Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek

vloženo

Kia Stonic prošla modernizací, která přinesla manuální převodovku bez mechanické vazby a nový hybridní pohon. Stonic nastartuje pouze na neutrál, za což se vám odmění nízkou spotřebou paliva.

Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek

Nejlevnější Kiu Stonic aktuálně pořídíte za 364.980 Kč, přičemž se jedná o vůz modelového roku 2022. Pod kapotou bude mít benzínový čtyřválec 1.2 DPI o výkonu 62 kW (82 koní) ve spojení s manuální pětirychlostní převodovkou a základní výbavou Comfort zahrnující manuální klimatizaci. Pokud připlatíte 45 tisíc, získáte vůz ve výbavě Exclusive, které nechybí automatická klimatizace, elektrické ovládání všech bočních oken, dálkové centrální zamykání, zadní parkovací kamera, displejem řešená přístrojovka nebo celá řada bezpečnostních systémů.


Pokud chcete výkonnější motor, je nutné sáhnout po přeplňovaném tříválci 1.0 T-GDI, který poskytuje 74 kW (100 koní) nebo 88 kW (120 koní). Tříválec je dostupný s manuální šestirychlostní převodovkou, sedmistupňovým automatem DCT nebo v silnějším provedení s šestirychlostní inteligentní převodovkou iMT. A právě posledně jmenovaná kombinace se stala předmětem našeho testu ve vrcholné výbavě GT Line. Pořizovací cena se tak vyšplhá 549.980 Kč. Ve výbavě tak v podstatě nic nechybí, připlácet lze jen za metalický či perleťový lak, dvoubarevné provedení interiéru nebo Paket Tech.

Kia Stonic

Stonic je na trhu od roku 2017 a o přízeň motoristů bojuje s konkurenty typu Peugeot 2008, Renault Captur, Hyundai Kona, Seat Arona, Ford Puma nebo Nissan Juke. Stonic vycházející z modelu Rio přišel počátkem roku na trh s faceliftem, který se nejvíce dotknul kabiny a nabídky motorizací. Vzhledově pak Stonic dozrál a jeho kabát můžeme považovat za velmi atraktivní.

Dovnitř přineslo omlazení osmipalcový dotykový displej na palubní desce a 4,2 palcový digitální displej v přístrojové kapličce za volantem. Nový systém přináší funkci multi-připojení Bluetooth, kdy si uživatelé mohou připojit až dvě mobilní zařízení současně, podporuje bezdrátové propojení přes technologie Apple CarPlay i Android Auto. Systém zaslouží pochvalu, funguje rychle a především pro přístup k hlavním funkcím zůstala pod obrazovkou klasická tlačítka. Pochvalu rovněž zaslouží řidičova pozice za volantem. Z auta je zároveň příjemně vidět ven, takže se s ním dobře parkuje. Kabina je vcelku prostorná a čtyři dospělí se v ní nebudou mačkat. Kufr pojme 352 litrů zavazadel (po sklopení opěradel zadních sedadel pak 1155 l). Co nepotěší, je vyšší nákladová hrana.

Kia Stonic

S modernizací se pod kapotou Stonicu objevily nové motory využívající mild-hybridní technologii. Nový benzinový tříválec Smartstream nahrazuje dřívější jednotku 1,0 litru T-GDi a používá technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD). Jak jsme již v úvodu zmínili, tříválec nabídne výkon 74 nebo 88 kW, ale pouze silnější provedení má mild-hybridní úpravo. Malý elektromotor a malý 48V lithium-iont polymerový akumulátor pomáhají zvyšovat výkon a zároveň snižovat spotřebu. Na dlouhých klesajících úsecích dokáže systém díky inteligentní převodovce plachtit. Po sundání nohy z pedálu dochází k automatickému rozpojení spojky, přičemž motor se vypne. Po sešlápnutí plynu se agregát opět nahodí a vůz pokračuje v jízdě ve stejném stupni. Proti dosavadním vozům s mild-hybridem dochází k vypnutí motoru dříve a častěji.

Zvyk vyžaduje samotné startování. Pohonná jednotka se uvádí do chodu stisknutím tlačítka na sloupku řízení, což ale provedete pouze se sešlápnutou spojkou a zařazeným neutrálem. S jakoukoli zařazenou rychlostí to motor nenatočí. Důvodem je nová šestirychlostní manuální převodovka iMT se spojkou bez mechanické vazby. Její fungování je řízeno elektronicky a startování na neutrál je bezpečnostním prvkem.

Celý systém funguje znamenitě, což oceníte zejména při tankování. Udávané kombinované spotřeby 5,1 - 5, l/100 km dosáhnete bez větších potíží. My vůz hodně proháněly za plného obsazení hlavně po dálnicích a výsledkem byl odběr 6,0 l/100 km včetně jízd po městě.

S malým autem se výborně manévruje zejména ve městě, kam je především určeno. Na testovaných 17palcových kolech bylo na rozbitém povrchu poněkud tvrdší, nic strašného to ale nebylo. Stonic se lehce ovládá a je stabilní i při vyšších rychlostech.

Kia Stonic je povedený malý crossover, který může oslovit celou řadu motoristů. Je skvěle vybavený, má logicky rozmístěné ovládací prvky, poskytuje přirozenou pozici za volantem se skvělým výhledem a tříválec disponuje dostatkem výkonu při přijatelné spotřebě paliva. Co víc si přát. Stonic je v Česku podceňovanou volbou, která se nám vryla pod kůži.

Plusy

  • bohatá výbava
  • výkon a pružnost pohonné jednotky
  • příjemné řízení
  • čitelný podvozek
  • skvělý výhled

Mínusy

  • vysoká nakládací hrana
Kia Stonic GT Line 1,0 T-GDi MHEV
Motor: 998 ccm, zážehový tříválec
Max. výkon: 88 kW (120 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment: 172 Nm při 1500 - 4000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální iMT
0–100 km/h: 10,4 s
Nejvyšší rychlost: 185 km/h
Průměrná spotřeba: 5,1 - 5,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1185 kg
Délka x šířka x výška x rozvor: 4140 x 1760 x 1520 x 2580 mm
Objem zavazadelníku: 352 l
Cena testovaného vozu: 583 980 Kč

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Kia

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek Fotografie k článku Test: Kia Stonic 1.0 T-GDi s revolučním manuálem je spořílek

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Elektrické BMW iX M60 má 619 koní a tři miliony na něj nestačí

Elektrické BMW iX M60 má 619 koní a tři miliony na něj nestačí

Nejnovějším čistě elektrickým BMW je vrcholné provedení iX M60, které pohání dvojice elektromotorů o celkovém výkonu 455 kW/619 k a maximálním točivým momentem přes tisíc Nm. Díky tomu zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,8..

Peugeot 308 uveden na český trh, můžete ho mít za půl milionu ale i dvojnásobek

Peugeot 308 uveden na český trh, můžete ho mít za půl milionu ale i dvojnásobek

Základní provedení Active Pack s benzínovým přeplňovaným tříválcem PureTech startuje na částce 490.000 Kč, přičemž na..

Test: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI Smart - konečně náhrada za populární ix20

Test: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI Smart - konečně náhrada za populární ix20

Také Vám chybí model ix20? Nezoufejte, novodobým nástupcem může být Huyndai Bayon, který jsme důkladně otestovali...

Silná koruna zlevňuje ojetiny ze zahraničí

Silná koruna zlevňuje ojetiny ze zahraničí

Euro je vůči koruně nejlevnější za téměř 14 let. Jen za posledních 30 dní ztratilo dle údajů ČNB celou jednu korunu...

Citroën C5 Aircross po modernizaci

Citroën C5 Aircross po modernizaci

Citroën C5 byl původně sedanem, místo kterého automobilka v roce 2018 stvořila SUV s dodatkem Aircross. Komfortně..