadesátkou pak znamená konzumaci 4,2 l/100 km.



Samotný vznětový čtyřválec by však mohl být o chlup tižší, zejména po startu. Vyšší zdvihový objem poskytuje již od 1 250 otáček slušný zátah. Po překročení hranice 1 500 otáček je dynamika velmi solidní a zrychlení velmi plynulé. Až do rychlosti 180 km/h diesel poskytuje dostatek síly a pružnosti. Při dálniční stotřicítce agregát točí na šestku necelých 2 500 ot./min., což je velmi příjemné.

Komfortní i zábavný
Podvozek zkoušeného vozu Mazda 6 Wagon je zdařilým kompromisem mezi komfortem a stabilitou při ostřejší jízdě. Řízení patří k tomu lepšímu, co ve střední třídě dnes seženete. Na rovném asfaltu má řidič dostatek informací od předních kol, posilovač řízení se Mazdě podařilo skvěle odladit. To samé platí o maximálně přesném řazení s pevně vymezenými dráhami. S modernizací vymizela páka ruční brzdy, je tak nutné se spokojit pouze s tlačítkem.



Mazda 6 Wagon jezdí skvěle. Pohon 4x4 vylepšuje trakci a zabraňuje ztrátě adheze. Stabilizace zasahuje jemně a spíše preventivně. Dokáže méně zkušeným řidičům slušně pomáhat a předcházet závažnějším problémům. Pokud ji vypnete, i za hranicí pískajících pneumatik, které vzdávají boj s asfaltem, je vůz na hraně skvěle řiditelný a hlavně není záludný. Pohon všech kol dovoluje v ostrých zatáčkách mírně se zklouznout. Stačí přidat plyn a vůz následuje pokyny volantu.

Se zkoušenou Mazdou se nám dobře jezdilo po městě i mimo město. Největší překvapení však přichystala na dálnici, kde i při rychlostech kolem 180 km/h je maximálně stabilní a podvozek navozuje dojem, že vlastně tak rychle nejedete. V kabině v uvedených rychlostech panuje klid, diesel točí stále příjemné otáčky a podvozek je stále těžce nad věcí. To platí i při rychlých změnách směru. Stabilita je až obdivuhodná. Nízká stavba karoserie tento vůz předurčuje pro rychlé a pohodlné přesuny po Německu při velmi zajímavé spotřebě paliva.

Cenou neohromí, výbavou ano
Mazda 6 Wagon stojí stejně jako sedan, což může přijít někomu nevýhodné, ale sedan je vlastně úplně jiný vůz s delším rozvorem. Levněji však koupíte sedan, který je dostupný v základní výbavě Emotion za 569 900 Kč, kdežto kombi až od druhého stupně Challenge za cenu od 659 900 Kč. V obou případech vozy pohání benzínový dvoulitr Skyactiv-G s výkonem 107 kW spojený s manuální převodovkou. V námi testované třetí výbavě Attraction přijde benzínový dvoulitr ve verzi sedan i kombi shodně na 699 900 Kč. Diesely startují na ceně 709 900 Kč ve spojení s manuální převodovkou. Pohon všech kol je dostupný pouze v karosářské variantě kombi a jen s dieselem 2.2 Skyactiv-D. Slabší testovaná verze spojená s manuální šestirychlostní převodovkou tak přijde na 804 900 Kč, kdežto automatickou převodovku získáte pouze ve spojení s nejvyšší výbavou Revolution TOP a silnější verzí dva-dvojky Skyactiv-D. Cena se pak vyšplhá na 942 900 Kč. Proto se námi testovaná varianta jeví jako nejschůdnější. Nežádáte-li pohon všech kol, ušetříte v našem případě 55 000 Kč.



Dobře našlápnuto
O dieselové Mazdě jsme před 2 roky psali, že ji chybí vyhraněnost. To se však s příchodem pohonu všech kol, agresivnější vizáží a modernizací změnilo. Testovaná šestka dává smysl. Hodí se pro zdolávání dlouhých tratí, přičemž jezdí vcelku úsporně. V zimě s ní nebude problém bezpečně dojet na chalupu či do lyžařského střediska.

Když to shrneme, na celém autě nás rozčilovala pouze loketní opěrka, která nedokázala podepřít ruku (loket), což je zejména při zdolávání dlouhých cest vcelku nepříjemné. K dokonalosti bychom si představili lépe utlumený zvuk dieselového agregátu. Ten se občas projevoval klapáním, jako když chybí motorový olej. Další zbytečný nedostatek je povrzávání plastů v kabině. Tím však výčet drobných negativ končí.



Mazda 6 Wagon je pro evropské zákazníky pravým automobilem, který ničím zářivě neoslní, ale ve všech ohledech si vede velmi dobře. Umí tak být dálničním managerským expressem, který se dokáže bez mrknutí oka pohybovat v rychlostech kolem 180 km/h. Stejně tak dokáže být dobrým parťákem během dovolené u moře či na horách.

(plusy)
design
agilní podvozek
nízká hmotnost
nízká hlučnost
praktický zavazadelník
jednoduché sklápění sedadel
spotřeba paliva při rychlé jízdě
posed za volantem
jistota na dálnici

(mínusy)
omezené možnosti individualizace a kombinace
loketní opěrka příliš vzadu
systém i-Stop s pohonem všech kol
menší objem palivové nádrže (52 litrů proti 62 l)


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text)+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč