Test: Citroën Berlingo XTR - MPV pro šetřivé

26. 01. 2012
Sdílet článek

Kdo nemá na drahé MPV a potřebuje dostatek prostoru, může v dnešní době sáhnout například po Citroënu Berlingo, který nad očekávání dobře splní prostorové nároky moderní rodiny. Testované Berlingo XTR již není jen předělanou dodávkou, která se v zatáčkách naklání a řízení je spíše za trest.

Dvojčata Citroën Berlingo a Peugeot Partner se poprvé ukázaly světu v roce 1996 a od té doby se jich prodalo na čtyři miliony. Berlingo XTR je rozšířená verze, která z tohoto původně užitkového automobilu dělá příjemný rodinný vůz připomínající spíše prostorné MPVéčko. Verze XTR přináší oproti standardní výbavě například tempomat a omezovač rychlosti, boční airbagy, klimatizaci, audiosystém s CD/MP3, kožený volant, podélné střešní nosiče, zvýšené odpružení, paket Look zahrnující nárazníky s dotykovými lištami a bočními ochrannými lištami v černé barvě). Berlingo se v základní verzi dodává s bočními posuvnými dveřmi jen na pravé straně, od druhé výbavy také na levé straně. Vzhled Berlinga XTR nechám na posouzení každému, mě osobně nevadí a nemám s ním problém. Každopádně se výrobce snažil vůz vzhledem přiblížit k osobním "MPVéčkům". Bohužel Berlingo je téměř stejně vysoké, jako široké, a tak působí trochu neohrabaně.


Praktická kabina
Po otevření dveří překvapí prakticky a vcelku útulně působící kabina. Příliš stěžovat si nemůže ani řidič. Volant je seřiditelný ve dvou osách a sedadlo lze nastavit dokonce výškově. Nalezení ideální pozice za volantem je tak otázkou chvilky. Zakulacený středový panel neohrožuje řidičovo koleno a ve všech ostatních směrech je místa doslova nadbytek. Přístroje v kapličce za volantem jsou jednoduché a přehledné. Informační displej palubního počítače je umístěn uprostřed palubní desky a je příkladně čitelný. Některá tlačítka, zejména ta umístěná těsně nad řadící pákou (ovladače stahování oken), nejsou příliš po ruce. To samé platí o umístění tlačítek elektrického seřizování zpětných zrcátek. Ty najdeme vlevo od volantu na spodní hraně přístrojovky.

Prostorový král
V testovaném voze nalezneme ve druhé řadě sedadel tři samostatná sedadla, které v pohodě poslouží třem dospělým. Mačkat se nebudou na šířku ani v podélném směru (v pohodě se za sebe posadí osoby 190 cm vysoké). Navíc nad hlavami jim zbude doslova nadbytek místa. Jednotlivá sedadla nelze podélně posouvat, zato je můžete všelijak sklápět a hlavně vyjímat. Z Berlinga tak během chvíle uděláte dodávku (zde musím upozornit, že v nižších výbavách nejsou samostatná sedadla, ale jen dělená lavice). Jednotlivá sedadla nejsou příliš těžká (9,3 kg) a manipulace s nimi je vcelku jednoduchá. Variabilitu Berlinga zvyšuje sedadlo spolujezdce, které lze sklápět a díky tomu pohodově převážet i velmi dlouhé předměty (koberce apod.).

Posuvné dveře v druhé v řadě jsou zajisté praktické, ale přinášejí omezení v podobě nemožnosti stahovat okénko (to lze jen vyklápět). Zavazadlový prostor je dobře vyřešen, má pravidelný tvar a je nadprůměrně velký. U Berlinga rozhodně nebudete mít problém jako u některých kompaktních "MPVéček". V pohodě můžete cestovat v pěti lidech a všem se zavazadla do kufru bez větších problémů vejdou. Objem zavazadlového prostoru lze zvětšit ze základních 675 l na 2650 l, resp. až na 3000 l při vyjmutých sedadlech. Berlingo XTR nabízí velké množství odkládacích prostor, které jsou dostatečně dimenzovány. Například kapsy v předních dveřích pojmou 1,5 litrovou PET láhev, středová posuvná konzole dokonce lahve dvě. Odkládací prostory nalezneme v podobě výsuvné zásuvky dokonce pod předními sedadly nebo v podobě schránky pod podlahou zadních sedadel atd.

Je libo šestnáctistovku nebo šestnáctistovku?
Pod kapotou osobního Berlinga je možné mít výhradně motory o objemu 1,6 litru - zážehové s výkonem 72 kW, resp. 88 kW, vznětové pak s 55 kW, resp. 68 kW a pro náročnější zákazníky je připravena ještě výkonnější verze s 82 kW k dostupná pouze s výbavou Multispace a Multispace Extra. My jsme testovali osvědčený a mnohokrát vyzkoušený turbodiesel 1.6 HDI s výkonem 68 kW, tedy 92 k, který patří k tomu lepšímu, co současný trh v této třídě nabízí. Jeho výkon je dostačující pro běžné cestování, lze s ním jet i svižněji, nikoliv však rychle či sportovně. Nejvyššího točivého momentu 215 Nm dosahuje již od 1750 otáček za minutu a dostatečně pružný je i na pátý rychlostní stupeň.

Jízda na pohodu
Berlingo překvapilo v zatáčkách, kde v současné generaci netrpí přílišnými náklony. Rovněž podvozek dokáže vcelku znamenitě filtrovat nerovnosti českých silnic. Pokud budete jezdit s Berlingem klidně, budete spokojeni. Berlingo je stavené pro pohodové rodinné výlety. Chcete-li však jezdit ostřeji a rychleji, na Berlingo rovnou zapomeňte. Stále musíte kalkulovat s vyšší výškou karoserie, komfortním odpružením a nepříliš komunikativním řízením.

Podrobný test spotřeby
Berlingo XTR vybavené vznětovou šestnáctistovkou HDI jsem vyzkoušel na trase Praha-Mladá Boleslav-Jičín-Nová Paka-Trutnov-Červený Kostelec-Náchod-Jaroměr-Hradec Králové-Praha, kde si řeklo o příděl 5,9 l/100 km při klidném rychlostním tempu, přičemž se nejednalo o žádnou "ecorally", ale jen o splynutí s provozem. Pokud se pohybujete v rychlostech kolem 90 km/h je Berlingo maximálně úsporné. Dálniční 130 km/h znamená odběr sedmi litrů a každých 10 km/h navíc znamená nárůst spotřeby minimálně o 1 litr. Ale věřte, že s Berlingem nebude závodit ani jezdit rychle. Berlingo je především pohodlný rodinný vůz, se kterým budete jezdit po silnicích v rámci rychlostních limitů.

Cenově dostupný
Větší "eM-Pé-Véčka" stojí s přehledem 3/4 milionu korun, což si nemůže každý dovolit. Citroën Berlingo je oproti tomu mnohem dostupnější. V základní výbavě X startuje s benzínovou jedna-šestkou VTi na 264.900 Kč. Lepší volbou je o málo dražší speciální série Furio, která přináší klimatizaci, rádio s CD/MP3, paket Plus nebo palubní počítač a přijde v případě benzínové 1.6 VTi na 289.900 Kč, v případě dieselu HDi na 314.900 Kč. Další výbava v nabídce se jmenuje Multispace a z té právě vychází námi testovaná série XTR, která navíc obsahuje boční airbagy vpředu, tempomat s omezovačem rychlosti, kožený volant, podélné střešní nosiče nebo paket Look XTR, a to vše za cenu 359.900 Kč v případě benzínu a 384.900 Kč v případě testovaného dieselu.

plusy
prostornost
počet odkládacích schránek
výbava
komfort odpružení
pořizovací cena
výhled

mínusy
méně přesné řazení
dodávkové řízení
jen pětirychlostní převodovka
stále autobusový posez v měkčích sedadlech
Technické údaje Citroën Belingo XTR
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon:  66kW(92k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 215Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost:  161 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,3 s
Spotřeba - kombin.:  5,3 l/100 km
Spotřeba - město:   6,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4380/1810/1801 mm
Rozvor: 2728 mm
Zavazadelník: 675 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1410/2040 kg
Základní cena: 264.900 Kč (1.6 VTi/72 kW, X)
Cena test. modelu od: 384.900 Kč (1.6 HDi, 68 kW, XTR)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč