Test: Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI N-Line. Úspěch jménem "N"

Hyundai i30 Fastback se prostě povedl. Jeho tvary připomínají elegantnější automobily vyšší třídy a s cenovkou to také nikdo zbytečně nepřehnal. Zkrátka recept na zaručený úspěch. Co se však stane v momentě, kdy tohle auto podraží, ale na oplátku začne ještě lépe jezdit?

Jen málokterému stroji se povedlo to, co Hyundai i30 N zvládl už za pár let. Stal se totiž kultovním náčiním petrolheadů, jenž předchází už samotná pověst. „A to je nejvíc!“ Ostatně, jak by také ne? Vždyť za tu cenu si nic podobně rychlého u dealera nových vozů nekoupíte. A k tomu všemu je s „Třicítkou“ Fastback o poznání větší zábava, než třeba s drtivě rychlým a chirurgicky přesným Civicem Type-R, za který dáte o půl milionu víc.


Není tedy divu, že když Hyundai do světa vypustil (u nás v Evropě) druhou vlaštovku, a okolo divize N přitom pouze běžela, je případný úspěch opět téměř zaručen. A ono se vlastně není čemu divit. Fastback N-Line je totiž kromě výfuku, kol, brzd a pár detailů karoserie téměř k nerozeznání od skutečného „eNka“, a to je znovu hrozně fajn zjištění.

Při pohledu zpředu si ho člověk splete vlastně kdykoliv, a je úplně jedno, zda máte auta jen rádi, nebo jste profík. Jasně, v masce chybí vísostné logo N a lišta na spodním lázátku nemá červenou konturu, ale jinak je to auto vážně téměř identické. A to vás v případě, kdy neřídíte pravý sportovní Hyundai prostě baví. Třeba na dálnici vám pomalu jedoucí vozy v levém pruhu uhnou stejně rychle, jako kdybyste jeli ostrým náčiním.

V zadní části pak N-Linu chybí pouze výraznější odtrhová hrana a samozřejmě druhá koncovka výfuku. I přes to všechno si ale lidi v okolí stále budou myslet, že máte skutečné „eNko“. Na to vemte jed. Tak dobře vážně vypadá…

Osobně oceňuji také výrazný boční prolis na dveřích táhnoucí se od předního a po zadní blatník, kde zvolna ustupuje krásné grafice zadních LED svítilen. Auto díky němu vypadá dynamičtěji a působí nižším dojmem. Jo, tohle se prostě povedlo.

Hezký také uvnitř

Po nastoupení na člověka čeká další překvapení. Ozdobený Fastback to totiž díky N-Line paketu vzal zhurta také v interiéru. Přivítají vás tak anatomická sedadla s alcantarou, volant N s identicky tvarovaným věncem, jaký má i rychlá verze, a vkusně tvarovaný volič převodovky (opět s neopomenutelným logem „N“). Jo, možná si říkáte, že těch věcí je už hodně, ale naživo to celé skvěle ladí, a když člověk netlačí na pilu, nebo jen sedí v nehybném autě, vlastně má pocit, že nasedl na palubu ostré verze. A to je přesně cílem N-Linu!

Ostře vypadá, ostřeji jezdí

Po nastarování se ozve ne zrovna hutný, ale hezky odladěný zvuk výfuku, ze kterého při přeřazení v nízkých kvaltech vyletí decentní odplivnutí. Zářné výkony od pohonné jednotky ale nečekejte. Zvuk je hlavně na okrasu. I když… na dálnici umí Fastback 1.4 T-GDI s výkonem 103 kW bez problému uhánět přes 200 km/h a v zatáčkách by ujel i mnohem silnějším sedanům vyšší třídy. Oproti běžnému Fastbacku je N-Line totiž o zhruba 30 % tužší, a tak si na vnější kolo zaklekává s mnohem větší jistotou a citelnou dávkou agility. (S verzí N, prosím, nesrovnávat. Nezapomínejme, že N-Line má vlastně téměř identický základ s běžnou verzí. Naproti tomu i30 N ani omylem.)

