Test: Citroën Berlingo Multispace - uveze sedm pasažérů

16. 04. 2013
Sdílet článek

Klasická MPV stojí dost peněz a ne vždy nabízející odpovídající prostor. Zajímavou volbou proto může být Berlingo Multispace, které je po modernizaci v loňském roce atraktivnější a přináší mix vlastností užitkového a rodinného vozu. Nově jsou navíc pro Berlingo dostupné čtyři výbavy a dvě cenově výhodné speciální série.

Dvojčata Citroën Berlingo a Peugeot Partner se poprvé ukázaly světu v roce 1996 a od té doby se jich prodalo na čtyři miliony. Druhá generace Berlinga se vyrábí v továrně ve španělském Vigu a do Česka dorazila v květnu roku 2008. Berlingo Multispace je derivátem užitkového Berlinga, které je přispůsobeno potřebám rodin a je levnější variantou automobilů kategorie MPV.


Berlingo se v základní verzi dodává s bočními posuvnými dveřmi jen na pravé straně, od druhé výbavy také na levé straně. Vzhled Berlinga nechť každý posoudí sám. Výrobce se snažil vůz přiblížit k osobním "MPVéčkům" a po modernizaci 2012 působí svěžím dojmem.

Od užitku po zábavu
Po otevření dveří překvapí prakticky a vcelku útulně působící kabina. Příliš stěžovat si nemůže ani řidič. Volant je seřiditelný ve dvou osách a sedadlo lze nastavit dokonce výškově. Nalezení ideální pozice za volantem je tak otázkou chvilky. Zakulacený středový panel neohrožuje řidičovo koleno a ve všech ostatních směrech je místa doslova nadbytek. Přístroje v kapličce za volantem jsou jednoduché a přehledné. Informační displej palubního počítače je umístěn uprostřed palubní desky a je příkladně čitelný. Některá tlačítka, zejména ta umístěná těsně nad řadící pákou (ovladače stahování oken), nejsou příliš po ruce. To samé platí o umístění tlačítek elektrického seřizování zpětných zrcátek. Ty najdeme vlevo od volantu na spodní hraně přístrojovky.

V testovaném voze nalezneme ve druhé řadě sedadel tři samostatná sedadla, které v pohodě poslouží třem dospělým. Mačkat se nebudou na šířku ani v podélném směru (v pohodě se za sebe posadí osoby 190 cm vysoké). Navíc nad hlavami jim zbude doslova nadbytek místa. Jednotlivá sedadla nelze podélně posouvat, zato je můžete všelijak sklápět a hlavně vyjímat. Z Berlinga tak během chvíle uděláte dodávku (zde musím upozornit, že v nižších výbavách nejsou samostatná sedadla, ale jen dělená lavice). Jednotlivá sedadla nejsou příliš těžká (krajní 9,3 kg, prostřední a zadní pak 11 kg) a manipulace s nimi je vcelku jednoduchá. Variabilitu Berlinga zvyšuje sedadlo spolujezdce, které lze sklápět a díky tomu pohodově převážet i velmi dlouhé předměty (koberce apod.). Jedinou nevýhodou je, že každé sedadlo pasuje pouze na své místo. V třetí řadě sedadel byly k dispozici dvě plnohodnotná sedadla, se kterými můžete manipulovat stejně, jako s těmi v druhé řadě. Když je nepotřebujete, prostě je z vozu vyndáte a můžete vyrazit v pěti lidech třeba na týdenní dovolenou na hory se všemi zavazadly.

Posuvné dveře v druhé v řadě jsou zajisté praktické, ale přinášejí omezení v podobě nemožnosti stahovat okénko (to lze jen vyklápět). Zavazadlový prostor je dobře vyřešen, má pravidelný tvar a je nadprůměrně velký. U Berlinga v pětimístném uspořádání rozhodně nebudete mít problém jako u některých kompaktních "MPVéček". Objem zavazadlového prostoru lze zvětšit ze základních 675 l na 2650 l, resp. až na 3000 l při vyjmutých sedadlech. Berlingo Multispace nabízí také velké množství odkládacích prostor, které jsou dostatečně dimenzovány. Například kapsy v předních dveřích pojmou 1,5 litrovou PET láhev, středová posuvná konzole dokonce lahve dvě.

Jen šestnáctistovky ...
Pod kapotou osobního Berlinga je možné mít výhradně motory o objemu 1,6 litru - zážehové s výkonem 72 kW, resp. 88 kW nebo vznětové čtyřválce s výkonem 55 kW nebo 68 kW. Pro náročnější motoristy Citroën připravil ještě výkonnější verzi s výkonem 84 kW, která je dostupná pouze s výbavou Tendance nebo XTR. My jsme tento nejvýkonnější diesel otestovali na cestě z Prahy do Brna po dálnici D1, přičemž zpáteční cesta vedla po komunikacích mimo dálnici. Osvědčený a mnohokrát vyzkoušený turbodiesel 1.6 HDI se k charakteru Berlinga náramně hodí. Výkon motoru je dostačující pro běžné cestování i při plném obsazení. Šestnáctistovka dovoluje jet i svižněji, nikoliv však rychle či dokonce sportovně (k tomu ani Berlingo není určené). Nejvyššího točivého momentu 240 Nm (270 Nm) dosahuje již od 1.500 otáček za minutu a dostatečně pružný je i na pátý rychlostní stupeň, přičemž zejména na dálnici by se hodila i šestka (při 130 km/h motor točí více než tři tisíce otáček). Při této rychlosti si motor říká o stále přijatelných 6,5 l/100 km. Pokud pojedete devadesátkou, dostanete se na pátý rychlostní stupeň na příjemných 4,2 l/100 km a cca na 2.100 ot./min. My týdenní test spotřeby včetně zmiňovaného přesunu z Prahy do Brna a zpět zakončili se spotřebou 5,5 l/100 km, což je o 0,4 l/100 km více než udává výrobce pro smíšený provoz.

Jízda na pohodu
Berlingo překvapilo v zatáčkách, kde v současné generaci netrpí přílišnými náklony. Rovněž podvozek dokáže vcelku znamenitě filtrovat nerovnosti českých silnic. Pokud budete jezdit s Berlingem klidně, budete spokojeni. Berlingo je stavené pro pohodové rodinné výlety. Chcete-li však jezdit ostřeji a rychleji, na Berlingo rovnou zapomeňte. Stále musíte kalkulovat s vyšší výškou karoserie (Berlingo je stejně vysoké jako široké), komfortním odpružením a nepříliš komunikativním řízením a pomalejším řazením. Od námi testované výbavy Tendance je Berlingo vybaveno stabilizačním systémem ESP, který při sebemenší ztrátě adheze razantně dokáže automobil razantně zpomalit (jeho vypnutí je možné pouze do rychlosti 50 km/h). S Berlingem nikdo nebude závodit ani trhat rychlostní rekordy. Berlingo je pohodlný rodinný vůz, se kterým se jezdí na pohodu v rámci rychlostních limitů.

Cenově výhodný
Větší vozy kategorie MPV stojí s přehledem 3/4 milionu korun, což si nemůže každý dovolit. Citroën Berlingo Multispace je oproti tomu mnohem dostupnější. V základní výbavě Attraction startuje s benzínovou 1.6 VTi/72 kW na 299.900 Kč (diesel 1.6 HDi/55 kW je pak o 20.000 dražší). Lepší volbou je o málo dražší speciální série Vitamin, která s rozdílem 5.000 Kč přináší manuální klimatizaci, rádio s CD/MP3, paket Look, paket PLUS (elektrické ovládání zpětných vnějších zrcátek a oken předních dveří, dálkové centrální zamykání), přídavná LED světla nebo přední mlhovky. Námi testovaná verze Tendance s motorem 1.6 HDi/84 kW přijde na 344.900 Kč. Za vůbec nejdražší a nejlépe vybavené Berlingo Multispace zaplatíte se shodným motorem stále přijatelných 399.900 Kč.

plusy
prostornost
počet odkládacích schránek
výbava a cena
komfort odpružení
pořizovací cena
výhled z vozu

mínusy
méně přesné řazení
řízení
jen pětirychlostní převodovka
stále autobusový posez v měkčích sedadlech
Technické údaje Citroën Belingo Multispace
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon:  84kW(115k)/3600 ot./min.
Točivý moment max.: 240(270)Nm/1500 ot./min.
Max. rychlost:  176 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,1 s
Spotřeba - kombin.: 5,1 l/100 km
Spotřeba - město: 5,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4380/1810/1801 mm
Rozvor: 2728 mm
Zavazadelník: 675 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1549/2065 kg
Základní cena: 299.900 Kč (1.6 VTi/72 kW, Attraction)
Cena test. modelu od: 344.900 Kč (1.6 HDi, 84 kW, Tendance)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč