Test: Dacia Duster 1.5 dCi - pohodlnější král levných SUV
Je levná, je o ni zájem a jak hlásá reklama v televizi, stojí stejně jako značková kabelka. Řeč dnes bude o praktické a zároveň cenově dostupné Dacii Duster, která prošla faceliftem přinášející podle tvrzení automobilky vyšší cestovní komfort a pohodlí.
Dacie se nekupují kvůli vzhledu karoserie ani kvůli reprezentativním účelům. Rumunské vozy mají svou klientelu, která sází na maximální jednoduchost, nenápadný design, praktičnost, odolnost, příznivou cenovku a schopnosti mimo silnice. Dacia Duster se chlubí slušnými nájezdovými úhly (30° vpředu a 36° vzadu, přičemž přechodový úhel dosahuje hodnoty 23°). Testovaný Duster s pohonem všech se pyšní dostatečnou světlou výškou 210 mm (předokolka 205 mm), což je hodnota převyšující celou řadu SUVéček (například Škoda Yeti si musí vystačit s 180 mm, Suzuki Jimmy a Fiat Sedici s 190 mm). Brodivost dosahuje hodnoty 350 mm.
Smysuplná vylepšení
Facelift přinesl nový design předních světel i masky chladiče. V nabídce se objevily nové barevné odstíny karoserie a mimo nových kol také rozustnější ližiny s nápisem Duster. V kabině se Dacia snažila odstranit dojem levného automobilu. Zbrusu nové je proto čalouněný, nový je přepracovaný přístrojový štít a předělaná palubní deska. Mimo většího množství odkládacích přihrádek můžete volit multimediální systém s dotykovou obrazovkou, který funguje znamenitě a je cenově dostupný (v nejvyšší výbavě je standardem, v prostřední se za něj připlácí 7.500 Kč). Bohužel obrazovka je na středovém panelu umístěna příliš nízko a zcela rovně, díky čemuž odpoutává pozornost a při ostrém slunci není displej čitelný (Dacia nechtěla zvyšovat náklady, a proto zvolila nejjednoduší zakomponování). Pozitivní změnou jsou ovladače oken, které najdeme na klasickém místě ve výplních dveří. Na středovém panelu přibylo tlačítko Eco a tlačítko aktivující tempomat. Novinkou je také ukazatel vnější teploty, a nebo standardní plato krycí zavazadelník.
Po stránce ergonomické musíme Dusteru vytknout umístění ovládacích prvků klimatizace a ventilace, které jsou příliš nízko. Kritiku zaslouží i ovladač elektrického nastavování zpětných zrcátkem umístěný stále pod madlem ruční brzdy. Nezvyklé je umístění ovladače klaksonu umístěný na levé páčce (stejně jako u řady francouzských vozů). Řidič se musí smířit jen s výškově stavitelným volantem (a to ještě jen u nejvyšší výbavy). Na podélné seřízení volantu řidič musí zapomenout úplně, nelze ho totiž ani přiobjednat.
Přední sedadla mají kratší sedáky, než by bylo ideální. V ostatních ohledech sedadla mohu označit za pohodlná. Dozadu se vlezou tři dospělí, kteří budou mít dostatek místa nad hlavou. Problém může nastat u vyšších osob v podélném směru. Sedáky jsou stejně jako vpředu krátké, což snižuje komfort cestování při delších vzdálenostech. Navíc jsou téměř rovné a připomínající spíše lavici.
Duster s pohonem pouze přední nápravy pojme v pětimístném uspořádání na 475 litrů zavazadel. Po sklopení zadních sedadel zvládne pobrat 1.636 litrů, kdežto námi testovaná verze 4x4 zvládá pojmout jen 408 l, resp. 1.570 litrů, což je daní za technické řešení pohonu všech kol. Po sklopení zadních sedadel vzniká ložná plocha dlouhá 1.760 mm a široká minimálně jeden metr. Pochválit musíme plnohodnotné dojezdové kolo.
Osvědčená patnáctistovka je úsporná
Pro test jsme zvolili vznětovou patnástickovku dCi, která se nám při pohledu do ceníku hodí k pohonu všech kol nejvíce. Řadový čtyřválec 1.5 dCi je notoricky známý z Renaultů a Nissanů. V Dusteru je naladěn na výkon 80 kW (109 koní) a díky přítomnosti filtru pevných částic plní emisní normu Euro5. Maximum točivého momentu vrcholí hodnotou 240 Nm při 1.750 ot./min. Ve spojení s velmi krátce odstupňovanou šestirychlostní manuální převodovkou slibuje slušnou dynamiku. Rychlostní stupně jsou tak krátké, jednička slouží pouze k cuknutí auta směrem dopředu a na dvojku se rozjíždí i při plném obsazení. Na trojku nedosáhnete ani osmdesátky. Vě městě tak často budete jezdit na čtyřku nebo dokonce pětku a motor nebude protestovat. Na dosažení stovky řidič musí nejméně čtyřikrát přeřadit, na což potřebuje Duster ve výsledku kolem 13 sekund (krátkým odstupňováním automobilka vyřešila problém s absencí redukční převodovky). Maximální rychlost podle výrobce dosahuje hodnoty 168 km/h. V praxi si Duster vystačil s přídělem 5,5-6 l/100 km, což není špatné.
TIP: Dacii Duster můžete zakoupit u prodejce PYRAMIDA Průhonice.
Pohodlější svezení
Dacia společně s faceliftem hodně zapracovala na jízdním projevu. Hodně se zlepšilo odhlučnění a tlumení nerovností. Duster se tak mnohem elengatněji přenáší přes četné nerovnosti českých komunikací. Jízda po rozbité D1 je vcelku příjemná a dokonce i rozbité okresky třetí třídy nejsou pro posádku Dusteru žádným utrpením. V tomto ohledu musíme automobilku pochválit, podvozek se jí povedlo nastavit doopravdy bravurně. Jízda je tak tichá a velmi pohodlná bez zbytečných náklonů. Duster se po faceliftu chová dospěleji a zprostředkovává daleko příjemnší cestovní zážitky.
Duster doslal zesílenou přední nápravu z Loganu a vyspělou víceprvkovou zadní nápravu z Nissanu QashQai (ve verzi 4x4). Hyudraulický posilovač řízení zprostředkovává dostatečnou komunikaci a řadí Dustera v této oblasti mezi lepší průměr. To samé platí i o převodovce, ke které nelze mít závažnější výtku. S Dusterem lze jezdit při velmi častém řazení celkem svižně, nikoliv rychle. Na sportovní choutky je třeba v každém případě zapomenout. Duster preferuje komfortnější jízdní styl, přičemž nedotáčivost přichází pozvolna. Teměř terénní pneumatiky Continental CrossContact testovanou Dacii ženou v terénu mnohem dále, než zvládne řada konkurentů. Potěší solidní nájezdové úhly vpředu i vzadu.
Duster si poradí i v prudkém stoupání, kde se zapotila celá řada čtyřkolek. Vyjet opravdu značný kopec (např. 45°) znamená aplikovat drastickou metodu prudkého rozjezdu a solidní práce s plynovým pedálem.
Systém pohonu se ovládá otočným přepínačem umístěným pod středovým panelem. Řidič může volit jeden ze tří módů. K dispozici je tak stálý pohon pouze přední nápravy (2WD) nebo automatický režim, při kterém se připojují zadní kola podle potřeby. Třetí možností je režim LOCK, který rozděluje točivý moment spravedlivě mezi přední a zadní kola (v poměru 50:50 ale jen do 80 km/h). Připojování zadní nápravy je řešeno elektromagnetickou spojkou. Systém pohonu si Duster vypůjčil od tandemu Nissan/Renault.
Duster za cenu značkové luxusní kabelky
Toužíte-li po levném vozidle kategorie SUV, Duster je velmi zajímavou volbou. Doporučujeme sáhnout po verzi 4x4, která se narozdíl od předokolky chlubí vzadu vyspělou zadní nápravou a přesnou šestirychlostní převodovkou. Plus vám budou ochranné kryty podvozku a vyšší jistota v kritických situacích. Duster není žádné navoněné SUVéčko sázející na design a moderní výstřelky. Je vozem do nepohody, který v terénu zvládne víc, než si myslíte. Prodělaný facelift navíc přinesl více komfortu a pohodlí při každodenních cestách. Jediným nedostatkem zůstává pozice za volantem.
Technické údaje | Dacia Duster 1.5 dCi 81 kW, 4x4 Exception |
Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 1461 ccm |
Výkon: | 80kW(109k)/4000 ot./min. |
Točivý moment max.: | 240Nm/1750 ot./min. |
Max. rychlost: | 168 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 12,9 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,2 l/100 km |
Spotřeba - město: | 5,7 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 5,0 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 50 l |
Délka/šířka/výška: | 4315/1821/1634 mm |
Rozvor: | 2674 mm |
Zavazadelník: | 408/1570 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1394/1875 kg |
Základní cena: | 249.900 Kč (1.6 16V 77 kW, 4x2, Access) |
Cena test. modelu od: | 424.900 Kč (1.5 dCi 81 kW, 4x4, Exception) |