Test: Lexus CT 200h. Hoďte se do klidu!

Lexus CT 200h není tím prvoplánovým prémiovým miláčkem nižší střední třídy který vás bude uchvacovat od první chvíle. Jeho osobnost je jiná. Je komplikovaná. Jenomže právě kvůli, nebo snad díky tomu je tohle auto ve výsledku mnohem sofistikovanější…

Člověk do produktu luxusní japonské automobilku už od počátku usedá s jistými očekáváními, která, pokud s autem nemá předchozí zkušenost, se následně otřásají v základech. CT 200h vás na první, a dokonce ani na druhý pohled neuhrane dokonale nudným vzhledem současných prémiovek, ani těmi nejlepšími materiály materiály kombinovanými nejmodernější možnou technikou. Je trošku… No prostě trošku jiný, jenomže v momentě, kdy si k němu najdete cestu, tak zjistíte, že na trhu moc podobných aut není. A protože to není právě horká novinka, zaměřím se v rámci dnešního testu spíš na jeho spletitou osobnost, než na údaje, které si můžete přečíst v katalogu. Tak alespoň v krátkosti.


Spletitá krása?

Model CT 200h je vůbec prvním modelem značky Lexus, který se rozhodl válčit na kolbišti nižší střední třídy s automobily typu Mercedes třídy A, BMW řady 1 nebo Audi A3. Oproti konkurentům má ale poměrně komplikovaný vzhled, který z jistých úhlů může někomu připadat, jako kdyby auto bylo spojené ze dvou. Na dominantní příď, která v rámci faceliftu dostala ještě větší masku a vylepšenou grafiku LED světlometů opticky krásně navazují A sloupky a mohutené přední dveře. Dvojice těch zadních je však už od oka výrazně kratší. Zadní část vozu je pak ukončena spletitým C sloupkem a zadními dvěřmi s rozměrnou hranou, která připomíná vozy vyšší třídy. Pokud se na CT díváte zezadu, je krásné. Jakmile jdete do strany, je na něm až příliš složitostí. Je ale dobré si připomenout, že je to je jen můj názor a rozhodně vám zalíbení ve vnějším designu nebudu vymlouvat.

Univtř jako u babičky

Béžový semiš vyšel z módy již počátkem minulé dekády. Jenomže v testovaném CT bylo do béžova sladěno úplně vše a to včetně znaku na volantu (Ano, jde to i jinak Díky Bohu!). Prvotní, rozporuplné pocity z designu interiéru však velmi brzo vystřídal obdiv z perfektního tvaru i pozice sedadel. Za volantem se sedí opravdu moc hezky. Jeho věnec je v podstatně kolmější pozici, takže se po uvelebení necítíte jako autobusák, ale jako skutečný řidič.

Interiér auta je navíc prostoupen nenucenou intimní atmosférou, která na vás dýchá každým coulem. Mně osobně se tvary interiéru, jeho spletitost a koneckonců ani jeho grafika infotainmentu nelíbí. Nic z toho mi ale nezabránilo, abych dovnitř po celý týden nastupoval s úsměvem. Člověk se tu zkrátka cítí příjemně, v bezpečí a čas, který zde stráví, mu absolutně nepřipadá zbytečný. Snad by tu mohl být o něco větší zavazadelník, ale pro stěhováky Lexus nabízí řadu robustnějších SUV. A běžný nákup nebo pár věcí na víkend sem s trochou praxe v pohodě dáte.

Myslím, že interiér CT 200h v poslední variaci lze definovat následovnými větami - Nic hmatatelného, co by vám doslova vytrhlo oči z důlků, tu nenajdete. Celková úroveň je ale tak vysoko, že tu zkrátka chcete sedět… A přesně tak by to v prémiovce mělo být! Pojďme konečně jezdit.

