Test: Citroën C5 Tourer 2.0 HDi - vznášedlo po francouzsku
Citroën C5 Tourer je ojedinělým vozem ve střední třídě. Schválně. Kolik aut najdete v neprémiové části tohoto segmentu s dieselovým šestiválcem pod kapotou nebo hydropneumatický odpružením? Žádné. C5 je díky tomuto spojení unikátním zjevením. A nás zajímalo, jak si vzduchový podvozek povede v kombinaci s dvoulitrovým dieselem a manuální převodovkou?
Na kvalitním povrchu komunikací zažijete s Citroënem C5 doslova nadpozemský komfort srovnatelný s německými vozy s trojcípou hvězdou ve znaku. C5 se pohybuje jako vznášedlo, které naprosto zkresluje aktuální cestovní rychlost (stovka přijde jako sedmdesátka v jiném voze). Plavné jízdy si v Česku však všude neužijete. Odpovídající komunikace s hladkým a rovným povrchem se hledají jen těžko. Jízda po totálně rozbitých okreskách není v C5 zrovna příjemná. Podvozek si nedokáže poradit s většími výmoly, nerovnostmi a jinými nástrahami.
Řazení šestistupňové manuální převodovky mě mile překvapilo. Ve srovnání s vozem, co jsem testoval před dvěma roky, došlo k razantnímu zlepšení. Jednotlivé dráhy jsou stále dlouhé, ale samotný chod páky je výrazně přesnější a nikde se nezadrhává. Pedály mají tužší chod, což příliš neladí s přeposilovaným a bezkontaktním řízením, která řidiče nevtáhne do děje, ale charakteru C5 prostě patří a nebudu mu ho vytýkat. Citroën C5 se neřídí, ale kormidluje. Všechny projevy C5 jsou tlumené a spíše pocházející z povzdálí. "Cé-Pětka" řidiče ani posádku nechce ničím otravovat. Dokonce i při plném sešlápnutí brzdového pedálu se vůz chová noblesně a posádku nevytrhuje z pohody na palubě, přičemž se dostavuje nadprůměrný brzdný účinek.
C5 se skvěle hodí na dálnice a rychlostní silnice s dobrým povrchem. O příčných spárách posádka doslova neví a hluk je velmi dobře potlačen. Jezdíte-li dlouhé trasy, je C5 ideálním lamačem dlouhých tratí. Už dlouho se nám nestalo, abychom za volantem vozu střední třídy tak rádi zdolávali dlouhé trasy.Auto s charakterem
Základní C5 Tourer (1.6 THP/115 kW) v součané době pořídíte za 479.900 Kč. To je cenovka plně srovnatelná s konkurencí. Za námi testovanou verzi Exclusive vybavenou vznětovým dvoulitrem si Citroën díky aktuální slevě 217.000 Kč účtuje bezkonkurenčních 654.900 Kč, přičemž si můžete připlatit mimo jiné 14.000 Kč za systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL), 25.000 Kč za přídavné topení s dálkovým ovládáním, 35.000 Kč za pake "Kamera" obsahující navigaci eMyWay se zpětnou parkovací kamerou nebo 21.300 Kč za speciální perleťový lak Bílá Nacré.
Zájemci o komfortní vůz střední třídy si v případě Citroënu C5 přijdou na své. Jen těžko nalezneme tomuto modelu mezi konkurencí rovnocenného soupeře v oblasti poskytovaného pohodlí na kvalitním povrchu komunikací. Krásná karoserie ukrývá povedený a zároveň prostorný interiér, který je doslova prošpikován elektronikou a posádku neustále rozmazluje. Toužíte-li po pohodlném kombi a nechcete být informováni o dění za skly automobilu, je C5 Tourer tím pravým vozem. V dnešní době tvrdých podvozků a univerzálně pojatých a bezpohlavních vozů je Citroën C5 balzámem na duši. C5 je dobře postaveným vozem, který má navíc charakter. Komu nestačí výkon čtyřválcového dieselu, nechť sáhne po sametovém šestiválci HDi spojeným s automatickou převodovkou, který poskytuje ještě komfortnější jízdu.
(plusy)
jízdní komfort (filtrace běžných nerovností)
stabilita
motor (odhlučnění, výkon, spotřeba)
brzdy
výbava
pohodlná sedadla
použité materiály v interiéru
pořizovací cena
(mínusy)
občasné nedostatky v interiéru
přečudlíkováno (volant a středový panel plný ovladačů)
tlumení velkých nerovností
nedomyšlené odkládací prostory (držák na nápoje)
pomalý audiosystém a pomalé ovládání klimatizace
Technické údaje | Citroën C5 Tourer 2.0 HDi 6MT |
Motor: | vznětový přeplňovaný čtyřválec |
Objem motoru: | 1997 ccm |
Výkon: | 120kW(163k)/3750 ot./min. |
Točivý moment max.: | 340Nm/2000-3000 ot./min. |
Max. rychlost: | 2210 km/h |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 9,3 s |
Spotřeba - kombin.: | 5,1 l/100 km |
Spotřeba - město: | 6,6 l/100 km |
Spotřeba - mimo město: | 4,3 l /100 km |
Objem pal. nádrže: | 71 l |
Délka/šířka/výška: | 4829/1860/1491 mm |
Rozvor: | 2815 mm |
Zavazadelník: | 505/1462 l |
Provozní/celková hmotnost: | 1729/2238 kg |
Základní cena: | 479.900 Kč (1.6 THP/115 kW, Tendance) |
Cena test. modelu od: | 654.900 Kč (2.0 HDi/120 kW, Exclusive) |