Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě

Před lety by se klidně mohl ohánět přízviskem Type-R. Tříválec novému Civicu totiž neubral nic ze znamenitých schopností, ba naopak! Dodal lehčí příď, díky které je auto mrštnější než většina sporťáků a jako celek to vážně funguje. Je tohle nejlepší maloobjemový hatchback? Pojďme to zjistit.

Honda postavila na globální platformě vskutku odvážné auto. Alespoň v našich končinách, zdá se, jí to ale vychází. Nových Civiců už denně potkávám několik a vždy se za nimi ohlédnu. I přesto, že vím, jak skromný zadeček nový Civic má, masivní příď, široce rozkročené LED světlomety a maska vytržená jako z posledního snímku Jamese Camerona zkrátka dělají dojem.


A interiér? Už jsme si to říkali před půl rokem, ale pro zopakování… Snad jen v krátkých okamžicích zjistíte, že sedíte v japonském autě. Spojení „japonské auto“ samozřejmě nelze vnímat jako negativum, ale pokud svéráznému jazyku z východu moc nerozumíte a pojetí, jakým sešikovaní ostrované dělají svá auta, vám moc nevoní, přičichněte si k novému Civicu. Už nemusíte mít strach… Je japonský vážně jen trochu.

Přehledné displeje, perfektní ergonomie, nízký posed a hlavně ta řadicí páka o délce pouhých několika centimetrů. To všechno se vážně moc a moc povedlo a Honda nám tím zároveň ukázala, že když se věci dělají jinak, nemusí to znamenat, že jsou špatně. A ten prostor...

Reálná využitelnost je více než papírové litry

Nový Civic sice už pozbyl unikátních sedadel Magic seats, díky kterým jste si z prostoru za předními sedadly vytvořili skromnější dodávku, ale zadní sedadla jdou sklápět opravdu velmi hluboko. V kombinaci s široce přístupným zavazadelníkem a hojně využitelnou šířkou sem proto dáte opravdu hodně věcí. A když myslím hodně věcí, myslím tím porci, u které by se i taková Insignia Sports Tourer první generace zapotila (vím, ani ona nebyla největší).

Ale dost bylo rozímaní, tento test je hlavně o motoru. A slovo motor schválně nedávám do uvozovek. Můžete namítat, že má jen tři hrnky a že těch 129 bezostyšných koní bude pěkně funět, když Civic pořádně naložíte, ale víte co? Vezměme to popořádku.

Sportovně koncipovaný hatchback váží s litrovým turbomotorem jen 1225 kg, což vám okamžitě přivodí myšlenku, že výkon v poměru s hmotností na tom zase tak špatně nejsou. Jenomže pak se podíváte na tabulkový údaj o zrychlení z 0-100 km/h, který udává 10,4 sekundy a je po nadějích. Věřili byste však, že realita není vůbec špatná?

Šťavnatý litr

Tenhle motor má totiž už od samého počátku šťávu. Jeho síla se příjemně dávkuje, přes ostřejší spojku ho máte okamžitě v noze, a když se neupejpáte, i celkem slušně jede. Samozřejmě, jsou tu příliš dlouhé kvalty, to aby Honda mohla psát, že nový Civic 1.0 VTEC Turbo jezdí na dálku jen za něco málo přes 4 litry, ale když se ocitnete na dálnici a jedete cestovní 130kou, spíše než hluk vytočeného motoru skutečně oceníte nižší otáčky. Při 130 km/h tak Civic točí velmi přijatelných 3000 otáček. Jen kdyby tu bylo trochu méně hluku od kol.

A proč má takovou šťávu? Ano, motor 1.0 EcoBoost jede vážně o trochu lépe a problém by Civic nejspíše měl i s litrovou Astrou, která při dálničních tazích tu a tam létá jako smyslů zbavená (to když je ve vzduchu dostatek kyslíku). Motoráří Hondy však nechtěli jít cestou, kdy dole máte všechno a nahoře už nic navíc. Litrový motor tak od nízkých otáček krásně graduje, aby se přes střední pásmo dostal k závěru, kde se úžasně rozparádí. Nad zhruba 4500 otáčkami tak máte pocit, že Civic opravdu krásně jede, a i když výsledné tempo není vražedné, vám prostě stačí, že z něj máte radost.

Kouzlo plynulosti

Do zatáček navíc nemusíte příliš brzdit. Podvozek je totiž nastaven velmi poddajně, ale zároveň hutně a na velmi tuhou notu. (Poddajný a tuhý, přesně tak by měl vypadat podvozek každého dobrého auta.) Když pak jedete po rozbité cestě, Civic všechno vyžehlí. Adaptivní tlumiče má výbava Executive už v základu a při režimu měkkého podvozku je tohle auto skutečně plavné, jako kdyby vážilo o celou tunu víc. Stačí však zatočit, a okamžitě víte, že řídíte japonský meč, který se svou čepelí nebojí pořádné zakousnout do silnice. Nejde o chirurgicky přesný meč samurajů, ten necháme královskému Civicu Type-R, ale je to vážně hodně zajímavé představení.

V losím testu dokázal nový Civic 1.0 VTEC Turbo prokličkovat mezi kužely stejným tempem, jako Porsche 911 Turbo S s Chrono Paketem a to si určitě nemusíme představovat. Najednou vám tedy dojde, jak vážně jsem to s tím brzděním (no spíše nebrzděním) do zatáček myslel. Civic se vždy na milimetr sveze po předních kolech přesně tam, kam si ruce žádají a zadní kola ještě umocní pocit z dobře vykrojeného oblouku. Můžete tak být oslnivě rychlí a hlavně plynulí i s litrem pod kapotou a plynulost, ta šetří nejen čas, ale také peníze.

Duše chlapa

Ve výsledku jsem s tímto strojem najezdil bezmála 1200 kilometrů s průměrnou spotřebou jen něco málo přes 6 litrů. A upřímně? I když mám doma vůz německé značky s třikrát objemnějším motorem, ten bílý ďáblík mi prostě chybí. Není tak dotažený jako Golf, ani éterický a líbivý jako Astra, má v sobě ale pořádnou duši chlapa a jsem nesmírně rád, že tuhle duši si Civic ani přes litrový motor nenechal vzít. Pokud chcete unikátnost a zároveň stroj pro řidiče, kterého se vaše drahá polovička nebude muset bát, vážně jděte do Hondy. Je to ze všech úhlů velmi povedené auto, a i když to ještě není úplně dospělý vlk, má všechny atributy, stát se jím.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Martin Müller (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Test: Alfa Romeo Tonale 1.3 Turbo PHEV - kráska co má 280 koní a jezdí za pět litrů
Test: Toyota Prius plug-in hybrid - zachraňuje planetu a svého majitele jentak neomrzí Mazda CX-80 v prodeji. S šestiválcem stojí jako Škoda Kodiaq Škoda Enyaq cenově dostupnější. Přijíždí ve verzi Tour za 899.000 Kč Modernizovaná Kia Picanto má český ceník. Základ koupíte za 319.980 Kč

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

709 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

199 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

139 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

299 000 Kč