Nespěchám, sorry

Když se s tímto automobilem budete snažit spěchat, bude na vás snad kromě bytelného podvozku a příjemného řízení křičet úplně vším. Hybridní CT není strojem z dnešní uspěchané silnice. Miluje pohodu, miluje klid, a pokud se s tímto faktem odmítnete smířit, nikdy z vás nebudou kámoši. Ovšem v momentě, kdy s ním budete jezdit tak, jak jeho tvůrce zamýšlel, dostane se vám při jízdě blaženého pocitu klidu, a vnitřní vyrovnanosti, která je v moderním světě ve finále daleko důležitější. Nabídnout ji umí opravdu už jen pár aut.

CT 200 h není vysloveně pomalé auto a díky tužšímu a velmi schopnému podvozku umí přidanou hmotnost baterií skvěle maskovat. Na okresce s ním proto můžete jet plynule, avšak stále velmi svižně. Přesto bude vaše cesta pozbývat kousku sportovnosti a spíše než efektní, bude především neefektivní. A to přece v manažersky-rodinném hybridu nikdo nechce. Takže zvolníte. Co se stane pak?



Konečně přestanete svoji hlavu zatěžovat neustálou nutností propočítat každé předjíždění a naplno se oddáte příjmně tuhému řízení, skvělému bočnímu vedení sedadel, ve kterých se uvelebíte jako doma na gauči a začnete naslouchat solidnímu audiu. Výsledek? Klídek, pohoda, a jestli někdo z vás chce, tak třeba i ten tabáček.

Nejmenší Lexus pak zejména ve městě těží z osvědčené koncepce planetové převodovky, elektromotoru nad zadní nápravou a vcelku primitivní benzínové atmosféry s objemem 1.8 litru o výkonu 98 koní. Maximální výstupní výkon celé soustavy činí rovných 100 kW, po staru 136 koní. To není zrovna moc, ale jak už jsme si uvedli, přednosti tohoto auta jsou úplně jinde.

Lexusu se především s touto hybridní technologií daří doslova převracet misky vah z hlediska spotřeby. Zatímco běžná auta si dopřejí nejvíce paliva právě ve městě, s hybridním CT je to naopak. Na dálnici si rádo řekne třeba o 6 litrů, ale ve městě? Uberte klidně 2 litry. A to je ve světě neustálých dopravních džemů (čtěte kolon) ta největší výhoda. Elektromotor je sám schopný auto pohánět maximálně do rychlosti okolo 50 km/h a občas vám čistě elektrický režim naskočí také při klesání, zatímco jedete třeba 70 km/h, ale jinak je to vážně spíš o neustálé symbióze probíhající díky planetové převodovce. Palivová nádrž s objemem 45 litrů bohatě vystačí na více než 600 kilometrů.

Verdikt?
Možná jsme si dnes nenapsali, co stojí příplatková světla, větší kola, nebo třeba Lexusní (luxusní) metalický lak. Pokud však Lexus CT 200h chcete, tak vzhledem k pořizovací ceně umíte jistě číst i hledat sami. Co ovšem nenajdete, to je osobnost. Osobnost, s jakou na člověka tohle auto už po několika dnech působí a zároveň osobnost, se kterou, když se pro CT rozhodnete, se budete muset dennodenně setkávat. Takže právě ta je v konečném důsledku rozhodující.

Vlastně mě už ani nenapadá nic jiného. Tohle auto budete buď milovat, anebo ze srdce nenávidět. Věřte mi ale, že po pár dnech sklouznete spíš k tomu prvnímu. Jezdit s pohodou na duši je totiž ve finále tím nejcennějším, co od dnešního auta může člověk chtít. Lexus CT 200h, osobité auto, které je nyní výrazně levnější, a lze ho jako nové koupit klidně pod 700 000 Kč. Co myslíte, to opravdu není špatné, že?

Plusy

  • pohodový charakter
  • útulný interiér
  • schopný podvozek
  • nízká spotřeba paliva ve městě
  • vystupuje z davu


Mínusy

  • horší dynamika
  • menší zavazadelník

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč