Test: Citroën Berlingo XL nabídne sedm míst nebo obrovský kufr. Navíc se zbavil dřívějších nedostatků | Autanet.cz

Test: Citroën Berlingo XL nabídne sedm míst nebo obrovský kufr. Navíc se zbavil dřívějších nedostatků

Berlingo nikdy nebylo pro rodiny špatnou volbou, k dokonalosti mu chybělo pár věcí

Kategorie velkoprostorových MPV prakticky vymizela a větší rodiny mají problém najít vhodný automobil pro jejich potřeby. Na jejich místo se ale vedle kombíků a různých mutací SUVéček tlačí osobní dodávky, které nabízejí za rozumný peníz slušnou užitnou hodnotu. A už nevypadají jako dodávkové krabice. 


A ještě nedávno se zdálo, že i osobní dodávky zmizí z trhu. Například koncern Stellantis v jednu chvíli nabízel pouze elektrické provedení, které ovšem není pro každého. Většině českých motoristů vyhoví vznětový motor, proto jsme k testu zvolili Citroën Berlingo poháněné vznětovou patnáctistovkou BlueHDi ve spojení s automatickou osmistupňovou převodovkou. A to celé v prodlouženém provedení XL poskytující sedm míst).

Berlingo francouzská automobilka aktuálně prodává ve dvou výbavách (PLUS a MAX) a již zmíněných dvou délkách karoserie (M a XL). Nejlevněji pořídíte krátké Berlingo ve výbavě MAX poháněné dieselem ve spojení s manuální převodovkou. Za toto provedení zaplatíte 645.000 Kč, přičemž můžete ušetřit 20.000 Kč v případě využití výkupního bonusu za váš starý vůz. Na automatickou převodovku je nutné přihodit rovných padesát tisíc korun. Elektrické provedení v základní výbavě PLUS aktuálně startuje na částce 890.000 Kč.

Dlouhé provedení XL nabízí zákazníkům širší možnosti volby. Oproti krátké verze se dieselový motor může pojit s výbavou PLUS, takže i zde cena startuje na 645.000 Kč. Za automat se ale podle ceníku ve vstupní výbavě připlácí šedesát tisíc korun. Lépe vybavený stupeň MAX je pak otázkou 680.000 Kč, resp. 730.000 Kč v případě automatu. Elektrické provedení startuje na 900.000 Kč, za výbavu MAX se v tomto případě připlácí 80.000 Kč.

U verze XL můžete připlatit 28.000 Kč za dvě samostatná sklopná a vyjímatelná sedadla ve třetí řadě. Metalický lak je otázkou 15.000 Kč a například vyhřívaná přední sedadla s předním sklem v paketu Zima přijdou na 20.000, resp. 15.000 Kč (výbava PLUS, resp. MAX). Připlatit lze za nezávislé programovatelné topení Webasto (+30.000 Kč).


Citroën Berlingo XL s dieselem a automatem jezdí v praxi za 6,5 l/100 km

Sedadla v druhé řadě nelze u nové generace vyjímat, ale pouze sklápět. Je to škoda, ale v praxi je vykouzlení dodávkovitého prostoru rychlejší než vyjímání sedadel z vozu. Automobilka k tomuto řešení přistoupila na základě faktu, že zákazníci podle průzkumu sedadla u předchozích generací z vozu vyjímali jen minimálně. Sklopením sedadel v druhé řadě vzniká naprosto rovná ložná plocha, která pohodlně poslouží třeba pro přespání nebo převezení neskladných předmětů. Kratší provedení s délkou karoserie 4,4 metru disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 597 litrů (XL pojme 850 litrů, pokud tedy nemáte třetí řadu sedadel).

Výběr pohonných jednotek je jednoduchý. Tříválcovou dvanáctistovku aktuálně automobilka nenabízí, musíte si proto vystačit se vznětovou patnáctistovku o výkonu 130 koní, buď s manuální šestirychlostní nebo automatickou osmistupňovou převodovkou. Pro příznivce elektromobility je tu čistě elektrické provedení.

Přestože Berlingo XL je už pořádná krabice, dokáže s dieselem pod kapotou ve spojení s automatem jezdit dlouhodobě za šest litrů na sto kilometrů. K udávaným 5,8 l/100 km se nám nepodařilo dostat. Týdenní test s 600 najetými kilometry jsme dokončili se spotřebou 6,5 l/100 km, přičemž třetina vedla po dálnicích, třetina po ucpané Praze a třetina mimo obce. Při jízdě jsme se nijak neomezovali.


Tři samostatná sedadla v zadní řadě disponují úchyty ISOFIX

Na dlouhých cestách je Berlingo příjemným společníkem. Nejenže posádka profituje s dostatku prostoru, kabina je také dobře odhlučněná. Více hluku se dostavuje až při překročení českého dálničního limitu, o nic strašného se ale nejedná. Použitá podvozková platforma EMP2 se sice vzadu spoléhá na obyčejnou torzní příčku, naladění je spíše komfortní. Štědrý rozvor stojí za velmi poddajným projevem, který pohlcuje většinu nerovností. Řízení je lehké, téměř bez zpětné vazby a s dlouhým převodem. K charakteru osobní dodávky se tak hodně hodí. 

Modernizované Berlingo XL nás potěšilo zejména v interiéru, kam automobilka vrátila klasický otočný ovladač hlasitosti audiosoustavy a také fyzické ovladače pro nastavení teploty klimatizace. Koncern také zapracoval na svižnosti infotainmentu a například vypnutí systému stop/start je teď daleko rychlejší. Potěšilo nás, že výrobce vyslyšel volání po návratu tlačítek a vůz vyladil k snadnějšímu používání (např. volič převodovky teď funguje daleko lépe, když tlačítko P není potřeba opakovaně stlačovat).


Berlingo XL je prostorné a zároveň pohodlné

Berlingo v dlouhém sedmimístném provedení dokáže uspokojit celé spektrum zákazníků a je maximálně variabilním vozem. Díky sedmi sedadlům může přes týden sloužit jako mama taxi pro rozvoz dětí a o víkendu z něj můžete po vyjmutí zadních sedadel udělat dodávku.  je ideálním praktickým vozem za stále rozumné peníze. V redakci bychom si ale připlatili za automat a rodloužené provedení XL. Jízda s automatem přidává na komfortu řidiče a díky delší karoserii krásně supluje dodávku. 

Plusy:

+ spojení dieselu a automatu
+ komfortní podvozek
+ praktická a prostorná kabina
+ zadní posuvné dveře
+ dotažené ovládání (návrat fyzických ovladačů)

Mínusy:

- benzínový motor není aktuálně v nabídce

 

Technické parametry: Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi XL Max 7 míst

  • Typ motoru: vznětový čtyřválec, 1.499 ccm
  • Nejvyšší výkon: 96 (131) / 3.750 kW/ot/min
  • Nejvyšší toč. moment: 300 / 1.750 Nm/ot/min
  • Převodovka: automatická osmistupňová
  • Maximální rychlost: 184 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
  • Spotřeba kombi: 5,8 l / 100 km
  • Objem palivové nádrže: 50 litrů
  • Objem nádrže na AdBlue: 17 litrů
  • Délka, šířka, výška: 4.753 / 1.921 / 1.847 mm
  • Rozvor: 2.975 mm
  • Světlá výška: 155 mm
  • Objem zavazadelníku: 850/1.050 dm3
  • Provozní / celková hmotnost: 1.650 / 2.300 kg
  • Pořizovací cena od: 645.000 Kč (1.5 BlueHDi XL MAN6, PLUS) 

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

red

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nová Kia K4 vstupuje na český trh. Má normální motory a skvělou cenu
Test: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G má obrovské srdce a jednu drobnost, která může odradit Test: MGS5 EV Exclusive umí jednu věc dokonale Test: Honda Jazz je malý velký prcek s obrovskou výhodou Test: Opel Astra 1.5 Diesel AT8 nabídne hned několik trumfů

Tipy z autobazarů

Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Volvo V60 2,0 T6 4x4 Recharge TAŽNÉ ČR

Rok výroby 2022

849 900 Kč
Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Škoda Superb 2.0 TSI 206kW L&K 4x4 DSG

Rok výroby 2022

779 000 Kč
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDi 4Motion DSG,Kůže,ACC

Rok výroby 2019

499 000 Kč
Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV

Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV

Rok výroby 2023

435 000 Kč