V našem případě bylo auto navíc i velmi dobře obuto. Pneumatiky s rozměrem 225/40 R18 nesly název Michelin Pilot Sport 4, což jsou z mého pohledu asi ty nejlepší letní pneumatiky současnosti, jaké si na auto, se kterým se tu a tam chcete svézt rychleji, můžete dát. Pneumatika totiž absolutně neubírá komfort běžné jízdě, při rychlejším tempu vám ale ukáže, jak skvěle umí být čitelná. A s ní i celé auto. Na vás tak zůstává jen přesně odhadovat míru gripu a užívat si jízdu. Hyundai i30 N-Line je především o plynulosti cestování…

Umí hezky kroutit prdelkou

Nebudu sklouzávat k dalším řidičským radovánkám, o nich N-Line není. Fastback je oproti krátké verzi ale daleko lépe vyváženější a tužší nastavení podvozku mu vyloženě prospělo. Jste totiž schopni mnohem lépe zapojit do hry zadní pneumatiky, takže auto „neběhá jenom po předku“, a namísto toho se dostavuje jemná a perfektně kontrolovatelná přetáčivost. Zkrátka jen tolik, aby byl Fastback N-Line o maličko mrštnější a o několik úsměvů zábavnější, než běžná verze. Paráda.

Už se blížíme…

Aktuální Hyundai i30 je na trhu už dlouho, a tak se snad nezlobíte, že jsem své dojmy zaměřil především na odlišnost této verze od toho základního provedení i30 a místy také od nejostřejšího modelu N. Velikost zavazadelníku, nebo materiálu v interiéru za ta léta přece známe všichni. No a vítky mám vlastně jen tři.

Hyundai i30 Fastback N-Line působí díky tužšímu podvozku, skvělým sedadlům a velmi přívětivému vzhledu jako stylové „GTčko“ pro mladší zákazníky se sportovnějším apetitem. A to je super. Jakmile se ale rozhodnete cestovat vyšším rychlostním průměrem, který se ke stylu GT hodí nejvíc, překvapí vás poměrně citelný hluk od kol.

Za druhé - přeplňovaný motor 1.4 T-GDI rozhodně není špatný, má dostatek síly, i příjemnou porci točivého momentu v nízkých otáčkách. S dynamikou tedy bude spokojen i nadprůměrný řidič. Spotřebu benzínu na hranici 9 litrů při běžném (či jen trochu svižnějším) tempu mu ale neodpustím.

No a konečně - je tu dvouspojková převodovka DCT. Z celého auta se právě jí chce sportovat ze všeho nejméně. Rozjezdy z místa jsou plynulé vážně jen výjimečně a reakce na kickdown je vysloveně žalostná. Převodovka nejprve podřadí, pak čeká…a za zhruba dvě vteřiny vám mechatronika na kola pustí požadovaný výkon. A ty dvě vteřiny jsou při předjíždění naprosto rozhodující. Alespoň že jsou tu velká pádla, na které převodovka reaguje docela dobře.

Závěr

A teď jak z toho ven? Osobně se mi testovaný N-Line vážně líbil. Moje přítelkyně si zamilovala jeho vzhled, vždy teplé alcantarové sedačky, do kterých člověk zapluje vážně jako do oblíbeného ušáku u babičky, a mě naopak zaujaly schopnosti tužšího podvozku, se kterým se dá moc příjemně cestovat, aniž by člověk musel zbytečně přebrzdit každou zatáčku. Jasně, má chyby, ale většinu mu jich za požadovaných 479 900 Kč dokážu bez problému odpustit. A krátký závěr dvěma větami? Určitě bych si ho vybral v manuálu! Pak bude ještě víc fajn.

Plusy

  • Vnější vzhled
  • Útulnější interiér
  • Příjemné naladění podvozku
  • Jízdní charakter
  • Praktičnost a velikost zavazadelníku

Mínusy

  • Váhavost dvouspojkové převodovky DCT
  • Vyšší spotřeba paliva
  • Hluk od kol

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Martin Müller (text, foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč