Stav ojetých automobilů je žalostný

08. 04. 2014
Sdílet článek

Koupě ojetého automobilu je rizikovou záležitostí. Například AutoCentrum ESA odmítá při výkupu na tři čtvrtiny nabízených automobilů. Nejčastěji se tak děje z důvodu špatného technického stavu, stočeného tachometru nebo kvůli právním záležitostem.

V prvním čtvrtletí letošního roku odmítla společnost Autocentrum ESA vykoupit 8.160 vozidel, tedy plných 74,3% (k výkupu bylo nabídnuto 10.980 vozidel). Zajímavostí je, že vozidel se stočeným tachometrem bylo zachyceno „pouze“ 18,3%. Za většinou odmítnuní byl špatný technický stav vozu (68%) nebo právní důvody (13%).


Vzhledem k tomu, že podle statistik společností monitorujících stav vozidel na českém trhu je podíl stočených vozidel cca 60%, lze se oprávněně domnívat, že většina vozů se stočeným tachometrem doputuje ke svým zákazníkům prostřednictvím inzerce nebo nákupem v malém autobazaru, který není schopen vozidlo detailně prověřit, případně přímým prodejem mezi občany. Takový prodej je těmito společnostmi hodnocen jako nejvíce rizikový.

Pozitivní zprávou z trhu je příslib Ministerstva dopravy přistoupit nejpozději v příštím roce do systému EUCARIS. Tento systém sdílí informace národních registrů jednotlivých členských států. Stáčení tachometrů a další podvodné praktiky by pak mohlo být složitější. Zároveň by od příštího roku měla být účinná vyhláška, která upravuje postup Stanic technické kontroly při provádění evidenčních kontrol vozidel. Také tato novinka by měla alespoň částečně zamezit podvodům, které se dějí při přihlašování vozidel.

Samotné stáčení tachometrů však nadále zůstane legislativně nepostihnutelné a nabídky na tuto „službu“ tak z internetu a tištěných médií nezmizí. Problematika stočených tachometrů postihuje bez výjimky celý trh s ojetými vozy v ČR, a proto Autocentrum ESA připravuje detailní rozbor situace, na jehož základě připraví, ve spolupráci s odborníky na danou problematiku, návrh řešení.

Nejprodávanějším modelem v Autocentru ESA byla v prvních třech měsících letošního roku Škoda Octavia druhé generace (249 prodaných Octavií z celkových 2.539 vozidel), následována modelem Fabia a Fordem Focus. Vůbec nejžádanější motorizací byla již tradičně pohonná jednotka 1,9 TDI, která byla zastoupena v 333 vozech. Na druhém místě se umístila jednotka 2,0 TDI, která byla ve 199 vozech. Nejprodávanější barvou byla stříbrná (šedá) metalíza. Zákazníci nejvíce žádali karosářskou variantu kombi (1.038 prodaných vozů). Z pohledu paliva vítězily v prodejích naftové motory, které představovaly 57% prodejů. Benzínové motory pak tvořily 42% prodejů a vozy s pohonem LPG, resp. CNG tvořily jedno procento prodejů.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč