Test: Citroën Berlingo MultiSpace - od užitku po zábavu

26. 12. 2015
Sdílet článek

Klasická MPV stojí dost peněz a ne vždy nabízející odpovídající prostor. Zajímavou volbu představuje dnes testované Berlingo Multispace, které je po letošní modernizacio kus hezčí a díky novým bezpečnostním a komfortním prvkům celkově modernější. Testované sedmimístné provedení ovšem nemusí vyhovovat každému.

Dvojčata Citroën Berlingo a Peugeot Partner se poprvé ukázaly světu v roce 1996 a od té doby se jich prodalo miliony. Druhá generace Berlinga se vyrábí v továrně ve španělském Vigu a do Česka dorazila v květnu roku 2008. Berlingo Multispace je derivátem užitkového Berlinga, které je přizpůsobeno potřebám rodin a je levnější variantou automobilů kategorie MPV (přesněji řečeno modelové řady Picasso).

Berlingo se v základní verzi LIVE dodává s bočními posuvnými dveřmi jen na pravé straně, druhé posuvné dveře na levé straně získáte až od druhé výbavy FEEL. Páté dveře jsou výklopné a lze u nich vyklápět sklo, přičemž za příplatek 4 000 Kč lze v některých výbavách volit asymetricky dělené dvoukřídlé dveře. Vzhled Berlinga nechť každý posoudí sám. Fakt je, že se francouzská automobilka snažila Berlingo přiblížit osobním "MPVéčkům", přičemž nesmí ohrozit dražší klasická MPV.


test citroen berlingo

Od užitku po zábavu.
Po otevření dveří překvapí prakticky a vcelku útulně působící kabina. Příliš stěžovat si nemůže ani řidič. Volant je seřiditelný ve dvou osách a sedadlo lze nastavit dokonce výškově. Nalezení ideální pozice za volantem je otázkou chvilky. Zakulacený středový panel neohrožuje řidičovo koleno a ve všech ostatních směrech je na tom Berlingo více než dobře. Přístroje v kapličce za volantem jsou jednoduché a přehledné. Informační displej palubního počítače je umístěn uprostřed palubní desky a je příkladně čitelný. Některá tlačítka, zejména ta umístěná těsně nad řadící pákou (ovladače stahování oken), nejsou příliš po ruce. To samé platí o umístění tlačítek elektrického seřizování zpětných zrcátek. Ty najdeme vlevo od volantu na spodní hraně přístrojovky.

V testovaném voze nalezneme ve druhé řadě sedadel tři samostatná sedadla, které v pohodě poslouží třem dospělým. Mačkat se nebudou na šířku ani v podélném směru (v pohodě se za sebe posadí osoby 190 cm vysoké). Navíc nad hlavami jim zbude doslova nadbytek místa. Jednotlivá sedadla nelze podélně posouvat, zato je můžete všelijak sklápět a hlavně vyjímat. Z Berlinga tak během chvíle uděláte dodávku (zde musím upozornit, že v nižších výbavách nejsou samostatná sedadla, ale jen dělená lavice). Jednotlivá sedadla nejsou příliš těžká a manipulace s nimi je jednoduchá. Variabilitu Berlinga zvyšuje sedadlo spolujezdce, které lze sklápět a díky tomu pohodově převážet i velmi dlouhé předměty (koberce apod.). Jedinou nevýhodou je, že každé sedadlo pasuje pouze na své místo. V třetí řadě sedadel byly k dispozici dvě plnohodnotná sedadla, se kterými můžete manipulovat stejně, jako s těmi v druhé řadě. Když je nepotřebujete, prostě je z vozu vyndáte a můžete vyrazit v pěti třeba na týdenní dovolenou s kompletním vybavením.

Posuvné dveře v druhé v řadě jsou zajisté praktické, ale přinášejí omezení v podobě nemožnosti stahovat okénko (to lze jen vyklápět). Zavazadlový prostor je vyřešen příkladně, má pravidelný tvar a je nadprůměrně velký. U Berlinga v pětimístném uspořádání rozhodně nebudete mít problém jako u některých kompaktních "MPVéček". Objem zavazadlového prostoru lze zvětšit ze základních 675 l na 2 650 litrů, resp. až na 3 000 litrů při vyjmutých sedadlech. Berlingo Multispace nabízí také velké množství odkládacích prostor, které jsou dostatečně dimenzovány. Například kapsy v předních dveřích pojmou 1,5 litrovou PET láhev, středová posuvná konzole dokonce lahve dvě.

Jediným problémem testovaného vozu se ukázala horší využitelnost zavazadelníku při využití všech sedmi míst. V tento moment se totiž musíte se zavazadly rapidně uskromnit, protože je lepší nechat doma, nebo zvážit pořízení třetí řady sedadel.

Můžete mít motor jaký chcete, ale vždy šestnáctistovku.
Pod kapotou osobního Berlinga je možné mít výhradně motory o objemu 1,6 litru - zážehové VTi s výkonem 72 kW, resp. 88 kW nebo vznětové čtyřválce BlueHDi s výkonem 55 kW nebo 73 kW. Pro náročnější motoristy Citroën připravil ještě výkonnější verzi s výkonem 88 kW, která jako jediná disponuje manuální převodovkou s šesti stupni (všechny ostatní pohonné jednotky se musejí spokojit pouze s pětistupňovým manuálem nebo s pilotovanou převodovkou ETG6). Všechny pohonné jednotky od modernizace plní emisní normu Euro6.

citroen berlingo multispace engine

My jsme pro test zvolili zlatou střední cestu. Zkoušené Berlingo tak poháněla šestnáctistovka BlueHDi o výkonu 73 kW spojená s manuální pětirychlostní převodovkou, která podle výrobce jezdí v kombinovaném provozu za 4,3 l/100 km. Výkon motoru je dostačující pro běžné cestování, přičemž čtyřválec dovoluje jet i svižněji, nikoliv však rychle či dokonce sportovně (k tomu ani Berlingo není určené). Nejvyššího točivého momentu dosahuje agregát již v 1 750 otáčkách za minutu a celkově je dostatečně pružný. Špatně nezrychluje ani na pátý rychlostní stupeň při jízdě po dálnici. Tam by se však hodila šestka (při 130 km/h motor točí více než tři tisíce otáček). Při této rychlosti si motor říká o stále přijatelných 6,5 l/100 km. Pokud pojedete devadesátkou, dostanete se na příjemných 4,2 l/100 km. My jsme týdenní test dokončili se spotřebou 5,9 l/100 km, což není vzhledem k našemu jízdnímu tempu (často plyn až na podlaze) a častým jízdám po hlavním městě, vyloženě špatný výsledek.

Pohodová krabice na kolečkách.
Berlingo překvapilo v zatáčkách, kde v současné generaci netrpí přílišnými náklony. Rovněž podvozek dokáže vcelku dobře filtrovat nerovnosti českých silnic. Pokud budete jezdit s Berlingem klidně, budete spokojeni. Berlingo je stavěné pro pohodové rodinné výlety, přičemž se nezalekne krizové situace v podobě rychlého uhebného manévru či panického brždění. Chcete-li však jezdit ostřeji a rychleji, na Berlingo rovnou zapomeňte. Při ostré jízdě je nutné kalkulovat s vysokou stavbou karoserie, komfortněji nastaveným odpružením a nepříliš komunikativním řízením či pomalejším řazením.

V současné době je každé Berlingo vybaveno stabilizačním systémem ESP, který při sebemenší ztrátě adheze dokáže automobil razantně zpomalit. S Berlingem nikdo nebude závodit ani trhat rychlostní rekordy. Berlingo je relativně pohodlný rodinný vůz, se kterým se nezávodí a používá se v rámci rychlostních limitů.

Základní model neberte.
Větší vozy kategorie MPV stojí s přehledem 3/4 milionu korun, což si nemůže každý dovolit. Citroën Berlingo Multispace je oproti tomu mnohem dostupnější. V základní výbavě LIVE startuje s benzínovou 1.6 VTi na 314 900 Kč (diesel 1.6 HDi/55 kW je pak o 25 000 dražší). Základním verzím se vyhněte a raději sáhněte po výbavě XTR, která poskytuje vše potřebné. Dieselové Berlingo aktuálně přijde s testovanou 1.6 BlueHDI o výkonu 73 kW na výtečných 369 900 Kč. Za testovaný model SHINE zaplatíte o 40 000 Kč více. Nově si lze připlatit za systém Active City Brake (+ 15 000 Kč) zvyšující bezpečnost posádky nebo 15 000 Kč za dotykový sedmipalcový displej audiosystému, navigace a parkovací kamery.

Plusy
počet odkládacích schránek
pořizovací cena
výhled z vozu
prostornost na výšku (lze řídit klidně v klobouku)
příplatkové pakety a prvky (individualizace)
vše v jednom (užitkový a zároveň rodinný vůz)
variabilita samostatných sedadel

Mínusy
převodovka má jen pět rychlostních stupňů
autobusový posez a tenká loketní opěrka
sedmimístném uspořádání méně místa

Technické údaje Citroën Belingo Multispace 1.6 HDI
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon: 73kW(100k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 254Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 166 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,4 s
Spotřeba - město.: 5,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,9 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 4,3 l /100 km
Objem pal. nádrže: 53 l
Délka/šířka/výška: 4380/1810/1801 mm
Rozvor: 2728 mm
Zavazadelník: 675/3000 l
Provozní/celková hmotnost: 1496/2220 kg
Základní cena: 314.900 Kč (1.6 VTi, Live)
Cena test. modelu od: 409.900 Kč (1.6 BlueHDi, 73 kW, Shine)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč