Test: Honda e poblázní každého. Budete po ni prahnout

Už z prvních fotek modelu e se mi vždy pořádně rozbušilo srdce. Radostí. Honda totiž postavila ojedinělý vůz, který se vymyká naprosto všemu dosavadnímu. A po prvních kilometrech jsem měl jasno, tohle se povedlo. Žlutý prcek mi dokázal, že i do elektrovozítka se lze sakra rychle zamilovat.

Jak zajistit, aby se elektromobil na trhu prosadil? Cest je víc, japonská automobilka vsadila na emoce, pořádný emoce. Designérům dala téměř volnou ruku a nechala je stvořit naprosto originální autíčko, které nejenže působí kouzelně, ono taky fantasticky jezdí. Ale nepředbíhejme.


Model e odkazuje svým vzhledem na prvního civica. Máte z něho dojem, že v Hondě čtyřmístného prcka vytesali snad z jednoho kusu. Zepředu vypadá stejně jako zezadu, liší se prakticky jen barvou rozsvícených světel. Design osobně považuji za hodně povedený. Líbí se mi naprostá originalita a sázka na bezrámová okna nebo absence bočních zpětných zrcátek. Ty tu zcela chybí a nahrazují je miniaturní kamery, které přenášejí obraz na displeje uvnitř vozu. Chytře jsou řešeny i kliky dveří, které se kvůli aerodynamice schovávají do karoserie. Při příchodu k vozu u předních dveří vystřelí, vzadu se vyklápějí manuálně.

Ze všech stran působí miniaturní Honda naprosto nevšedně. Osobně jejímu vzhledu nedokážu odolat, líbí se mi její odvaha a promyšlená řešení. Vůbec se například nestydí za elektrický pohon a dobíjecí port ukrývá schránka uprostřed kapoty. Nabíjecí otvory se tak neukrývají pod víčkem nádrže, ale jsou nápadně vystaveny pod skleněným krytem na přídi vozu. Přičteme-li k tomu výrazný příplatkový lak, máme před sebou vůz, který v běžném provozu rozhodně nepřehlédnete.

Nabíjení Hondy e u rychlonabíjecí stanice

Stejně jako zvenku, i uvnitř je všechno jinak. Honda stvořila naprosto netradiční palubní desku tvořenou pěticí obrazovek roztaženými přes celou šířku vozu. Dva největší displeje s úhlopříčkou 12,3" slouží jako informačně zábavný systém, displej v zorném poli řidiče poskytuje informace o jízdě a ty postranní nahrazují zpětná zrcátka.

Honda se nesnažila nacpat všechny funkce do obrazovek a nechala si prostor pro řadu tlačítek na důležité funkce. Nechybí tak vyzické ovladače. Sympatické je, že o ovládání obrazovek se můžete dělit se spolujezdcem. Vše je promyšlené a celkem jednoduché. V předních sedadlech si přijdete jako v obýváku před telkou.

Skvěle je vyřešeno ovládání klimatizace, které se provádí pomocí klasických ovladačů na panelu uprostřed palubní desky. Pod ní je prostor vyhrazen příkladné konektivitě. Nechybí USB slot, klasická zásuvka, 1,5 kW zásuvka nebo HDMI zdířka pomocí, které si při dobíjení můžete pustit film nebo připojit herní konzoly k obrazovce.

Model e převeze čtyři dospělé. Vpředu nabídne plnohodnotná sedadla a dostatek prostoru. Prcek má zcela rovnou podlahu – úplně tu chybí středový tunel nebo zvýšené prahy. Do vozu se příkladně nastupuje. K tomu přispívá dvouramenný volant. Díky velkému prosklení působí kabina maximálně vzdušně. Vzadu je to horší, dva dospělí se tam vlezou, ale o komfortu nelze mluvit. Kufr se svými 171 litry postačí na nějaký ten nákup.

Elektromotor umístěný nad zadními koly je zároveň pohání. Ano, tento elektromobil je zadokolka. Z toho pramení i zmíněná radost z řízení. Poskytovaný výkon 113 kW a 315 Nm je plně dostačující. Prcek s hmotností 1,5 tuny udělá stovku za 8,3 sekundy a umí pádit až 145 km/h, což není o moc méně, než konkurenční modely (např. Peugeot e-208 umí letět maximálně 150 km/h). Energie do motoru putuje z baterie umístěné v podlaze o kapacitě 35,5 kWh, zde se sluší podotknout, že dostupných je pouze nějakých 29 kWh. Honda tak nechává svým bateriím velkou rezervu pro ochranu před nevhodným dobíjením.

Jízda s touto hodnou je maximálně jednoduchá. Nastartuje pomocí tlačítka na palubce a tlačítkem na středovém tunelu zvolíte směr pohybu (dopředu nebo dozadu). Stlačíte plynový pedál a ihned se tiše rozjíždíte. Stlačíte-li pedál víc, přichází intenzivní příval síly, který postupně graduje. Instantních 300 Nm je jednoduše znát. O fantastické pružnosti mluví zrychlení z 30 na 80 km/h, které se odehraje do 4 sekund. Proto vůz působí mrštně a chová se jako štika ve vodě. Radost je proplétat se hustým provozem. Vzhledem k velikosti, hbitosti a poloměru otáčení to snad už snadněji nejde. Dokonce stačí používat pouze plynový pedál. V režimu B tohle auto umí samo brzdit a dobíjet se, stačí sundat nohu z plynového pedálu.

Bát se nemusíte ani komfortu. Ten je tady dostatečný. Honda se spoléhá na adaptivní tlumiče a vzadu na víceprvkovou nápravu. Cestování je tiché a pohodlné zároveň. Poskytovaný komfort je srovnatelný s o třídu většími vozy. Pochvalu zaslouží také řízení. To je přesné a má správný odpor. K dobrým jízdním vlastnostem a fantastické ovladatelnosti přispívá ideální rozložení hmotnosti (50:50).

Honda nemá díky pohonu zadních kol problém s přenosem točivého momentu na vozovku jako konkurenční modely spoléhající se na pohon předních kol. Pokud chcete vykroužit krásný powerslide, musíte vypnout ESP a zmáčknout plynový pedál k podlaze. Z malého prcka se rázem stává naprosto zábavný vůz, který dovoluje v nízkých rychlostech zažívat naprosté nadšení z jízdy dveřmi napřed.



Baterie lze dobíjet z domácí zásuvky nebo daleko efektněji pomocí rychlonabíječek (50 kWh), u kterých Honda slibuje nabití za půl hodiny na 80 % kapacity baterií od doby, kdy se rozsvítí kontrolka nízkého nabití. V praxi ovšem nabíjení není tak rychlé, pokud se tedy denní teploty pohybují pod bodem mrazu. Stejné je to i s reálným dojezdem. Ten Honda u sedmnáctipalcových kol slibuje 210 km, což je hodnota z říše snů. Pokud se nechcete nijak omezovat a v zimě si chcete i zatopit, reálný dojezd bude kolem 160-180 km, přičemž hodně záleží na tom, kde se s vozem budete pohybovat. Vůbec nejlepší situace panuje ve městě, tam lze jezdit za nějakých 14 kWh nebo při klidné jízdě mimo město. Pokud ovšem pojedete dynamicky nebo vjedete na dálnici, spotřeba vystoupá klidně na 24 kWh.

Honda e

Honda e je auto, které si dělá vše po svém. Je originální, svěží a v případě potřeby hodně zábavná. Taky má samozřejmě drobné nedostatky, ale pokud ji propadnete, rychle je odpustíte. Za základní provedení dáte 899 900 Kč, kdežto testované provedení Advance 17“ přijde na 976 900 Kč. Peníze navíc dáte jen za metalický lak, který stojí 16 900 Kč. Ve srovnání se stylovou konkurencí nemusí honda vycházet úplně špatně, jelikož disponuje bohatou výbavou, za kterou u ostatních draze připlácíte. Takové Mini Cooper SE stojí minimálně 886 600 Kč, Fiat 500e pak 899 900 Kč nebo Peugeot e-208 startuje na 820 000 Kč.

Plusy:

  • originální vzhled
  • jízdní vlastnosti
  • zábavnost
  • originálně pojatá kabina
  • zachování klasických tlačítek
  • fungující futuristické vychytávky
  • kvalitní zpracování interiéru
  • manévrovatelnost

Mínusy:

  • pořizovací cena
  • nízký reálný dojezd (testováno v zimě)
  • volba jízdního režimu pomocí tlačítek (ale asi jde o zvyk)
  • potřeba vlastnit tento model

Technické údaje: Honda e Advance 17"

  • Nejvyšší výkon: 113 kW (154 koní)
  • Maximální krouticí moment: 315 Nm ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,3 s
  • Nejvyšší rychlost: 145 km/h
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru: 171 l / 861 l
  • Hmotnost: (pohotovostní/celková): 1 542 kg / 1 870 kg
  • Rozměry a rozvor: délka × šířka × výška x rozvor: 3 895 × 1 750 × 1 512 x 2 530 mm
  • Rozměr pneumatik: 205/45 R17

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč